Riepas – drošie vai nedrošie draugi?

Pievienots: 12. novembrī 2009 17:27 | Autors: Līga Stirna, speciāli „Autoinfo” | Komentāri: (1)

Vasara ir pagājusi, un nenovēršami tuvojas brīdis, kad visām automašīnām, kas pārvietojas pa Latvijas ceļiem, būs nepieciešamas ziemas riepas. Dažam autovadītājam tas nesagādās galvassāpes, jo atliks tikai nomainīt vasaras riepas pret glabāšanā noliktajām ziemas riepām, bet citam, kurš krīzes dēļ nolēma arī vasarā braukt ar savām M+S riepām, vajadzēs tās atsvaidzināt ar jaunām.

 

Kad darīšana nonāk līdz ekonomijai saistībā ar auto, cilvēkiem nez kāpēc raksturīgi ir atteikties tieši no tām lietām, kas vistiešāk atsaucas uz drošību, un vienā no pirmajām vietām ir riepas. Protektors redzams, tad jau „izvilks” vēl vienu sezonu! – ir biežākais prātojums. Bet riepas ir viens no būtiskākajiem drošības elementiem, pret kuru jāizturas īpaši nopietni. Riepu ražotāju testi, kas parāda – katrs protektora nodiluma milimetrs pagarina bremzēšanas ceļu aptuveni par 10 metriem, nav izgudrojums un reklāmas triks, tas ir pierādīts fakts! Ja autovadītājam nav būtiska apkārt esošo drošība, paskatoties uz paša mašīnas padilušajām riepām, varbūt ir vērts padomāt par savu un ģimenes drošību – Latvijas nepastāvīgajās ziemās, kad ceļi ne vienmēr tiek tīrīti, meža zvēri skrien pāri brauktuvēm un gājēji nelieto atstarotājus, avārijas iespējas ir samērā lielas. Un vislabākās bremzes neglābs, ja ir „plikas” riepas! Turklāt nav mazsvarīgi arī tas, ka riepām uzmanību pievērš arī apdrošinātāji, īpaši situācijās, kad noteikt vainīgo avārijas situācijā nav tik viegli. Šādos gadījumos nevajag brīnīties, ka tehniskajā ekspertīzē tiek pārbaudīts arī riepu dilums un ka tas, kuram no negadījumā iesaistītajiem ir labākas riepas un līdz ar to lielāka iespēja izvairīties no sadursmes, tiek uzskatīts par svarīgu faktoru. Tad var gadīties, ka uz riepām ietaupītie 100, 150 lati izvēršas par lielākiem izdevumiem, sedzot remontu.

Juridiski minimālais pieļaujamais protektora dziļums ir 4 mm, bet speciālisti uzsver, ka ziemā tādai riepai vairs nav nekādas jēgas – ne sniegā, ne uz slapja asfalta. M+S nenozīmē, ka tā ir pilnvērtīga ziemas riepa, īpaši situācijā, kad izmantota arī vasarā.

Jauna riepa = droša riepa!

Riepu servisos tagad bieži vien novērojams, ka auto īpašnieki atbrauc ar auto, uz kura ir M+S riepas, kurām jau kordus var redzēt, un jautā, vai ar tādām riepām vēl var braukt. Tad ir vērts uzdot sev jautājumu – gribi dzīvot vai ne – un apstiprinošas atbildes gadījumā tālāk braukt ar tramvaju, jo ar šādu auto tiek apdraudēts gan pats autovadītājs, gan apkārtējie. Kamēr ir sauss un silts laiks, var braukt kaut ar „slikiem”, bet – kad klāt rudens ar vēsiem rītiem, lietu un slapjām lapām uz ceļa, šī bīstamība palielinās vairākas reizes, jo riepa bez protektora uz ūdens vai lapām vienkārši paceļas virs asfalta, un mašīna vairs nav vadāma. Mašīna, kas nav vadāma, kļūst par draudīgu un bīstamu ieroci. Cilvēks, kurš nekādā vērtē netur savu drošību, ir pašnāvnieks, bet šādā mašīnā viņš var kļūt par slepkavu. Lai nedramatizētu situāciju, gan jāteic, ka Latvijas autovadītāji, pēc speciālistu novērojumiem, lielākoties tomēr ir apzinīgi.

Lietotas riepas izmantošana ir pieļaujama vasarā, kad šo nodilumu var kompensēt, braucot lēnāk, nevis ar 120 km/h, bet ar 90 km/h, bet ziemā tas noteikti nav iespējams. Domā vasarā nobraukt vissezonas riepas  ir pareiza ar noteikumu, ka rudenī tiek uzliktas jaunas, svaigas ziemas riepas.

Domā laikus!

Šogad, domājot par jaunām ziemas riepām, ir jāņem vērā vēl kāds apstāklis, kas iepriekšējos gados varbūt nebija tik nozīmīgs – riepu piedāvājuma apjoms. „Daudzi riepu tirgotāji ir samazinājuši pasūtījumus, bet rūpnīcas ziemas riepu ražošanu plāno, balstoties uz pasūtījumu apjomu, tāpēc var gadīties, ka dažiem modeļiem un izmēriem, kas nav vispopulārākie, ziemas riepas būs pieejamas ierobežotā daudzumā vai arī uz to piegādi būs jāgaida. Tāpēc mēs ieteiktu par ziemas riepām interesēties laikus, nevis tikai tad, kad uzkritis pirmais sniegs,” uzsver „Atlas Motors” ģenerāldirektors Pēteris Priede. „Arī ražotāji apzinās, ka ekonomika ir stipri slīdējusi uz leju, un ir konservatīvi. Ziemas riepas tiek ražotas vasarā – ja nav bijis pasūtījuma vai tiek paredzēts, ka pieprasījums kādam izmēram būs ierobežots, šīs riepas tiek ražotas mazākā daudzumā vai vispār netiek ražotas.”

Pārmaiņas ekonomikā iespaidojušas arī jauninājumus un uzlabojumus – riepu ražotāji ietur pauzi jaunu riepu modeļu attīstībā un laišanā tirgū, jo šis nav izaugsmes periods. Daži paplašina izmēru pieejamību, balstoties uz tirgū ienākušiem konkrētiem jauniem automašīnu modeļiem, bet reti kurš riepu ražotājs šosezon piedāvās pilnīgi jaunu produktu.

Skopais vienmēr maksā divreiz un pat vairāk

Ņemot vērā šodienas situāciju, objektīvu iemeslu dēļ daudzi autovadītāji, izvēloties ziemas riepas, vairāk skatīsies uz cenu, nevis uz zīmolu. Tāpēc ir vērts atgādināt, ka tirgū būs pieejamas apšaubāmas kvalitātes ķīniešu riepas. Speciālisti tās dēvē par „vienas sezonas riepām” – tās it kā ir lētas, bet ar mīkstu gumiju, ātri dilst, jo ķīniešu ražotāji nestrādā ar drošības un kvalitātes jautājumiem. Riepas protektoru efektivitāte, kuras izpētei un izstrādei tādi lielie ražotāji kā „Goodyear”, „Michelin” vai „Continental” tērē miljonus, ķīniešu izstrādājumos labākajā gadījumā ir no bildes kopēts protektora zīmējums.

Tāpēc pārdevēju ieteikums ir dot priekšroku zināmiem nosaukumiem un atcerēties, ka Eiropā un Ziemeļamerikā ražotās riepas ir paredzētas konkrētiem laikapstākļiem, kas novērojami Latvijā ziemā.

Nebūtu slikti zināt arī to, kādi riepu zīmoli ir „radniecīgi” (piemēram, „Continental” grupā ietilpst tādi zīmoli kā „Uniroyal”, „Barum”, „Gislaved”), jo tiek izmantotas vienādas tehnoloģijas. „Riepas karkass, kas nodrošina pamatdrošību, gan zīmolu līderiem, gan grupā ietilpstošajiem ir vienāds,” skaidro Pēteris Priede. „Dārgākajām riepām cenas starpību veido tādas „ekstras” kā īpašs protektora gumijas sastāvs, bet lētākās ir vienkāršākas, lai gan tikpat kvalitatīvas.”

Nenoliedzami, cenas starpība starp Āzijā un Eiropā ražotu riepu ir, bet tas ir jāskatās ilgtermiņā – ķīniešu riepa strādās vienu, Eiropas – divas trīs sezonas. Katru gadu iegādājoties jaunu, bet ķīniešu riepu, amortizējot izmaksas, trīs gadu periodā ķīniešu darinājumi gadā izmaksā par 12 latiem dārgāk. Ja runa ir par jums un jūsu ģimenes drošību, vai tiešām šī cena ir par augstu? Arī grūtos ekonomiskos laikos jādomā ar galvu – kabatā varbūt nav tik labi, kā bija, bet drošību nedrīkst aizmirst.

Ko izvēlēties?

Riepu klāsts ir tik plašs, ka bieži vien pārņem mulsums, jo nezinām, ko izvēlēties. Pie riepu pārdevēja ir jānāk kā pie ārsta – lai speciālisti varētu ieteikt piemērotākās riepas, viņiem jāzina, kāds ir autovadītāja braukšanas stils, pārvietošanās intensitāte un biežāk izmantoto ceļu apstākļi.

Latvijā svarīgi ir izmantot ziemas riepas ar lietus īpašībām, jo pie mums bieži viesi ir atkušņi. Zviedrijā un Norvēģijā piemērotākas ir riepas, kas paredzētas sniegam un ledum, kas šajās zemēs parādās oktobrī un paliek līdz aprīlim, bet pie mums ar biežajām temperatūras maiņām un dāsno sāls izmatošanu, kas sniegu pārvērš „šļurā”, riepai ir svarīga ūdens aizvadīšanas funkcija.

Ir jāizvērtē, kur biežāk tiek braukts, un jāizvēlas riepas, atbilstoši vajadzībām, nevis modei. Pirms dažiem gadiem īsts modes kliedziens bija t. s. mīkstās ziemas riepas, kas joprojām ir populāras, bet vai tās ir vispiemērotākās Latvijas ziemai. Tās ātrāk dilst, turklāt ne visiem autovadītājiem piemērotas tieši braukšanas stila ziņā, jo nav „sportiskas”. Pārdevēji bieži vien brīdina pircējus, ka ar šīm riepām mašīna uzvedas citādi un pie tām ir jāpierod. Ir bijuši gadījumi, kad autovadītājs šīs riepas atved atpakaļ un samaina pret savam braukšanas stilam piemērotākām. Toties uz ledus un slapja bruģa šādas riepas esot lieliskas!

Jāatceras arī, ka neviena riepa neglābs situācijā, kad braucējs neprot apieties ar automobili un nevajadzīgi riskē.

Iespējams, daudzi domās, ka iegādāties jaunu ziemas riepu komplektu būs par dārgu, jo „treknajos gados” samaksāt pustūkstoti par tām nemaz nebija tik grūti. Pirms atmest ar roku un riskēt izbraukt ziemu ar visu vasaru lietotajām vissezonas riepām, pārdevēji iesaka vispirms painteresēties, cik šodien izmaksās četras jaunas (varbūt ne jaunākais modelis un ne TOP zīmola) riepas. Var izrādīties, ka šī summa ir tāda, ko patiešām var atļauties. Turklāt pašu interesēs ir veikt „cenu aptauju”, jo šodien, kad uz katra stūra gar acīm ņirb uzraksti „atlaides” un procenti, svarīgi ir paskatīties, vai galīgā cena veikalā, kurā piedāvā it kā tikai 20% atlaidi, nesanāk zemāka par veikalu, kurā atlaide ir 50 procenti... „Autoinfo” izpētīja, ka labs jaunu ziemas riepu komplekts vispopulārākajam izmēram (15”) šai ziemai ir pieejams aptuveni par 140 latiem.

Pārdevēji gan atgādina, ka nebūtu slikti par ziemas riepām painteresēties jau laikus, nevis tikai dienā, kad uzkrīt pirmais sniegs, jo tad, kad visi saskrien mainīt riepas un ir rindas, pārdevējs nevar veltīt tik daudz laika, lai katram pircējam sniegtu izsmeļošu konsultāciju, bet, nopērkot kaut ko tikai tādēļ, lai būtu, neapmierināts var būt gan pats pircējs, gan automobilis...

 

Komentāri:

Erdinger - 16. novembrī 2009 14:17

no lētā gala šobrīd 16" 205/55 izmaksā 140Ls Debica, Sava. Kas viņas ražo?

Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
Lukoil1.2531.2651.1140.565
Neste1.2371.2771.137-
Statoil1.2541.2771.1540.565