Trešais pasaulē, pirmais Latvijā!

Pievienots: 12. janvārī 2015 14:20 | Autors: Agnis Krauja | Komentāri: (0)

Šis ir visu Latvijas autosporta līdzjutēju paaudžu daudzu gadu kvēlāko sapņu piepildījums — talantīgais autosportists Reinis Nitišs 2014. gada pasaules rallijkrosa čempionāta (WRX) prestižākās klases „Super Car” sezonas kopvērtējumā izcīnīja bronzas godalgu! Neapšaubāmi, šis ir augstākais rezultāts Latvijas autosporta vēsturē — pirmā reize, kad kāds latvietis kļūst par medaļnieku FIA pasaules čempionātā. Panākums autosporta Slavas zālē tiek pievienots divām latviešu medaļām Eiropas rallijkrosa čempionātā — pērn Nitišs kļuva par FIA Eiropas čempionu rallijkrosā „Super 1600” klasē, bet šogad šajā seriālā bronzas medaļu izcīnīja Jānis Baumanis —, kā arī Eiropas autokrosa čempionāta medaļām, kuras savulaik izcīnīja Andris Dambis, Uģis Traubergs, Gints Bujāns un Aldis Zēbergs.

„Auto Info” uzziņa:

 Autosportists Reinis Nitišs. Dzimis 1995. gada 16. decembrī Jēkabpilī. Tēvs — Aigars Nitišs — regulāri startēja Latvijas autokrosa „augstākajā līgā” — „Divīzijā 1”. Reinis sportista karjeru sāka 14 gadu vecumā, izcīnīja Latvijas čempiona titulu kartingā. 2012. gadā Reinis uzvarēja FIA Ziemeļeiropas zonas rallijkrosa čempionātā ar „Peugeot 206” automašīnu, kā arī FIA Eiropas rallijkrosa čempionātā, kur Zviedrijā savā pirmajā startā guva pirmo punktu, bet „Super 1600” klasē sezonas kopvērtējumā ar 11 punktiem ierindojās 23. vietā. 2013. gadā Reinis kļuva par FIA Eiropas rallijkrosa „Super 1600” klases čempionu (uzvarēja sešos posmos), startējot ar „Renault Clio”. 2014. gadā savā pirmajā FIA Pasaules rallijkrosa čempionāta sezonā izcīnīja 3. vietu prestižākajā „Supercar” klasē ar „Ford Fiesta ST” automašīnu.

 

Pasaules rallijkrosa čempionātam šī bija debijas sezona, tādēļ konkurence īpaši spēcīga, — uz starta stājās pēdējo gadu Eiropas rallijkrosa čempionāta spēcīgākie piloti un Amerikas rallijkrosa seriālu uzvarētāji, kā arī leģendārais „WRC” čempions Peters Solbergs un Amerikas ralliju zvaigzne Kens Bloks, bet atsevišķos posmos iesaistījās pat tādas pasaules autosporta superzvaigznes kā bijušais F-1 čempions Žaks Vilenēvs. Čempionāta līderkomandas saņēma īpašu autoražotāju „Ford”, „Citroen”, „Peugeot”, „Volkswagen” un „Audi” atbalstu.

Iepriekšējā sezonā kļuvis par Eiropas rallijkrosa čempionu „Super 1600” klasē, Reinis Nitišs pārcēlās uz „Super Car” klasi, pievienojoties „Olsbergs MSE” komandai, kurai jau daudzus gadus ir cieša sadarbība ar „Ford” rūpnīcu. Reiņa Nitiša starts Pasaules čempionātā bija iespējams, pateicoties atbalstam, ko sniedza „LDz Infrastruktūra”, „Ošukalns”, „Stokker”, „Sonora”, kā arī „Brēķu Studenti”, DLLA, „Inos” un „XL Transports”. 

Ņemot vērā Reiņa jaunību un pirmo gadu pie „Super Car” klases pilnpiedziņas automašīnas stūres, komanda viņam par galveno mērķi izvirzīja iekļūšanu katra posma pusfinālistu jeb 12 labāko braucēju skaitā. Taču Reinis visai pasaulei pārliecinoši pierādīja latviešu autosporta līdzjutējiem jau sen zināmo patiesību — „Iedod tik letiņam kārtīgu dzelzi, un viņš aizbrauks pa priekšu visiem!” Jau no sezonas pirmajiem posmiem debitants pārsteidza ar aukstasinīgu un precīzu braukšanu ikvienā trasē un apbrīnojamu rezultātu stabilitāti, uz brīdi pat izvirzoties kopvērtējuma līderpozīcijā un turpinot cīņu par pasaules čempiona titulu gandrīz līdz pat sezonas finišam. Šai sezonā no 12 „World RX” čempionāta sacīkstēm Reinis uzvarēja vienā posmā, bet piecreiz kāpa uz goda pjedestāla, 8 reizes finišēja labāko desmitniekā un bija ātrākais kopā 10 braucienos. Arī pirmās „WRX” sezonas oficiālā statistika liecina, ka pēc visiem rādītājiem jaunais latvietis ir bijis starp pasaules labākajiem pilotiem. Septiņos priekšbraucienos (jeb „hītos”) uzvarējis Peters Solbergs („Citroen”), pa trijiem braucieniem katrs uzvarējuši Reinis Nitišs („Ford”), Antons Marklunds („VW”) un Timurs Timerzjanovs („Peugeot”), divos braucienos uzvarējuši Laiems Dorans („Citroen”) un vēl 6 braucēji uzvarējuši katrs vienā braucienā. Finālos četras uzvaras Solbergam, bet pa vienai uzvarai katrs guvuši 6 sportisti — Reinis Nitišs un Andreass Bakeruds („Ford”), Taners Fousts un Tomass Heikinens („VW”), Timijs Hansens („Peugeot”) un Matiass Ekstroms („Audi”). Pusfinālos ar četrām uzvarām pārliecinoši labākais ir mūsu Reinis Nitišs, čempionam Solbergam ir tikai divi uzvarēti pusfināli, bet Heikinens, Fousts, Ekstrēms un Sebastians Eriksons („Ford”) pusfinālos guvuši katrs pa vienai uzvarai.

2014. gada sezona iesākās 4. maijā Portugālē, Montalegres trasē, kas Reinim bija labi pazīstama, jo pirms gada viņš tajā pirmo reizi sasniedza goda pjedestālu Eiropas čempionātā „Super 1600” klasē. Reinis jau debijas sacīkstēs uzreiz pierādīja, ka arī „Super Car” klasē ar viņu būs jārēķinās — finālā izcīnīta sensacionāla trešā vieta aiz Petera Solberga un komandas biedra Andreasa Bakerūda. Otrais čempionāta posms notika Anglijā, Lidenhilas trasē. Četru priekšbraucienu summā Reinis bija ceturtais. Startējot no pirmās rindas pusfinālā, Nitišs izcīnīja uzvaru! Pirms fināla cerības sagrāva elektronikas problēmas — mašīnu nevarēja iedarbināt, un viss… Reinis diemžēl bija spiests izlaist finālbraucienu, taču papildināja savu punktu krājumu, par septīto vietu saņemot 19 punktus un kopvērtējumā paliekot ceturtajā vietā.

15. jūnijs kļuva par vēsturisku dienu Latvijas autosportā. Norvēģijā, trasē, kuras nosaukums „Hell” tulkojumā no angļu valodas nozīmē „elle”, risinājās trešais „World RX” posms un vienlaikus arī Eiropas rallijkrosa čempionāta posms. Latvieši norvēģu „ellē” jutās kā mājās, un abi mūsu piloti — Reinis Nitišs un Jānis Baumanis — lika divreiz skanēt Latvijas valsts himnai, kāpjot uz goda pjedestāla augstākā pakāpiena gan „Super Car”, gan „Super 1600” klasē. „Super Car” pusfinālā, startējot no pirmās starta vietas, Reinis izcīnīja dramatisku uzvaru, ar gludajām sliku riepām mitrā trasē apsteidzot Timiju Hansenu tikai par 0,014 sekundēm. Dienas beigās Nitišs aizvadīja pārliecinošu finālbraucienu, katrā aplī esot ātrāks par konkurentiem. Vienīgais atstājis Džokera veikšanu uz pēdējo apli, Nitišs atgriezās par riepas tiesu priekšā Peteram Solbergam. Lai gan leģendārais norvēģis aktīvi meklēja ceļu garām Reinim, latvietis atlikušajos pagriezienus noturēja uzvaru. Solbergs — otrais, atraktīvais amerikānis Kens Bloks finišēja trešajā vietā. Pēc uzvaras Hellā Nitišs kļuva par kopvērtējuma līderi, bet viņa „Ford Olsbergs MSE” komanda nostiprinājās vadībā komandu ieskaitē.

29. jūnijā Somijā, Kouvolas trasē, Reinis Nitišs atkal iekaroja goda pjedestālu — guva trešo vietu „Super Car” klasē, nostiprinoties pasaules čempionāta līderpozīcijā! Sacīkstes Somijā sarežģītas padarīja svētdienas pēcpusdienā uznākušais lietus, kas atsevišķus braucienus pārvērta īstā avāriju festivālā. Nitišs pēc kvalifikācijas sasniedza trešo vietu, zaudējot vienīgi komandas biedram Andreasam Bakerūdam, kā arī Antonam Marklundam. Pusfinālā Reinis pārliecinoši uzvarēja, bet finālā ierindojās lieliskajā trešajā vietu, piekāpjoties vienīgi amerikānim Taneram Foustam un Bakerūdam. Pēc šā panākuma Nitišs kopvērtējuma līderpozīcijā nostiprinājies ar 14 punktu pārsvaru pār Bakerūdu un 16 punktu pārsvaru pār Peteru Solbergu. Dramatiskā cīņā tika aizvadīts čempionāta piektais posms, kas 6. jūlijā notika Holjes trasē Zviedrijā. Kvalifikācijas summā Nitišs ir devītais, kas ir pirmā pusfināla trešā rinda. Pusfinālā Reinis apdzina četrus konkurentus un izcīnīja vietu finālā. Finālā Reiņa auto startā noslāpa un viņš palika pēdējais, tomēr turpinājumā Latvijas sportists bija ātrākais un, citu pēc cita apdzenot konkurentus (no kuriem daudzi pārsita riteņus), beigās sasniedza ceturto vietu finišā. Reinim tikai puskorpusa tiesas pietrūka, lai apsteigtu Peteru Solbergu un atkal tiktu uz goda pjedestāla. Uzvara Ekstromam, otrais — Bakeruds.

13. jūlijā Beļģijā, Žila Tašenī trasē, Reinim Nitišam pirmo reizi šosezon neizdevās iekļūt finālā. Sarežģīta izvērtās jau kvalifikācija, ko ietekmēja gan izstāšanās pēc sadursmes ar Heningu Solbergu otrajā braucienā, gan mašīnas noslāpšana startā ceturtajā braucienā. Par spīti likstām, Nitišs kvalifikāciju noslēdza devītajā vietā, kvalificējoties pusfinālam. Tajā Nitišam bija piektā starta pozīcija, bet startā viņam izdevās pakāpties uz ceturto. Tomēr Timijs Hansens viņu prata apsteigt, un Reinis atlikušajā laikā vairs nespēja uzlabot savu pozīciju, finišējot piektais un neiekļūstot finālā. Līdz šim Nitišs bija vienīgais braucējs, kurš iekļuvis visos piecos finālos. Pēc Beļģijas posma kopvērtējumā Nitišs atkrita uz otro pozīciju, kamēr līderpozīcijā nonāca slavenais norvēģis Peters Solbergs.

Pirmais jaunā pasaules čempionāta „aizjūras” posms notika 9. augustā Kanādā. Trase bija jauna un nezināma visiem pilotiem. Pēc četriem kvalifikācijas braucieniem Nitišs triju pārsistu riteņu dēļ bija palicis uzreiz aiz pusfināla, tomēr „Olsbergs MSE” komanda upurēja trešā pilota Joni Vīmana kvalifikācijas rezultātu, lai latvietis varētu startēt pusfinālā. Reinis šo iegūto iespēju prata izmantot savā labā, izcīnot ceturto vietu finālbraucienā.

Francijas posms tiek izskatīts par labākajām rallijkrosa sacīkstēm pasaulē, gan trases, gan fantastiskās gaisotnes dēļ — uz šīm sacensībām katru gadu sanāk pārdesmit tūkstoši skatītāju. 7. septembrī Francijā, Lohīkas trasē, Nitišs kvalifikāciju pabeidza ceturtajā vietā. Pusfinālā Reinis finišēja otrais starp Peteru Solbergu un Kenu Bloku. Lielajā finālā Nitišs startēja no otrās rindas, bet jau pēc pirmajiem līkumiem izvirzījās otrajā pozīcijā. Priekšā bija tikai Solbergs, tomēr jaunajam latvietim pieredzējušo norvēģi apsteigt neizdevās, un finišs tika sasniegts otrajā vietā. Solbergam šī bija jau trešā uzvara sezonā.

21. septembrī Vācijā, Esteringas trasē, Reinis Nitišs tehnisku problēmu dēļ nespēja iekļūt pusfinālistu pulkā. Pirmajā dienā Reinis 41 dalībnieka konkurencē pārliecinoši pretendēja uz vietu pusfinālā. Taču trešajā kvalifikācijā neizturēja dzinēja turbīna. Nitišs ar labu ceturto braucienu cerēja atgūt vietu pusfinālā, tomēr mašīna pēc remonta nebija labākajā formā, un Nitišs cīņu noslēdza tikai 16. vietā. 

28. septembrī Itālijas posmā Frankjakortas trasē Nitišs divus kvalifikācijas braucienus aizvadīja cienījami, gūstot trešo un septīto vietu. Trešajā kvalifikācijā pēc sadursmes startā ar komandas biedru Andreasu Bakerūdu tika pārsista Reiņa mašīnas riepa. Reinis pusfinālu uzsāka no pēdējās starta rindas, bet viņam izdevās pakāpties vienu pozīciju augstāk. Brauciena turpinājumā Nitišs spēka cīņā apsteidza Heningu Solbergu un pakāpās uz ceturto pozīciju, tomēr neiekļūstot finālbraucienā. Pēc sacensībām tiesneši pārskatīja pusfināla videoierakstu un konstatēja, ka Nitišs, izraisot sadursmi ar Heningu Solbergu, guvis negodīgu priekšrocību, tāpēc norvēģim pusfinālā tika piešķirta ceturtā vieta, bet Nitišam — piektā. 

12. oktobrī Stambulas F-1 trasē notiekošajā Turcijas posmā Reinim Nitišam sīvā cīņā ar slaveno norvēģi Peteru Solbergu tomēr neizdevās sasniegt finālu. Priekšsacīkstēs Reinis četru braucienu summā izcīnīja piekto vietu. Pusfinālā viņš jau startā atkrita uz ceturto pozīciju. Cīņā par iekļūšanu finālā priekšpēdējā apļa noslēgumā Nitišam izdevās pa līkuma iekšmalu apsteigt Peteru Solbergu, taču jau nākamajā līkumā norvēģis atspēlējās, un latvietis sezonas priekšpēdējā posmā palika ārpus fināla.

Jau priekšlaikus par pirmo rallijkrosa pasaules čempionu tika kronēts slavenais 40 gadus vecais norvēģis Peters Solbergs, kurš 2003. gadā bija triumfējis pasaules autorallija čempionātā (WRC) un iemantojis iesauku „Mr. Hollywood”, kad pēc uzvaras uzrāpās uz savas automašīnas jumta vēl pirms tās apstāšanās.

Pēdējais posms Argentīnā, Senluisas trasē, bija svarīgākās sacīkstes šosezon, jo tieši tur izšķīrās, vai Reinim Nitišam (un Latvijai) būs pasaules čempionāta medaļa vai paliksim soli no pjedestāla. Iepriekšējos trīs posmos pēc kārtas mūsu sportistam nebija izdevies iekļūt finālā. Sacensību sākums Argentīnā bija daudzsološs — Reinim otrā vieta pēc četrām kvalifikācijas kārtām un skaista uzvara pusfinālā! Finālbraucienu Nitišs uzsāka no otrās starta vietas. Finālā čempions Solbergs guva savu kārtējo, nu jau piekto uzvaru. Cīņā par otro vietu iesaistījās Nitišs, Bakerūds, Heikinens un Kevins Eriksons. Aizraujošā cīņā Nitišs noturēja otro pozīciju, Eriksons atņēma trešo vietu Heikinenam, un šādi sezonas pēdējais finālbrauciens arī noslēdzās. Reinim, finišējot 2. vietā aiz čempiona Solberga, izdevās nosargāt savu bronzas medaļu kopvērtējumā, bet „Ford Olsbergs MSE” komanda (Nitišs, Bakerūds, Eriksons) svinēja uzvaru pasaules čempionātā komandu ieskaitē, atstājot aiz sevis „Marklund Motorsport Volkswagen” un „Peugeot Hansen” vienības.

Čempionam Peteram Solbergam šogad piecas uzvaras (Portugālē, Kanādā, Francijā, Vācijā, Argentīnā) un četri pjedestāli (Norvēģijā, Zviedrijā, Beļģijā, Itālijā). Tajās sacīkstēs, kurās Solbergs neuzvarēja, viņam bija tehniskas problēmas, izņemot Norvēģijas posmu Hellā, kur finālbraucienā slaveno norvēģi pārspēja mūsu Reinis.

Savu 19. dzimšanas dienu Reinis Nitišs svinēja pavisam nesen — 16. decembrī, bet dažas dienas pēc tam sporta līdzjutēju aptaujā viņš tika atzīts par 2014. gada Latvijas populārāko sportistu, apsteidzot tenisa zvaigzni Ernestu Gulbi un biatlonistu Andreju Rastorgujevu. Nitišs ir pirmais no autosportistiem, kurš saņēmis balvu „Latvijas gada populārākais sportists”.

„Auto Info” uzziņa:

 FIA pasaules rallijkrosa 2014. gada čempionāta kopvērtējums

1. Peters Solbergs (Norvēģija, „PS 110% AB”, „Citroen DS3”) — 282 punkti

2. Tomass Heikinens (Somija, „Marklund Motorsport VW”, „VW Polo”) — 221 p.

3. Reinis Nitišs (Latvija, „Olsbergs MSE AB”, „Ford Fiesta ST”) — 210 p.

4. Timijs Hansens (Zviedrija, „Team Peugeot-Hansen”, „Peugeot 208”) — 199 p.

5. Andreass Bakerūds (Norvēģija, „Olsbergs MSE AB”, „Ford Fiesta ST”) — 193 p.

6. Antons Marklunds (Zviedrija, „Marklund Motorsport VW”, „VW Polo”) — 173 p.

 

 

 

 

 

Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-