Četri pagriezieni auto nākotnē

Pievienots: 28. oktobrī 16:53 | Autors: Ieva Zandere, “Inchcape Motors Latvia” | Komentāri: (0)

Autobūve, šķiet, patlaban piedzīvo nopietnākās pārmaiņas pēdējo simts gadu
laikā – tirgus neatgriezeniski mainās par labu videi draudzīgām automašīnām,
turklāt “pie durvīm jau klauvē” pašbraucošie auto. Tādēļ autoražotāji ir spiesti
vai nu pielāgoties jaunajiem apstākļiem, vai arī izzust.“Ja mazliet padomāsim, tad sapratīsim, ka auto ražošana līdz pavisam nesenam laikam bija maz mainījusies kopš brīža, kad Henrijs Fords savā rūpnīcā ieviesa konveijeri. Taču tagad redzam, ka, reaģējot uz sabiedrības prasībām par ilgtspēju, draudzīgumu videi, automašīna lielā mērā tiek būvēta no jauna,” skaidro BMW “Inchcape Motors Latvia” pārdošanas vadītāja Zane Zariņa.

Proti, nākotnes automašīna ir ilgtspējīga, apveltīta ar mākslīgo intelektu (vieda) un viegli spēj iekļauties aprites ekonomikas modeļos. Un ražotāji rēķinās ar patērētāju uzvedības izmaiņām, ko paredz dažādi aprites ekonomikas attīstības scenāriji, tādējādi padarot automašīnas pieejamākas un ilgtspējīgākas. Ikviena no šīm īpašībām rada jaunus izaicinājumus autobūvētājiem, kurus neievērojot var viegli zaudēt tirgu.

Ideālais elektromobilis ir ļoti energoefektīvs

Galvenā tendence – auto ražotāji attīsta un izstrādā tehnoloģijas, kas padarītu elektromobiļus kompaktākus un vieglākus nekā esošās mašīnas. Tādēļ liela uzmanība tiek pievērsta materiāliem, no kuriem automobiļi tiek ražoti. BMW savā elektromobiļu līnijā daudz izmanto augsto tehnoloģiju produktu – oglekļa šķiedras, kā arī alumīnija detaļas, tā būtiski samazinot mašīnas svaru.

Otrkārt, efektīva elektroauto pamatelements ir izcila aerodinamika, kas samazina vēja radīto pretestību un attiecīgi - elektroenerģijas patēriņu. Tie var būt, piemēram, apslēpti konstruktīvie elementi, kas mašīnas apakšējo daļu aizsargā no vēja radītas turbulences, vai īpaši uzlabotas riteņu arkas un sānu sliekšņi.

Arī ražošanas process un elektrības ieguve tiek padarīta iespējami ilgtspējīgāka

Kā liecina pašu ražotāju aplēses, mašīna sastāv no aptuveni 28 000 detaļu. Tās montēšana, sākot ar izejmateriālu ieguvi līdz ražošanas procesam rūpnīcā, ir sarežģīts daudzpakāpju piegādes process, kuru pilnībā nemaz nav iespējams izsekot. Tādēļ atbildīgi autoražotāji aizvien lielāku uzmanību pievērš tam, vai izejmateriāli, tostarp alva, tantals, volframs, zelts, dabiskais kaučuks tiek iegūti ar ilgtspējīgām metodēm. Ideālā gadījumā ilgtspējas principam ir jābūt ievērotam ikvienā mašīnas “dzīves posmā”, sākot ar konstruēšanu un ražošanu līdz pat mašīnu lietošanai un utilizācijai.

“Nenoliedzami, mašīnbūves ilgtspēja nozīmē ne tikai auto ar maksimāli zemu CO2 izmešu līmeni, bet arī iespējami zemākas emisijas no ražošanas un elektrības iegūšanas procesa. Tā, piemēram, Leipcigas rūpnīcā, kur top elektromobilis BMW i3, visa izmantotā enerģija ir iegūta no atjaunojamajiem resursiem,” stāsta Z. Zariņa.  

Turklāt elektroauto ir mazāk detaļu, attiecīgi arī mazāks izejmateriālu patēriņš. Tā motors ir vienkāršāks, tādēļ arī mašīnu montāža vairs nav tik sarežģīta. Savukārt tas ļauj rūpnīcās palielināt automātikas un robotizācijas līmeni.

No naftas tapušus materiālus aizvieto otrreiz pārstrādāti un dabai draudzīgi materiāli

Tā ir BMW koncerna politika – aizstāt materiālus, kas ražoti no naftas, ar citiem, uzsver “Inchcape Motors Latvia” produktu speciālists. Tā, piemēram, BMW i3 ir ne tikai bezizmešu auto, bet tā ražošanā ir izmantoti iespējami daudz otrreiz pārstrādātu materiālu. 25% no salona aprīkojuma ir ražoti no atjaunojamajiem materiāliem. Izmantotie tekstila materiāli teju simtprocentīgi ir tapuši no pārstrādātas plastmasas, 34% no tiem ir pārstrādātas PET pudeles. Savukārt durvju apdares paneļi un priekšējais panelis ir ražoti no atjaunojamajām dabiskajām šķiedrām.

Mašīnai ir jābūt ne tikai “gudrai”, bet arī izklaidējošai

Jādomā, tas būs mazliet satraucoši – sēdēt mašīnā, kas pārvietojas pati. Neskatoties uz to, ka līdz autonomajai braukšanai vēl ir kāds brīdis jāgaida, ir acīmredzami, ka jau tagad mašīnas “smadzenes” ir kā mākslīgais intelekts vai tā elementi.

Tiesa, lai arī cik “gudra” būtu mašīna, pircējus, pirmkārt, interesē auto borta datora piedāvātās izklaides iespējas. Tās ir īpaši svarīgas t.s. “millenium” paaudzes vidū.  Cilvēki ir gatavi maksāt vairāk par mašīnām, kas ir aprīkotas ar modernām informācijas un izklaides sistēmām.

“Kā mēs redzam, ilgtspēja nav esošā noliegšana, patiesībā tā ir veco lietu “pārfrāzēšana”, radot inovatīvus un pievilcīgus risinājumus. Mēs esam pārliecināti, ka autobūves inovācijas mums nodrošinās efektīvāku, drošāku un ērtāku braukšanu,” uzsver Zariņa.

Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
Lukoil1.2531.2651.1140.565
Neste1.2371.2771.137-
Statoil1.2541.2771.1540.565