Elektromobilis Nissan Leaf un Krievijas ziema 1.daļa.

Pievienots: 23. februārī 2014 14:49 | Autors: Andris Vilks | Komentāri: (3)

Pēc elektromobiļiem pagaidām nav liela pieprasījuma, taču autobūves jaunā ēra jau ir iestājusies un pircējiem par tiem rodas arvien lielāka interese. Krievijā daudzus interesē jautājums: cik tāds automobilis, ko baro un uztur akumulators, var būt piemērots ziemas apstākļiem. Lai tiktu skaidrībā ar šo jautājumu, mēs paņēmām uz nomu Nissan Leaf. Krievijā tas nav oficiāli pārstāvēts, taču citur ir labi zināms un ir viens no populārākajiem elektromobiļiem pasaulē.




Stāvot Maskavas rīta satiksmes sastrēgumā, es pa brīdim pūšu elpu plaukstās un tās saberzēju, lai kaut nedaudz sasildītos. Auksts. Borta dators rāda āra temperatūru „mīnuss 8”, bet man atvērts logs. Aizvērt es to nevaru, jo tad aizsvīdīs stikli un braukt kļūs neiespējami. Apsildi slēgt nedrīkst. Nē, tā nav sabojājusies – es ekonomēju enerģiju. Līdz strāvas uzpildes stacijai palikuši aptuveni 10 km un mašīna man paskaidro, ka vēl var nobraukt 17 km. Ja ieslēgšu apsildi, attālums saruks līdz 6 km – arī par to tieku gādīgi informēts. 


Pie jaunās autobūves ēras pārstāvja stūres es nejūtos labi un ar skumjām domāju par mājās atstāto krosoveru ar veco labo iekšdedzes dzinēju. Kas sildīja un kuru varēja dzirdēt. Bet šis? Tikai radžoto riepu švīkstoņa uz asfalta un stindzinošs klusums. Nē, šim elektromobilim nav sirds. 


Akumulatoru baterijas enerģijas patēriņš stipri atkarīgs no tā, kāds elektropatērētājs ieslēgts. Lai to varētu kontrolēt, Leaf iekārtots Energy Information, kas redzams centrālajā skārienjutīgajā ekrānā. Tas ir vienkāršs un ērts. Atsevišķa skala parāda, cik daudz akumulatoru noslogo ieslēgta klimatkontrole. Tas ir vislielākais enerģijas patērētājs: jo ārā aukstāks un komfortablāku salona temperatūru gribat iegūt, jo vairāk enerģijas tas izlietos. Piemēram, pie mīnuss 8 grādiem iestatot salona temperatūru uz 21,5C, automašīnas gaitas rezerve no 80 km sarūk līdz 55 km. Citu patērētāju darbība, spriežot pēc borta datora rādījumiem, lielu iespaidu uz enerģijas avotu neatstāj. 


Tiesa, satiksmes sastrēgumā, gaitas rezerve atkarīga ne vis no nobraukto kilometru skaita, bet gan no laika, ko tas prasījis. Ar ieslēgtu apsildi puskilometru garš un pusstundu ilgs satiksmes korķis samazina nobraucamo kilometru skaitu par 10 km. Un tas mani uztrauc. Uzpildes stacijas automobiļiem ar iekšdedzes  dzinēju ir vai uz katra stūra, bet elektromobiļus Maskavas reģionā var uzlādēt tikai četrās jaudīgās ekspress-stacijās, kur akumulatora enerģijas atjaunošana prasa mazāk par stundu. Un vienu no tām es tagad mēģinu sasniegt. Ir gan vēl arī 40 parastās stacijas, taču akumulatora uzlādēšana tajās prasīs ne mazāk kā 5-6 stundas. Turklāt, ne visas vienmēr pieejamas. 


Nissan Leaf ir divi braukšanas režīmi: Drive un Eco. Pirmajā automašīna brauc ievērojami dinamiskāk, toties otrs ļauj palielināt gaitas rezervi. Tagad to izvēlos. Mērinstrumentu panelī ir skala izliekta loka formā, kas ataino elektromotora enerģijas patēriņu. deviņi labās puses iedalījumi parāda, cik daudz enerģijas paņem paātrināšanās. Kad mašīna ripo brīvi un „gāzes” pedālis nav nospiests, dzinējs darbojas kā ģenerators un „pumpē” strāvu atpakaļ akumulatorā. Šo procesu dēvē par rekuperāciju un tā intensitāte redzama skalas kreisajā pusē, kas grafēta četrās iedaļās.     


Vēl viena elektromobiļa īpatnība ir tāda, ka rekuperācijas procesā motors jūtami bremzē tā gaitu, pie tam ECO režīmā tas strādā ievērojami efektīvāk. Tādēļ bremžu pedālis te jālieto krietni retāk nekā parastajās mašīnās. Mēģinot sataupīt enerģiju, es paātrinoties tikko jaušami spiedu „gāzi,” lai iedegtos tikai labās puses skalas pirmā iedaļa un aprēķināju attālumu līdz priekšā braucošajam transportam tā, lai iespējami ilgāk varētu bremzēt uz rekuperācijas rēķina. Braucu vārda tiešajā nozīmē „pēc mērinstrumentiem.” Par šādu braukšanas stilu ne visi bija sajūsmā, taču izvēles man nebija. Starp citu, pamanīju interesantu faktu – galvaspilsētas autovadītāji pēdējos gados kļuvuši manāmi iecietīgāki pret „lēnīgajiem.” 


Gala galā savu mērķi tomēr sasniedzu. Tobrīd no aukstuma vairs zobs uz zoba neturējās. Pieslēdzos pie uzlādes iekārtas, ieslēdzu klimatkontroli uz maksimālajiem 30 grādiem un mēs ar Leaf sākām atkust. Iekrakšķējās cietā plastmasa uz priekšējā paneļa, atskanēja rāvējslēdzēja troksnis, man attaisot jaku. Un tomēr, tas ir liels pluss, ka lādējot strāvu, var mierīgi sēdēt siltumā un darboties ar portatīvo datoru. Un salonā ir pietiekami daudz vietas arī aizmugures sēdeklī. Un paņemt līdzi termosu… Stop! Tas vairs nav pilsētas automobilis.


Pretēji ražotāja solītajiem 80% pusstundas laikā, apaļas stundas laikā akumulators piepildījās tikai par 60%. Ilgāk gaidīt vairs nevarēju un nolēmu doties ceļā. 15 km no šejienes, Obručeva ielā bija vēl viena ātrās uzpildes stacija un manā rīcībā bija strāvas krājumi gandrīz 60 km. Vajadzētu pietikt. 


Elektromobiļa maksimālais griezes moments ir 280 Nm, kas atšķirībā no iekšdedzes motoriem, pieejami līdz ar startu. Ar šādu ekipējumu elektriskais Leaf var braukt ne sliktāk par vairumu ne pārāk jaudīgu benzīna un dīzeļa degvielas lietotāju. Piekare ir pietiekoši komfortabla un tajā pašā laikā pietiekoši labi satur virsbūvi pagriezienos. Vispār, es braucu un guvu baudījumu no tā. Salons bija uzsildīts līdz 20,5`C. Spēlēja mūzika. Bija labi. 


Nepaguvu nobraukt ne pusi no distances, kad sākās sastrēgumi un es sapratu, ka nāksies atkal pāriet uz ekonomisko bruņurupuča gaitu. Bet dažus kilometrus pirms mērķa nobraucamo kilometru cipariņus displejā pārtrauca divas domuzīmes. Šoreiz es klimatkontroli neatslēdzu. Ļoti negribējās salt. Un taisnību sakot, neticēju, ka netikšu līdz galam. Drīz, gluži kā smejoties par mani, mērinstrumentu panelī iedegās simboliņš bruņurupuča formā un elektromotors sāka vāji reaģēt uz „gāzes” pedāli. Bet pēc tam… Man paveicās! Līdz uzpildes stacijai Leaf pietrūka vien kādu 100 metru…


Sagatavots pēc krievu Autonews.ru materiāliem, turpinājums sekos.http://www.autonews.lv/raksts/4660/Elektromobilis-Nissan-Leaf-un-Krievijas-ziema-2-dala/

Komentāri:

Viesis: frost - 24. februārī 2014 18:30

izskatās pēc bezcerīga pasākuma mīnusa grādos

Atvars - 25. februārī 2014 08:52

Kuņģa čūla garantēta. Brauc un domā- pietieks vai nē....

Viesis: Darznieks - 26. februārī 2014 10:35

Es paris mēnešus atpakaļ biju norvēģijā, tur Leaf ir pielnas ielas, kā arī Rīgas domes pazemes stāvietā viens tās mēdz baroties. Elektro auto ir ļoti labs un prātīģs risinājums, bet tuvāko pāris gadus, tādā čuhņā kā maskava nav ko ar tādiem rādīties. Ja dzīvo Rīgā vai pierīgā un atstājot auto ir iespēja pieslēgties pie strāvas tad šis ir ideāls auto. protmas ģīmenei otru auto vaidzētu ar iekšdedzes dzinēju lai pie radiem laukos var aizbruakt, bet šis ir tiešām ļoti piemērots auto sievietei mājsaimiecei ar ko iepirkties un bērnus vizināt. ja vēl pie lielveikaliem uzlāes vietas būs vispāŗ ideāli.

Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis maija AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
Lukoil1.2531.2651.1140.565
Neste1.2371.2771.137-
Statoil1.2541.2771.1540.565