Pobeda – PSRS laika kulta auto.

Pievienots: 2. septembrī 2013 09:47 | Autors: Andris Vilks | Komentāri: (3)

1946.gada 28.jūnijā Gorkija autorūpnīca uzsāka paša pazīstamākā padomju automobiļa -Pobeda ražošanu. Pirmā dizaina autors bija V.Brodskis, taču vēlāk izvēle tika izdarīta par labu mākslinieka Venjamina Samoilova veidotajām skicēm.






Automobilis, kura oficiālais nosaukums bija ГАЗ-М-20 (GAZ-M-20), atklāja jaunu ēru Gorkija autorūpnīcas vēsturē. Pobeda kļuva par pirmo lielos apjomos ražoto padomju automobili, sniedzot jaunas iespējas lielās valsts pilsonim, jo līdz Pobeda laikam privātais transportlīdzeklis jeb kā toreiz piesardzīgi mēdza izteikties „mehāniskais transportlīdzeklis personiskai lietošanai,” tika uzskatīta par valdības balvu. 


Ar automašīnas nosaukumu saistīts kāds kuriozs – tika plānots, ka ražošanā tā ies ar nosaukumu Rodina (Dzimtene), taču neviens no konstruktoriem nebija padomājis kā uz to reaģēs lielais vadonis un visu tautu tēvs Staļins. Kad Josifs Visarionovičs par to uzzināja, viņš sarauca uzacis un dzēlīgi pavaicāja: „Un par cik tad mēs varēsim nopirkt Dzimteni?” Protams, nosaukums nekavējoši tika pārmainīts uz Pobeda (Uzvara).


Pobeda bija pirmais padomju automobilis ar nesošo virsbūvi un viens no pirmajiem masu produkcijas modeļiem pasaulē, kas izmantoja pontonu tipa virsbūvi – bez izvirzītiem spārniem un to rudimentiem, kāpšļiem un lukturiem. Neskaitot oriģinālo „bezspārnu” formu, Pobeda virsbūve izcēlās ar tiem laikiem salīdzinoši nelielu augstumu, tādēļ , jūtami izmainījās masas sadalījums, pazeminājās smaguma centrs, jumta un plecu līnija (attiecīgi palielinājās stiklojuma platība), grīdas līnija un sēdekļu sēdvirsmu līmenis. Dzinējs bija novirzīts uz priekšu, brīvajā telpā virs neatkarīgās piekares sijas, kas ļāva izgatavot ne vien zemāku motora pārsegu, bet arī visu automobili kopumā. Tiem laikiem šādu komponējumu varēja uzskatīt par visnotaļ progresīvu.  


Tas ļāva racionālāk izvietot pasažierus, uzlabot stabilitāti un noturību uz ceļa, jūtami samazināt gaisa aerodinamiskās pretestības spēku, samazināt vibrācijas, braucot pa zemas kvalitātes ceļiem. Vairums rietumu ražotāju pie šāda risinājuma nonāca vēlāk nekā Pobeda konstruktori.


Pavisam tika izgatavotas 235 999 automašīnas, ieskaitot 14 222 kabrioletus un 37 492 taksometrus. Pobeda bija pirmais padomju automobilis, ko iepazina rietumu pasaule – Somija un Beļģija to iepirka taksoparkiem. Pobeda deva nozīmīgu ieguldījumu sporta automašīnu ražošanas attīstībā – jau 1950.gadā speciāli sagatavota Pobeda uzvar Vissavienības autosporta sacensībās. Bet 1955.gadā reizē ar Ceļinas apgūšanu parādās arī Pobeda pilnpiedziņas modifikācija GAZ M-72. Pobeda kā pirmais automobilis PSRS saņēma elektriskos pagriezienu rādītājus, vējstikla appūšanu ar gaisu, kas novērsa tā aizsvīšanu, salona apsildi: agrāk to aizstāja roka, maisiņš ar sāli vai mahorku un paštaisīts sildītājs ar oglēm; daudziem rietumu automobiļiem salona sildītājs palika papildaprīkojuma sarakstā līdz pat 50.-60.gadu vidum. Ne mazāk svarīgi bija tas, ka motora kompresijas pakāpe ļāva Pobeda izmantot viszemākās kvalitātes – AI-66 benzīnu.


No 1951.gada līdz 1972.gadam Pobeda pēc licences ar nosaukumu Warszawa tika ražota Polijā - FSO (Fabryka Samochodów Osobowych) rūpnīcā. 


Lai gan nākamās paaudzes GAZ vidējās klases modeļi, pie kuriem darbs sākās 1952.-1953.gados, vairs nenesa Pobeda vārdu, bet figurēja ar nosaukumu Zvezda un Volga, pēdējās konstrukcijā tika ieviesti daudzi tehniskie risinājumi, kas tika izstrādāti Pobeda otrās paaudzes modeļa projekta ietvaros. 


Sagatavots pēc krievu preses materiāliem.

Komentāri:

Akmentins - 2. septembrī 2013 10:21

Interesants verķis bija

Viesis: Pobeda - 2. septembrī 2013 10:58

interesants gan, atceros neticami biezos bleķus un kopējo sēdekli priekšā (laikam dažām versijām)

Viesis: virzulis - 2. septembrī 2013 15:16

Pārbūvēta elektriskā Pobeda ir kāda Igauņa īpašumā. Pirms ~2gadiem aplūkoju Rīgā.

Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-