Mašīna eļļu grib visos laikos

Pievienots: 30. novembrī -0001 00:00 | Autors: Autoinfo | Komentāri: (3)

Ja esat nopircis lietotu automašīnu, pirmais darbs ir pārliecināties par tās stāvokli un visu, kas „lācītim vēderā”, nedrīkst aizmirst arī par eļļas maiņu. Pat tad, ja pārdevējs dievojas, ka motorā tikko ielieta jauna eļļa.

Izskatās, ka uz ilgāku brīdi ir apstājies tas laiks, kad Latvijas iedzīvotāji un firmas iegādājās jaunas automašīnas. Pašreizējos taupības apstākļos ne viens vien potenciāls auto pircējs gluži saprotamu iemeslu dēļ vairāk skatās uz lietotu vai mazlietotu automobiļu pusi. Nav ne vainas arī šādiem automobiļiem, ja vien īpašnieki par tiem labi rūpējas. Tas attiecas, protams, arī uz eļļu maiņu.

Uzticies, bet pārbaudi!

Iegādājoties jaunu automašīnu, protams, ar to viss ir labākajā kārtībā – sēdies un brauc, tikai degviela jāiepilda. Ja esat nopircis lietotu automašīnu, pirmais darbs ir pārliecināties par tās stāvokli un visu, kas „lācītim vēderā”, nedrīkst aizmirst arī par eļļas maiņu. Pat tad, ja pārdevējs dievojas, ka motorā tikko ielieta jauna eļļa, nevajadzētu paļauties tikai uz vārdiem. Jāatceras, ka eļļai dzinējā paredzētas vairākas funkcijas. Motoreļļa dzinēju ne tikai eļļo, aizsargā un tīra, bet nodrošina tam arī optimālo temperatūras režīmu. Un vēl eļļas maiņa pasargā mašīnas motoru no priekšlaicīgas nodilšanas.

Pēc automašīnas iegādes būtu ieteicams tūlīt nomainīt dzinēja eļļu. Jo īpaši tad, ja nezinām, kāda eļļa tikusi lietota pirms tam. Iespējams, ka mašīnas noskrējiens un izlaiduma gads licis mums secināt, ka jāizmanto minerāleļļa, taču patiesībā iepriekšējais spēkrata īpašnieks braukājis, lietojot kādu no sintētiskajām eļļām. Tādu eksperimentu rezultāts būs ļoti bēdīgs, bet rēķins par remontu – iespaidīgs. Speciālisti šādos gadījumos iesaka ievērot ļoti vienkāršu principu – ja mašīnas noskrējiens ir līdz 60 000 km vai ja mašīna ar lielu noskrējienu ir labā tehniskā stāvoklī, droši var izmantot sintētiskās eļļas, bet, ja noskrējiens ir no 60 līdz 100 000 km, labāk izmantot pussintētiskās. Ja noskrējiens pārsniedz 100 000 km, atkal jāsāk lietot minerāleļļu, jo īpaši – ja dzinējam jau ir nodiluma pazīmes.


„Lielie” nāk pie „vidusslāņa”

Līdz šim tirgus centās uzturēt mītu, ka jāpērk tikai dārgas un atpazīstamas eļļas, bet tagad cilvēki, situācijas spiesti, sāk meklēt lētākas alternatīvas. Speciālisti zina stāstīt, ka „treknajos gados” cilvēkiem tiešām bija vienalga, kādu eļļu pirkt – par 5 vai 3 latiem litrā, bet tagad situācija ir mainījusies – transporta kompānijas, kas agrāk lepni paziņoja, ka izmanto, piemēram, „Mobil”, šodien zvana firmām, kas tirgo mazāk „zīmolotas” eļļas, un jautā – vai jūs, lūdzu, vēl piedāvājat savu produktu par to cenu, kas bija spēkā pirms diviem trim gadiem? Turklāt viņi saņems ne tikai krietni lētāku cenu, bet arī labu, kārtīgu kvalitāti. Eļļu izplatītāji turklāt piedāvā arī dažādus papildu labumus, piemēram, transportlīdzeklis var būt „apdrošināts”, jo izplatītāji sola – ja kaut kas ar šo mašīnu notiek un eļļa bijusi pie vainas, viņi sedz visus zaudējumus. „Katrai eļļas mucai nāk līdzi sertifikāts, kas apstiprina to, kas tajā ir iekšā, nevis – kam jābūt, bet kas reāli ir,” stāsta Latvijā jau 13 gadus plaši pazīstamā „Lotos” eļļu autorizētā izplatītāja SIA „Arčers Auto” pārstāvis Dins Bergans-Berģis. „Transportlīdzekļiem ar dažādu ekspluatāciju ir nepieciešams katram savs produkta veids – vilcējam, kas ved mežu, jālej citāda eļļa nekā vilcējam, kas no Vācijas ved pamperu kravas. Apstākļi un slodzes ir radikāli atšķirīgas, tāpēc tas tiek atrunāts ar autovadītājiem. Mūsu klientiem piedāvājam eļļas monitoringu – dzinējā vai citā agregātā esošās eļļas fizikāli-ķīmiskā sastāva noteikšanu. Šādas iespējas izmanto autopārvadātāji, ceļu būvētāji, kokapstrādes un citu rūpnīcu iekārtu (arī kuģu) īpašnieki – tas palīdz noteikt, vai ir pienācis laiks mainīt eļļu, un, balstoties uz analīžu rezultātiem, noteikt arī optimālo eļļas veidu un maiņas intervālu. Labums ir acīmredzams – ir ietaupīti līdzekļi eļļas maiņai un tehnika ir pasargāta no neparedzētiem remontiem, jo šajās pārbaudēs var konstatēt agregātu (piemēram, automašīnu dzinēju) tehnisko stāvokli. „Arčers Auto” saviem klientiem eļļas monitoringu piedāvā bez papildu maksas.”


Darbības — pareizā laikā un kārtībā

Dažādie šķidrumi, ko iepilda servisos, allaž ir bijis diezgan pateicīgs elements klientu maciņu ne tik godprātīgai tukšošanai. Diezgan tradicionāls stāsts – autovadītājs nav speciālists, apkopē dzinējā ielieta visdārgākā „Mobil1” eļļa, kārbā – eļļa, kas paredzēta sportam. „Buķete” piemeklēta laba, bet neatbilstoša. Vai arī parketa džipu īpašniekiem iestāsta, ka viņam taču ir apvidus auto, liels un ar dusmīgu izskatu, ar sešu cilindru dzinēju – tādā ir jālej tikai sporta sintētiskā eļļa! Kad cilvēkiem bija daudz naudas, servisi šādu attieksmi varēja atļauties. Šodien gan būtu vērts paskatīties, vai šāda attieksme pret klientu ir lojāla.

Tāpat vietā ir arī atgādinājums, ka eļļa ir jāmaina tikai kopā ar filtru! Varētu likties, ka tas ir pats par sevi saprotams fakts, tomēr arī šobrīd remontdarbnīcās nereti vērojama situācija, kurā klients izvēlas – mainīt motoreļļu vai filtru. Ja tiks nomainīta motoreļļa, bet atstāts vecais filtrs, motors netiks pasargāts no sārņiem un tā var ļoti viegli sabojāt dzinēju pavisam. Turklāt, ja automašīna tiek lietota ļoti putekļainā vidē, speciālisti iesaka gaisa un eļļas filtru mainīt biežāk, nekā to iesaka ražotājs.

Iegādājoties jaunu automašīnu, nereti tiek norādīts, ka dzinējā esošā eļļa paredzēta visam garantijas periodam, lai gan šajā ilgajā nemaiņas intervālā ražotājs pieļauj eļļas zudumu, un var sanākt, ka eļļa pat trīsreiz tiek nomainīta. Smagajai tehnikai 30 litriem lietotas eļļas pielejot vienu litru svaigas, nekāds liels uzlabojums netiek panākts. Papildinot eļļas līmeni, mēs tikai uz kādu laiku atsvaidzinām motorā jau esošo vielu. Tad ekonomiski izdevīgāk ir nevis pieliet klāt visdārgāko eļļu, bet, piemēram pilnībā nomainīt, izvēloties alternatīvu produktu par samērīgu cenu, turklāt svaigu.


Ko izvēlēties?

Ir trīs galveno kategoriju motoreļļas – minerālās, pussintētiskās un sintētiskās. Iedalījumu nosaka viskozitātes parametri, kas atbilst šādām kategorijām: 15W40, 10W40, 5W40 un 0W40. Atzīti un respektabli ražotāji Eiropā piedāvā arī noteiktiem dzinēju veidiem paredzētas eļļas. Pareizi izvēlēta eļļa garantē ilgstošu un drošu mašīnas dzinēja ekspluatāciju. Tas sastāv no tūkstošiem mazu komponentu, bez eļļas motors pāris sekunžu laikā pārvēršas par nelietderīgu lūzni. Smērvielas īpašības ietekmē ne vien dzinēja vispārējos parametrus, bet nosaka arī tā elastību, darbības skaļumu un faktoru, kam bieži vien nepievēršam uzmanību, proti, degvielas patēriņu.


Jaunajām automašīnām vajadzētu ievērot to dzinēju ražotāju rekomendācijas. Tajās atrodama informācija par nepieciešamo kvalitātes klasi ACEA, API. Turpat var iegūt datus par viskozitātes rādītājiem. Saprotams, jāizvēlas pēc iespējas labākas kvalitātes produkts, priekšroku dodot zināmiem ražotājiem, kas spēj aptvert un kontrolēt pilnu ražošanas ciklu, sākot ar bāzes eļļu ražošanu un beidzot ar jaunās produkcijas klajā laišanu.

Automašīnas motorā drīkst liet augstvērtīgākas kvalitātes motoreļļu, nekā rekomendēts, taču noteikti nav ieteicams mainīt vidējas klases eļļu, piemēram, SF, pret augstākas klases motoreļļu, piemēram, SJ – tas var izraisīt problēmas dzinēja hermetizācijas sistēmā. Arī minerāleļļas – pretēji iesīkstējušiem uzskatiem – var būt ar augstvērtīgu kvalitāti un ražotas, izmantojot modernas tehnoloģijas.

Speciālistu ieteikums – veikalā izvēlēties nevis no „visaugstākajiem plauktiem”, bet tādas kompānijas produkciju, ar kuru reāli iespējams sazināties, piezvanīt un izklāstīt savu problēmu, ja tāda rodas. Ne „Castrol”, ne „Shell” neuzklausīs kaut kādu pircēju no Latvijas, jo kas tad mēs esam – puse no vidēja izmēra Amerikas pilsētas... Toties Vilfrīdam uz Austriju, Macejam uz Poliju vai Jirži uz Čehiju gan var piezvanīt, un atsaucība arī sagaidāma lielāka.


Viens pavisam nopietns ieteikums: cilvēki cenšas iet pie viena ārsta, zobārsta, friziera vai šuvēja, tāpat vajadzētu censties iet pie viena un tā paša servisa meistara vai mehāniķa. „Ziepes” sākas brīdī, kad mēs iebraucam „kaut kur”. Arī smalkā un dārgā autorizētajā servisā būtu labi, pazīt to cilvēku, kurš ķeras klāt jūsu automašīnai!

Komentāri:

Viesis: Connie - 9. maijā 2011 08:39

Your answer was just what I neeedd. It’s made my day!

Viesis: qsxloydgqyc - 10. maijā 2011 05:09

Ia0cI9 <a href="http://fejnchzkshpr.com/">fejnchzkshpr</a>

Viesis: obzrhp - 10. maijā 2011 17:55

188bsr , [url=http://xyxjkcktdfpa.com/]xyxjkcktdfpa[/url], [link=http://qxfqovxrrdew.com/]qxfqovxrrdew[/link], http://jcmtatcmacxf.com/

Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-