„Nissan Navara” degustācija

Pievienots: 12. februārī 2017 09:44 | Autors: Agnis Krauja | Komentāri: (0)

Teksasas reindžeru un Arizonas fermeru iecienītie prēriju kuģi. Automobiļi, kas Amerikā ir ne tikai labklājības, bet teju vai pielūgsmes objekts. Tie ir pikapi — pie mums vēl nesen nepelnīti novārtā atstāta tirgus niša.Starp „trekno gadu” biznesa veiksminiekiem, celtniekiem un lauksaimniekiem bija vien daži, kuri atšķīrās no kopējās masas un spēja atturēties no prestižo „BMW X5” vai „Porsche Cayenne” iegādes. Šie cilvēki izcēlās ar Čaka Norisa cienīgām ambīcijām un izvēlējās kādu no ne tik spožajiem, taču pēc skata krietni vīrišķīgākajiem pikapiem. Latvijā pirmskrīzes laikā ik gadu tika pārdoti aptuveni 600 pikapi. Pašlaik apjoms ir mazāks, tomēr daži modeļi lepojas ar 100 pārdotiem eksemplāriem gadā. Populārākais Latvijas pikaps gandrīz nemainīgi ir „Toyota Hilux”, tam seko „Nissan Navara”, „Mitsubishi L200”, „VW Amarok” un „Ford Ranger”. Bet pasaulē ik gadus tiek pārdots aptuveni 600 000 jaunu pikapu. Un pieaugums vērojams ne tikai Amerikā, bet arī labu ceļu lutinātajā Eiropā. 2015. gadā tas audzis par sešiem procentiem. Samērā šaurajā pikapu segmentā konkurence tagad ir nopietna, jo jaunus vai uzlabotus modeļus pēdējā laikā izlaiduši visi galvenie spēlētāji. 2016. gads bija daudzsološu pikapu jaunumu pārpilns, tirgū izgāja jaunie „Mitsubishi L 200”, „Nissan Navara NP 300”, kā arī uzlabotie „Toyota Hilux”, „Ford Ranger” un „VW Amarok”. Un kļuva acīm redzams, ka pikapu segments pēdējos gados ir ārkārtīgi strauji attīstījies. 

Lai gan vizuālais tēls sola brutāla traktora potences, modernie pikapi vairs nav nekādi „āmuri uz riteņiem”. Pikaps šodien var būt lielisks palīgs biznesā un labs draugs brīvajā laikā. Un, ja pikaps var lieliski apvienot darba un ģimenes auto funkcijas, kāpēc gan pirkt divus automobiļus, ja pilnīgi pietiek ar vienu? Profesionāli kravu pārvadātāji par pikapiem gan joprojām izsakās skeptiski. Esot pārāk augsta iekraušana, atvērta kravaskaste lietum un sniegam pieejama un neapsargāta stāvvietā. Busiņi, „kabluki” un pat vieglā auto piekabes esot praktiskākas. Bet iespējams, ka viņi pikapu īpašniekus tomēr klusībā apskauž! Jo ar pikapu taču ir daudz lielākas iespējas nonākt galamērķī, lai kāds tas arī būtu izvēlēts. Pikapu sniegtās iespējas krietni pārsniedz vidusmēra sēņotāja vai makšķernieka vajadzības. Kā zināms, labu ceļu uz skaistākajām dabas vietām gandrīz vai nav, un laikam jau arī nemaz nevajag. Turklāt nenoliedzami — bez plika praktiskuma pikapiem piemīt tas brašā Teksasas reindžera Čaka Norisa vīrišķīgais šarms…

„Nissan Navara” ir vecs kā pasaule! 1986. gadā globālajā tirgū ienāca japāņu pikaps „Nissan Frontier”, ko 1997. gadā nomainīja modelis ar nosaukumu „Navara” (D22). Vārdu šis auto, kuru Eiropas vajadzībām ražoja Barselonā, esot aizguvis no Spānijas ziemeļos esošā Navarras reģiona. Starp citu, Amerikas ziemeļu, dienvidu un centrālajā daļā „Nissan” savu pikapu joprojām tirgo ar nosaukumu „Frontier”, bet dažos Eiropas tirgos ar indeksu „NP300”. Otrās paaudzes „Navara” (D40), kas bija krietni pieņēmies izmēros un prestižā, dienas gaismu ieraudzīja 2004. gadā. Trešās paaudzes „Navara” (D23) ar Mamoru Aoki izstrādāto iespaidīgo dizainu ir pazīstams jau kopš 2014. gada jūnija, taču tagad tas ieguvis jaunu, ekonomiskāku un jaudīgāku dīzeļdzinēju. 

Novembra pirmajās sniegotajās dienās degustācijai mums tika nodots jaudīgākais šā modeļa eksemplārs ar divām turbīnām. „Navara” ārējais izskats ir savdabīgs kompromiss starp brutālu Teksasas reindžera dienesta auto un lielu ģimenes vāģi, tā sākotnējais robustums ir piegludināts ar dažiem noapaļotiem stūriem, bet priekšgals bagātīgi izgreznots ar radiatora režģa hroma detaļām. „Double cab” kabīne piedāvā samērā ērtu aizmugurējo sēdekli un četras durvis, no komforta viedokļa ne par mata tiesu neatpaliekot no sugas brāļiem bez kravas kastes — pilnizmēra džipiem. Salīdzinot ar citiem pikapiem, „Navarai” ir visērtākais salons. Lepnākajā komplektācijā „Tekna” ir pat ādas sēdekļi, divjoslu klimats, multifunkcionālā stūre un skārienekrāns, liekot aizmirst, ka šis tomēr ir kravinieks. Par to atgādina tikai sešpakāpju manuālās pārnesumkārbas ātruma pārslēga milzonīgais gājiens. Priekšējo paneli rotā ērti sasniedzami slēdži un citas kontroles ierīces, kā arī „N-Connecta” informācijas un izklaides sistēmas ekrāns, kas nedarītu kaunu nevienam krossoveram. Tikai dažviet apdarē izmantota cietāka plastmasa, kas atgādina, ka šis tomēr ir darba zirgs. Stūres regulēšanas iespēja ir tikai uz augšu/leju, bet dziļumā — atšķirībā no „Mitsubishi L 200” un „Toyota Hilux” — „Navara” stūri regulēt vēl nevar. „Navara” salona ergonomika neliek vilties, sēdēšana vadītāja un pasažieru beņķos ērta, ne velti runā, ka tie izstrādāti ar „NASA” kosmosa speciālistu atbalstu. Palika sajūta, ka ar kartupeļu laukā sabristiem zābakiem kabīnē ierausties būtu tā kā žēl… Braucot pa pilsētu, izmēri netraucē iekļauties satiksmē, jo pārredzamībai lieti noder augstā sēdpozīcija un masīvie sānu spoguļi. Vienīgais trūkums, ka bagāžas nodalījums šim auto nav aizslēdzams. Taču tā nav liela bēda. Jebkuram pikapam varam atrast plašu kravas nodalījumu pārsegu izvēli, kas pasargās to saturu no garnadžiem. Internetā pieejamajā bagātīgajā papildu aksesuāru klāstā pieejami ne tikai vienkārši vāki, ar ko kravas kasti nosegt, bet arī dažādu dizainu plastmasas „būdas”, ar kurām no kravinieka var izveidot kaut vai sedanu, universāli vai bezmaz kupeju. Un vispār dažādu papildu aksesuāru un individualizācijas iespēju pikapiem ir vairāk nekā jebkurai citai auto grupai!

Mūsu degustētais auto aprīkots ar „Renault-Nissan” alianses izstrādāto jauno 2,3 litru dCi dīzeļdzinēju ar divām turbīnām, kura maksimālā jauda ir vareni 190 zirgspēki. Viegli un nepiespiesti tie pārvieto izmēros iespaidīgo braucamo. Griezes moments 450 Nm pie 1500—2500 apgriezieniem minūtē. Gan tukšgaitā, gan kustībā dzinējs darbojas vienmērīgi un nerada pārlieku lielu vibrāciju un salonā praktiski nav dzirdams. Specifikācijā norādīts, ka vidējais degvielas patēriņš ir 7 litri uz 100 km, bet reālajā dzīvē ziemas apstākļos tas nepārsniedza 9 litru robežu. „Navara” kopš modeļa pirmsākumiem ir pretendējusi uz dinamiskākā pikapa titulu, ko modelis ar 190 ZS dīzeļmotoru godam attaisno. Līdz simtiņam tas ieskrienas 10,8 sekundēs. Protams, var rasties jautājums — kāpēc kartupeļu maisi būtu jāved 184 km/h ātrumā? Taču dinamika ir patīkama arī tad, ja tev aizmugurē atrodas kravas kaste... 

„Navara” joprojām saglabā nesošā rāmja konstrukciju, taču aizmugurējam tiltam pilnībā nomainīta piekare. Agrāko atsperlāgu vietā tagad ir daudzsviru spirālatsperu piekare, kas auto gaitu padara daudz komfortablāku. Auto jūtas kā okeāna kreiseris, viegli pārvarot gan asfalta bedres, gan grantsceļu trepi. Lielā pašmasa (2080 kg) likusi konstruktoriem piekari radīt diezgan stingru, lai auto ar pilno masu virs 3 tonnām spētu lielā ātrumā adekvāti uzvesties ceļa virāžās. Kravnesība ir zem tonnas — 972 kilogrami. Ne jau vienmēr tas brauks ar pilnu kravas kasti, kuras izmēri 1537x1560 mm. Salāpīts asfalts šim automobilim problēmas nerada, taču, braucot bez kravas pa lielākiem nelīdzenumiem, pikaps kļūst nemierīgs. Vajadzētu iekraut balastu, kādus 300 kilogramus... Uz slidena grants ceļa „Navara” turas teicami. Stabilitātes kontrole šķiet pārlieku piesardzīga, taču to iespējams daļēji atslēgt. Latviju novembra vidū pārsteigušais putenis mūsu „Navara” padarīja par īstu karali — kamēr dārgi krossoveri un izsmalcināti biznesa sedani bažīgi taustījās uz sniegotā Vidzemes šosejas asfalta, „Navara” ar pilnpiedziņas režīmu bez mazākās piepūles un šaubām, maigi žūžodama, traucās uz priekšu visiem garām… Kopumā jāteic, ka „Navara” vadāmības īpašības uz asfalta ir tuvākas modernās krossoveru klases spēkratiem nekā lielākajai daļai pikapu.

Bezceļa veiksmes formula ir vienkārša — plaši piekares gājieni, lieli iebraukšanas/izbraukšanas leņķi, gandrīz 30 cm augsts klīrens un labas 255/60 R18 riepas — tas viss ir mūsu „Navara” bruņojumā, tāpēc vasarā vai ziemā brauc, kur acis rāda! Ir pazeminātie pārnesumi, kādu šodien vairs nav gandrīz nevienam mūsdienu krossoveram. Atkarībā no apstākļiem „Navara” varam izvēlēties kādu no trim braukšanas režīmiem — „2WD” parastiem ikdienas apstākļiem, „4WD High” — vieglam bezceļam, „4WD Low” — nopietnam bezceļam. Elektroniski kontrolētā pilnpiedziņas sistēma ir ērta, jo pāreju no „2WD” uz „4WD” var veikt gaitā. Apsnidzis paugurs smilšainā meža stigā. Lielai daļai krossoveru, klasiskus džipus ieskaitot, šeit klātos grūti, jo virsbūve pārslogotu aizmugurējo asi, neļaujot strādāt priekšējai. Augstprātīgā mierā mūsu „Navara” bez redzamas un dzirdamas piepūles tiek tam pāri, it kā jautādama: „Vai tas ir viss „offroad”, ko jūs man varat piedāvāt?” 

Samērā šaurajā pikapu segmentā „Navara” izskatās gana braši, jo uz konkurentu fona pozitīvi izceļas ar dizainu un salona ērtībām, nebaidās nekādu bezceļu un piedāvā aprīkojumu, komfortu un braukšanas īpašības, kādas vēl nesen piemita prestižiem krossoveriem. Lai gan neesam vēl izmēģinājuši pērngad atjaunoto „Navara” galveno konkurentu „Toyota Hilux”, mēģināsim šos abus populāros pikapus salīdzināt vismaz „uz papīra”. Vizuāli „Nissan Navara” šķiet lielāks, vīrišķīgāks, nedaudz smagnējāks. „Navara” ārējie izmēri (cm) — 533 garums, 185 platums, 184 augstums, 315 riteņu bāze. Salīdzināšanai — „Toyota Hilux” ir tikai dažus centimetrus garāks, šaurāks un augstāks, bet „Navara” ir par 6,5 cm garāka riteņu bāze. Klīrenss abiem auto ir vienāds. „Navara” ir 2910 kg pilnā masa, „Hilux” ir par 170 kg smagāks. „Navara” kravas kastes garums (cm) 175, platums 156, šaurākā vieta 113, „Hilux” kravas kaste ir par 20,5 cm īsāka, par 4,5 cm šaurāka un šaurākajā vietā starp riteņu arkām arī par 3 cm atpaliek no „Navara”. Vājā vieta abiem kopīga — kravas telpā attālums starp riteņu arkām ir par mazu, lai „eiropaleti” (120x80 cm) liktu šķērsām, tuvāk kabīnei. „Navara” piekabes maksimālais pieļaujamais svars ir pārsteidzošs — 3500 kg, „Hilux” var pavilkt 2500 kg smagu piekabi.

Degustācijas secinājumi

No praktiskā viedokļa pikaps „Nissan Navara” ir pielietojams teju visās dzīves jomās — celtniecībā, lauksaimniecībā, medniecībā un tūrismā. Gan universāls kreiseris, gan īsts darba zirgs, kas nešauboties izbrauks purvam cauri un pļavai pāri, visām sniega kupenām par spīti. Monumentāls un nesalaužams, 190 ZS dīzeļdzinējam nekad netrūkst jaudas, kā iemin — tā iet, it kā 3 tonnas būtu vieglas kā spalviņa. Pietiekami dinamisks uz šosejas, neatpaliek no vieglajiem. Pilsētā liels, bet palīdz atpakaļskata kamera. Ar tukšu kravas kasti uz Latvijas ceļa asfalta nedaudz kratās, bet īstām dangām lido pāri bez aizķeršanās. Meža takās un piesnigušās pļavās jūtas kā karalis. Sen zināmajām izturīgā pikapa pamatvērtībām pievienojot ekonomiskāku dīzeļdzinēju, komfortablāku gaitu, labāku vadāmību, augstākas kvalitātes interjeru un plašas komforta aprīkojuma iespējas, „Navara” šodien vairs nav askētisks kravinieks, bet gan stilīgs braucamais, ar ko „kārtīgam vecim„ būs patīkami braukt savās ikdienas gaitās un pat nebūs kauns aizvest savu mīļoto sievieti uz teātri vai operu.

„Nissan Navara” Latvijas tirgū tiek piedāvāts ar 2,3 dCi dzinēju un pilnpiedziņu. Rokas vai automātiskā pārnesumkārba, kā arī aprīkojuma līmenis un kabīnes veids — tas jau pēc izvēles. Mūsu degustētais „Navara Double Cab” ar jaudīgāko 190 ZS dīzeli cena sākas no 34 420 EUR, bet šādā „Tekna” izpildījumā tas maksās 37 400 eiro. Ja nepieciešams pieticīgāks darba zirdziņš, tad par 27 200 var tikt pie 160 ZS „Visia” versijas ar „King Cab”. Galvenā konkurenta „Toyota Hilux” cena sākas no 27 460 EUR.

 

 

Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-