Antifrīza krāsa maldina patērētāju

Pievienots: 12. novembrī 2009 17:09 | Autors: Artūrs Ivanovs | Komentāri: (2)

Latvijas tirgū ir grūti orientēties dzesēšanas šķidrumu jeb antifrīzu klāstā, un to lielā mērā apzināti veicina paši ražotāji. 



MALDU TAKTIKA.


Pirms kāda laika „Autoinfo” jau vērsa lasītāju uzmanību uz aplamām dzesēšanas šķidruma etiķetēm, kur vielas daudzums bieži vien tiek norādīts nevis litros, bet kilogramos (kg). Iemesls tam ir pragmatisks – viens litrs antifrīza sver aptuveni 1,12 kg, tādēļ ražotājiem ir izdevīgāk uz produkta etiķetes norādīt svaru, nevis tilpumu. Tas ļauj būtiski ietaupīt, bet pircējs pat nenojauš par ražotāja veiklo triku. Patērētājam jāņem vērā, ka 5 kg satur vien aptuveni 4,5 litrus antifrīza, tādēļ pirms produkta iegādes noteikti jāpārliecinās, kādas mērvienības uzrādītas uz dzesēšanas šķidruma iepakojuma.

Vienlaikus „Autoinfo” rīcībā esošā informācija liecina, ka šie nav vienīgie ražotāju knifi, kas jāņem vērā autovadītājiem, izvēloties dzesēšanas šķidrumu. Labi zināms ir fakts, ka ražotāji vieglākas produkta identifikācijas nolūkos ir ieviesuši krāsas, kuras ražotājs pievieno antifrīzam, lai pircējs varētu vieglāk orientēties piedāvājuma klāstā. Krāsu dažādība nudien ir liela, tomēr krāsa antifrīzam ir tas pats, kas nokrāsa ēdienam, proti, tai nav nekādas principiālas nozīmes, un dzesēšanas šķidruma krāsa absolūti nav nekāds apliecinājums antifrīza kvalitātei. Pirms tam ražotāji to izmantoja, lai atvieglotu orientēšanos dzesēšanas šķidrumu klāstā, tomēr šis faktors var tikt izmantots arī ļaunprātīgos nolūkos. Piemēram, daži ražotāji ir sapratuši, ka pircēji produkcijas klāstā bieži vien orientējas galvenokārt pēc krāsas, nevis produkta īpašībām un vielu sastāva, tāpēc iespējami gadījumi, kad apzināti dzesēšanas šķidrumam tiek piešķirta „dārgāka” produkta krāsa, un tādā veidā lētāka prece tiek pārdota par bargāku naudu.

Parasti ir iespējams iegādāties antifrīzu gan zilā, gan zaļā, gan sarkanā krāsā, ir arī citi krāsu salikumi. Visbiežāk sarkanā krāsa raksturo tādu antifrīzu, kura lietošanas termiņš ir 5 gadi (nevis 2 gadi, kas raksturīgs klasiskam produktam), un tas tiek apzīmēts kā "Long-Life" jeb ilglaicīgi kalpojošs produkts. Šīs nozares speciālistu empīriskie novērojumi liecina, ka pircēji vāji orientējas dzesēšanas šķidrumu īpašībās un vielu sastāvos, bet daudz lielāku – pat izšķirošu – uzmanību preču stendā pievērš tieši produkta krāsai. Tas provocē rīkoties negodprātīgi. Ļaunprātīgi tiek izmantota pircēju neinformētība, un klasiskais antifrīza šķidrums (piemēram, zaļajā krāsā) „pārkrāsots” sarkanā krāsā, kas pircējam asociējas ar labāku un dārgāku preci. Tas nozīmē, ka produkta krāsa Latvijas tirgū var maldināt patērētāju, un viņš, būdams pārliecināts, ka pērk "Long-Life" produktu, patiesībā iegādājas vienkāršāko antifrīzu, kas ir tikai nokrāsots sarkanā krāsā. Protams, ieguvēji no šādām darbībām ir ražotāji, kas gūst ekonomisku labumu, bet zaudētājs ir pircējs, kurš gan pārmaksā, gan tiek dezinformēts, piemēram, ka iegādājas „Long-Life” produktu, kamēr patiesībā tas nepavisam tā nav.

Tādēļ, gatavojoties ziemas sezonai, „Autoinfo” autovadītājiem atgādina par diviem ļoti svarīgiem faktoriem. Pirmkārt, mērvienībai uz antifrīza etiķetes ir ļoti būtiska nozīme, jo vairāki ražotāji cenšas tirgot mazāku daudzumu produktu, maskējot to ar citu mērvienību. Ne velti mērvienība parasti tiek norādīta mazākiem, neuzkrītošiem simboliem, tāpēc der pievērst uzmanību šādiem sīkumiem uz preces etiķetes. Otrkārt, dzesēšanas šķidruma krāsa nekādā gadījumā neataino tā kvalitāti – krāsa ir tikai identifikators, kas patērētājiem palīdz labāk orientēties preču stendā. Tomēr pēdējā laikā tas pircējus aizvien vairāk maldina, nevis viņiem palīdz, jo sliktākam produktam apzināti tiek piejaukta labāka ražojuma izskata nokrāsa, kas tādā veidā palīdz notirgot zemākas kvalitātes dzesēšanas šķidrumu par augstāku cenu un ļauj gūt materiālu labumu, par zaudētāju padarot tieši autovadītāju.



Komentāri:

Atvars - 13. novembrī 2009 09:28

Mūžīgā diskusija- kas ir jālej iekš auto? Antifrīzs vai tosols, bet varbūt ieliet molibdēna glikolu ar inhibītoru piedevām ? Cilvēkam, kuram nav sajēgas par to kā nomainīt savam auto tuvās gaismas spuldzīti- grūti būs nomainīt dzinēja dzesēšanas šķidrumu. Mūsu autobraucēji lielākā mērā ir aptizlojušies un varbūt sāks paši arī šo to darīt lai ietaupītu. Piemēram- nomainītu brežū klučus, nomainīt filtrus un eļļu, noregulēt lukturu gaismas stru leņķi.

Viesis: vikatimo@inbox.lv - 11. aprīlī 2015 13:25

man automasina ir sarkanais antifrizs,bet servisa iedeva zalu vai tas neko nemainis ja piliesu klat?

Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
Lukoil1.2531.2651.1140.565
Neste1.2371.2771.137-
Statoil1.2541.2771.1540.565

toprezervesdalas.lv