Būsim reālisti!

Pievienots: 28. janvārī 2010 10:08 | Autors: Kaspars Bergmanis, laikraksta AutoInfo redaktors | Komentāri: (1)

Pagājušais gads daudziem auto nozarē strādājošajiem paliks dziļā atmiņa. Gada laikā ir pārdotas tikai 3745 jaunas vieglās automašīnas, un salīdzinājumā ar 2008. gada statistiku, ir 82% liels kritums.
Līdzīga situācija reiz bija izveidojusies ar lietotiem automobiļiem, kad Ministru prezidents bija Vilis Krištopans, kurš 1999. gada 1. aprīlī apritē laida grozījumus par akcīzes nodokli vieglajiem automobiļiem. Tad Krištopana valdība nolobēja jaunu automobiļu tirgotājus, gandrīz pilnībā apturot ar lietotu spēkratu tirdzniecību saistītu biznesu. Gada laikā Latvijā tika aizvērti daudzi autoplači, servisi, bet lietotu auto pircēji no NVS valstīm iemina taciņu uz Lietuvu, kur lietotu automašīnu pārdošanas bizness darbojas līdz pat šim brīdim.
Tagad līdzīgā situācijā ir nonākuši jaunu auto tirgotāji, tikai zaudējumi ir nesalīdzināma lielāki.

 Straujais jaunu automobiļu pārdošanas kritums bija pamanāms jau 2008. gada augustā. Auto dīleri krasi palielināja izdevumus reklāmas kampaņām, bet auto tirdzniecības apjomi turpināja kristies līdz finanšu katastrofas pasludināšanas brīdim 2008. gada novembrī, kad Latvijas valsts savā īpašumā ieguva „Parex” banku ar milzu parādiem. Tie, kuri glabāja naudu šajā kredītiestādē, pirka automobiļus, jo banka ieviesa ierobežojumus skaidras naudu izmaksai, un daudzi 2009. gada janvārī un februārī pārdotie vieglie automobiļi bija iegādāti, pateicoties naudas pārskaitījumam no „Parex” bankas uz autodīleru bankas kontiem. 2008. gada decembrī daudzi steidza nopirkt jaunu auto lētāk, jo, sākot ar 2009. gada 1. janvāri, stājās spēkā jaunā pievienotās vērtības nodokļa likme — 21procents.

Pienākot pērnā gada pavasarim, dīleru salonu logus sāka rotāt reklāmas, kuras vēstīja par milzu atlaidēm līdz pat 35 procentiem. Neizpalika pat kuriozi: „Pērc divas mašīnas, bet par otru maksā 50% no cenas!” Vai arī reklāmas plakāti, kuri vēstīja, ka mašīnas tiek pārdotas par rūpnīcas cenu.

Pateicoties straujam pieprasījuma pieaugumam pēc kompaktklases automašīnām Vācijā, ko veicināja vācu valdības ekonomikas stimulēšanas programma, kas piedāvāja nopirkt jaunu auto ar 2500 EUR atlaidi, ja lūžņos nodos veco auto. Latvijas autodīleri savus noliktavas krājumus reeksportēja uz Vāciju. Autotirgotāju asociācijas statistikā arvien biežāk bija redzami pārdošanas statistikas dati ar mīnuss zīmi, kas liecina, ka pārdotais automobilis ir reeksportēts.

Visu pagājušo gadu autodīleri dzīvi vilka, pateicoties tam, ka samazināja darba vietu skaitu, aizverot un apvienojot salonus, piedāvājot zemākas cenas rezerves daļām un auto remontam. Krīze ir piespiedusi daudzus dīlerus piedāvāt klientiem arī lētākas rezerves daļas, servisa maiņas auto, izveidot e-komercijas pakalpojumus. Tomēr daudzi jaunu auto īpašnieki dod priekšroku doties uz Pērnavu, lai autorizētā servisā Igaunijā veiktu savas garantijas apkopes — tā ir lētāk.

 

2009. gada decembris ir devis kārtējo nāvējošo triecienu knapi dzīvojošajai jauno automobiļu tirdzniecībai — dienesta automobiļu nodokļa izskatā. Pērnā gada pēdējās dienās daudzi uzņēmumi steidza norakstīt un pārreģistrēt savu autotransportu. Lielās rindas visās CSDD nodaļās. Steigā sagatavotais un pieņemtais nodoklis ir mazinājis uzņēmējiem vēlmi pirkt darba vajadzībām jaunu vieglo automobili. Traģikomiskais ir apstāklī, ka likums par jauno nodokli ir stājies spēkā, bet normatīvus, pēc kuriem tas tiek aprēķināts, sola publiskot janvāra beigās.

 

Ko varam gaidīt no 2010. gada?

Oktobrī notiks Saeimas vēlēšanas, un tas nozīmē, ka esošā valdība turpinās eksistēt līdz rudenim. Pie varas nāks citi politiķi, ministri un ierēdņi. Tā kā pēc nerakstītiem likumiem valdību 100 pirmās darba dienas nekritizē, tad būtiskas pārmaiņas var būt sagaidāmas tikai 2011. gada pavasarī.

Pērnā gada tendence, ka pārdoto automobiļu skaits ik mēnesi sarūk vidēji par 10%, saglabāsies arī šogad. Izņēmums būs tajos mēnešos, kad ārzemju misijas un diplomātiskās pārstāvniecības izdomās nomainīt savus spēkratus. Šogad izdzīvos tikai tās kompānijas, kurām ir spēcīga finanšu aizmugure jeb tā sauktie mātes uzņēmumi, kuri savus bērnus turēs pie dzīvības bada laikā ar cerību, ka Latviju piemeklēs arī labāki laiki. Vēl skeptisks izklausās Andra Kulberga viedoklis („Inchape Motors Latvija” direktors), kurš pārdod „Jaguar”, „Ford”, „Mazda”, „BMW”, „Land Rover” automobiļus. Pēc viņa domām, no šāda „pēriena” Latvija var atgūties tikai pēc četriem gadiem. Savukārt automobiļu tirdzniecība citu firmu salonos var atgādināt deviņdesmito gadu tirdzniecības stilu kad par vēlamu spēkratu ir jāiemaksā līdz 20% liels depozīts un jāgaida. Pašlaik bankas nelabprāt aizdod autodīleriem finanšu līdzekļus krājumu veidošanai, bet par iespējamo konkurentu bankrotu min apstākli, ka dīleri var netikt galā ar to automobiļu plūsmu, kuri ir pārdoti operatīvā līzingā „treknajos gados”, un būs jāpieņem atpakaļ par atlikušo vērtību. Savukārt par 2010. gadā pārdoto vieglo automašīnu daudzumu Andris Kulbergs izsakās, ka tas būs par 30% mazāks nekā pērn un kopsummā aptuveni 250 transporta vienību mēnesī.

Šim viedoklim piekrīt arī Zigurds Liepa („Adam Auto” „Opel” tirdzniecības vadītājs), kurš saskata, ka problēmas ar operatīvā līzinga automobiļiem var rasties tiem dīleriem, kuri tirgo franču un korejiešu automobiļus. Tieši šiem lietotajiem automobiļiem dramatiski ir kritušās cenas un pieprasījums.

 

Uz visas šīs pesimistiskās prognozes fona es uzdodu jautājumu: vai „AutoInfo” žurnālistiem vajag degustēt jaunus spēkratus un savus viedokļus publicēt laikraksta slejās? Varbūt mums ir jāraksta padomi par to, ko var saremontēt paša rokām un kas „VW Golf” der no VAZ 2108? Nē! Tas, ka šodien jaunus automobiļus pērk ar katru mēnesi mazāk, nemazina lasītāju vēlmi iegūt objektīvu informāciju par auto nozares jaunumiem. Arī visu 2010. gadu mēs savus lasītājus informēsim par lētiem, dārgiem, lieliem un maziem jauniem automobiļiem. Redakcijai ļoti noderīga ir konstruktīva kritika un padomi, tēmu ierosinājumi, kuras atstāt un par kurām diskutēt avīzes portālā www.autonews.lv.

Komentāri:

simbels - 29. janvārī 2010 21:20

Skarbi, bet patiesi! Drīz būs kā agrāk - remontēsim paši, ja nē, lūgsim kādu saprotošu paziņu palīgā. Būs jautrāk, draudzīgāk:) VAI ARī VISPāR NEBRAUKSIM, JO NEBūS KAS TO DARA!

Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-