Neparastas durvju konstrukcijas.

Pievienots: 29. septembrī 2011 10:32 | Autors: Andris Vilks | Komentāri: (0)

Droši vien teju katrs būs dzirdējis par durvīm ar nosaukumu „kaijas spārni,” tomēr tas nav vienīgais izgudrojums – gadu gaitā inženieri radījuši dažādus neordinārus risinājumus, kas iedzīvojušies gan konceptos, gan arī sērijveida automobiļos.







Tauriņa spārns
 .

Atveras līdzīgi kā Lamborghini durvis, tomēr, ja itāļu sportkāra durvis veras stingri uz augšu, tad „tauriņa spārni” vēl nedaudz izbīdās uz āru. Minētās durvis tiek izmantotas McLaren F1, Alfa Romeo 33 Stradale, Saleen S7,  Enzo Ferrari, Toyota Sera (attēlā) un Mercedes-Benz SLR McLaren konstrukcijās.

Durvis, kas atveras kopā ar sēdekļiem .

Pasaulē nav neviena sērijveida automobiļa, kas izmantotu šādu konstrukciju. Pareizāk sakot, ir nelielas tūninga kompānijas, kas piedāvā ko līdzīgu, ir arī nelielās sērijās izlaisti automobiļi, tomēr par sērijveida ražošanu neviens vēl nerunā, ja vien situāciju neizmainīs franču kompānija Peugeot, kas solās izlaist sērijveida EX1 ar šāda veida durvīm.

Durvis, kas veras pretēji braukšanas virzienam.

Bija populāras pagājušā gadsimta vidū, tomēr vēlāk no tām atteicās negatīvās traumu statistikas dēļ. Tautā tās dēvēja par „pašnāvnieku (suicide) durvīm,” kas visai nepārprotami norāda uz to spēju atvērties pašā nepiemērotākajā brīdī, braucot lielā ātrumā. Šo risinājumu dažādos modeļos izmantoja Fiat, Ford, Lancia, Honda, Peugeot u/c.ražotāji.

Mūsdienās šī konstrukcija atkal atgriežas – suicide durvis tiek lietotas Rolls-Royce limuzīnu būvē, bet nesen šo risinājumu sāka izmantot arī Opel, apgādājot ar tām kompaktvenu Meriva. Jāpiezīmē, ka šādas durvis bija arī šogad no konveijera noņemtajam japāņu sportkāram Mazda RX-8, bet Padomju laikus piedzīvojušie vēl labi atveras ZAZ-965 „vabolīti.”

Priekšējās durvis.

 Tiek izmantotas īpaši kompaktu automobiļu ražošanā. Labākais piemērs – piecdesmitajos gados ražotais BMW Isetta.



Priekšējās un aizmugurējās durvis, kas atveras uz sāniem.

 
Pielietoja 1957.gadā ražotajam mikroauto Zündapp Janus. Pa priekšējām durvīm salonā iekāpa vadītājs, bet pa aizmugurējām savā sēdeklī nonāca pasažieris.

Kaizera-Darrina aizbīdāmās durvis.

Kaizers bija pirmais un vienīgais ražotājs, kas izmantoja šādu durvju atvēršanas/aizvēršanas paņēmienu,turklāt ne jau visos modeļos. Kaizera-Darrina durvis glīti iebīdījās priekšējos spārnos, kas padarīja automašīnas izskatu estētiskāku nekā gadījumos, kad durvis atbīdās uz aizmuguri, aizsedzot daļu virsbūves. Mūsdienās bīdāmo durvju princips (atbīdās uz aizmuguri) realizēts mazauto Peugeot 1007.

Vertikāli sabīdāmās durvis.

Iespējams, tieši šādas durvju konstrukcijas dēļ BMW Z1 ir kļuvis par vienu no neordinārākajiem bavāriešu kabrioletiem. Z1 durvis bīdās vertikāli uz leju un pazūd virsbūves korpusā izveidotā nišā. 

Šķēru durvis (Scissor) arī lambo vai Lamborghini durvis.

Jāatzīst, ka šīs konstrukcijas durvis pirmoreiz iebūvēja nevis Lamborghini, bet gan citā itāļu sportkārā – 1968.gada Alfa Romeo Carabo (attēlā). Durvju autors bija Marčello Gandini no Bertone. Kā vēsta Wikipedia, Gandini vēlējies izgatavot novatoriska dizaina durvis, kas palīdzētu atrisināt Carabo problēmu ar nepietiekamo redzamību uz aizmuguri – lai vadītājs varētu virzīties atpakaļgaitā, vajadzēja atvērt durvis un izliekt ķermeņa augšdaļu pa durvju nišu – vienīgi šādi varēja pārliecināties, kas notiek aizmugurē. Bet pat pirmo sērijveida automobili ar šādu durvju konstrukciju patiešām kļuva Lamborghini, konkrēti – modelis Countach. 

Canopy durvis.

Konstrukcija aizgūta no aviācijas. Durvis paceļas uz augšu kopā ar jumtu, atbrīvojot vietu iekāpšanai. Tās var atvērties arī uz sāniem – līdzīgi kā portatīvā datora vāks. Autobūvē šāds risinājums tiek izmantots samērā reti – sērijveidā to ieviesa lidmašīnu kompānija Messerschmitt, saviem piecdesmitajos gados ražotajiem mazauto, bet mūsdienās Canopy durvis sastopamas dažādos konceptautomobiļos (Volkswagen 1L, Saab Aero X).

Izzūdošās durvis.

Kompānija Joalto Design tās izgatavoja pēc Lincoln pasūtījuma, kas sērijveida modelim Mark VIII vēlējās iebūvēt tādas durvis, kas nodrošinātu pēc iespējas ērtāku iekāpšanu šauros pilsētas stāvlaukumos. Joalto pasūtījumu izpildīja, uzkonstruējot durvis, kas pazūd īpašā nišā zem virsbūves, iekāpšanai atklājot praktiski visus sānus.

Dažāda skaita durvis abās pusēs.

Pielietoja Mitsubishi Toppo (1990.-2004.g.) konstrukcijā, mūsdienās šis risinājums atgriezies korejiešu 2011.gada jaunumā Hyundai Veloster. Vadītāja pusē ir tikai vienas durvis, bet automašīnas otros sānos ir divas durvis, kas paredzētas priekšējam un aizmugures pasažieriem.

Gullwing durvis.

Durvis, kas atvērās uz augšu kopā ar daļu jumta un pēc izskata līdzinājās kaijas spārniem, ieviesa Mercedes 1952.gada modelī 300SL, bet sērijveidā tās sāka uzstādīt šim pašam modelim no 1954.gada. Masu produkcijas automobiļiem Gullwing tipa durvis netiek pielietotas, jo avarējot un paliekot uz jumta, pasažieri tiek iesprostoti salonā. Mūsdienu modernajā superauto Mercedes SLS AMG šī problēma tiek novērsta apgāšanās gadījumā detonējot nelielu lādiņu, kas durvis izspridzina.

Gullwing durvis tiek montētas arī nelielā vācu sportkāru ražotāja - Apollo modeļiem.

 

Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-