Divkauja – Nitišs pret Baumani – šoreiz nenotika

Pievienots: 28. jūlijā 2016 00:20 | Autors: Agnis Krauja | Komentāri: (0)

23.-24.jūlijā CSDD Biķernieku rallijkrosa trasē norisinājās Ziemeļeiropas zonas (NEZ) čempionāta posms, kuru rallijkrosa pasaules čempionāta Latvijas etapa rīkotāji izmantoja par ģenerālmēģinājumu pirms 1-2.oktobrī paredzētajām "Neste World RX of Lavia" sacensībām.Braucieniem jaunuzbūvētajā rallijkrosa trasē klātienē sekoja vairāk nekā trīs tūkstoši skatītāju. Fani redzēja vaigā savus elkus, pie tam - ne tikai šodienas spožākās zvaigznes, bet arī dažas aizgājušo gadu autosporta leģendas. Prestižākajā “Supercars” klasē, kur startam bija pieteiktas 10 mašīnas, finālbrauciena pēc sīvas cīņas ar mūsu Reini Nitišu finišu pirmais sasniedza somu pilots Joni-Peka Rajala. Jāatzīmē gan, ka pasaules rallijkrosa čempionāta dalībnieki Reinis Nitišs un Jānis Baumanis šoreiz nebrauca ar savām īstajām “kaujas mašīnām”. Sacensībās kopumā piedalījās 74 autosportisti no deviņām valstīm – Latvijas, Lietuvas, Igaunijas, Somijas, Zviedrijas, Norvēģijas, Dānijas, kā arī Baltkrievijas un Īrijas. Komandu vērtējumā Latvijai uzvara, apsteidzot Norvēģiju, Somiju un Igauniju!

Divkauja izpalika

Visu gaidītajai divkaujai – Nitišs pret Baumani – Biķerniekos notikt nebija lemts. 

2015. gada Eiropas rallijkrosa čempions "Super 1600" klasē Jānis Baumanis šo sezonu aizvada pasaules čempionātā “Supercars” klasē, kur savā debijas sezonā 2014.gadā bronzas medaļu izcīnīja Reinis Nitišs. Pēc aizvadītiem četriem posmiem, kas ir jau gandrīz puse sezonas, Baumanim vēl nav izdevies iekļūt finālā, kurā brauc katra posma seši labākie, taču pusfināls ir sasniegts un iegūtie punkti Jānim ļauj "World RX" kopvērtējumā atrasties augstajā devītajā pozīcijā. Savukārt, pērnās sezonas kopvērtējuma 6.vietas ieguvējam “Supercars” klasē Reinim Nitišam, šogad startējot ar jaunu auto jaunas komandas sastāvā, arī vēl nav izdevies iekļūt fināla dalībnieku vidū, un viņš kopvērtējumā pagaidām atrodas ārpus labāko desmitnieka. Līdzjutēji loloja cerības, ka brīvo logu pasaules čempionāta kalendārā vismaz daži sportisti izmantos, lai atbrauktu uz Rīgu un iepazītos ar jauno trasi, tomēr pēc Zviedrijas posma viņu mašīnas tika uzkrautas uz kuģa, lai dotos pāri okeānam uz nākamā posma norises vietu Kanādu. Tāpēc arī abi mūsējie pasaules čempionāta dalībnieki Biķerniekos ieradās bez saviem īstajiem “kaujas ieročiem”. Reinis Nitišs brauca ar treniņu auto “Škoda Fabia”, jo viņa “Seat Ibiza” ceļo uz Kanādu, bet visa komanda “All-Inkl.com Muennich Motorsport” bija Biķernieku trasē. Savukārt, Jānis Baumanis brauca nevis ar “World RX Team Austria” mašīnu, bet ar “Reinsalu Sport MTU” sagatavotu “Ford Fiesta” mašīnu, ar kuru pagājušajā sezonā viņš kļuva par Igaunijas rallijkrosa čempionu. Diemžēl, Biķerniekos  igauņu mehāniķi visas dienas garumā tā arī nespēja atrisināt problēmas ar sajūgu un bremzēm, tādēļ Jānis pat atklāšanas parādē devās vienā mašīnā kopā ar Reini, bet no trim kvalifikācijas kārtām nobrauca tikai vienu. Viņš gan startēja sacensību pusfinālā, pat iekļūstot fināla dalībnieku vidū, taču bremžu sistēmas problēmas liedza iziet uz starta finālbraucienā. 

Toties simtiem autosporta līdzjutēji visas dienas garumā izmantoja ekskluzīvo iespēju iegūt Jāņa Baumaņa autogrāfu un pat nofotografēties kopā ar sportistu. 

 

Bet par vienu gan varam nešaubīties – pirmajā un otrajā oktobrī, kad “Neste World RX of Latvia” sacensībās Reinis Nitišs un Jānis Baumanis ar saviem īstajiem “kaujas ieročiem” stāsies pretī Sebastianam Lēbam, Peteram Solbergam un pārējiem divdesmit pasaules labākajiem rallijkrosa pilotiem, Biķerniekos risināsies lielākais notikums Latvijas autosporta jauno laiku vēsturē!

Īpašie viesi

 

Sacensībām papildus intrigu sagādāja uzaicinātie viesi – latviešu autokrosa vecmeistari - 2000. gada Eiropas autokrosa čempions Uģis Traubergs (ar bijušo Keneta Hansena “Citroen C4”) un 2004. gada Eiropas autokrosa vicečempions – Aldis Zēbergs (ar to pašu, nu jau gandrīz 20 gadus veco “Toyota Corolla”), kā arī FIA Eiropas rallijkrosa čempionāta dalībnieki – īrs Dereks Tohils ar “Ford Fiesta ST” (Tohils ir 2010.gada Eiropas čempions “Divīzijā2” un 2013.g. Eiropas čempions “Touringcar” klasē) un seškārtējais Somijas čempions Joni-Pekka Rajala ar pārsteidzoši mazo un ātro “Mitsubishi Mirage”. Diemžēl, īru sportists nevar startēt Ziemeļeiropas zonas sacensībās, tāpēc viņam, kopā ar Traubergu un rallija pilotu Vasiliju Grjazinu (Ford Fiesta), tika izveidota “Biķernieku kausa” izcīņa, atsevišķi no NEZ braucieniem.

NEZ kvalifikācija

Pirmajā NEZ kvalifikācijas braucienu sērijā ātrākie bija Joni-Peka Rajala (Mitsubishi Mirage, Supercar), Ole Froshaugs (Volvo S40, Open), Ville Mikola (Ford Fiesta, Supercar), Reinis Nitišs (Škoda Fabia, Supercar), Mikaels Persons (VW Golf, Open) un Jānis Baumanis (Ford Fiesta, Supercar). Līderi otrajā sērijā – Rajala, Nitišs, Tēnu Pātsi (Ford Fiesta, Supercar), Mikola, Andri Ouns (Ford Fiesta, Supercar) un Forshaugs. Trešā kvalifikācijā ātrākos laikus uzrādija - Rajala, Nitišs, Froshaugs, Persons, Janno Ligurs (Škoda Fabia, NEZ1600) un Mikola. Visu triju kvalifikācijas braucienu summā seši ātrākie braucēji bija: Rajala, Nitišs, Forshaugs, Mikola, Ouns un Persons. No pārējiem latviešiem labākos kvalifikācijas rezultātus uzrādīja: 9. Reinis Safonovs ar “VW Polo” (2.v. NEZ 1600 klasē), 10. Aldis Zēbergs ar “Toyota Corolla” (5.v Supercar klasē), 17. Arturs Pumpurs ar “Renault Clio” (2.v. NEZ 2000 klasē).

"SuperCar"  uzvara Somijai

"SuperCar"  klases finālbraucienā vietas uz starta bija izcīnījuši trīs somi – Joni-Peka Rajala ("Mitsubishi Mirage"), Ville Mikola ("Ford Fiesta") un Tēmu Pātsi ("Ford Fiesta MK7"), divi latvieši – Reinis Nitišs ("Škoda Fabia") un Jānis Baumanis ("Ford Fiesta"), un viens igaunis - Andri Ouns ("Ford Fiesta MK7"). Par prieku visiem sanākušajiem trim tūkstošiem līdzjutēju, finālbraucienā Reinis Nitišs uzreiz pēc starta izvirzījās līderpozīcijā. Viņam cieši sekoja Joni-Pekka Rajala, kurš, uzvarot visos trijos kvalifikācijas braucienos, bija nenoliedzams favorīts cīņā par uzvaru. Sportisti demonstrēja skaistu cīņu, otrā apļa laikā Rajala apdzina Nitišu, turpinājumā līdera godu vairs neatdeva un finišēja pirmais. Reinis finišā viņam zaudēja 7 sekundes, somu braucējs Patsi no uzvarētāja atpalika 13 sekundes un ieguva trešo vietu. Aiz pirmā trijnieka palika Ouns un Mikola, bet Baumanis tehnisku problēmu dēļ finālā uz starta neizgāja. Pēc finiša Reinis Nitišs dalījās iespaidos: “Esmu apmierināts ar rezultātu un ceru, ka sanāca sagādāt baudu skatītājiem, parādīt rallijkrosu no labākās puses. Trase ir ļoti viltīga un ar lieliem tramplīniem, bet tajā pat laikā, tā ir saudzīga pret automašīnu.”

Latvijai pieci NEZ pjedestāli

"Open" klasē par uzvarētāju kļuva norvēģis Ole Froshaugs ("Volvo S40 E18"), otro vietu, zaudējot 21 sekundi, guva soms Kristians Losleins ("BMW 318IS-Volvo"), bet trešo vietu un goda pjedestālu nopelnīja latvietis Edmunds Ērglis ("BMW 320 E30"). Ceturtais finišēja soms Raimo Kautio ("Volvo S40"), savukārt izstāšanos pēc avārijas pirmajā līkumā piedzīvoja viens no favorītiem zviedrs Mikaels Persons ("VW Golf IV-Volvo"). "NEZ 2000" klases finālā par uzvarētāju kļuva norvēģis Kristians Sandmo ("Mazda RX8"), kurš par 5 sekundēm uzveica kvalifikācijas līderi, dāni Denisu Kristensenu ("Renault Clio II"). Mūsējais Artūrs Pumpurs ("Renault Clio"), kurš vairākās rallija sacīkstēs bijis Haralda Šlēgelmilha stūrmanis, spēja finālā tikt līdz trešajai vietai, par spīti iebraukšanai barjerā pēdējā apļa laikā. Ja abu minēto klašu uzvarētāji Froshaugs un Sandmo ir pagājušā gada NEZ čempioni, tāpēc viņu uzvaras nevar saukt par pārsteigumiem, tad NEZ "Super 1600" klasē patiešām sensacionālu uzvaru svinēja latvietis Eliss Dukaļskis (Opel Astra Kit Car), gūstot lielāko panākumu savā karjerā. Finišā viņš par nedaudz vairāk kā sekundi uzveica titulēto Reini Safonovu ("VW Polo"). Tātad, dubultuzvara latviešiem! Sākoties pēdējam fināla aplim, Dukaļskis bija tikai trešais, taču, kad izstāšanos piedzīvoja līderpozīcijā braucošais igaunis Janno Ligurs ("Škoda Fabia"), viņš spēja apdzīt Safonovu, izvirzīties vadībā un uzvarēt. Trešo vietu izcīnīja igaunis Mihkels Varuls ("Peugeot 206"), bet no pēdējās pozīcijas ceturtā finišēja norvēģiete Lise Marija Sandmo ("VW Polo"), kuru Dukaļskis ar Ligura palīdzību pirmajā līkumā izstūma no trases. Par falšstartu diskvalifikāciju saņēma kvalifikācijas līderis soms Kalle Markanens ("Mini Cooper"). NEZ braucienu starplaikos notiekošajā Latvijas rallijkrosa kausa “LADA RX” finālbraucienā Ronalds Baldiņš tikai par nieka 0,794 sekundēm apsteidza Ivo Traubergu

“Biķernieku kausa” intrigas

“Biķernieku kausa” izcīņā divos kvalifikācijas braucienus uzvarēja īrs Dereks Tohils (Ford Fiesta ST), pārspējot Uģi Traubergu (Citroen C4) un Vasīliju Grjazinu (Ford Fiesta RX Lite). Trešajā kvalifikācijā Tohils nolauza piekari un izstājās. Salīdzinot šo braucēju kvalifikācijā uzrādītos laikus ar ātrākajiem NEZ čempionāta pilotiem, atklājas, ka Dereks Tohils ar labāko laiku 3.39.013 šajā trasē bijis trešais ātrākais pilots, piekāpjoties vien NEZ “Supercars” klases abiem līderiem Joni-Peka Rajalam (3.33.975) un Reinim Nitišam (3.36.538). Ceturto labāko laiku 3.39.623 sasniedzis Uģis Traubergs, un uzreiz aiz viņa seko Vasilijs Grjazins ar 3.46.032. 

Diemžēl visi šie pieci ātrākie piloti tā arī nesatikās trasē vienā braucienā… Bija plānots, ka finālā “Biķernieku kausa” trijotnei piepulcēsies arī Jānis Baumanis un Reinis Nitišs. Taču lielākās zvaigznes tā arī netika līdz startam – igauņu mehāniķi visas dienas laikā neatrisināja Baumaņa auto problēmas, Tohila komanda neatjaunoja salauzto auto piekari, bet Nitiša mašīnai pēc NEZ fināla parādījās aizdomīga eļļas noplūde. Toties šajā braucienā ar prieku piedalījās nenogurdināmais soms Rajala un vecmeistars Aldis Zēbergs. Latviešu faniem tas bija sen neredzēts notikums – “vecie buki” Uģis Traubergs un Aldis Zēbergs atkal startēja vienā braucienā! Būs jau desmit gadu apritējis kopš abu pēdējās tikšanās trasē. Tiesa, šoreiz līdzvērtīga spēkošanās izpalika, jo brauciena laikā abiem radās problēmas ar tehniku. Soms Rajala atkal pārliecinoši finišēja pirmais, Grjazins - otrais, Uģis palika trešais, bet Aldis - ceturtais. 

Brauc visi, uzvar somi!

Joni-Pekka Rajalas divas pārliecinošās uzvaras NEZ Supercars un “Biķernieku kausa” finālā lika atcerēties pagājušā gadsimta nogalē pasaules rallijā bieži lietoto frāzi: “Brauc visi, bet uzvar tikai somi”. Lai gan šī somu sportista lielākais starptautiskais panākums līdz šim ir 2015.gadā iegūtā 4.vieta Eiropas čempionātā “Supercars” klasē, viņš ir seškārtējs Somijas čempions rallijkrosā, pie tam divās sezonās pēc kārtas (2013/2014) viņš šo titulu vienlaikus izcīnījis uzreiz divās klasēs – “SuperNational” (2WD) klasē un “Supercars” klasē. Arī startam Biķerniekos nenogurdināmais soms bija pieteicies uzreiz divās klasēs – “Supercars” klasē ar “Mitsubishi Mirage” un “NEZ 2000” klasē ar “Datsun Finn”. Tā nu trešajā kvalifikācijas sērijā Rajala bija līderis uzreiz divās klasēs, uzrādot absolūti ātrāko laiku ar “Mitsubishi Mirage” un septīto ātrāko laiku ar eksotisko “Datsun Finn” automašīnu! 

Kad pēc “Biķernieku kausa” finālbrauciena aicināju Joni-Pekka Rajalu uz sarunu, ar lielu pārsteigumu atklāju, ka 31 gadu vecais somu autobraucējs nemaz nerunā angliski… Tomēr, intervija notika, jo tulkošanas pienākumu veikt uzņēmās sportista draudzene. Joni-Pekka stāstīja, ka viņam šīs sacīkstes Biķerniekos ļoti patikušas, galvenokārt ar sāncenšu korekto braukšanas stilu, jo Somijā rallijkrosā daudz vairāk izplatītas ir  kontaktcīņas. Eiropas čempionātā “Supercars” klasē šogad viņš pēc trim posmiem kopvērtējumā atrodas 8.pozīcijā, bieži esot piemeklējušas problēmas ar tehniku. Savas karjeras sākumā Joni-Pekka četras sezonas nobraucis rallijā, bet sacensība ar hronometru likusies garlaicīga. Rallijkrosā trasē jācīnās ar reāliem konkurentiem, kas ir daudz aizraujošāk. Somu sportista nākotnes mērķis, protams, ir dalība rallijkrosa pasaules čempionātā “Supercars” klasē. Tātad, nākotnē viņam ar mūsējiem Nitišu un Baumani droši vien sanāks sacensties vēl daudz reižu. 

 

Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis maija AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
Lukoil1.2531.2651.1140.565
Neste1.2371.2771.137-
Statoil1.2541.2771.1540.565