Pievienots: 10. jūlijā 2013 14:51 | Autors: Krists Leiškalns "AutoInfo". | Komentāri: (0)
Klasiskos bezceļa automobiļus parasti apzīmē kā General Purporse (GP) jeb vispārēja vai plaša pielietojuma automobiļus. No GP jeb dži pī atvasināts arī Latvijā plaši pielietotais klases apzīmējums džips. Šis fakts netīk JEEP faniem, kuri nereti pārstāv viedokli, ka par džipiem jāsauc tikai JEEP ražotie spēkrati. Šodienas autopasaulē kontekstā ar paaugstinātas pārgājamības automobiļiem mēdz lietot saīsinājumu SUV jeb sport utility vehicle – aktīvās atpūtas automobilis un vēl virkni citu apzīmējumu.
Šķiet, ka daudzveidība paaugstinātas pārgājamības automobiļu apzīmēšanā saistīta ar mērķi piesaistīt jaunus klientus spēkratiem, kuri lielākoties nenobrauc no asfaltēta ceļa seguma visa sava darba mūža laikā.
"AutoInfo" slejās nonācis automobilis, kurš savu nosaukumu ieguvis tieši no tā raksturlielumiem vēl krietni pirms lielie autoražotāji sāka mārketinga spēles ar dažādajiem modeļa pielietojuma apzīmējumiem un neizrunājamām abreviatūrām. High Mobility Multipurporse Wheeled Vehicle Model 998 (HMMWV) – augstas mobilitātes, plaša pielietojuma riteņu transporta līdzeklis, 998 modelis. Tieši tā tika nodēvēts automobilis, kuru 1979. sāka izstrādāt uzņēmuma AM General inženieri. Tieši šis auto ir tas spēkrats, kuru pazīstam kā HUMMER. Jau 1981. gadā HMMWV nonāca ASV armijas rīcībā, kļūstot par plaši izplatītu un visumā universālu transporta līdzekli – karavīru transportētāju, bruņumašīnu, neatliekamo medicīniskās palīdzības auto, apbruņotu kaujas mašīnu, kā arī virkni citu izpildījumu. 1983. gadā tika sagatavots pirmais konversācijas modelis, kurš tika nodēvēts par High Utility, Maximum Mobility, Easy Riding – plaša pielietojuma (daudzfunkcionāls), maksimāli mobils, viegli braucams jeb HUMMER. Interesanti, ka vārds HUMMER skan līdzīgi kā hammer – āmurs – vienkāršs, uzticams instruments, kurš joprojām tiek plaši izmantots dažādu darbu veikšanai visās zemeslodes malās. Arī attiecībā pret HUMMER attiecināmi jēdzieni - vienkāršs, uzticams, daudzpusīgs.
H3
HUMMER ir viens no visu laiku fascinējošākajiem bezceļu automobiļiem pasaulē, kas savu slavas gājienu un atpazīstamību ieguva operācijas Smilšu vētra laikā Irākā. Militārā kampaņa plaši tika atspoguļota plašsaziņas līdzekļos un HUMMER regulāri nonāca objektīvu uzmanības lokā. Apjomīgu pienesumu automobiļa atpazīstamībā ieguldīja arī Arnolds Švarcenegrs, kurš pazīstams ne vien kā aktieris un politiķis, bet arī kaislīgs spēcīgu auto cienītājs. Auto foto tika tiražēti gan ASV, gan vecās pasaules autopresē un plašsaziņas līdzekļu izklaides slejās. Neraugoties uz iespaidīgajiem gabarītiem un iespaidīgo bezceļu potenciālu, karavīrs civilajā bija gatavs iekarot pasaules civilizētos ceļus un bezceļus.
1999. gadā tirdzniecības marku HUMMER iegādājās General Motors, kurš veicis tirgus analīzi nolēma labi pazīstamo nosaukumu un pieaugošo pieprasījumu pēc apvidus automobiļiem izmantot maksimāli plaši, radot jaunus un civilizētākus modeļus. 2002. gadā sabiedrība tika iepazīstināta ar HUMMER H1 jaunāko brāli H2, bet 2004. gadā Detroitas autosalona apmeklētāji tika iepazīstināta ar pastarīti H3, kurš pie pircējiem nonāca aizvadītā gada sākumā. Pārfrāzējot mutvārdu folkloru var teikt HUMMER arī Āfrikā ir HUMMER - visus āmurus vieno līdzīgi dizaina risinājumi – vienkāršas, robustas līnijas, nelieli logi, lieli riteņi, kas izvietoti automašīnas stūros, lai auto padarītu maksimāli efektīvu bezceļos. Līdz ar mazā HUMMER nonākšanu auto salonos GM plāno līdz 2010. gadam palielināt ražošanas apjomu līdz 100 000 automašīnām gadā. Aprēķini balstās uz vairākiem apsvērumiem. Pirmkārt, ASV vidējās klases apvidus automobiļu tirgus ir krietni ietilpīgāks par lielo apvidnieku tirgu. Bez tam ar katru nākamo modeli HUMMER padarīts mazliet civilizētāks, mazliet vienkāršāks ekspluatācijā, mazliet lētāks, mazliet pieejamāks.
Mazulītis H3
HUMMER H3 vēl pirms savas parādīšanās tirgū šis auto ieguva nosaukumu mazulītis. Nenoliedzami auto par mazulīti nosaukt var tikai relatīvi – tad, ja blakus novietoti visi trīs HUMMER modeļi, acīmredzami, ka H3 ir mazāks par saviem ciltsbrāļiem. General Motors H3 pozicionē kā vidēja izmēra Sport Utility Vehicle ar visurgājēja raksturu, kura galvenie konkurenti ir Ford Explorer, Nissan Pathfinder, Jeep Grand Cherokee. Veidojot H3 dizainu mākslinieki nemeklēja jaunus un spilgtus risinājumus, bet veiksmīgi ekspluatē jau pārbaudītus un pieprasītus dizaina risinājumus. Ja cilvēks kaut reizi ir redzējis HUMMER, tas auto nesauks ne ar vienu citu. Ja nu vienīgi nezinātājs nespēs no attāluma atšķirt H3 no H2, bet tā nav liela bēda. Interesanti, ka gan H1, gan H2 pilnā masa pārsniedz 3,5 tonnas, tāpēc, lai sēstos pie to stūres neciešamas C klases tiesības. Izņēmums ir Kaļiņingradas rūpnīcā montētais H2, kura masa samazināta atsakoties no atsevišķiem elementiem – papildus akumulatora, trešās sēdekļu rindas u.c.
Tehniskie risinājumi
Līdzīgi kā izstrādājos citus auto lielu koncernu ietvaros, inženieri veidojot H3 plaši izmantoja autogiganta GM krājumos esošos agregāti no citiem modeļiem. Rāmis un virkne transmisijas elementu aizgūti no Cadillac Escalade, piekares elementi no Chevrolet Colorado/GMC Canyon.
Lai gan H3 konceptauto tika demonstrēts ar 3,5 litru turbodzinēju, kura jauda ir 350 ZS, sērijveida H3 tiek komplektēts ar 3,5 litru piecu cilindru benzīna dzinēju, kurš attīsta 220 ZS jaudu un 305 Nm lielu griezes momentu pie 5600 apgriezieniem minūtē. Ar šo motoru auto ātrumu līdz 100 km/h uzņem 10 sekundēs, bet maksimālais ātrums ir 180 km/h. Neraugoties uz vairāk nekā 2,6 tonnu lielo pilno masu, vidējais degvielas patēriņš pēc ražotāja sniegtās informācija ir 11,2 litri uz 100 kilometriem ceļa. Pirmo reizi HUMMER pēc pasūtījuma iespējams ir iegādāties ar mehānisko pārnesumu kārbu. Transmisijā atrodams gan pazeminātais pārnesums, gan starpasu, gan aizmugurējā tilta bloķētājs. Ja jāvērtē H3 bezceļa potenciāls, ņemsim vērā, ka tas tiek aprīkots ar lielākajiem riteņiem savā klasē, bez tam mazulītis, kura klīrenss ir 23,1 cm bez aizķeršanās var šķērsot 61 cm dziļu ūdenstilpni. Šķiet, ka H3 ir spējīgs „izgriezt pogas” ne vien saviem tiešajiem konkurentiem, bet arī dažam labam no lielajiem bezceļniekiem.
Bēdīgais fināls.
2010.gada 25.maijā no GM konveijera Luiziānā noripoja pēdējais Hummer markas automobilis.HUMMER automobiļu ražošana tika pārtraukta jau 2009.gadā, kad ASV strauji kritās pieprasījums pēc lieliem bezceļniekiem. 2010.gada sākumā pēc tam, kad nenotika HUMMER pārdošanas darījums ķīniešu uzņēmumam Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machines, tika pieņemts lēmums HUMMER zīmolu likvidēt.
Komentāri: