„Renault Clio RS” un „Citroen DS3” degustācija

Pievienots: 1. jūnijā 2015 10:35 | Autors: Agnis Krauja | Komentāri: (0)

Sievietēm auto gandrīz vienmēr ir emocionāls pirkums, kam jākļūst par neizsmeļamu prieka un pozitīvu emociju avotu ikdienā. Franču auto pievienotā vērtība allaž ir dizains un īpašais šarms, kas atsauc atmiņā tādas skaistas lietas kā augstā mode, labs vīns, apburošā franču virtuve un franču filmās redzamais attiecību elegantais vieglums. Tādēļ daudzām visu vecumu sievietēm tieši „Citroen” vai „Renault” ražotās automašīnas ir kļuvušas par viņu ikdienas sastāvdaļu.

Franču skūpsti

Un, ja šāds auto vēl ir apveltīts ar kaislīgu temperamentu, nav brīnums, ka daiļās dāmas gatavas tajā iemīlēties… 

Detaļas un krāsas sievietēm vienmēr ir ļoti svarīgas. Nav svarīgi, kas ir dāmas somiņā, galvenais, lai somiņa piestāv kurpēm. Mašīna ir tāds pats aksesuārs, ko gribas pieskaņot savam tēlam un stilam, lai tā būtu tieši tava mašīna. „Citroen DS3” piedāvātās neskaitāmās krāsu kombinācijas un stilīgais dizains ir tieši tas, ko vēlēties, lai eleganti pārvietotos pa lielpilsētas ielām un piesaistītu sev apkārtējo uzmanību. Pat aplītis uz „DS3” atslēgas atgādina, kādā krāsā ir auto jumts. Un ir taču nepieklājīgi prasīt, lai skaistas lietas būtu arī praktiskas un ērtas… 

Pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados Parīzes modes dāmu iecienītais mazauto „Renault 5” kļuva par vienu no populārākajiem Eiropā, bet uz tā bāzes veidotais „Renault 5 Turbo” ar saviem 120 zirgspēkiem un 830 kilogramiem kļuva par karstāko mazo hečbeku astoņdesmitajos. Ar šo dzelteno plastmasas raķeti Žans Ragnoti pat pamanījās vinnēt 1981. gada „Rallye Monte Carlo” absolūtajā ieskaitē! 1990. gadā leģendāro „Renault 5” nomainīja modelis „Clio”, kurš arī ir baudījis autobraucēju mīlestību: 15 gadu laikā — līdz trešās paaudzes Clio iznākšanai — visā pasaulē bija pārdoti jau vairāk nekā 8,5 miljoni šā nosaukuma automašīnu. Tāpēc nav brīnums, ka visu paaudžu „Clio” tika piedāvātas arī sportiskās „Renault Sport” versijas. Pirmajam „niknajam” „Clio” — „16S” — bija samērā pieticīgi 110 zirgspēki, bet no 2001. līdz 2005. gadam ražotajam miniatūrajam superkāram „Clio V6” bija mašīnas vidusdaļā novietots 230 zirgspēku dzinējs un pat aizmugures piedziņa! Kopš 1999.gada Rietumeiropā pārdoti vairāk kā 38 000 „Clio Sport” automobiļi. Lielākais „Renault” sporta modeļu noieta tirgus ir tieši Lielbritānijā (veido apmēram 35 procentus no kopējā pārdošanas apjoma) un tikai pēc tam visās pārējās zemēs, pašu Franciju ieskaitot. Zinot angļu un franču attiecību vēsturi un mūžīgās savstarpējās dzēlības, ir pat mazliet dīvaini, ka tik daudz sportiskas braukšanas entuziastu Britu salās izvēlās braukt ar „varžēdāju” vāģiem… 

 

„Renault Clio RS”

Lūkojoties uz degustācijai piešķirto melno „Clio RS” no attāluma, šķiet, ka jaunās paaudzes modelis ir mainījis tikai savu ārieni un līdzšinējā „Renault” veiksmes formula mazo hečbeku klasē turpinās — neliels, sportisks un aizraujošs. Taču „Clio RS” ir pieaudzis ne tikai virsbūves apmēros. Tagad „Clio” sporta versija ir ieguvusi piecas durvis un ir tikpat ērta un ietilpīga kā jebkurš cits „Clio” hečbeks. Aizmugures durvju rokturi gan rūpīgi noslēpti tuvāk jumta līnijai, bet sportisko dabu uzsver citādi spoileri, „Renault Sport” simbolika un standartaprīkojumā pieejami 17 collu vieglmetāla diski. Renault inženieriem acīmredzot bijis svarīgi ne tikai nodrošināt braukšanas prieku, bet arī neierobežotu praktisku lietošanu ikdienā. Ārzemju auto preses atsauksmes liecina, ka jaunais „Clio” sporta modelis, iegūstot jaunu imidžu un formu, vairs nav tik nepieradināts kā tā lieliskie priekšteči. Šādiem auto mēdz izmantot salīdzinājumu „vilks jēra ādā”, un daļa pircēju novērtēs tieši „RS” sazvērniecisko atturību. Mēs gan būtu vēlējušies braukt ar spilgtāku, pamanāmāku „Clio RS”, kas būtu „Flamme” sarkans, „Malte” zils, vai vislabāk „Sirius” dzeltenā krāsā. Bet dīleris paskaidro, ka Latvijā joprojām vislabāk pārdot melnas krāsas mašīnas, un šī atziņa attiecas pat uz karsto hečbeku tirgus nišu. 

Automobiļa sportiskais stils atbalsojas salona detaļās. Ādas stūre, „Recaro” sēdekļi, 7 collu skārienjutīgā navigācijas sistēma, „RS” simbolikas izšuvumi uz sēdekļiem, sarkanās drošības jostas un daži citi elementi ļauj to atšķirt no standarta „Clio”. Stūresrata dizains nodrošina aktīvai braukšanai piemērotu ideālu satveramību. Par stūres stāvokli liecina augšējā punktā esoša uzšuve, ko sacīkšu braucēji mēdz izmantot, lai ātrāk saprastu, kad riteņi novietoti taisnā pozīcijā. „Recaro” sēdekļi stingri notur priekšā sēdošos savās vietās arī asos līkumos, un arī garākā ceļa posmā tie ir pietiekami komfortabli. Aizmugurē sēdošajiem būs arī vieta kājām, savukārt 300 litru bagāžas nodalījumā varēs ievietot pāris ceļojumu somas. Izņemot dažus spilgti sarkanus akcentus, nekā cita satraucoša salonā nav. Varbūt vienīgi tikai skaņa. Pārsteigums — tā nenāk no radio, bet gan no īpašas akustiskas ierīces. Auto ir apgādāts ar „R-Link” multimediju sistēmu, kam uzstādīta „R-Sound Effect RS” aplikācija, un braucējs pats var izvēlēties, kāds motors skanēs salonā. Iespējas šeit ir vairākas — jau pieminētā „pocket rocket” „Clio RS V6” dzinējs no 2003. gada, leģendārie rallija auto „Alpine A110” vai „Renault 8 Gordini” no 1969. gada, „Clio RS CUP” 2012. gada sacīkšu versijā un pat „Nissan GT-R V6” 4 litru 500 zirgspēku dzinējs… Ir vēl divas papildu iespējas, kas visu šo pasākumu padara jau nedaudz komisku — jūsu „Clio” var arī skanēt kā vārdā nenosaukts 1971. gada divcilindru 750 cm3 sacīkšu motocikls, kas izskatās pēc Hārlija. Un visbeidzot — kā 2038. gada (!) konceptautomobilis „Renault Reinastella”, kas bildē vairāk atgādina marsiešu lidojošo šķīvīti no Holivudas pagājušā gadsimta fantastikas filmām. Man tomēr pats labākais šķiet tas, ka skaņa (lai kāda tā arī būtu) paliek auto iekšpusē, bet līdzcilvēkiem uz ielas šis auto ir gandrīz tikpat kluss kā standarta „Clio”. Vēstījums ir skaidrs — izrūsējušu (lasi — sportiski tūnētu) izpūtēju dārdoņas cienītājus lūdzu netraucēt! 

Otrs pārsteigums — zem „Clio RS” motora pārsega tik ļoti pazīstamā 2,0 litru atmosfēriskā dzinēja vietā ieraudzīsiet tikpat jaudīgu 1,6 litru turbokompresora benzīna motoru. Šis 1,6 litru dzinējs 200 ZS jaudas robežu sasniedz 6000 dzinēja apgriezienos, bet 240 Nm griezes momentu — pie 1750 apgr./min atzīmes. Tas nozīmē, ka 0—100 km/h jūsu izvēlētā izplūdes sistēmas toņa pavadījumā tas pieveic 6,5 sekundēs, atpaliekot tikai 0,2 sekundes no „Ford Fiesta ST”. Pateicoties 1,6 turbokompresora dzinējam, ir uzlabots līdzsvars starp veiktspēju un degvielas patēriņu. Kamēr šā modeļa priekštecis vidēji patērēja 8,3 l/100km, jaunā „RS” patēriņš nokrities līdz 6,3 litriem. Arī „Clio RS|” konkurenti par šo faktoru ir rūpīgi padomājuši. „Peugeot 208 GTi” ražotāja noteiktais rādītājs ir 5,0 l/100km, bet „Ford Fiesta ST” demonstrē 5,9 l/100 km sniegumu. 

Spiežam „Power” pogu, „Clio RS” kokpitu sadrebina baigs V6 4 litru dzinēja bass — starts! Izkustoties no vietas, pārsteidz 1,6 litru turbomotora elastība, it kā tas lieliski spētu darboties pat bez turbopūtes. Ja neskaita sulīgi dobjo izpūtēja skaņu, „RS” brauc gandrīz kā ikdienišķs „Clio”, ar kuru katru dienu doties uz veikalu. Iekāpjot salonā, aiz stūres redzamas ātrumpārslēga pārnesumu lāpstiņas, bet ierastā manuālā pārslēga vietā atrodas automātiskā transmisija. Sēzdamies šaurajos polsterētajos „Clio RS” sēdekļos, biju gaidījis intensīvu darbošanos ar pārnesumkārbu līdz pat svīšanai, taču jāsamierinās ar automātu. Tas ir dinamisks un veikls, tomēr automātiskā transmisija atņem „RS” raksturīgo azartu. Mana izvēle šādā auto būtu manuālā kārba. Ikdienas satiksmē gan nekādu pārmetumu pret transmisiju vai gaitas īpašībām nav un šķietami cietā balstiekārta pat pilsētas režīmā neliks just diskomfortu. Taču, kad beidzas pilsēta un kāja nospiež gāzes pedāli, sākas rallijs.

Uzrāviens nav biedējošs, taču reāli iespiež sēdeklī. Biju gaidījis, ka „Clio” sirgs ar visu jaudīgu priekšpiedziņas auto slimību „torque steering” — piedodot gāzi, riteņi rauj līdzi stūri. Jā, arī „Clio” tā piemīt, tikai vadītāju nekaitina. Stūres rāviens ir acumirklīgs, elektroniska impulsa garumā, pat iedrošinošs, bet pēc tam riepu saķere izlīdzinās. „Clio” šasijas vadības sistēmas garantē, ka jebkurā ātrumā braukšana sagādās prieku. Pārsteigums ir arī sportiskā „Clio” balstiekārta, kas nevairās stāties pretī sliktas kvalitātes ceļa segumam. Šāda tolerance parasti nav raksturīga ideāla asfalta izlutinātajiem „karstajiem hečbekiem”, turpretim „Renault Clio RS” demonstrē apbrīnojamu noturību pat uz dubļaina zemesceļa. Neticami, ka ar 215/45 R17 riepām var tik pārliecinoši „vilkt pa granti”. Par šādām vienreizējām gaitas īpašībām mums laikam jāpateicas tieši Apvienotās Karalistes autobraucējiem. Un jāatceras, ka rallija ātrumposmos gan Latvijā, gan Eiropā tieši iepriekšējā modeļa „Renault Clio” bija ātrākie starp visām priekšpiedziņas automašīnām. Jaunais „Clio RS” vadītājam piedāvā izvēli starp trīs ļoti atšķirīgiem režīmiem („Normāls”, „Sporta” un „Sacīkšu”), kas ļauj modificēt auto veiktspējas parametrus atkarībā no braucēja vēlmēm, vajadzībām un lietošanas paradumiem. Nospiežot pogu „R.S. Drive”, tiks mainīts gan pārnesumkārbas attēlojums (ātrumu pārslēgšanas programma un nobīde laikā), gan dzinēja (reaģēšana uz pedāļa stāvokli un dzinēja) attēlojums. Tāpat šī funkcija maina veidu, kā iejaucas ESC (elektroniskās stabilitātes kontroles) un ASR (pretbuksēšanas) sistēma, kā arī stūres pastiprinātāja radīto sajūtu. Jaunais „Clio RS” patiesi ir kā vairākas automašīnas vienā. Visnotaļ dinamisks auto ar ļoti precīzu un tajā pašā laikā vieglu vadāmību. Taču tas nebūt nenozīmē, ka ar to ir grūti pārvietoties miermīlīgos braukšanas režīmos. Ja nav piemērotu apstākļu vai sportiska noskaņojuma, „RS” bez grūtībām var uzvesties kā paklausīgs jēriņš. Auto pielāgošanās spēja ikvienā situācijā ļaus apmierināt katra autovadītāja kaprīzes neatkarīgi no temperamenta.

 

„Citroen DS3”

„Citroen” modelis „DS3” šobrīd vairs nav nekāds jaunums. Tirgū tas spoži debitēja 2009. gadā un kopš tā laika uzskatāmi konkurē ar „Mini”, „Audi A1” un citu autoražotāju mazajiem stilīgajiem pilsētas modeļiem. Atšķirībā no parastas mazauto sporta versijas „Citroen DS3” ir glītāks, ātrāks un daudz interesantāks par „C3”. Franči „DS” zīmola atdzīvināšanu sāka pakāpeniski — pirmais „Citroen” automobilis, kuru rotāja atdzīvinātais zīmols „DS” („Different Spirit” jeb citāds gars), bija sportiskais mazās klases „DS3”. Nākamais parādījās kompaktais krosovers „DS4” un vēl gadu vēlāk — arī avangardiskais biznesa klases auto „DS5”. Modelis „DS3” ir „Citroen” pirmais mēģinājums iespraukties „Premium” mazauto segmentā, kurā dominē „Mini”, un daudzējādā ziņā tas ir izdevies. Katrā ziņā — daudzu galvenā sāncenša „Mini” lietotāju interesi šarmantais francūzis jau ir spējis piesaistīt. Tāpēc var uzskatīt, ka stila eksāmens ir nokārtots. Un atšķirībā no konkurentiem modelim „DS3” jau ir slavena, sacīkšu panākumiem bagāta vēsture — 2011. un 2012. gadā Sebastians Lēbs kļuva par pasaules rallija čempionu pie „Citroen DS3 WRC” stūres —, „Citroen” triumfēja arī autoražotāju ieskaitē.

Atbilstoši „DS” definīcijai, „Citroen DS3” dizainam ir jābūt citādākam, atšķirīgam un tādam, kas demonstrē virzību uz nākotni un sasniegto progresu. Tas nav parasts „Citroen”, jo „DS3” atšķirības izpaužas ne tikai ar sportiskām detaļām un tūninga elementiem, bet arī pilnīgi visā virsbūves eksterjera un interjera dizainā! Pirmais iespaids ir satriecošs, var redzēt, ka dizaineri pievērsuši uzmanību ikvienai detaļai. Taču tas ir tikai vizuālais iesaiņojums, zem kura slēpjas ievērojami jaudīgākas izpriecas! „Citroen DS3” viena no spilgtākajām iezīmēm ir pircējam dotā iespēja automobiļa ārējo dizainu individualizēt pēc saviem ieskatiem. Izvēles brīvību ierobežo vienīgi pieejamo krāsu skaits, bet tāpat gamma ir pietiekama — 11 virsbūves toņi un 4 dažādas jumtam paredzētās krāsas ļauj izveidot 38 dažādus auto. Un vēl jau var jumtam pa virsu uzlikt grafiku ar dažādiem rakstiem! Tomēr, pieskaņojot auto rokassomiņas krāsai, dāmas nedrīkstētu aizmirst, kas tas tomēr ir arī transporta līdzeklis. Gluži tāpat kā automašīnas ārpusi, arī salonu ir iespējams personalizēt un izvēlēties dažādus krāsu toņus panelim, sēdekļiem, ātrumpārslēgam un citu salona detaļu apdarēm. Pasūtot savu demo mašīnu, dīleris acīmredzot nav vēlējies velti lauzīt galvu par pareizo krāsu salikumu un no visa šī iespējamā krāšņuma izvēlējies automašīnu melnā krāsā ar baltu jumtu. Jā, arī praktiskajam latvietim droši vien liksies nevajadzīgi lauzīt galvu, lai izvēlētos starp astoņiem dažādiem spoguļiem un rūtainu jumtu, taču jāpiebilst, ka „Citroen DS3” savā būtībā nav auto praktiskajam latvietim.

„DS3” salonā ir vairāk drāmas nekā „Clio RS”, izpaliek tikai mākslīgā akustika. Interjera kvalitāte ir pārsteidzoši augsta un liek domāt, ka arī mehāniskie komponenti nepievils. Sēdpozīcija ir attālināta no vējstikla, sēdekli un stūri var pieregulēt pēc sirds patikas. Apsēžoties dziļajā sportiskajā sēdeklī, rodas tāda īpaša vienotības sajūta ar mašīnu, kas tā vien aicina doties dinamiskā izbraucienā. Vietas salonā netrūkst, lai gan „Clio” bija lielāks plašums, arī aizmugurē pietiks vietas diviem pieaugušajiem. Aizmugurē gaismas ir daudz un depresija pasažieriem noteikti neuznāks. Vienīgais automašīnas trūkums ir saistīts ar elkoņa balstu, kurš atrodas tieši virs rokas bremzes sviras un drošības jostas klipša, kas padara gan piesprādzēšanos, gan arī rokas bremzes lietošanu nedaudz apgrūtinošu, ja nevēlies katru reizi elkoņa balstu pacelt uz augšu. Bagāžas nodalījums ir ļoti dziļš bet mazs, tomēr ir jāapzinās, ka šis ir sportisks mazās klases auto, tāpēc vairāk par esošajiem 285 litriem sagaidīt nevar.

Tā kā „Citroen DS3” pārstāv sporta divīziju, diez vai potenciālais pircējs iedomājas kaut ko mazāku par 1,6 litru 150 zirgspēku turbo motoru. Taču „DS3” iespējams izvēlēties arī ne tik jaudīgus motorus, ir pieejami trīs benzīna un trīs dīzeļdzinēji. Benzīna agregātu piekritēji var izvēlēties 1,4 litru, 1,6 litru vai 1,6 „THP” turbo motoru, bet dīzeļdzinēju klāstā ir divi 1,6 litru agregāti. „DS3” jaudas padeve ir viena no tā stiprajām pusēm, dinamiskai braukšanai pietiekams ir arī ekonomiskākais no abiem 1,6 litru dīzeļdzinējiem, kura vidējais patēriņš ir vien 4 litri uz 100 km. Visi dzinēji ir jaudīgi, taču vienmērīgi un klusi. Izbraucot degustācijā ar 110 ZS jaudīgo 1,6 litru turbodīzeli un manuālo sešpakāpju kārbu, radās pārliecība, ka visi pārējie auto neatkarīgi no tā, vai ir apgādāti ar benzīna vai dīzeļdzinēju, spēs sagādāt tikpat daudz prieka. „DS3” sniedz aptuveni tādas pašas izjūtas kā kartings — mazs, izveicīgs un tā vien prasās spēcīgāk iemīt grīdā pedāli ar labo kāju. Akustiski auto ir visnotaļ komfortabls — uz šosejas ir dzirdama pretvēja šalkoņa, taču ceļa trokšņi ir labi izolēti — dzirdama vien riepu švīkstoņa, kas šim auto ir visnotaļ lielas — 205/45 R17. Pie „DS3” priekšrocībām var pieskaitīt arī to, ka tas neieslīgst galējībās. Var pārvietoties arī gluži nesteidzīgi, un braukt ir ļoti viegli. Sajūgs ir diezgan mīksts, pārnesumkārba strādā ļoti precīzi, tā ka ir bauda pārslēgt ātrumus. „Citroen DS3” balstiekārta ir stingra, saturīga un ļauj labi sajust auto, bet tajā pašā laikā ir brīži, kad amortizatoriem Latvijas nacionālās bedres ir pārāk asas. Pilsētas režīmā pat uz bruģa auto ir pietiekami stingrs un labi vadāms. Gaitā ir diezgan paciets, taču tas nodrošina lielisku stabilitāti sportiskākos braukšanas režīmos. Katrs asfalta pagrieziens ir kā saldais ēdiens, ko gribas izbaudīt vēl un vēl. 

 

Degustācijas secinājumi

Abi konkurenti ir fantastiski dinamiski un vienlaikus ekonomiski auto, kas sniedz ne tikai braukšanas baudu, bet arī iekārojamu stilu un nepārprotamu franču auto sajūtu.

Pēc ārējiem izmēriem jaunais „Renault Clio RS” ir nedaudz lielāks. „Citroen DS3” piemīt stilīgāks atraktīvāks, sportiskāks dizains gan iekšā, gan no ārpuses. Un tā tam arī jābūt, jo šis nav nekāds tūnēts „C3”, bet gan pavisam no jauna būvēts auto. Tomēr sportisku braukšanas sensāciju lielākā mērā mums sniedza „Clio RS”. Daļēji pateicoties arī mākslīgi sintezētajai dzinēja skaņai. Taču ar „C3” modelī uzstādīto 160 ZS benzīna turbodzinēju droši vien būtu „pavisam cita aršana”. „Clio RS” ir nedaudz labāka trokšņu izolācija un ne tik cieta piekare kā „DS3”. Tomēr karsto hečbeku entuziasti nelabprāt atzīst ielas sporta auto ar piecām durvīm, kā tas ir „Clio”. Rallija fanus „DS3” piesaistīs S. Lēba „WRC” uzvaru aura. Sievietēm gan uzvaras rallijā varētu nebūt izšķirošais faktors auto izvēlē, tomēr viņas nespēs pretoties „DS3” dizaina šarmam un individualizācijas iespējām. Nelielas ģimenes auto statusā tomēr krietni veiksmīgāk iejutīsies „Clio RS” — aizmugures sēdvietās vairāk rūmes un kur tad vēl pasažieru izkāpšanas ērtības pa aizmugurējām durvīm. Pēc tik lielām „Clio RS” pārmaiņām, kādas ir notikušas, salīdzinot ar iepriekšējo paaudzi, var secināt, ka „Renault” ir vēlējies apgūt auditoriju, kas līdz šim sportiskajai „RS” modifikācijai gāja ar lielu līkumu vai — labākajā gadījumā — skatījās uz to no attāluma. Šis modelis vairs nav tik nepieradināts kā tā lieliskie priekšteči — jaunais „Clio RS” ir ieguvis jaunu imidžu un formu, turklāt mašīna apguvusi arī labas manieres. Tas nepavisam nav slikti, ja vien būtu pieejama manuālā transmisija. „Citroen DS3” ir stilīga dizaina auto, tas var būt atšķirīgs pēc dabas — jo benzīna dzinēji nosedz plašu jaudas spektru no 95 līdz 150 ZS, bet dīzeļdzinēju cienītāji var izvēlēties motorus ar 70—110 ZS — un arī individuāls pēc izskata, kas ir viens no šā modeļa spēcīgākajiem trumpjiem. „DS3” daudzās krāsu kombinācijas un stilīgais izskats ir tieši tas, ko var vēlēties, lai eleganti pārvietotos pa lielpilsētas ielām un piesaistītu sev uzmanību.

„Renault Clio RS” cena ir 23 162 eiro, bet ārēji sportiskā „GT” versija ar 1,2 litru dzinēju maksā 17 491 eiro. Salīdzinot ar sīvākajiem konkurentiem: „Peugeot 208 GTi” maksā nedaudz vairāk — 23 893 eiro, bet „Ford Fiesta ST” par diviem ar pusi tūkstošiem mazāk — 21 350 eiro. Degustētais „Citroen DS3 1.6HDi FAP Sport Chic” aprīkojumā maksā 20 670 eiro, bet „DS3” ar „1.6 THP” 155 ZS benzīnnieku maksā 19 230 eiro.

 

Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
Lukoil1.2531.2651.1140.565
Neste1.2371.2771.137-
Statoil1.2541.2771.1540.565

toprezervesdalas.lv