Kāpurķēžu tvaika lokomotīves īsais mūžs.

Pievienots: 13. novembrī 2015 09:35 | Autors: Andris Vilks | Komentāri: (0)

Tvaika riteņtraktoru vēsture sniedzas aptuveni 80 gadu garumā. Pirmo no tiem uzbūvēja 1856.gadā, bet pēdējie šāda veida transportlīdzekļi pa Sentinel rūpnīcas vārtiem izbrauca XX gadsimta 30.gados. XX gadsimta sākumā visā pasaulē strādāja vairāk nekā desmit tūkstošu dzelzs zirgu, kas barojās ar malku un oglēm, bet viņu kāpurķēžu radinieki nebija tik izplatīti un pasaules vēsturē neuzkavējās tik ilgi.



Lai gan pirmais funkcionējošais kāpurķēžu tvaika traktora prototips tapa jau 1869.gadā, praktiskai izmantošanai gatavu eksemplāru izdevās uzbūvēt vien 1900.gadā – četrus gadus pēc tam, kad parādījās pirmais traktors ar iekšdedzes dzinēju.

Mašīnas autors bija Elvins Orlando Lombards - uzņēmējs un inženieris no Merilendas štata. No 1901. līdz 1917.gadam viņa kompānija izlaida 83 tvaika puskāpurķēžu traktorus-vilcējus ar 10-30 tonnu masu, ko izmantoja kā bezsliežu lokomotīves būvlaukumos un mežizstrādē. Jaudīgākie vilcēji spēja buksēt līdz pat 24 piekrautiem pajūgiem, tiesa – ātrums šajā laikā nepārsniedza septiņus kilometrus stundā. Un tomēr – viens šāds traktors spēja aizvietot 60 vilcējzirgus.

„Lombards” bija visizplatītākais tvaika kāpurķēžu traktors. Visi pārējie eksistēja vien kā eksperimentālie prototipi vai nelielu sēriju produkti, kas nepārsniedza desmit eksemplārus. No tiem var izcelt lauksaimniecības traktorus, ko projektēja un uzbūvēja amerikāņu izgudrotājs un rūpnieks Bendžamins Holts.

Pirmais Holta kāpurķēžu traktors rūpnīcas cehu atstāja 1904.gadā. Pēc izmēģinājuma perioda to radikāli pārbūvēja un 1906.gadā laida pārdošanā. Gaidītais panākums izpalika – tika nopirktas vien dažas mašīnas un Holts to pārbūvēja vēlreiz, tvaika dzinēja vietā liekot iekšdedzes motoru. Šoreiz panākumi nelika gaidīt – pircēji visā pasaulē novērtēja agregāta priekšrocības un kompānija uzsāka masveida ražošanu, kas turpinājās daudzus gadus. Puskāpurķēžu un kāpurķēžu „Holti” ar benzīna motoriem tika plaši pielietoti Pirmā pasaules kara laikā, uz to bāzes izgatavoja arī tankus, bet tas jau ir cits stāsts.

Pēdējo tvaika kāpurķēžu vilcēju „Snaketrac” 1923.gadā izstrādāja britu kompānija Fauler. Grūti teikt, uz ko cerēja inženieri, konstruējot morāli novecojušu mašīnu, taču rezultāts bija likumsakarīgs -  sīvā konkurencē ar benzīna traktoriem „Snaketrac” bezcerīgi zaudēja un neatrodot nevienu pircēju tā arī palika vienā eksemplārā.

Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
Lukoil1.2531.2651.1140.565
Neste1.2371.2771.137-
Statoil1.2541.2771.1540.565