Marta Erdmaņa sapnis par F1

Pievienots: 30. novembrī -0001 00:00 | Autors: Dāvis Šteinerts | Komentāri: (0)

Intervija ar tautieti Martu Erdmani, kurš vairākus gadus strādāja kā mehāniķis un sacīkšu inženieris formulu sacīkstēs Eiropā un pasaulē...



Laikrakts "AutoInfo" jau rakstījuši par latvieti Martu Erdmani, kurš vairākus gadus strādāja kā mehāniķis un sacīkšu inženieris  formulu sacīkstēs Eiropā un pasaulē. Viņš neslēpa savu vēlmi nonākt F1 un bija jau samērā tuvu šim mērķim, taču pašlaik Marts ir atgriezies mājās.  Pasaules ekonomiskā krīze ir jūtami ietekmējusi pasaules autosportu, taču sapnis par F1 ir palicis...

„Aizvadītā sacīkšu sezona bija viena no interesantākajām manā karjerā,” stāsta Marts Erdmanis. „Strādāju GP2 sacīkšu sērijā, kas ir tikai vienu soli no F1. Vispirms bija divu nedēļu darbs angļu „Super Nova Racing” komandā, lai saliktu kopā jaunās GP2 formulas, jo komandai pietrūka kvalificētu mehāniķu. Pēc tam sekoja mehāniķa darbs citā britu sacīkšu komandā „David Price Racing”, kur biju sacīkšu mehāniķis Monako dzīvojošajam rumāņu izcelsmes beļģu braucējam Mihaelam Herkam (Michael Herck). Herkam jau biju mehāniķis 2007. gadā „Comtec” komandā  „World Series by Renault” sacīkstēs (tajā pašā, kurā tagad startē Haralds Šlēgelmilhs). Tā GP2 tika iegūta liela pieredze strādājot vēja tunelī, daudz strādāju arī pie jaunās formulas testiem.”

Kaut arī GP2 uzskata par satelītsēriju F1, tomēr komandās jūtama ļoti liela atšķirība no autosporta virsotnes. Marts atzīst, ka britu komandā pat mehāniķu instrumentu kastes bijušas netīras un nekārtībā, ne tādas, kādas atbilstu augsta līmeņa autosportam. Iespējams, ka pie vainas finanšu trūkums, kurš jūtami ietekmējis šīs komandas darbu. Tā arī Martu šai komandā skārusi štatu samazināšana un viņš atgriezies britu „Advance Engine Research” firmā, kurā jau iepriekš sešus gadus bija strādājis pie sacīkšu motoru jaudas stenda. Šī firma sagatavoja sacīkšu motorus gan britu „Touring car”, gan „Sportscar” sacīkšu mašīnām, kā arī visus „World Series by Renault” motorus. Kā šīs firmas inženieris Marts izbraukājis līdzi īru braucējam Kolinsam Pērkinsam britu „Touring car” sacīkstēs. „Tas bija mans sapņu darbs šai firmā,” saka Marts. Atgriezies „Advance Engine Research” firmā, pērn viņš strādāja pie „Americam LeMans series” sacīkšu motoriem. Bijušā F1 čempiona Naidžela Mansela dēlam paredzētās mašīnas motoru sagatavojis tieši Marts. Diemžēl globālā finanšu krīze jau pērn nežēlīgi ietekmēja pasaules autosportu un arī Marts par savu sapņu darbu saņēmis pārāk mazu samaksu un nācies meklēt citus iztikas līdzekļus.

Tā viņš nonācis „Superleague Formula”  čempionātā – jaunā sacīkšu sērijā, kura parādījās pērn un ir futbola un autosporta krustojums. Katram pasaulslavenam futbola klubam ir sava formulu komanda, kura cīnās sacīkšu trasēs. Dīvaina ideja, kura jau savos pirmsākumos nebija pietiekoši attīstīta. Formulas izgatavoja amerikāņu firma „Elan Motorsport Technologies”  un tām bija 4,2 litru 750 ZS motori. Kā uzskata Marts, tad mašīnas tika sagatavotas beidzamajā brīdi, tām bija daudz nepilnību kā arī problēmas ar motoriem, kuri pārmērīgi uzkarsa.

Marts šai čempionātā strādāja „Team Astromega”  komandā un bija galvenais sacīkšu mehāniķis  brazīlijas „Flamengo” klubu pārstāvošajam braucējam Tuka Rocha.  Šī komanda nebija starp līderiem un Marts devās uz Itāliju, kur no augusta līdz pat šī gada februārim strādāja itāļu „RC Motorsport” komandā par sacīkšu mehāniķi Euroseries F3  čempionātā. 

Pēc šī čempionāta beigām sekoja komandas „Word Series by Renault”  divas testu sesijas Pola Rikāra trasē Francijā, kurā piedalījās arī mūsu Haralds Šlēgelmilhs, un  Valensijā Spānijā. Spānis Endijs Součeks (Andy Soucek) abās šais testu sesijās bija ātrākais ar Marta sagatavoto formulu. Diemžēl neskatoties uz lieliskajiem rezultātiem un grandiozajiem nākotnes plāniem, komanda bankrotēja, darbinieki tika atlaisti, pat nesaņemot līdz tam nopelnīto. Pašlaik gan komanda ar vienu formulu ir atgriezusies sacīkstēs, taču jau bez mūsu sacīkšu inženiera.

Martam atjal nācās meklēt citu darbu. Tā viņš piekrita kļūt par sacīkšu inženieri jaunajā igauņu „TT Racing” sacīkšu komandā, kurā ar F-Renault 2.0  Eiropā šosezon startēs jaunie igauņi Kevins Korjus un Karls Oskars Līvs. Tika aizvadīti pirmssezonas testi Hokenheimā, Nirburgringā un Zandvortā. Hokenheimā Kevins Korjus bija otrais ātrākais ar Marta sagatavoto formulu, tomēr šo sadarbību ar igauņiem viņš ne labprāt atceras, jo izrādās, ka mūsu ziemeļu kaimiņi nav džentlmeņi un godīgi autosporta pārstāvji.

Tagad Marts ir atgriezies mājās un hobija līmenī turpinās nodarboties ar savu seno vaļasprieku – kartingu. Sporta klubā „Luxe” viņš palīdzēs vienam no mūsu labākajam jaunajam kartingistam Raivo Luhsem. Iespējams arī pats izbrauks kādreiz trasē ar kartu, jo mīlestība uz šo mazauto saglabājusies vēl no Kandavas sovhoztehnikuma laikiem, kad Hugo Jurševska vadībā Marts Erdmanis bija komandas biedrs vienam no labākajiem mūsu autošosejas braucējam Jānim Horelikam. Dzīvodams Anglijā viņš tur hobija līmenī startēja kartinga sacīkstēs un ir vienīgais latvietis, kurš ne tikai startējis, bet pat izcīnījis uzvaru slavenajās „Isle of Man” kartinga sacīkstēs Pīlas pilsētas ielās 2002. gadā.

Kartings hobijam, bet sapnis par sacīkšu inženiera darbu profesionālā augsta līmeņa autosporta komandā, kur varētu izmantot savas daudzajos gados iegūtās zināšanas, ir palicis. Sapnis, kura mērķis ir nokļūt F1...

 

Foto no Marta Erdmaņa arhīva


Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-