Pirkt vai nepirkt auto ar automātisko pārnesumkārbu? Ekskluzīva intervija ar Raimondu Aploku, kurš izveidojis pirmo automātisko pārnesumkārbu remonta rūpnīca Austrumeiropā.
Pirms desmit gadiem automobiļi ar automātiskām pārnesumkārbām Latvijā nebija īpaši iecienīti, jo raizes sagādāja speciālistu trūkums, kuri spēj šos agregātus kvalitatīvi saremontēt.
Laikam ritot, tik sarežģīts automobiļa mezgla remonts tika apgūts, un šobrīd Latvijā darbojas vairāki specializēti servisi, kuri remontē automātiskās transmisijas. Pieredzējuši šo servisu meistari var izjaukt, atrast iespējamo vainu un saremontēt, bet diemžēl servisos notestēt šīs kārbas darbu speciālos testēšanas stendos nevar. Tāpēc zināmā mērā tā ir laimes spēle, jo automātiskajai kārbai var būt vairāki defekti, bet servisā atklāts tikai viens. Tas nozīmē, ka līdz galam nesaremontēta automātiskā transmisija pēc kāda laika atkal būs jādemontē no auto un jāsāk viss no gala – jaunas blīves, eļļa, papildu izdevumi…
Raimonds Aploks, kurš prasmi remontēt automātiskās pārnesumkārbas pilnveidojis ASV, kur 90% automobiļu ir aprīkoti ar automātiskajām transmisijām, jau kopš 1995. gada Rīgā strādāja un apmācīja meistarus remontēt tieši šos sarežģītos agregātus. „AutoInfo” korespondents, uzzinājis, ka ekonomiskās lejupslīdes laikā vienā no Latvijas reģionālajām pilsētām tiek atklāta automātisko pārnesumkārbu remonta rūpnīca, devās uz Cēsīm, lai no rūpnīcas direktora Raimonda Aploka saņemtu vairāk informācijas par tās darbību.
Iebraucot Cēsīs no Priekuļu puses, ieraugām modernu jaunbūvi, kuru ražotnes vajadzībām ir projektējuši Cēsu arhitekti. Raimonds Aploks, SIA „RECRO” direktors, ar lepnumu izrāda mums ražotni, darbiniekiem un apmācības semināriem paredzētās telpas, kā arī ražošanas iekārtas. Gaumīgi iekārtotas darbinieku garderobes, dušas, sauna, virtuve, ēdamistaba un atpūtas telpa. Šeit ir pat viesnīcas numuriņš. Pirms kāda laika šāda darba vide bija neredzēta ekstra.
– Kāpēc šai rūpnīcai tika izvēlētas tieši Cēsis, jo lielāko savu dzīves daļu esi darbojies Rīgā?
– Man Cēsis ir patikušas jau kopš bērnības, un, kad internetā izlasīju, ka Cēsu dome meklē uzņēmējus, kuri vēlas darboties šajā pilsētā, es pieņēmu lēmumu būvēties tieši te. Cēsu pilsēta labā nozīmē ir slavena arī ar to, ka šeit strādā daudz labu speciālistu – celtnieku, galdnieku, metāla apstrādātāju u. c. Tepat kaimiņos ir labs metāla apstrādes cehs, ar kuru mums ir nodibinājusies cieša sadarbība. Un pats galvenais – nekādu korķu uz ielām, miers un svaigs gaiss.
– Ko dara šajā rūpnīcā?
– Mēs profesionāli remontējam automātiskās pārnesumkārbas, hidrotransformatorus un hidrauliskos vadības blokus, kurus mums piegādā no visas Latvijas un arī no Lietuvas, Igaunijas un Krievijas. Paši arī varam aizbraukt pēc agregātiem un atvest tos atpakaļ saremontētus. Pieņemam remontā arī pārnesumkārbu kopā ar visu automašīnu.
Viss remonta darbs ir sadalīts sīkos ciklos – katrs darbinieks veic sev uzticēto operāciju. Ar šo rūpnīca atšķiras no autoservisa, kurā nav smalki sadalīts automātisko transmisiju remonta process.
– Kā notiek ātrumkārbu remonts rūpnīcā?
– Sākam ar to, ka tiek noteikts defekts un tā cēlonis. Tas parasti ir pārnesumkārbas hidrauliskajā vadības blokā. Mums ir speciāls hidraulikas testa stends, kurš ar datora palīdzību testē šos blokus reālos darba apstākļos, ļaujot konstatēt defektus, novērst tos un veikt nepieciešamo kalibrēšanu. Nevienu moderno automātisko pārnesumkārbu nevar kvalitatīvi saremontēt bez šāda stenda.
– Bet ja vaina nav kārbā, bet hidrotransformatorā?
– Veicot pārnesumkārbas remontu, obligāti ir jāremontē arī hidrotransformators. Kas attiecas uz hidrotransformatoriem – mums ir vismodernākās iekārtas to kvalitatīvam remontam. Mēs remontējam tos visam Baltijas reģionam.
– Kā jūs pārbaudāt, vai kārba ir pilnībā saremontēta?
– Kārbas darbību pārbaudām ar jaunākās paaudzes jaudas stendu, un tāds Eiropā ir tikai pie mums. Nostiprinot automātisko transmisiju testēšanas stendā, var pilnībā pārbaudīt, kā tā darbojas. Šī iekārta palīdz aplūkot, cik efektīva ir hidrotransformatora darbība, kā pārslēdzas pārnesumi dažādos slodzes režīmos, vērot visus kārbas ražotāja uzstādītos parametrus, kā arī tos, kuri ir testējamai transmisijai.
Ar šo stendu var testēt arī pilnpiedziņas un mehāniskās pārnesumkārbas, kā arī sadales kārbas un reduktorus. Ja kāds no parametriem neatbilst vajadzīgajam standartam, tiek meklēts un novērsts defekts. Kārba ir saremontēta tikai tad, kad testēšanas parametri pilnīgi atbilst noteiktajiem.
– Rūpnīcā strādā gados jauni cilvēki. Kas viņi ir?
– Mums kaimiņos atrodas Priekuļu lauksaimniecības tehnikums, kurā es strādāju par skolotāju, un daudzi šīs skolas absolventi nāk strādāt pie mums.
Puiši cītīgi mācās strādāt un veic darba pienākumus ar lielu atbildības izjūtu. Šai grūtajā darbā labs palīgs ir pieredzējušais meistars Uldis Pilsums. Šobrīd esmu ļoti apmierināts ar viņu attieksmi pret uzticēto darbu.
Patiess prieks, ka Latvijā ir uzņēmēji, kuri cenšas radīt darba vietas ārpus Rīgas, tā neveicinot Īrijas labklājību...
Bija saskarsme ar Rekro.It ka zoliida firma.It ka ir iekartas.It ka sadarbojas ar daudziem servsiem,bet iepazinu so firmu no slktas puses.
sanaca ta ka bija divs venads atrumkarbas un sanaca ta ka uz Rekro tika aizsutita atrumkarba kas nebija jalabo .Atrumkarba bija pilnigi vesela,bet atnaaca atbild ka atrumkarbas remonts izmaksas 750 latu.Piekritu cenai un vini it ka saremonteja karbu.tad kad atnaca karba tikai tad sapratu ka ir notikuse klud. notik baigas dusmas .Saprat ka esmu sassmaukts.Bij jaizet no situacijs un aizsutij otr karb uz remont.atkal kosmisk cen 800 lat,bet ko padaris mans klients stingrs cilveks un joks nesaprot,bet otrs klents nav pasutijs salabot atrumkarb,bet tikai nomanit salnik un selektor sledz.
es vars rekro pakalpojums neizmanto jo vini irleli sasmaukusi cilveki. ja atrumkarb nav jaremonte tad vini tev to neteiks.neiesak vispar tur remontet karbas jo tur izgudro cens un sasmauc visus .