10 lielākās neveiksmes autobūvē 21.gadsimtā.

Pievienots: 30. maijā 2014 08:35 | Autors: Andris Vilks | Komentāri: (0)

Izstrādājot jaunu modeli autoražotāji cer, ka tas kļūs, ja ne tik veiksmīgs kā Toyota Corolla vai Ford Focus, kuru pārdošanas apjomi gadā sasniedz aptuveni miljons eksemplāru, tad vismaz spēs atpelnīt ieguldījumus un nest kompānijai stabilu peļņu. Diemžēl, gadījumi, kad rezultāts ir pilnīgi pretējs gaidītajam, ir pietiekoši bieži un tālu vēsturē atpakaļ nav jāskatās.




10.vieta – Smart Roadster (2003.-2006.gads).

Sākumā to neuzskatīja par neveiksmi, drīzāk jau otrādi – pārdošanas apjomi divkārt pārsniedza plānotos, taču drīz sākās pretenziju vilnis. Defektu novēršana vienam automobilim izmaksāja gandrīz 3000 eiro. Mēģinot noturēt pircējiem pievilcīgu cenu, ražotājs bija ieplānojis tikai 1% peļņas, taču šāds negaidīts pavērsiens Smart jau tā ne pārāk spīdošajam finansiālajam stāvoklim draudēja pavisam izsist pamatu zem kājām. Kompānija aprēķināja, ka modeļa uzlabošana izmaksās pārāk dārgi un projektu nevarēs atpelnīt, tādēļ rodsters tika izņemts no piedāvājuma.

Pavisam tika pārdoti 43 091 Smart Roadster eksemplāru.


9.vieta – Chevrolet SSR (2003.-2006.gads)


21.gadsimta sākums, šķiet, bija pēdējo gadu bezrūpīgākais periods koncerna General Motors vēsturē. Uz konveijera brīžiem tika likti absolūti avantūriski projekti. Kārtējam konceptam atlika tikai Detroitas motoršovā ievākt saujiņu ovāciju un varēja gatavoties konveijeram – zaļā gaisma tika dota gandrīz katram. Pikaps SSR ir tipisks piemērs. Atzinība izstādē ir viena lieta, bet pārliecināt pircējus pavisam kas cits – sakiet, kam vajadzīgs pikaps ar salokāmu jumtu un pārmērīgi jaudīgu Chevrolet Corvette motoru, turklāt par 42 000 dolāru? Amerikāņi domāja līdzīgi un jau pēc gada noliktavās bija sakrājies tāds daudzums SSR, ka tos varētu izpārdot labi, ja 10 mēnešu laikā. Tādēļ pikapa SSR ražotni Lensingā apturēja un līdz pat tās slēgšanai 2006.gadā (SSR bija tās vienīgais modelis) uzņēmums strādāja ar pārtraukumiem.

Pavisam tika pārdoti 24 112 Chevrolet SSR eksemplāru.


8.vieta - Citroen C6 (2005.-2012.gads)


Uzskatāms piemērs, kas apliecina to, ka kompānijai, kas pametusi Premium automobiļu segmentu atpakaļ diezin vai izdosies atgriezties. Eiropas tirgū, kur jau tā valda vācu ražotāju hegemonija šim likumam nav izņēmumu. Izņēmis no piedāvājuma prestižo XM 2000.gadā, Citroen izlēma atgriezties luksusa segmentā pēc pieciem gariem gadiem.  Sākotnējie plāni bija optimistiski: 20 000 eksemplāru gadā. Taču drīz vien kļuva skaidrs, ka dārgā Citroen pircēji ir izmiruši kā suga. Tie, kas atcerējās XM bija pārgājuši pie konkurentiem, pārējie gluži vienkārši neuztvēra marku kā prestiža iemiesojumu. Rezultāts: septiņu gadu laikā tika pārdots nedaudz vairāk C6, kā ražotājs sākumā plānoja realizēt viena gada laikā. Salīdzinājums ar citām franču markām: Renault savu flagmani Vel Satis, neskatoties uz neviennozīmīgi vērtēto izskatu, pārdeva trīsreiz lielākā skaitā, bet Peugeot 607 pircēju skaits pārsniedza 200 000.

Pavisam tika pārdoti 23 384 Citroen C6 eksemplāru.  


7.vieta – Lancia Thesis (2002.-2009.gads)


Vēl vien neapdomīgas pašpārliecinātības upuris. Izstrādājot biznesa sedanu Fiat nežēloja līdzekļus, taču ticība itāļu dizaina (un Dieva spēkam – koncepta modeli Dialogos prezentēja Vatikānā) izstrādāja ļaunu joku. Loģika saka priekšā, ka jaunumam izdevīgāk būtu izmantot Alfa Romeo 166 platformu, tomēr vadība izšķīrās par labu oriģinālai šasijai ar alumīnija daudzsviru piekari. Investīcijas sasniedza 405 miljonus eiro, ko plānoja ātri atpelnīt, pārdodot 25 000 automašīnu gadā. Diemžēl brīnumi nenotika – lielāko pasūtītāju skaitā bija vien Itālijas valsts struktūras un taksometru kompānijas, kurām Thesis pārdeva ar lielām atlaidēm. Bet pēc neveiksmīgā eksperimenta pārdot amerikāņu Chrysler ar Lancia zīmola izkārtni, acīmredzot pienāks gals arī pašai kompānijai ar vairāk nekā 100 gadu senu vēsturi.

Pavisam tika pārdoti 16 000 Lancia Thesis eksemplāru.


6.vieta – Renault Avantime (2001.-2003.gads)


Arī šis automobilis savu ceļu sāka kā autoizstādes zvaigzne (Ženēva 1999.gads), taču, kad tas pārtapa par sērijveida ražojumu, pircēju, kas vēlētos iegādāties modeli, kas apvieno kompakta minivena plašumu ar kupejas ekskluzivitāti, izrādījās nožēlojami maz. Patiesi, praktiska pielietojums Avantime konstrukcijā bija pamaz – tas gan bija ietilpīgs, tomēr sēdvietas bija tikai četras. Topversija bija apgādāta ar itin brašu sešcilindru dzinēju (207 ZS), kas varētu vedināt uz domu par sportisku vadāmību, tomēr specifiskie piekares iestatījumi nekādi to neatbalstīja. Vājais noiets radīja problēmas kompānijai Matra, ar kuru Renault noslēdza līgumu par neparastās mašīnas izgatavošanu. Problēmu atrisināja projektu slēdzot. Tas kļuva par pēdējo galvenā dizainera Patrika Le Kemana karjeras norietu – kļuva skaidrs, ka speciālistu nes tādās tālēs, kur komerciāls panākums 


Pavisam tika pārdoti 8557 Renault Avantime eksemplāru.


5.vieta – Cadillac BLS (2005.-2009.gads)


Runā, tā bijusi Roberta Luca ideja – tikko no Chrysler uz General Motors pārnākušā globālā mārketinga speciālista doma nebija slikta – izmantot pastāvīgi ar zaudējumiem strādājošā Saab ražošanas jaudu un tehnoloģijas kāda jauna modeļa izstrādei. Izvēle krita uz Cadillac. GM luksasa brendam nebija neliela modeļa, ko varētu tirgot Eiropā, tādēļ sadarbība ar Saab (tolaik GM īpašums) varēja palīdzēt - ja iecere izdotos, ieguvēji būtu abi – zviedri saņemtu jaunus pasūtījumus, bet Cadillac tiktu pie jauna modeļa bez lieliem ieguldījumiem tā izstrādē. Tā arī izdarīja, tomēr rezultāts bija pilnīga izgāšanās - modeļa izstrādāšanai nauda tika iedalīta ārkārtīgi skopi un jaunā mašīna Cadillac atgādināja tikai no ārpuses – tehniski tas palika tas pats Saab 9-3 un pircēji nesaprata, kādēļ jāpārmaksā par uzspīlēto amerikāņu imidžu, ja par mazāku naudu iegūstams tāds pats automobilis tikai ar estētiskāku un eiropiešiem pierastāku izskatu Saab veidolā.


Pavisam tika pārdoti 7356 Cadillac BLS eksemplāru.


4.vieta – Acura ZDX (2009.-2013.gads)


Par šo modeli esot teiciens: „Kas atļauts Jupiteram, nav atļauts vērsim.” Honda luksusa nodaļas Acura vadība jau sen skatījās BMW X6 virzienā, plānoja līdzīgas nozīmes modeli un cerēja, ka viņus gaida līdzīgi panākumi. Bavārieši riskēja un vinnēja, pirmie laižot klajā lielu un jaudīgu piecdurvju luksusa kupeju, ko sevišķi labi pērk Amerikā. Honda nolēma sekot vāciešu pēdās, un, kad Acura ZDX beidzot nonāca ASV tirgū, vilšanās bija liela – pircējs spītīgi gāja garām Honda jaunumam un par sāncensību ar BMW nebija ko sapņot. Vēl vairāk – uz tās pašas platformas tapušo, taču vairāk tradicionālam dizainam projektēto Acura MDX pirka 15 reizes labāk. Izrādījās, Acura krosoverus pērk miermīlīgi pēc sava rakstura cilvēki, kam nav vajadzīgs ne BMW, ne dīvainā izskata ZDX. Tātad, klientu vēlmes jāpēta rūpīgāk, tad nevajadzēs vilties neveiksmīgu eksperimentu dēļ. 


Pavisam tika pārdoti 5677 Acura ZDX eksemplāru.


3.vieta – Lincoln Blackwood (2001.-2002.gads)


90.gadu beigās un gadsimtu mijā Ameriku pārņēma neprātīga vēlme iedzīvināt pikapus pilsētas vidē. Greznākas versijas parādījās gandrīz visu ražotāju piedāvājumā un runāja, ka tūlīt ar to sāks nodarboties arī luksusa zīmoli. Pirmais par šādu projektu izšķīrās Lincoln, kura dažus gadus Detroitas izstādē parādītais Blackwood koncepts bija saņēmis salīdzinoši augstu vērtējumu. Kad līdz konveijeram nonāca sērijveida modelis, ātri vien izrādījās, ka pircēju, kas vēlas savā īpašumā „melno monstru” (citas krāsas nebija paredzētas) vienīgajā komplektācijā par 52 500 dolāriem, nav sevišķi daudz. Blackwood praktiskais pielietojums jau no paša sākuma līdzinājās nullei – no ārpuses ar melnkoka imitāciju apdarinātā un no iekšpuses ar nerūsējošo tēraudu pārklātā kravas platforma atgādināja greznu „pūra lādi,” bet ar elektropievadu darbināmais kravas pārsegs šo iespaidu tikai pastiprināja. Piedziņa bija tikai aizmugures riteņiem. Pikaps nebija piemērots darbam, ar to varēja tikai izrādīties. Pie tam salona iekārtojums maz atšķīrās no Ford F-150. rezultāts likumsakarīgs – pēdējos Blackwood pārdeva ar lielu atlaidi.


Pavisam tika pārdoti 3356 Lincoln Blackwood eksemplāru.


2.vieta – Saab 9-4X (2011.gads)


Zviedru kompānijas bankrots tikai gadu pēc tam, kad General Motors to izlika pārdošanā, pārvilka krustu Saab krosovera projektam, kas tika gatavots vairākus gadus. Jau no paša sākuma to vajāja neveiksmes. Pirmais variants uz Subaru Tribeca bāzes praktiski jau bija nonācis līdz konveijeram, taču tad sekoja lēmums, kura rezultātā GM savas Subaru daļas pārdeva Toyota. Kopējo projektu iesaldēja, lai pēc kāda laika atdzīvinātu uz Cadillac SRX bāzes. Vēlāk pārdeva arī Saab, taču krosovera projektu nolēma turpināt nu jau ar jaunajiem saimniekiem – holandiešu Spyker. 2011.gada vasarā 9-4X ražotne startēja GM Meksikas rūpnīcā, taču jau pēc dažiem mēnešiem Spyker izlēma nesen iegūto zviedru kompāniju pārdot Ķīnas Youngman. Baidoties, ka jaunākās tehnoloģijas varētu nonākt nevēlamās rokās, General Motors pārtrauca „zviedru” licencēšanu. 


Pavisam tika pārdoti 573 Saab 9-4X eksemplāru.


1.vieta – Aston Martin Cygnet (2011.-2013.gads)


2012.gadā britu sportisko luksusa automobiļu ražotājam Aston Martin nācās steidzami samazināt savas modeļu gammas kaitīgo izmešu vidējo daudzumu, citādi draudēja nopietns sods. Risinājums bija neparasts – briti nolēma ieviest piedāvājumā mikroautomobili ar niecīgu izmešu daudzumu, kas līdz tam nepievilcīgo izmešu daudzuma rādītāja vidējo aritmētisko skaitli „pavilktu” uz leju. Jaunu modeli izstrādāt nebija laika, tādēļ tika paņemta Toyota iQ, ko, izmantojot dažus trikus (jauna reste, bagātāks aprīkojums, Aston simbolika) pārveidoja par Aston Martin Cygnet. Gadā plānoja saražot ne mazāk par 4000 mazo Cygnet, turklāt sākumā pat ierobežojot piekļuvi tā iegādei. Tika noteikts, ka Cygnet varēs iegādāties vien tie, kas jau kādreiz pirkuši kādu no Aston Martin modeļiem. Piesardzība bija lieka – divu gadu pastāvēšanas laikā Cygnet iegādājās nepilns pusotrs simts klientu.


Pavisam tika pārdoti 143 Aston Martin Cygnet eksemplāru.



 

Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
Lukoil1.2531.2651.1140.565
Neste1.2371.2771.137-
Statoil1.2541.2771.1540.565