Pievienots: 2. janvārī 2017 17:02 | Autors: Kaspars Bergmanis, laikraksts „AutoInfo” | Komentāri: (3)
Gada nogalē sabiedrības pastiprināta uzmanība tika veltīta kādam auto nomas iepirkumam – Valsts policija bija pasūtījusi vieglās automašīnas ar atbilstību “Euro 6” izplūdes gāzu izmešu normām, kaut šāda prasība Eiropas Savienībā tobrīd vēl nebija spēkā.Nav peļami, ja rūpējamies par dabu un apkārtējo vidi, bet tomēr galvenā problēma bija vienkārša – kur piegādātājiem dabūt šādas automašīnas, ja uz auto rūpnīcu konveijeriem turpināja komplektēt spēkratus vēl ar “Euro 5” dīzeļdzinējiem?
Tobrīd liela daļa uzņēmumu pieņēma lēmumu nepiedalīties, bet pilnsabiedrība “A26” nolēma riskēt un pēc uzvaras konkursā realizēt 17 “Citroen Jumpy” automašīnu pilnveidošanas programmu, paaugstinot to kaitīgo izmešu klasi no „Euro 5b” uz „Euro 6”. Es teiktu, ka ļoti riskants solis, kurš izraisīja plašu rezonansi un kaislīgas diskusijas, kuru iniciatori bija tie auto dīleri, kuru sortimenta piedāvājums neatbilda konkursa kritērijiem. Tomēr, ja nolikumā netika prasīts rūpnīcas sertifikāts, bet gan dzinēja atbilstība „Euro 6” normatīvam, šāds solis, iespējams, bija arī attaisnots.
Pilnsabiedrība “A26” ir veikusi piegādāto spēkratu pilnveidošanu un arī apjomīgu testēšanu Latvijas Lauksaimniecības universitātes laboratorijā kvalificētu speciālistu vadībā. Kas izdarīts un kas sasniegts?
Auto pilnveidošana notikusi sekojoši – spēkratiem uzstādīti austriešu firmas „Steinbauer” vadības bloki, kas paredzēti konkrētajam automobiļa modelim un ir atbilstoši sertificēti. Paralēli veikta vadības bloka programmēšana un to pavadošie regulēšanas darbi.
Pēc tam notika testēšana. Pēc pilna cikla, ar daudzkārtējiem cikla atkārtojumiem, lai nodrošinātu nejaušības faktora pilnīgu izslēgšanu. Testos salīdzināja kaitīgo izmešu apjomu divām automašīnām – piegādātajai un analoģiskam spēkratam ar rūpnīcas komplektācijas „Euro 6” dzinēju.
Salīdzinošā pētījuma uzdevums bija veikt automašīnu “Citroen Jumpy” (Euro 5) ar pašmasu 2210,0 kg un Citroen Jumper (Euro 6) ar pašmasu 2109,1 kg un 120 kW (pie 3750 min-1) motoru toksisko atgāzu komponenšu faktisko noteikšanu, izmantojot metodiku, kas ir pēc iespējas pietuvināta pārbaudēm, ko veic ražotājs. Pētījums precīzu datu iegūšanai un pilnvērtīgai analīzei ciklā atkārtots septiņas reizes. Tas nozīmē, ka nepieciešamības gadījumā mērījumi ir atkārtojami un arī iegūtie dati ir salīdzināmi atkārtoti.
No Eiropas Komisijas 2008. gada 18. jūlija regulas Nr. 692/2008 XVII pielikuma redzams, ka attiecībā uz dīzeļdzinējiem “Euro 5” (šajā gadījumā „Euro 5b” jeb „Euro 5+”) emisijas robežvērtības no “Euro 6” emisijas robežvērtībām atšķiras tikai daļā ar slāpekļa oksīda (NOx) daudzumu izplūdes gāzēs. Tāpēc pētījumā veikti abu automašīnu izmešu mērījumi, koncentrējoties uz NOx toksiskajām atgāzēm, kā arī jaudas parametriem.
Kā atskaites punkts izmantotas “Citroen Jumpy” izplūdes gāzu emisijas vērtības ar motora vadības programmas regulējumu R-2, kāds ir uzstādīts policijai piegādātajām automašīnām. Salīdzinot abu testēto automobiļu vidējās izmešu vērtības vienā no cikliem, pētnieki secinājuši, ka “Citroen Jumpy” NOx izmešu daudzums pat ir nedaudz zemāks nekā “Citroen Jumper” izmešu daudzums. Pēc būtības abu testēto automašīnu faktiski radītie toksiskie izmeši pēc “Citroen Jumpy” uzlabojumu veikšanas ir vienādi. Tāpat pētnieki secinājuši, un tas arī ir ļoti būtiski, ka “Citroen Jumpy” automašīnām nav mainījušies jaudas parametri, tas ir, izmaiņu un uzlabojumu rezultātā nav samazinājusies automašīnu veiktspēja.
2015. gada septembrī pasauli pāršalca “Volkswagen” dīzeļgeitas skandāls, kurš atklāja, ka dīzeļdzinēja attīstība ir ievērojami apgrūtināta. Uzstādītās sistēmas sadārdzina gan auto ražošanu, gan turpmāko ekspluatāciju. Franču auto ražotājs paziņoja, ka dīzeļdzinējus attīstīs tikai komerctransportam, bet VW savā dīleru konferencē atklāja, ka dīzeļu attīstību vairs neveiks, bet uzturēs pie dzīves esošos. Šobrīd jaunie automobiļi ar benzīna dzinējiem pie vienāda tilpuma ir nedaudz ēdelīgāki par dīzeli, bet ekspluatācijā ievērojami lētāki.
Ja runājam par jaunajiem policijas auto, tad jāatzīst, ka piegādātājs veicis ievērojamu darbu, lai spēkratus padarītu vēl tīrākus apkārtējai videi, bet jāatceras, ka modernam dīzelim jālej augstas kvalitātes degviela. Pavisam nesen viesojos Somijā, Porvo, kur atrodas “Neste” naftas pārstrādes rūpnīca. “Neste Oil” viceprezidente Katri Taskinena stāstīja par jauno dīzeļdegvielu, kura tikai no februāra būs pieejama pircējiem Somijā. Degviela, kura izgatavota no palmu eļļas, rapša, ātrās ēdināšanas eļļu pārpalikumiem. Šo dīzeļdegvielu jau vairākus gadus pārdod Kalifornijā, kurā valda ļoti drastiskas eko prasības. Arī Zviedrijā skolēnu autobusos pilda šo degvielu, kura sadegot neizdala tik daudz kvēpu cik tradicionālais dīzelis. Protams, ka eko dīzeļdegvielas cena būs krietni vien lielāka. Tā vien izskatās, ka autoražotāji ar tradicionālajiem dzinējiem ir izsmēluši savas iespējas palikt absolūti zaļiem. Tagad gaidīsim, kāda degviela tiks ražota zaļam auto.
Komentāri:
Cienījamais Ru ! Paldies par Jūsu viedokli, bet man nav informācijas par to,ka šis komersants kādam ir devis "otkatu". Ja Jums tāda info ir - sniedziet to struktūrām, kuras gādā par korupcijas apkarošanu. Šajā publikācijā ir atspoguļots fakts, ka piegādāties policijai a/m ar tehnisko līdzekļu palīdzību dzinējs no „Euro 5b” uzrāda „Euro 6” NOx toksisko atgāzu parametrus. Ar cieņu, Kaspars Bergmanis
Ja masinas atbilst Euro 6 un konkursa neprasa sertifikatu, tad piegadatajam viss ir kartiba.
Kaspar Bergmani ! Jūs neesiet godīgs aizstāvot autotirgotāju, kurš uzvar valsts konkursus pateicoties shēmām. Ja auto piegādājot nebija Euro6 ar atbilstošu sertifikātu , tad viss-ligums nav izpildīts, jālauż, auto jaatgriež. Bet tākā ir iesmērēts otkats, tad ir iespejama šada lieta, bet nu žirnālistiem vajadzeja atteikties no honorara un nerakstit šo rakstu