Pievienots: 30. novembrī -0001 00:00 | Autors: Autoinfo | Komentāri: (0)
Katram dzinējam ir ideālā darba temperatūra. Ja dzinēja temperatūra ir par augstu vai par zemu, tas nestrādā optimālā režīmā. Par ideālu auto sirds darba temperatūru rūpējas termostats.
Ja spēkrata dzesēšanas sistēmā ir kāda ķibele, motoram jāstrādā temperatūrā, kas ir par zemu vai par augstu – tātad ir iespējams pārkarst. Atbilstoši Mērfija likumiem – sviestmaize krīt ar sviestu uz leju un automašīnai tehniskas ķibeles sākas visnepiemērotākajā brīdī – sastrēgumā, kad apstājusies automašīna rada grūtības pārvietoties un stresu gan auto īpašniekam, gan pārējiem satiksmes dalībniekiem.Skumjš piemērs ilgi nav jāmeklē. 5. jūnijs. Teikas rajons. No kādas automašīnas, kas vienā no retajām karstajām jūnija dienām apstājās nelielā sastrēgumā, sāka velties dūmi. Automašīnas durvis atsprāga vaļā un pa tām brīvībā devās suns. Pakaļ sunim no automašīnas izbira vairāki bērni. Pa vadītāja durvīm ar baiļu grimasi sejā izkāpa autovadītāja. Labi, ka Brīvības ielā bija sastrēgums un bērnu rosīšanās pa braucamo daļu neizraisīja avāriju, un mazuļi neguva traumas. Pie sievietes piesteidzās citu auto vadītāji, kuri viņu nomierināja, konstatējot, ka automašīna nedeg, tikai pārkarsis dzinējs. Bet baltie mutuļi, kas vēlās no motora telpas, bija tikai tvaika garaiņi.
Ja ir caurs radiators, kur meklēt palīdzību?
Ar diegiem nav aršana, tāpat kā ar bojātu radiatoru nav braukšana. Traucējumi dzesēšanas sistēmā var beigties ar dzinēja pārkaršanu, parasti – ar galvas blīves bojājumiem, ieskaitot dzinēja galvas bojājumus un citus nepatīkamus remontdarbus. Ja bojāts radiators, pirms doties uz tuvāko auto kapsētu, lai iegādātos lietotu, ir vērts pārbaudīt jaunu radiatoru cenas. Kā zināja stāstīt auto veikala darbinieks, kāds vīrs reiz dikti sadusmojies pēc tam, kad par Ls 50 iegādājies lietotu radiatoru un konstatējis, kas tas ir bojāts. Dusmas pastiprināja neliela, bet nejauka atziņa, ka lietotais radiators auto kapsētā maksāja dārgāk nekā jauns radiators veikalā ar visu garantiju – Ls 45. Tas nav vienīgais gadījums, kad par lietotu radiatoru, kurš parasti savu mūžu jau nokalpojis un neko vairāk kā jaunus izdevumus nesola, jāmaksā līdzīga summa kā par jaunu. Arī atsevišķu radiatora cauruļu aizlocīšana ir īstermiņa biļete uz nopietnākām problēmām. Aizlocītas caurules palielina pārējās dzesēšanas sistēmas slodzi, un tas visai drīz var beigties ar dzinēja remontu. Pat ja lietota radiatora cena, piemēram, ir Ls 40, bet par jaunu jāšķiras no Ls 80, jāteic, ka papildu Ls 3,33 mēnesī gada laikā pret galvassāpēm un garantiju, ka dzinējs nepārkarsīs, nav liela summa. Te nu vietā ir atziņa, ka pārmaksāt par lietotu gan ir vērts tikai gadījumā, ja lietotais jau kļuvis par antīku, bet Latvijā esošo autoparku par antīku nosaukt ir grūti.
Radiatori smagajām automašīnām
Lielākā daļa Latvijas rezerves daļu tirgū piedāvājumā esošo radiatoru ir rūpnieciski atjaunoti. Vecākiem smago automašīnu modeļiem pieejami tikai rūpnieciski restaurēti radiatori. Tas arī izskaidro radiatoru tirgotāju vēlmi iegūt savā īpašumā vecus un bojātus radiatorus. Rīgā, SIA "Oppozit" piedāvā veikt profesionālu radiatora restaurāciju ar Latvijā vienīgo šāda veida profesionālo restaurēšanas iekārtu, kas ir analoģiska Eiropas valstīs izmantotajām rūpnieciskajām iekārtām. Darbu veic kvalificēti speciālisti. Radiatora restaurācija nav remonts – ar remontu radiatora mūžu iespējams tikai pagarināt, bet restaurācijas ceļā iegūtais radiators neatšķiras no jauna rūpnieciski ražota radiatora. Vienīgā atšķirība ir Latvijas meistaru darbā – restaurētajiem radiatoriem ir rūpīgāk nostrādātas šuves. Oppozit radiatora restaurācija izmaksā aptuveni uz pusi lētāk nekā Rietumos atjaunots radiators, bet, ja salīdzina ar vidējām oficiālo pārstāvju radiatoru cenām, – tēriņš par restaurāciju nepārsniegs ceturto daļu no dīlera cenas. Rūpnieciskās restaurācijas priekšrocības īpaši novērtē retu automobiļu īpašnieki. Profesionāla radiatora restaurācija tiek veikta aptuveni 4 stundu laikā.
Antifrīzs
Autoīpašniekiem ir jāsamierinās ar to, ka tie laiki, kad automašīnas radiatorā mierīgu sirdi varēja liet ūdeni, ir pagājuši nebūtība. Modernās automašīnas dzesēšanas sistēmas un dzinēja ilgmūžības nodrošināšanai radiatorā būtu jālej antifrīzs, nevis neskaidras izcelsmes un nezināma sastāva tosols. Laba antifrīza sastāvā ir atbilstoši antioksidanti, kas novērš radiatora un arī dzinēja oksidēšanu jeb, tautas valodā runājot, saēšanu.
Komentāri: