Stāties droši- viss par bremzēm.

Pievienots: 2. jūnijā 2016 18:26 | Autors: Līga Stirna | Komentāri: (0)

Automašīnai nav svarīgi tikai ātri braukt, reizēm pat vēl svarīgāk ir - ātri apstāties, kad to pieprasa situācija uz ceļa. Lai to varētu paveikt, nepieciešams, lai kārtībā būtu viss – paša vadītāja reakcija, riepas, amortizācija, bremzes – un jo īpaši tās.

Ar bremžu efektivitāti mēs saskaramies jau bērnībā, kad sākam braukt ar velosipēdu. Vēlāk process kļūst komplicētāks, jo arī pārvietošanās aparāts – automašīna - ir sarežģītāks, un mašīna bez bremzēm ir ne tikai anekdošu, bet diemžēl arī nepatīkamas statistikas avots.

Šodienas automobiļi galvenokārt tiek aprīkoti ar bremžu pēdām, aizmugurējos tiltos mēdz būs arī trumuļu bremzes vai disku bremzes. Bremžu pēdas sastāv no metāla pamatnes un bremžu materiāla. Pamatnes galvenā problēma ir pareiza forma. Ja ar to viss kārtībā, pret pamatni nav nekādu citu pretenziju. Kas attiecas uz bremžu materiālu, tur jau ir dziļāka filozofija. Tāpat kā jebkuras citas automašīnas detaļas, arī bremzes tiek gatavotas visu līmeņu un klašu auto, kā arī dažādas pirktspējas autovadītājiem. Ir zemas kvalitātes bremzes, un ir arvien augstākas kvalitātes izstrādājumi. Zemas kvalitātes bremžu materiāls ir rupjāka maluma, asāks, tas griež jeb virpo diska virsmu. Ja bremžu diskā parādās švīkas vai rieviņas, samazinās bremzēšanas efektivitāte. Otra lēto bremžu materiālu problēma ir ātrā dilšana, trešais – tas nebremzē reālajos temperatūras režīmos, kādos bremžu disks atrodas kombinācijā ar bremžu pēdu. Aukstam esot, materiāls pilda savas funkcijas, bet uzsilstot bremzēšanas koeficients samazinās. Vidējas kvalitātes bremžu materiāli attiecīgi nebojā disku, nedilst un daudzmaz iztur temperatūras režīmu, kāds ir Latvijas braukšanas apstākļos, kad visi brauc ar 90 km/h + 20 km/h. Ja šādā ātrumā braucot, ir nepieciešamība samazināt ātrumu uz pusi, ar šādām bremzēm tā nav problēma.

Nākamā kvalitātes līmeņa materiāls jau ir spējīgs pārciest plašākas temperatūras maiņas amplitūdas, arī vairākkārt uzkarstot un atdziestot, bremžu materiāls spēj kvalitatīvi pildīt savus uzdevumus. Šim materiālam pēc uzkāršanas nav tik aktuāli atdzist, lai varētu atkal efektīvi strādāt.

 

Lai vieglāk orientētos dažādās prasībās, vajadzībās un piedāvājumos, Autoinfo par padomdevēju bremžu lietās aicināja APE Motors tirdzniecības vadītāju Andri Pūku.

- Runājot konkrēti par Ferodo markas bremzēm, to dalījums sākas ar vidējā līmeņa kvalitātes produktiem, jo Ferodo nav pārstāvēti zemākajā cenu līmenī. Pirmais šai sarakstā ir Ferodo Target modelis, tam seko Premiere un Performance. Šīs ir bremzes, kas paredzētas ielas auto, aiz nosacīti velkamas svītras seko Profesional Racing produkti, kas jau domāti speciāli sagatavotām sporta automašīnām, kurās visiem mezgliem ir pavisam citas prasības nekā braucot pa ielu. Visas Ferodo bremzes atbilst Eiropas standartu regulai R90, kas nozīmē, ka šīs bremzes drīkst izmantot Eiropas valstīs.

Ferodo Premiere ir populārākais modelis, un tāpēc arī visplašāk izstrādāts. Šīs klases bremžu kluči ir no 32 dažāda maluma materiāliem, kuri tiek piemeklēti atkarībā no mašīnas svara un citiem parametriem.

Target versija ir populāra valstīs, kurās automašīnu plūsmas vidējais ātrums ir ap 110 km/h, kā pie mums Latvijā. Target materiāli tiek veidoti no mazāka malumu skaita, tāpēc ražošanas izmaksas ir optimizētas un pats produkts ir lētāks.

Performance modelis ir īpaši domāts ielu trakotājiem, kam svarīgs ir ne tikai mašīnas vizuālais izskats, bet arī ātrums, jauda un spēja nepieciešamības gadījumā strauji un droši bremzēt. Šajā modelī tiek izmantots DS2000 materiāls, kas ir saraksta sākumā pārejai uz Racing modeļiem. Šis materiāls uzsilst un notur frikcijas koeficientu.

Profesionāliem autosportistiem paredzētajos Profesional Racing modeļos tiek izmantoti augstākās kvalitātes materiāli DS 2500, 3000 un 3000+. Pirmais no tiem efektīvi bremzēs ne tikai maksimāli uzkarsis, bet arī, kad būs vēl auksts. Nākamā līmeņa materiāli DS 3000 un DS 3000+ atšķirībā no iepriekš minētā auksts vairs nebremzē, jo temperatūras līkne pārvietojas uz augšu un šīs bremzes pirms to darba uzsākšanas ir jāuzsilda. Populārākais piemērs, lai saprastu šāda līmeņa bremžu uzvedību, ir autošosejas sacensības, kur pirmajā aplī pēc izbraukšanas no boksiem piloti iesilda ne tikai riepas, bet arī bremzes.

Zemākā līmeņa bremžu materiāli Latvijā joprojām ir ļoti populāri savas zemās cenas dēļ, taču tas automātisko nozīmē nedrošību par produktu. Protams, ir situācijas, kurās arī šādi lētie bremžu materiāli kalpos godam, piemēram, kādam onkulim laukos, kuram vienīgais braucamais gabals ir no mājas uz pāris kilometru attālo veikalu vai uz tuvējo ciematu, bet mašīna ir cienījams, vecs žigulītis.. Eiropas regulas tur nav vajadzīgas, ceļš tik un tā ir grantēts, un tādā braukšanas režīmā lauku opītim arī lētās bremzes kādu laiku kalpos godam, ja vien negadīsies kāda ķibele. Toties ja lētos bremžu materiālus taupības nolūkos izvēlas jauni braucēji, kuru rīcībā ir jaudīgi, bet veci Audi 200 un kuri ne jau uz tuvējo ciematu čubinās, bet kuri ar vēju galvā pa Rīgu dižosies, tad drīz vien var gaidīt problēmas. Šī ir sāpīgākā tēma.

 

Eļļas un cilindri

Bremžu eļļai ir divas svarīgas īpašības – tā ziemā nedrīkst sasalt, bet vasarā – uzvārīties. Ar ziemu ir vienkāršāk, bremžu eļļai tiek pievienotas īpašas vielas un tā nesasalst. Lielāka problēma ir vasarās ar uzvārīšanos, jo siltums no bremžu diska caur pēdu un suportu tiek aiznests uz eļļu, temperatūra pieaug un vārīšanās brīdī veidojas eļļas tvaiki, kas veido pūslīšus. Eļļa līdz ar to kļūst saspiežama, maina tilpumu, kas nozīmē, ka spēks uz pēdu netiek novadīts pilnā apmērā. Lai to novērstu, nepieciešams izmantot dažādas gradācijas eļļas. Šobrīd ikdienas braucējs lieto DOT4, bet tiem, kam gribas ātrāk paskriet, kuri izmanto Ferodo Performance modeļa bremžu materiālus, ieteicamāka būtu DOT5 bremžu eļļa. Autosportā, kas, protams, ir pavisam cita lieta, izmanto sintētiskās eļļas. Taču ik pēc pāris gadiem ir jāmaina visa sistēma, jo eļļas ir anaerobas, tām ir tendence no apkārtējās vides caur mikroplaisiņām uzsūkt mitrumu un tas savukārt pazemina vārīšanās punktu. Kad bremžu pedālis paliek mīksts, tas liecina, ka ir laiks mainīt bremžu eļļu.

Bremžu cilindri ir divi veidu – disku un trumuļu bremzēm. Pēdējās ir mazāk kaprīzas, taču bremžu cilindri tajās dilst. Šodienas tehnoloģijas ir tiktāl progresējušas, ka bremžu cilindrus neremontē, bet nomaina uzreiz visu sistēmu. Ja to cena ir pāris latu, tad nav vērts mocīt sevi un mehāniķus ar lieku laika tērēšanu remontā. Kas attiecas uz disku bremžu suportiem, šī lieta ir dārgāka un komplicētāka. Rīcības varianti ir dažādi – remontēt autoservisā, nomainot nodilušās detaļas: manšetes, putekļu gumijas, atsperes, virzuli, vai arī uzticēties Eiropas remontrūpnīcām un izmantot profesionāli restaurētu suportu. 

Rokas bremžu sistēmas jauniem auto tiek izgatavotas no alumīnija, kam ļoti nepatīk mūsu ziemas un tas sāls maisījums, ko uz ielām gāž Latvijas ceļu uzturētāji. Pāris gadu laikā korozija ir progresējusi tādā līmenī, ka stāv bremze nedarbojas adekvāti, un tehniskajā apskatē vadītāju izsvilpj, ka nav ko redzēt.

 

Problēmas

Aktuālākās bremžu kluču problēmas ir struktūras izmaiņas, slīps nodilums, piesārņota virsma, metāla ieslēgumi, saplaisājušas vai nodilušas uzlikas, pamatnes bojājumi, kā arī problēmas, kas saistītas ar nepareizu montāžu un atsperu nostiprināšanu.

Struktūras izmaiņas nozīmē daļēji pārogļojušos frikcijas materiālu, kam par iemeslu ir bremžu kluču uzliku ilgstoša pakļaušana paaugstinātai temperatūrai, piemēram, intensīvas bremzēšanas vai palielinātas berzes gadījumā, ja bremzes pilnībā neatbrīvojas. Šī problēma nav pārlieku nopietna, un bremžu klučus var izmantot arī turpmāk, normālos ekspluatācijas apstākļos tie nodrošinās efektīvu bremzēšanu.

Daudz nopietnāka problēma ir nevienmērīgi nodilušas uzlikas vai piesārņota virsma. Šajos gadījumos bremzēšanas laikā automobili vilks uz vienu pusi un tiek samazināta bremzēšanas efektivitāte. Izeja viena – bremžu disku un kluču nomaiņa.

Bremžu kluču nomaiņas gadījumā svarīgi ir ne tikai labās un kreisās puses bremžu mehānismos ievietot pareizos bremžu klučus, bet arī pareizi nostiprināt kluču piespiedēj atsperes. Ja tās novietotas pareizi un suportā izveidoto urbumu virsmas nav netīras vai sarūsējušas, tad atsperu fiksatoru var viegli ievietot paredzētajos urbumos. Ja piespiedējatsperes novieto nepareizi, tad fisksatora ievietošanai nepieciešams lielāks spēks. Tā rezultātā iespējams nejauši saliekt bremžu kluču pamatni, kā rezultātā dažreiz uzlikas frikcijas materiāls atdalās no pamatnes. Nekādā gadījumā bremžu uzlikas nedrīkst mainīt tikai vienai pusei vai tās iegadāties šrotā lietotas.

 

Profilakse

Vislabākā profilakse ir mašīnas normāla lietošana, jo ikvienam auto mezglam patīk, ja tam ir jāstrādā. Ja mašīna stāv un rūsē, tā iet bojā. Es rekomendētu vai nu zināt, kādā kondīcijā ir bremžu diski, kluči utt., vai izvēlēties uzticamu servisu, kurā to visu novērtēs.

Bremžu mūžs ir tieši atkarīgs no autovadītāja braukšanas stila – tam, kurš luksoforā ieraugot mirgojošu dzelteno signālu, pieripinās pie krustojuma neitrālajā pārnesumā, bremzes noteikti kalpos ilgāk nekā agresīvāka stila braucējam, kuram pēc aktīvas akcelerācijas attiecīgi ir arī strauji jābremzē.

Dilšana bremžu klucim ir obligāts nosacījums – ja nedilst, tas liecina par sliktu materiālu. Bremzēšana ir process, tāpēc melni putekļi uz vieglmetāla diskiem ir normāla lieta.

Svarīgs ir cits moments – kādā stāvoklī ir bremžu diski. Mums no pagātnes nāk mantojumā netikums ļoti ilgi lietot bremžu diskus. Jo plānāks ir disks, jo ātrāk tas uzkarst, jo nepareizāka ir diska ģeometrija, un efektivitātes kombinācija starp disku, bremžu kluci un pēdu ir nepareiza. Uz jauniem diskiem ir norādīts, kāds ir minimālais biezums, pēc kura bremžu disks ir jāmaina, bet pie mums ir pierasts šo atzīmi krietni vien pārsniegt.

Ja bremžu disks ir par plānu, temperatūras pulsācijā – karsts, auksts – disks var sākt mest vai sliktākajā gadījumā lūzt. Ja lūst bremžu disks, bremzi noklemmē un braukšanas process kļūst nevadāms.

Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
Lukoil1.2531.2651.1140.565
Neste1.2371.2771.137-
Statoil1.2541.2771.1540.565