Ja ir pazudusi auto atslēga

Pievienots: 6. septembrī 2009 13:57 | Autors: AutoInfo | Komentāri: (2)

Neviens nav pasargāts no auto atslēgas pazaudēšanas. Viens atslēgu nevar atrast mantu jūklī, otrs to pazaudē pludmalē. Abās situācijās auto durvis tās īpašniekam ir slēgtas.Problēmas risinājumi, padomdevēji- atslēgmeistari.

Mūķīzeriem šādu aizmāršu radītās problēmas gan nav jārisina bieži. Ikvienu automobili kā jaunu tā pirmajam īpašniekam tirgotājs nodod ar vairākām atslēgām, tādēļ rezerves atslēga gan jau būs paglabāta mājās atvilknē vai plauktā. Tāpēc bezizejā nonākušais cilvēks, nozaudējis spēkrata atslēgas pēc peldes upē vai zvejas dīķī, biežāk zvana mājiniekiem. Tie arī uzmeklē otro atslēgu un nogādā to līdz mašīnai, kuras durvis nelaimē nonākušais pats pirms laika aizslēdzis. Biežāk pie atslēgu izgatavotājiem griežas automobiļu pircēji, kuri tikko iegādājušies nākamo braucamrīku. Kā pašreiz ierasts, lielākais vairums pie kārotā pirkuma tikuši ar līzinga devēju palīdzību. Pie aizdotās naudas gan var tikt tikai, ja noslēgts kasko apdrošināšanas līgums. Savukārt to apdrošināšanas sniedzēji kārto tikai, ja mašīnas lietotājs uzrāda divas atslēgas. Tad nu no eiropiešu valstīm atdzīto lietotu auto gadījumos otrā atslēga ir noklīdusi, ir tikai viena atslēga. No amerikāņu valstīm atkuģojušo auto gadījumos situācija bieži ir traģiskāka, nav nevienas atslēgas. Jātaisa jauna atslēga.

 Te gan variantu daudz, aprunāsim ierastāko, diemžēl dārgāko. Kopš padomijas krišanas 90. gadu sākumā radās neskaitāmi austrumeiropiešu grupējumi, tostarp latviešu bandas, kuras rietumeiropiešu valstīs sāka masveidā zagt mašīnas. „Drīz vien autoražotāji saņēma aicinājumus darīt ko lietas labā, autoīpašniekiem bija apnicis ar trīcošu sirdi sargāt savus spēkratus, arī mašīnu apdrošinātājiem pietika maksāt kompensācijas par aizdzītajiem auto. Autorūpnīcas gāja no lietotāju ērtības viedokļa to teicamāko ceļu, parastās atslēgas korpusā tie sāka montēt imobilaizeru. Tātad mašīnu īpašniekus neapkrāva ar papildus tālvadības pulti,” stāsta auto imobilaizeru programmēšanā specializējušā uzņēmuma „Solo F” servisa daļas vadītājs Aleksejs Kuzmenko. Par drošību gādāja trīs lietas. Aizdedzes atslēgas plastmasas daļā iekausēja miniatūru mikroshēmu, sauktu par imobilaizera raidītāju, aizdedzes atslēgas slēdzenei pievienoja apaļu riņķīti, dēvētu par imobilaizera uztvērēju, un starp aizdedzes atslēgas slēdzeni un motora vadības bloku uz elektroniskās ķēdes izvietoja elektroshēmu, sauktu par imobilaizera vadības bloku.

 Pēc imobilaizera atslēgas iespraušanas slēdzenē mehāniski tās zobotā metāla daļa atļauj vien pagriezt serdeni, dzinēju iedarbina kas cits. Slēdzenes uztvērējs vienkārši nolasa atslēgas raidītāja izplatītos drošības kodus. Ja identiski kodi būs arī imobilaizera vadības bloka atmiņā, pēdējais ļaus strādāt motoram. Daudzi otrreizējam automobiļu tirgum domātie imobilaizeri mēdz bloķēt te degvielas padevi, te ātrumkārbas vadību. Taču ikviens rūpnīcā mašīnai oriģināli uzstādītais imobilaizers vienmēr slēdz motora vadības bloku. Zaglim vienīgā iespēja aizdzīt mašīnu ar imobilaizeru ir to aizvilkt striķī vai iekraut piekabē, tas jau mazina viņu interesi. Dzinējs vienkārši ir bloķēts, jo, pagriežot aizdedzes slēdzeni ar tradicionālo brutālo metodi, nekas nenotiks. Imobilaizera vadības bloks nesaņems šos kodus. Turklāt, pat zaglim sagādājot attiecīgā modeļa atslēgu, katram auto imobilaizera vadības blokā ir tikai savi, individuāli drošības kodi. Svešas atslēgas kodi nederēs. Tāpēc jau šobrīd autobūvē kļūst ierasta prakse, mašīnu atslēgas ražot tikai plastmasas korpusos bez metāla daļas robiņiem. Durvis spēkratam taču atslēdz ar pogām uz atslēgas pults daļas, savukārt, dzinēju iedarbina ar imobilaizeru atslēgas iekšienē. Metāla zobotā daļa šādās atslēgās gan ir iesprausta. To var izvilkt un pielietot, ja pēkšņi nosēdušās baterijas atslēgas pultī vai rezerves izsmēlis mašīnas akumulators.


Sākot ar 1997. gada izlaiduma modeļiem autoražotāji savus braucamrīkus eiropiešu tirgum drīkstēja piedāvāt tikai, ja to sērijveida aprīkojumā ir iekļauts imobilaizers. „Šobrīd pirmās ar imobilaizeru ekipētās mašīnas jau ir desmit gadus vecas, tātad krietna daļa no mums ar šādām mašīnām brauc. Kā augstāk sacīts, atslēgas izgatavošana ar imobilaizeru maksā dārgi. Izmaksas nav fantastiski lielas, tomēr. Ja atslēgu bez imobilaizera var izgatavot no 5 latiem, tad atslēgu ar imobilaizeru no 80 latiem. Lielo starpību naudā pamatošu. Šeit atslēgmeistaram nav ne tikai jāpievīlē atslēgas zobiņus piecu minūšu laikā. Viņam jābūt arī izglītotam programmēšanas jomā, jābūt pieejai salīdzinoši dārgam aprīkojumam, un izglītība un iekārtas arī jāatmaksā,” teic imobilaizeru programmēšanā arī spēcīga uzņēmuma „Autolockmaster Centrs” direktors Aleksandrs Žarovs. Tāpēc starp padsmit mūsu valstī mūķīzeru pakalpojumus sniedzošajām firmām vismaz viena imobilaizera programmēšanai domātā iekārta ir tikai piecām. Autoražotāju pārstāvētajiem dīlercentriem arī servisos ir tāda aparatūra.

 Tātad, ja vajadzīgs izgatavot atslēgu ar imobilaizeru un nevienas citas atslēgas nav? Cilvēkam jāsazinās ar mūķīzeru kantoriem un dīleru centriem, jo abi atslēgu izgatavos par puslīdz vienādu cenu. Nereti simpātiskāks ir dīleru piedāvājums, jo tie spēj jauno atslēgu piedāvāt oriģinālā korpusā ar attiecīgās automarkas logotipu, kamēr mūķīzeri piedāvās atslēgu bez logo. Abos gadījumos gan mašīnu jānogādā viņu servisos, jo imobilaizeru programmē tikai caur spēkrata diagnostikas ligzdu. Par to vēlāk, jo viss sākas ar spēkrata tehniskās pases uzrādīšanu. Ja jau nevienas atslēgas šādam cilvēkam nav, viņš var būt arī autozaglis. Ja tāds mašīnu aizdzinējs izdomā auto nevis pārdot pa detaļām, bet notirgot kā veselu, nākamais pircējs taču nepirks spēkratu bez atslēgas. Zaglim automobilis būs, bet dokumenti nē. Tāpēc viņiem atliek dārgākais ceļš. Nomainīt visām durvīm slēdzenes, arī aizdedzes atslēgas bloku, imobilaizera vadības bloku un motora vadības bloku. Tas kopā izmaksā vismaz 2000 latus.

     Mašīnas likumīgajam īpašniekam, lai arī bez nevienas atslēgas, minētās lietas nevajadzēs mainīt. Pēc mašīnas šasijas numura meistars uzzina atslēgas kodu un pasūta jaunu atslēgu. Dīleris atslēgu no automarkas ražotāja teju vienmēr iegūs jau ar izgatavotiem robiņiem metāla daļā, mūķīzeris no atslēgu fabrikas parasti saņem tikai metāla sagatavi. „Mūķīzeriem noteikti būs datu bāze, kurā katras atslēgas kodam norādīts zobiņu izmērs, tāpēc nebūs problēmu izvīlēt robiņus no sagataves plāksnītes. Datu bāze arī jāpērk, tāpēc tā nav jebkurā kioskos vai lielveikalos uzmeklējamā atslēgu darbnīcā. Tur var izgatavot tikai atslēgu dublikātus pēc līdzi paņemtās atslēgas piemēra. Kad metāla daļa gatava, sākas sarežģītākais. Pēc šī paša virsbūves numura meistars zinās arī attiecīgās automarkas drošības kodus, tos tad arī jāieprogrammē aizdedzes atslēgā paslēptajā imobilaizerī un mašīnas imobilaizera vadības blokā. No ārvalstīm atsūtītās atslēgas mikroshēmas atmiņā būs pavisam svešādi drošības kodi, vecajā imobilaizera blokā būs ierakstīti pazaudētās atslēgas kodi. Tāpēc viss sākas ar pieslēgšanos mašīnai caur tās diagnostikas ligzdu, vispirms izdzēšot aizdedzes atslēgas un imobilaizera bloka atmiņu. Šajā brīdī aizdedzes atslēgas ligzdā iesprausta jaunā atslēga, tikai šādi caur diagnostikas ligzdu imobilaizera blokā un atslēgas atmiņā var ierakstīt iepriekš noskaidrotos, vienādos kodus,” klāsta Aleksejs Kuzmenko. 80 lati, kā minimums no jums viss nebūs. Cilvēkam taču nebija nevienas atslēgas. Tātad jāizgatavo divas atslēgas un summa jāreizina ar divi.

 Ja vajadzīgs izgatavot atslēgu ar imobilaizeru un rezerves atslēga ir? Otras atslēgas izgatavošana maksās tos pašus aptuvenos 80 latus, jo tā arī būs jāpasūta jauna un arī jāprogrammē. Palīdzēt gan te varēs visi servisi, kuru rīcībā ir imobilaizeru programmēšanas aparāti. Jo vienkāršākā aparatūra spēj tikai dublēt esošās atslēgas drošības kodus, ģenerēt jaunus tās nespēj. Šādā gadījumā atslēga cilvēkam ir. Tātad jaunajā atslēgā var pielāgot tos pašus imobilaizera vadības blokam zināmos, nepazaudētajā atslēgā glabātos kodus. Tomēr šāda dublikāta uztaisīšana nelīdzēs, ja cilvēkam nav ticības, vai tiešām viņš atslēgu ir pazaudējis. Jāpieļauj, ka turpat peldēšanas vai makšķerēšanas laikā viņam atslēga nozagta. Tad ar šo veco atslēgu zaglis spēs aizdzīt auto. Šādi drošāk vecajā rezerves atslēgā un jaunajā atsūtītajā atslēgā ierakstīt pavisam jaunus kodus, to visas darbnīcas nespēs. Ar veco nozaudēto atslēgu durvis varēs atvērt. Tomēr motoru neiedarbināsi, jo imobilaizera vadības bloks vecos kodus vairs neatpazīs. Tieši šādu aizdomu gadījumos vērts piesargāties un rezerves atslēgu pārprogrammēt pirms jaunā atslēga saņemta. Šis pakalpojums maksā aptuveni 50 latus.

 „Ja atslēga aprīkota ar imobilaizeru, ieteicams pārmeklēt visas iespējamās atslēgas atrašanās vietas. Jo palīgos izsauktais mūķīzeris nespēs iedarbināt mašīnu, starp citu, viņa pakalpojumi maksā sākot no 30 latiem. Viņa spēkos ar izbraukumos esošajiem instrumentiem ir uzlauzt durvju slēdzeni, lai mašīnā tiktu iekšā, atbloķēt aizdedzes slēdzeni, lai grieztos spēkrata stūre, un deaktivizēt mašīnas signalizāciju, lai tā nevietā negaudotu. Imobilaizera apmānīšanai līdzi instrumentu nebūs, tāpēc allaž mašīnām ar imobilaizeru jāizsauc evakuators,” tā Aleksandrs Žarovs. Rīgas robežās evakuatora aptuvenie izcenojumi ir 30 lati, ārpus galvaspilsētas jau 50 santīmi par vienu nobraukto kilometru līdz bezspēcībā nonākušajam autoīpašniekam un atpakaļ līdz izvēlētajai mūķīzeru darbnīcai. Ja pat atslēgu ar imobilaizeru izdosies atrast ezera dūņās būsit ieguvējs. Imobilaizera mikroshēmu atslēgā montē stikla vai keramikas korpusā. Tāpēc mitrums imobilaizeram nekaitē, motoru varēsit iedarbināt. Ūdensnecaurlaidīga nav tikai atslēgas pults daļa, nestrādās durvju atvēršanas un aizvēršanas tālvadības pogas. To nomaiņa pret jaunām maksās ap 30 latiem. Atkārtoju, ar imobilaizeru apgādātu auto pat mūķīzers pie dīķa nespēs iedarbināt, kur nu vēl pats vadītājs. Tāpēc stiklu sist ārā nav vērts. Mašīnām bez imobilaizera gan tā var darīt, ja esat pārliecināts, ka spējat iedarbināt dzinēju bez atslēgas. Ja tā, labāk sist ārā mašīnas priekšējo durvju stiklus, tie autostiklu veikalos lētākie. Vējstikli būs dārgāki, vēdlodziņi – deficīts.

 Nepieciešams izgatavot atslēgu bez imobilaizera un otras atslēgas nav? Te risinājums ir lētāks, jo runājam par 80. gados ražotajiem auto, kuriem autoražotājs nav nekad uzstādījis imobilaizeru. Arī te palīdzību varat gaidīt tikai no mūķīzeriem, ne pie atslēgmeistariem uz katra stūra. Jo minētajā datu bāzē, kas nav pieejama kuram katram, pēc spēkrata šasijas numura meistars atrod atslēgas numuru. Pēc šī numura norādītajiem atslēgas metāla daļas izciļņiem atslēgas sagatavē izvīlē vajadzīgos robiņus. Šāds pakalpojums maksā aptuveni 20 latus. Šajā piemērā gan vajadzīgas divas atslēgas, otro izvīlēs jau pēc uztaisītās atslēgas piemēra par šo darbu prasot no 5 latiem. Bieži gan šāds risinājums nedod cerēto rezultātu. Jāiet otrs, dārgāks ceļš. Atslēgas zobiņi taču pēc šādas metodes izslīpēti tādi, kādi mašīnai bija tās pirmajos dzīves gados. Diemžēl nu šādu gadagājumu automobiļiem slēdzenes izdilušas tā, ka jaunā atslēga ķeras vecajā slēdzenē. Šādos gadījumos meistars lūdz atdzīt automobili un no tā noskrūvē vienu slēdzeni. Nodilušo slēdzeni izjauc un pēc tās mehānisma izveido jauno atslēgu. Tā kā darbs sarežģītāks, par vienu atslēgu prasa sākot no 40 latiem. Te nepieciešamas divas, atkal otro pievīlēs pēc standarta metodes par cenu sākot no 5 latiem. Starp citu, krietna daļai no mašīnām bez imobilaizeriem drošības labad tomēr ir uzstādītas signalizācijas, kuru pultis arī būs pazudušas līdz ar atslēgām, jo cilvēki tās nēsā kopā uz viena atslēgas riņķīša. Jaunas pults sagādāšana, ja veco nav, maksā apmēram 30 latus. Vecās pārprogrammēšana, ja tāda atrodas, 10 latus.

 Pēdējais scenārijs – ja vajadzīgs izgatavot atslēgu bez imobilaizera un ir rezerves atslēga ? Te var griezties ikvienā atslēgu izgatavošanas darbnīcā, kur izgatavos dublikātu pēc atnestās atslēgas parauga, prasot no 5 latiem. „Uz šādu summu gan necerēt „Ford” īpašniekiem, nu vairs tikai divus gadus saviem ražojumiem šis uzņēmums vairs neveido īpatnējās atslēgas nevis ar tradicionāli plakano metāla daļu, bet apaļu kā nagla. Tā tagad ir vēsture „Ford” automarkai, lai gan joprojām tā meitas kompānija „Jaguar” saviem auto veido tieši šādas apaļas atslēgas. Šo vizuāli sarežģīto atslēgu pievīlēšanai vajadzīgs cits aparāts, tāpēc 5 latu vietā par rezerves atslēgas pievīlēšanu šīm apaļajām prasa 15 latus,” teic Aleksejs Kuzmenko. Ja reiz runāju par kādas automarkas īpatnībām, jāpiemin „BMW” risinājums savu auto atslēgām, kas aprīkotas ar imobilaizeru. Šī automarka jau astoto gadu savu modeļu imobilaizera atmiņā ievieto ne tikai drošības kodus, tur glabājas arī mašīnas nobraukums, apkopju intervāls... Kaut ko līdzīgu tikai sācis piedāvāt arī  "Audi”.

Komentāri:

Viesis: Jānis - 20. aprīlī 2012 16:07

Sveiki! Ļoti ieinteresēja Jūsu rakstītais. Viss ir ļoti sīki un skaidri aprakstīts. Man ir radies jautājums. Situācija ir tāda, ka autozaglis ir bijis neprifesionāls un nav bijis lietas kursā par imobilaizeru, salauza auto aizdedzes kontaktgrupu un savāca imobilaizere bloku nez kāpēc līdzi! Kā lai rīkojas šādā situācijā, vai ir iespējams pēc vecās auto atslēgas uztaisīt jaunu šo te imobilaizera kastīti ar shēmu, kur to var izdarīt un cik tas izmaksās?
Ps. Un vēl viens jautājums. Vai ir ispēja uzstādīt un pārprogrammēt no cita tāda paša lietota auto donora imobilaizera kastīti ar šī auto imobilaizera atslēgas čipu jeb oriģinālās atslēgas čipu kas ir palicis un kādas varētu būt izmaksas?
Ar cieņu Jānis.

Viesis: Irene@aiminlock.com - 25. jūlijā 2012 10:03

Dear Sir/Madam,

Glad to hear that you’re on the market for Locks & Keys PRODUCT.

We specialize in supplying the widest locksmith material,include locksmith tools, Car tools,key cutting machine, transponder key covers, Motorcycle and Car transponder keys, Motorcycle and Car Transponder key shells,remote keys, remote copy machine, etc.

If you want to know more about us ,please free to contact us.
http://www.aiminlock.com

Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-