AutoNews.lv degustē elektrisko Scania
Pievienots: 13. oktobrī 2023 00:47 | Autors: Kaspars Bergmanis | Komentāri: (0)
Ar elektrību darbināms vieglais auto ir ikdiena, bet kravas auto ir nākotne, kas ir pienākusi. Šoreiz AutoNews.lv devās nodegustēt kravas auto Scania 25P pie pārtikas tirgotāja Lidl Latvija.
Pirms 10 gadiem publiski paudu savu viedokli, ka pēc divām piecgadēm liela daļa autoparka būs ar elektrodzinējiem. Daudziem “ekspertiem” tas šķita nereāli. Šodien eiropieši jau ir nolikti fakta priekšā, jo Eiropas Parlaments ir nobalsojis par 2035. gada termiņa noteikšanu iekšdedzes dzinēja automašīnām un furgoniem, kas ir nozīmīgs solis uz priekšu klimata pārmaiņu, gaisa kvalitātes un elektrisko transportlīdzekļu pieejamības jomā. Tāpēc stafetes kociņu savai attīstībai par labu elektrībai no vieglajiem auto ir pārņēmuši kravas auto ražotāji.
Nav noslēpums, ka elektrisko auto lielākā problēma ir laikietilpīgais strāvas uzlādes laiks. Arī uzlādes staciju tīkls ir vāji attīstīts Eiropā. Degustācijas braucienam piedāvātā "Scania" 25 P BEV, baterijas elektriskais automobilis, ir izcīnījis uzvaru Itālijā notiekošajā konkursā Gada ilgtspējīgais kravas auto 2022 (Sustainable Truck of the Year jeb STY), balvu saņemot piegādes transportlīdzekļu kategorijā. Tieši tāpēc šis auto ieinteresēja Lidl Latvija kā vienu no iespējamiem veikalu apgādes transportu.
Lidl loģistikas centrā gaidīja pārsteigums- kravas auto šoferu atpūtas māja, kurā fūru šoferi var nomazgāties, izmazgāt savas drēbes, padzert kafiju un pamieloties ar svaigiem augļiem. Patīkami ir redzēt, ka kāds rūpējās par šoferiem, kuri mēnešiem pavada savu kravas mašīnu kabīnēs vadājot preces mūsu ikdienas vajadzībām no visas Eiropas un Āzijas.
Pēc īsas instruktāžas- rāpjoties "Scania" 25P kabīnē. Nekas neliecina, ka šo "Scania" dīzeļa vietā uz priekšu stumj elektromotors. Kravas auto ražotājs atšķirībā no vieglo automobiļu ražotājiem nemēģina komerctransportā uzburt nākotnes auto ilūziju. Griežam aizdedzes atslēgu, automātiskās transmisijas sviru pagriežam uz “D” un auto, kura pilna masa (Pašmasa + max pieļaujamā krava) ir 28 tonnu, bez dīzelim raksturīgās murrāšanas uzņem ātrumu. Pirmā sajūta, ka brauc ar trolejbusu. Vienīgi kravas auto ir 10 pārnesumu automātiskā transmisija, un gaitā jūti kā uzņemot ātrumu pārslēdzas pārnesumi. Pirmā atziņa – komforts. Nav trokšņu, vibrācijas, dīzeļdegvielai raksturīgā izplūde, bet tikai 250 kilometrus var nobraukt ar pilnu uzlādi. Savukārt, lai degvielas tvertņu vietā izvietotās baterijas uzlādētu pilnas ir nepieciešamas 10 stundas. Es iedomājos cik hektāru lielai ir jābūt ceļa malā izvietotai degvielas uzpildes stacijai, lai tajā izvietotu kādas 50 kravas fūras, kuras desmit stundas lādēs savus akumulatorus, lai ar tiem nobrauktu 250 km līdz nākamai uzlādes vietai. Tomēr ir jāņem vērā, ka auto uzlāde ir atkarīga no lādēšanas stacijas jaudas – jo jaudīgāks lādētājs, jo ātrāk uzlādējas. Desmit stundas aiziet, ja izmanto parasto lādēju, kas tika iedots līdzi testa auto. Šobrīd degvielas uzpildes stacijās ir ātrās uzlādes. Piemēram, tikko Igaunijā atvērtajā "Alexela" degvielas uzpildes stacijā atklāja arī ātrās elektroauto uzlādes staciju ar 140 Kw/h jaudu. Tajā šo konkrēto BEV testa auto uzlādēja 2 stundās.
Otrs ļoti nozīmīgs apstāklis ir elektriskā kravinieka cena, kas ir stipri vien dārgāka par analoģisku Scania ar dīzeļa dzinēju. Degustācijas organizatori izteicās, ka cer uz valsts atbalstu šādu auto iegādē kā tas ir vieglajiem auto, kurus darbina strāva.
Elektriskie risinājumi ir pieņemami plašam pielietojuma lokam, īpaši maza un vidēja attāluma piegādes sektorā, ko ietekmē vietējie daudzu valstu noteikumi par nulles piesārņojumu un trokšņa emisiju. Iespējams, ka šādas elektriskās Scania būtu labi darba zirgi atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumos, komunālos dienestos, kur dienas nobraukums sastāda ne vairāk kā 250 kilometri. Tomēr visu pa vietām saliek – cena. Kāda ir auto vērtība šodien, pēc gada un pēc 10 gadiem. Cik rentabli ir lietot ar elektrību darbināmu auto laikā kad elektrības cenas aug. Nenoliedzami, ka braukt ar šādu auto ir pārsteidzoši viegli, bet vai komersanti ir gatavi šodien maksāt par komfortu un ekoloģiju?
Komentāri:
Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs