Kas ir Spyker? – īss ieskats vēsturē.

Pievienots: 31. janvārī 2010 16:58 | Autors: Andris Vilks | Komentāri: (0)

Saab ir glābts un vairāki tūkstoši zviedru auto uzņēmumā strādājošo var atviegloti uzelpot. Taču, kas tad ir glābējs? Nosaukums Spyker vēl neko daudz neizteic, tādēļ neliels ieskats vēsturē.

Un vēsture mūs sauc atpakaļ uz 19.gadsimta beigām, kad divi brāļi no Holandes – Jākobs un Hendriks-Jans Spijkeri – pazīstami kariešu meistari, saņēma pasūtījumu no Nīderlandes karalienes Vilhelmīnes. Brāļi pacentās un viņu darbs tiem atnesa ne vien slavu, bet arī krietnus ienākumus taustāmā vērtībā. Biznesam pamats bija ielikts un brāļi uzsāka Karla Benca automašīnu importu no kaimiņzemes Vācijas, bet firmu pārsauca par Spyker (tā labāk skanēja).



1900.gadā tika uzbūvēts pirmais pašu konstruēts automobilis un 1903.gadā brāļi pārsteidza pasauli ar modeli 60/80 HP, kas bija pirmais auto pasaulē ar sešcilindru dzinēju, visu četru riteņu bremzēm un patstāvīgu visu riteņu piedziņu. 60/80 HP izcēlās arī ar unikālu šasiju, kas bija konstruēta tā, ka sacēla iespējami maz putekļu uz tolaik vēl asfaltā nepārvērstajām ielām un ceļiem. 


Drīz vien Spyker ieguva uzticama, dārga, ekskluzīva un vienlaikus arī sportiska automobiļa reputāciju – tas izcīnīja uzvaras dažādās sacīkstēs, izturības braucienos, bet britiem iepatikās tik ļoti, ka salinieki to iesauca par "kontinenta Rolls-Royce". 1907.gadā Spyker 14/18 HP Tourer ieguva otro vietu prestižajā rallija Pekina – Parīze.

Sākoties Pirmajam pasaules karam, pieprasījuma pēc luksuss automobiļiem vairs nebija un brāļi pievērsās lidmašīnu un to motoru būvei. Pēc kara Spyker mēģināja atsākt automobiļu ražošanu, taču pieprasījuma trūkuma dēļ 1925.gadā projektu slēdza un visbeidzot – 1929. gadā kompānija pārtrauca savu eksistenci pavisam. Kopumā Spyker bija saražojis aptuveni 2000 automobiļu.


1999. gadā Viktors R. Millers un Mārtens de Braiens izveidoja jaunu, ar bankrotējušo uzņēmumu tieši nesaistītu kompāniju Spyker Cars, kurai pieder arī tiesības uz zīmolu Spyker. No šī brīža sākas Spyker modernā vēsture – jau 2000. gadā Birmingemas autoizstādē tika demonstrēts Spyker C8 Spyder, un ar šo automobili kompānija pieteica sevi kā ekskluzīvu, ļoti augstas kvalitātes automobiļu ražotāju, cienīgu slavenās Spyker markas pēcteci.

Sekoja slēgtā versija C8 Laviolette, C12 La Turbie un krosovers D12 Peking-to-Paris. Abi pēdējie ir aprīkoti ar VW kompānijas 6 litru divpadsmit cilindru benzīna motoru. Jaunākais modelis ir 2009.gadā parādītais C8 Aileron (pieejams arī Spyder versijā), kas izmanto 4,2 litru Audi V8. Ar rokām saliktās automašīnas cena sākas no 226 088 eiro.

Spyker kompānijā nodarbināti aptuveni 100 darbinieku.


 
Papildus par Spyker no laikraksta "AutoInfo" arhīva:

Spyker- Holandiešu superlidmašīnas

Autors: Artis Eglītis

Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-