Jelgavas pilsēta saņems Latvijā ražotus autobusus

Pievienots: 18. septembrī 2010 16:46 | Autors: Kaspars Bergmanis, AutoNews.lv | Komentāri: (4)

Vakar Jelgavā, jaunuzbūvētajā rūpnīcā „AMO Plant”, kuras akcionāri ir Maskavas pilsētas dome, kravas automobiļu rūpnīca „ZIL”, Jelgavas pilsētas dome un lauksaimniecības tehnikas ražotājs „Ferrus”, Ministru prezidentam klātesot, tika prezentēta ražošanas līnija un pirmais izgatavotais autobuss „Ambassador”, tādā veidā tika atzīmēta autobūves atdzimšana Latvijā.

Pirms simt gadiem Rīgā, rūpnīcā „Russo Balt”, sāka ražot automobiļus; to pārtrauca Pirmais pasaules karš. Pirmās Latvijas Republikas laikā ar automobiļu ražošanu sāka nodarboties rūpnīca „Vairogs”, kura pēc „Ford” licences ražoja „Ford Vairogs” vieglos un kravas automobiļus. Padomju okupācijas periodā Rīgā, rūpnīcā „RAF”, uz kravas automobiļu „GAZ” platformas sāka ražot autobusus. Septiņdesmito gadu nogalē ražošanu no Rīgas pārcēla uz Jelgavu. Tur, atgūstot Latvijas Valsts neatkarību, nemākulīgas saimniekošanas dēļ ražotne diemžēl izputēja, atstājot bez darba tūkstošiem jelgavnieku.

  Rūpnīcas „AMO Plant” ārējo sakaru un mārketinga direktors informēja, ka sākotnēji Jelgavā bija plānots ražot kravas automobiļus „ZIL”, bet kvalitātes un spēkrata dizaina dēļ iecere ražot kraveniekus atlikta uz vēlāku laiku. Ražošanas ideja transformējās, un uzsākta sadarbība ar Holandes autobusu ražotāju „VDL”, pēc kura licences arī šos autobusus montē Jelgavā. Pirmos piecus saražotos „Ambassador” autobusus saņems Jelgavas pilsēta, kurai pieder 2,7% „AMO Plant” akciju, ieguldot uzņēmuma kapitālā 12 hektārus pilsētai piederošās zemes.



Nevarētu teikt, ka „AMO Plant” darbība ritētu pārāk raiti. 2004. gada aprīlī vietā, kur tagad atrodas rūpnīca, Jelgavas pilsētas domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš un rūpnīcas ģenerālmenedžeris Aleksejs Maslovs pamatakmenī ielika vēstījumu nākamajām paaudzēm, ka šajā vietā būs autorūpnīca. Cerība uzvarēt Valsts iepirkuma konkursā un apgādāt Latvijas lauku skolas ar Jelgavā ražotiem autobusiem izgaisa kopā ar Pašvaldības lietu ministrijas izstrādātajām konkursa tehnisko specifikāciju prasībām, kuras konkrētais autobusa modelis nespēj piedāvāt, bet ražotājs šīs iebildes uzskata par nebūtiskām. Šāda tipa Holandē ražots skolēnu pārvadāšanas autobuss strādā Francijā un Beļģijā.



Maskavas pilsētas mērs Jurijs Lužkovs, šā gada 25. augustā būdams Jelgavā, izrādīja interesi gan par skolēnu, gan pasažieru uz MAN bāzes ražoto autobusu pasūtīšanu Krievijas galvaspilsētas vajadzībām.

Ministru prezidents Valdis Dombrovskis savā uzrunā izteica nožēlu par zaudētajām iespējām, ka iepriekšējās valdības reģionālo un pašvaldības lietu ministram un pašreizējam Valsts reģionālās attīstības aģentūras vadītājam par varītēm vajadzēja uzrakstīt tādu specifikāciju, kas vietējam ražotājam liedza pieteikties konkursā par skolēnu pārvadāšanai paredzēto auto piegādi. Mēs tagad redzēsim pa Latvijas ceļiem braucošus mersedesus, kuri ir kā simbols garām palaistām iespējam, uzsvēra Valdis Dombrovskis, norādot, ka nākamajos konkursos ir jāizstrādā tādi noteikumi, kuri nediskvalificē vietējo ražotāju.



 Pirmais iespaids, apskatot jaunuzcelto rūpnīcu: viss jauns, akurāts, bet darbība ražošanā tiek imitēta. Kamēr prominentās personas vēl nebija ieradušās, strādnieki defilēja pa cehu, runāja pa mobilo telefonu un nekas neliecināja, ka te ražo autobusus. Visi kaut ko gaidīja.



Teātris sākās pēc VIP personu ierašanās. Strādnieki imitēja darbu, it kā skrūvēja jau uzskrūvētus uzgriežņus, līmēja detaļas bez līmes, bet pēc VIP personu aizbraukšanas no rūpnīcas cehs pārstāja strādāt.

Rūpnīcai ir pašai sava energoapgādes sistēma, jo, uzbūvējot savu koģenerācijas staciju, ar gāzi saražo gan elektrību (960 kW), gan siltumu (4,7 Mw). Atliek tikai minēt, par kādu tarifa likmi uzņēmums iepērk gāzi, jo pāri paliekošo elektroenerģiju pārdod tālāk.



Ministru prezidents, Nīderlandes vēstnieks un žurnālisti tika iepazīstināti arī ar „AMO Plant” teritorijā izvietoto traktoru „Belorus” ražotni „Ferrus”, kam pieder 0,3% „AMO Plant” akciju. Ražotnes direktors Boriss Jekiļeckis stāstīja, ka traktori tiek eksportēti uz Tuvo Austrumu un Āfrikas tirgiem. Arī par „Ferrus” cehu nevarēja teikt, ka tur tiek ražoti traktori. Četri angārā izstādītie traktori atgādināja mehānisko darbnīcu, kurā reāla ražošana nenotiek. AutoNews.lv korespondentam radās iespaids, ka Latvija tiek izmantota kā filtrs, lai politisku un ekonomisku iemeslu dēļ Baltkrievijā ražotie traktori iekļūtu citu valstu tirgos, nesot nevis Baltkrievijas vārdu, bet izcelsmes sertifikātu „Made in EU”. Tāpēc šādas ražotnes ir grūti nosaukt par autorūpnīcām. Arī Krievijā ir it kā ārzemju autoražotāji, kuri labākajā gadījumā pieskrūvē lukturus un bamperus. Šādas rūpnīcas tiek dēvētas par skrūvgriežu ražotnēm, un valdība cīnās, lai Krievijā būtu reāli pilna cikla ražošana.



Cerams, ka Mītavā* ražotie autobusi nav mīts un pēc svarīgo personu vizītēm šajā rūpnīcas ražošanā nodarbinātie 22 strādnieki sāks ražot iecerētos apjomus — pa vienam autobusam dienā.


*Mītava — Jelgavas vēsturiskais pilsētas nosaukums.

FOTOREPORTĀŽA.

Komentāri:

Leo - 18. septembrī 2010 19:36

Kad Lužkovs bija "Amo Plant" apciemojumā, žurnālisti arī mēļoja, ka darbība tiek imitēta. Varbūt šī nav rūpnīca, bet teātris? Atceroties Vijas Artmanes filmu "Teātris" nāk atmiņā vien frāze- dzīve ir skatuve, bet cilvēki tajā ir aktieri.
Ar te- Valdiņš tēlo Latvijas glābēju, bet krievi, ka ražo autobusus. Ja reiz uz Maskavu tiks sūtīti busus tad tos ražos nevis Jelgavā. Pie mums tādas rūpnīcas šos busus aplīmēs ar uzrakstiem, pieskrūvēs sēdekļus un pieliks šiļgikus- Ražots Eiropā ( "Amo Plant").
Par reālo autobūves atdzimšanu varēs uzskatīt to laiku kad vedīs iekšā metālu, riepas, eļļas, bet prom gatavus automobiļus. Līdz tam visa šī darbība ir fikcija!

Atvars - 19. septembrī 2010 12:37

Viss jau būtu super, ja vismaz „Amo Plant” metinātu kopā autobusu karkasu. Kādas ir izmaksas vest uz LV šādu siltumnīcu no Holandes?!
Pērn TV3 raidījumā "Nekā personīga" rādija sižetu par Aizsardzības ministrijas konkursu, kurā vietējais ražotājs Meļņiks uzvar un ražos kuģus Latvijas flotei.
Patiesībā kuģus būvēs vācieši. Var jau žagoties, ka lauku bērnus vadās ar Mersedes busiem, bet mēs zinām, kas ir Mersedes, bet kas ir „Amo Plant”? Kā var vinnēt konkursā firma, kura nav izgatavojusi vēl ne vienu autobusu?
„Amo Plant” nelaime ir tajā apstāklī, ka nokavēja ar savas ražotnes atklāšanu par 3 gadiem. Cerams, ka vismaz Lužkovs pirks priekš Maskavas šos busus, jo citādi šai ražotnei nav lemts dzīvot.

Ruu@uto - 19. septembrī 2010 21:24

Atvars - 12:37, 19.Sep
Viss jau būtu super, ja vismaz „Amo Plant” metinātu kopā autobusu karkasu. Kādas ir izmaksas vest uz LV šādu siltumnīcu no Holandes?!
=========================
Tieshi to vinji arii dara - no Holandes ved shasiju, raami ar agregaatiem un tiltiem, tad no piegaadaatajiem
elementiem montee karkasu :-) Taa dara praktiski visi autobusu razhotaaji :-) Ir buuts savulaik Neoplan razhotnee - viss tas pats - no Mercedes atnaak gatavas shasijas, no cita razhotaaja virsbuuves panelji, veel no cita stikli,
veel no cita seedeklji un taadaa garaa. Neoplan ruupniicaa to visu savaac kopaa, turklaat karkasa detaljas
arii izgatavo specializeeta firma > 100 km attaalumaa :-) Bet autobuss saucas neoplan ...

Pērn TV3 raidījumā "Nekā personīga" rādija sižetu par Aizsardzības ministrijas konkursu, kurā vietējais ražotājs Meļņiks uzvar un ražos kuģus Latvijas flotei. Patiesībā kuģus būvēs vācieši.
======================
Pilniigi normaala prakse pasaulee - Meljnjika kantoris arii ne vienu vien kugji ir uzbuuveejis "gjeneraaluznjeemeejiem"
Rietumos, kuri sanjemto korpusu = virsbuuvi piebaazh ar visu vajadziigo un kugjis gatavs :-) Franchu
desantkugji "Mistral" arii pamataa top Polijaa, tad vinjus peldina uz Brestu Francijaa un "taisa gatavus" :-)
Par itaalju "Agusta (Agusta / Westland)" helikopteriem vispaar nerunaasim - to korpusus arii razho tai pashaa
Polijaa :-)

Var jau žagoties, ka lauku bērnus vadās ar Mersedes busiem, bet mēs zinām, kas ir Mersedes, bet kas ir „Amo Plant”? Kā var vinnēt konkursā firma, kura nav izgatavojusi vēl ne vienu autobusu?
========================
AMO autobusu iegaades iniciators bija shveicieshi, kuri deva naudu - vinjiem ar shiem konkreetajiem autobusiem
jau bija laba pieredze liidz shim iistenotajos projektos :-) Buutiibaa labs buss, kravas auto shasija to dara visai
izturiigu :-) Kaa ies Mercedes skolasbusiem, skatiisimies dabaa :-)

Leo - 19:36, 18.Sep
Ja reiz uz Maskavu tiks sūtīti busus tad tos ražos nevis Jelgavā. Pie mums tādas rūpnīcas šos busus aplīmēs ar uzrakstiem, pieskrūvēs sēdekļus un pieliks šiļgikus- Ražots Eiropā ( "Amo Plant").
===================
Nav izdeviigi - izdeviigaak ir ievest CKD kitus, kaa pashreizeejaa gadiijumaa, un monteet uz vietas - auto
sastaavdaljaam ir ieveerojami mazaaki importa tarifi, nekaa gatavam vai "gandriiz gatavam" auto. Taapeec
jau CKD metode ir tik populaara pasaulee :-)

Par reālo autobūves atdzimšanu varēs uzskatīt to laiku kad vedīs iekšā metālu, riepas, eļļas, bet prom gatavus automobiļus. Līdz tam visa šī darbība ir fikcija!
=====================
Muljkjiibas, ja meera taa, tad bezmaz vieniigaa autoruupniica, kura patiesi razho auto, ir VAZ, jo tur
lielaako dalju auto sastaavdalju razho vienaa ruupniicaa :-) Normaali shodien ir montaazhas ruupniica,
meedz buut apvienota ar virsbuuvju razhotni, bet visas paareejaas detaljas un sastaavdaljas meedz
pievest no malas :-) Taa ir ekonomiskaak un izdeviigaak gan razhotaajam pasham, gan valstij, kuraa
razhotnes atrodas. Principaa taa darbojaas arii labi zinaamais bijushais RAF :-)

Atvars - 24. februārī 2011 19:51

no TVnet 24.02.2011
Jaunie skolēnu autobusi buksē un lūzt.
Ar lielu pompu pagājušajā rudenī piešķirtie tā dēvētie Šveices autobusi skolēnu pārvadāšanai, neesot piemēroti Latvijas ceļiem un daži pat novietoti garāžās uz „ziemas guļu”.

Valsts reģionālās attīstības aģentūra, kas koordinēja autobusu piegādi un sadali, sūdzības par autobusiem nav saņēmusi. Tomēr Liepājas laikraksts „Kurzemes Vārds”, aptaujājot Liepājas puses pašvaldības, kuras saņēmušas šos autobusus, konstatēja, ka ar ķibelēm saskārušies visi šo braucamrīku saņēmēji.

Visus septiņus tā sauktos Šveices autobusus, ko Liepājas puses pašvaldības saņēma skolēnu pārvadāšanai, vajā tehniskas ķibeles.

Gaviezes pagastam tika „BMC Probus 215 SCB” autobuss ar 31 sēdvietu. „Kā šoferis redzu, ka riteņi nav priekš sniegiem, viegli ievainojami. Jelgavā tā man arī pateica – tas ir pilsētas autobuss,” saka autobusa šoferis Aivars Rudzītis, tādēļ tagad, kad ceļus klāj kupenas, viņš izvēlas braukt ar veco vācu armijas mersedesu.

Pāvilostas novada domes priekšsēdētājs Uldis Kristapsons jau pērn februārī izteicās, ka nepieteikšanos Šveices autobusiem ne mirkli nenožēlo: „Esmu beidzis automehāniķus. Lai gan par lielu speciālistu sevi neuzskatu, bet, manuprāt, šie autobusi nav piemēroti mūsu ceļiem. Noteikti vajag lielākus riteņus."

Arī plastmasas detaļas spēkrata priekšdaļā un aizmugurē esot trauslas. Saslīdot un pieskaroties sasalušajam sniegam, viena jau ieplīsusi, neslēpj gavieznieks. Tāda paša iemesla dēļ pa kupenām ar četrdesmitvietīgo „Mercedes-Benz Intouro” autobusu nebrauc arī Virgas pagasta šoferis Ivars Frickops. Viņš labāk sēžas pie vecā tādas pašas markas autobusa stūres.

Bunkas pagasta pārvaldei piešķirtais mersedess ar 40 vietām ripojot labi, taču neesot ekonomisks. Degvielas patēriņš tam ir lielāks nekā vecajam autobusam, stāsta pārvaldes vadītājs Edgars Dargužis. Iepriekš skolēni vadāti ar tikpat ietilpīgu „Mercedes” tūristu pārvadāšanai paredzētu autobusu, kas patērējis 30 – 33 litrus degvielas uz simt kilometriem. Jaunais ēdot pat 36 litrus. Līdzīgas problēmas ir arī virdzeniekiem un durbeniekiem, kas tāpat saņēma lielo autobusu.

Jau ziņots, ka pagājušā gada rudenī Latvijas un Šveices sadarbības programmas lietvaros Latvijas pašvaldībām tika piegādāti 110 autobusu ar 19, 31 vai 40 sēdvietām. To cena bija no 34 līdz 137 tūkstošiem latu


Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-