Rūsas pirmais perēklis- izpūtējs

Pievienots: 6. septembrī 2009 14:39 | Autors: AutoInfo | Komentāri: (0)

Lai cik paradoksāli tas neizklausītos, izpūtējs mēdz rūsēt arī no iekšpuses. Sāļi to var sagrauzt no ārpuses, tomēr braucot tie nokrīt uz ceļa seguma.

Ikreizējā pavasara apkopē visdrūmākās sejas automobiļu īpašniekiem paliek, apskatot spēkrata izpūtēju. Ceļu apsaimniekotāju ziemā kaisītais sāls neglābjami ietekmē šo detaļu un oranži rūsas plankumi uz tā redzami pat, ja jaunu izplūdes sistēmu būsiet uzmontējis nupat rudenī. No visām izplūdes sistēmas detaļām rūsa neskar tikai izplūdes kolektoru, tas darināts no čuguna. Citādi pret koroziju neaizsargātā detaļa numur viens ir izpūtējs, un gaidāmās tehniskās apskates

dēļ tas jau kļūst par pirmās nepieciešamības preci. Tāpēc pēc padoma vērsos pie Oļega Korotkova. Viņš vada autoservisu Novum, vai vienīgo galvaspilsētā, kas specializējas izpūtēju remontam.

“Pat ja auto apakšu kā sacīkšu mašīnai noklāsiet ar alumīnija plāksni, izplūdes sistēma nebūs hermētiski noslēgta un tāpēc sāļi to sasniegs. Šāds ri-sinājums jāizmet no galvas. Ja reiz cilvēks nolēmis savu automobili aprīkot ar pret rūsu izturīgu izpūtēju, jāmeklē pēc tiem, kas darināti no nerūsējošā tērauda. Tādus sērijveidā ražo tikai mazas tūninga kompānijas, slavenākā ir austriešu Remus. Izplūdes sistēma gan viņu izpildījumā ir dārga, tāpēc visbiežāk nerūsējošā tērauda izpūtējus pasūta izgatavot individuāli autoservisos tepat mūsu valstī. Manas nozares uzņēmumi atšķirībā no ārvalstu izpūtēja izgatavošanas izmaksām nepieliks uzcenojumu par vārdu. Tiesa, daudzi arī te izgatavotu izpūtēju nevarēs atļauties. Nerūsējošā tērauda loksne maksā četrreiz vairāk nekā dzelzs loksne,” sarunu iesāk Oļegs Korotkovs.

Tātad domu uzstādīt izpūtēju no nerūsējošā tērauda atmetam, aptuveni astoņsimt latus spēj noskaitīt tikai turīgākie. Būs vien jāmeklē no dzelzs darinātais izpūtējs rezerves daļu veikalos vai no šī paša dzelzs jāpalūdz izgatavot izpūtēju autoservisā. Pirmais variants ir lētāks, jo importētie izpūtēju izgatavotāji ir masu ražotāji un tie spēj nopelnīt no lieliem apjomiem. Mazam servisam tas ir individuāls pasūtījums, bez paša izpūtēja detaļām jāapmaksā arī darbs pie rasējuma dēļa. Ja reiz svarīgi ir atrast pret rūsu gana noturīgu izpūtēju, viennozīmīga izvēle par labu vienam vai otram nav. Importētie izpūtēji darināti no dzelzs, kas jau kā loksne no abām pusēm noklāta ar aluminizētu cinka kārtu. Pašdarinātie izpūtēji veidoti no parastas dzelzs loksnes un tikai pēc to izgatavošanas nopūsti ar aluminizēto cinka slāni.

Tātad viens nulle par labu sērijveida izpūtējam. Tomēr galarezultāts ir neizšķirts. Rūpnīcā metināšanas darbi uzticēti automātam un tas pēc izpūtēja izgatavošanas šo detaļu nenokrāso. Darbnīcā šo antikorozijas slāni uzklāj pēc izpūtēja izgatavošanas. Tātad visas metinājuma šuves ir nosegtas no kaitīgās sāls iedarbības. Un šuvju ir daudz, viena katrai caurulei un parasti divas bunduļiem. Vēl daudzviet izpūtējam piemetināti kronšteini, lai to varētu piemontēt pie auto virsbūves. Novum gadījumā gan ir liels trūkums. Aluminizētā cinka kārta tiek uzpūsta ar aerosola baloniņu turpat darbnīcas sētā, to vajadzētu darīt slēgtā krāsošanas kamerā. Krāsošanas kamera gan ir dārga un Novum tuvākajos plānos to neparedz iegādāties. Gadās cilvēki, kas pieprasa nohromēt visu izpūtēju. Tas nebūs risinājums. Šāds pārklājums prasa dārgu naudu, lētāk izpūtēju izgatavot no nerūsējošā tērauda. Turklāt spogulim līdzīgo kārtu var ieskrāpēt jebkurš lidojošs akmens un tad rūsa klāt, kā likts. Tāpēc hromēti ir tikai izpūtēju dekoratīvie uzgaļi.

Oļegs Korotkovs turpina:

“Lētākas cenas dēļ visbiežāk cilvēki izvēlas sērijveidā izgatavotu izpūtēju, pačukstēšu priekšā. Izpūtēja cenas lielāko daļu sastāda izmantotās dzelzs plāksnes biezums. Tāpēc lētākie izpūtēji darināti no pat pusmilimetra biezas plāksnes, locījuma vietās tā ir vēl plānāka. Šādi jau pēc gada izpūtējam būs izrūsējis caurums. Mana darbnīca izmanto tikai divus milimetrus biezu dzelzi, tikai tik biezu metāla plāksni spēj izvalcēt manas iekārtas. Tātad, jo izpūtējam biezāks dzelzs, jo tas izrūsēs vēlāk. Tāpēc veikalos prasiet pēc paša kvalitatīvākā izpūtēja. Ja ir izdevība, pat pamēģiniet to nosvērt rokās un saprast, ka smagākais noteikti būs darināts no biezākas loksnes. Piemēram, amerikāņu

Walker katalogos vienas automobiļa modifikācijas izpūtējam norādītas vairākas cenas, dārgākā ir biezākajam izpūtējam. Tomēr individuāli pasūtījumi no dzelzs man netrūkst. Bieži maz izplatītu mašīnu saimniekiem veikalnieki spēj piegādāt izpūtēju pēc vairākiem mēnešiem, jo noliktavā atvesti izpūtēji tikai izplatītākajām modifikācijām. Sapratāt, izpūtēji vienam automobiļa modelim nav vienādi, tie katram motoram ir savādāki.”

Tātad teju ekskluzīvu automašīnu saimniekiem izeja ir griezties pie meistariem tepat mūsu valstī, jo izrūsējušajā izpūtējā noteikti ir caurumi. Ja mašīnas īpašnieks samierinās ar dārdošo rēkoņu, tad neapmierināts būs tehniskās apskates inspektors. Pēc pieredzes viņi izpūtēju nedursta ar skrūvgriezi vairāk kā mašīnas sliekšņus. Tomēr, ja izpūtējā ir caurums, tie nevar adekvāti nomērīt izplūdes gāzu toksiskumu un tad tehniskās apskates uzlīmi neiegūt. Pārējiem pareizāk būtu izvēlēties izpūtēju, kuram antikorozijas slānis ir arī izpūtēja iekšpusē. Lai cik paradoksāli tas neizklausītos, izpūtējs mēdz rūsēt arī no iekšpuses. Sāļi to var sagrauzt no ārpuses, tomēr braucot tie nokrīt uz ceļa seguma. Izpūtēja iekšpusē, gadiem ritot, uzkrājies liels mitrums un to nespēj kliedēt karstās izplūdes gāzes. Reti, bet dažreiz gadās izpūtēji ar trim metāla loksnēm vienai uz tai pašai detaļai. Tādus gan uzstāda tikai oriģinālajā aprīkojumā luksusa marku mašīnām. Taču tas nu reiz ir labs risinājums, no ārpuses rūsē viena loksne, no iekšpuses – trešā, bet otrā pa visu paliek vesela.

Gadījies, ka luksusa klases automobilim pēc izpūtēja noņemšanas no tā iztecināti astoņi litri kondensāta. Iespaidīgi, taču ko gan var gribēt. Gluži vai galvenā izpūtēja sūtība ir klusināt izplūdes gāzu troksni, tātad bunduļi šādas klases automobiļiem ir lieli un kondensāts to labirintos ātri pa vienu caurumu izpūtēja galā neiztvaiko. Šādā ziņā dīzeļautomobiļiem izpūtēji mazāk rūsē nekā benzīnversijām, jo to iekšpuse noklāta ar melniem kvēpiem un tie veido labu antikorozijas slāni. Atšķirības gan ir teorētiskas, jo dīzeļmotori darbībā vibrē vairāk nekā benzīnnieki un tāpēc visas metinājuma šuves pie dzinēja piestiprinātajam izpūtējam plaisā ātrāk. Tātad īstā vieta, kur iekļūst uz ceļa kaisītajai sālij.

“Ar izpūtēju rūsēšanu vismazāk saskaras attiecīgo modeļu pašu sportiskāko versiju īpašnieki. Izpūtēji tiem rūpnīcā darināti vienkārši un taisni, tāpēc tiem ir maz metinājuma šuvju. Ja vēlaties uzzināt, kādu marku mašīnas vismazāk saskaras ar sarūsējušiem izpūtējiem, man ir savs tops.

Pirmajā vietā vienkāršās izpūtēju konstrukcijas dēļ ir Audi, seko Mercedes un Toyota, kas allaž slavēti par vispār kvalitatīvajām detaļām.” Taču meistars piekodina, šo automarku modeļi nav izteikti līderi katalizatoru problēmu

dēļ. Par sliktākajām automarkām viņš atsakās spriest. Te viss atkarīgs no spēkrata saimnieka nenovīdības. Jo arī izpūtēju ieteicams pēc ziemas nomazgāt no ārpuses, to gan dara retais.

Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-