PSRS pirmais sporta automobilis.

Pievienots: 25. jūlijā 2014 08:29 | Autors: Andris Vilks | Komentāri: (0)

Savulaik tas varēja kļūt par pirmo sporta automobili Padomju Savienībā, taču liktenis lēma savādāk un tagad unikālais spēkrats aizvada nožēlojamas vecumdienas kādā Maskavas pagalmā.



Pavisam tika izgatavoti divi šādi automobiļi. Attēlā redzamais eksemplārs tika nodemonstrēts PSKP CK galvenajam sekretāram Leonīdam Iļjičam Brežņevam, kurš bija liels autoindustrijas sasniegumu cienītājs. Brežņevs deva priekšroku amerikāņu luksusa markām, apjomīgiem un komfortabliem automobiļiem, tomēr viņa kolekcijā bija arī sporta automašīnas. Par ģenerālsekretāra aizraušanos ar amerikāņu automobiļiem zināja visi rietumu sūtņi un prezidenti, tādēļ dāvanu lielvalsts vadonim viņi bieži vien meklēja pie autoražotājiem.

Kad Brežņevs ieraudzīja padomju sporta automobiļa prototipu, viņa jautājums bija gluži loģisks – un, kurš tad, khm, hm, ar tādu mašīnu brauks?

Līdz ar to pirmā PSRS sporta automobiļa projektam bija pārvilkts krusts. Neskatoties uz to, ka neliela konveijera līnija šī sportkāra ražošanai praktiski bija gatava un pie attiecīga pieprasījuma (PSRS laikos tas bija pilnīgi visām precēm) varēja izlaist līdz pat 100 spēkratiem dienā. Bija izstrādāta plānošanas un realizācijas struktūra, atlika vien pēdējā, taču laikam gan vissvarīgākā formalitāte – saņemt labvēlību no padomju valsts pirmās personas un iedarbināt konveijeru. Taču tas neizdevās – projekts apstājās, jo Brežņevam  sporta automašīna nepatika. Pilnīga izgāšanās tā tomēr nebija, jo pēc dažiem gadiem uz šī paša konveijera, gan krietni modernizēta, tika uzlikts līdzīgas koncepcijas padomju autobūves produkts – leģendārais Moskvič-2141 ar Chrysler virsbūvi un Audi šasiju, kas tika ražots praktiski līdz pat AZLK rūpnīcas beigām 2003.gadā.

Pirmais eksperimentālais tā arī ražošanā nenonākušā pirmā padomju sporta automobiļa prototips stāv vienā no Maskavas pagalmiem un pamazām iet bojā, rūsējot uz ielas lietū un sniegā. Īpašnieks un šī prototipa autors ir dzīvs un neraugoties uz savu 90.gadu gadu nastu, ik pa laikam dodas pie sava lolojuma, atver durvis, kaut ko padarbojas ar skrūvgriezi, tad iedarbina mašīnu un sēž minūtes desmit. Pēc tam izslēdz motoru, aizslēdz durvis un dodas uz savu dzīvokli.

Ziņas par otra eksemplāra likteni ir pretrunīgas – vieni apgalvo, ka automobilis stāvējis bijušajā Moskvič muzejā un pēc tam pazudis, otri redzējuši to kādā privātā kolekcijā, sakoptu un pārkrāsotu, bet vēl kāds cits zina stāstīt, ka laikā ap 2000.gadu tas sagriezts metāllūžņos. Tagad jau grūti saprast, kas taisnība, kas izdomājums. Mūsu pagalmā pa laikam viesojas reto automobiļu kolekcionāri – piedāvā atpirkt šo pasaulē vienīgo pirmo padomju sporta automobili, solot lielu naudu (dzirdēts, ka reiz pat piedāvājuši 500 miljonu rubļu), taču īpašnieks pat dzirdēt negrib. Dzīvo vectētiņš nabadzīgi, radinieku viņam nav un paša konstruētais automobilis ir viņa lielākais dārgums un vienīgais tuvinieks.

Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
Lukoil1.2531.2651.1140.565
Neste1.2371.2771.137-
Statoil1.2541.2771.1540.565