Jaunais Toyota Land Cruiser 150. Pirmā iepazīšanās.

Pievienots: 1. decembrī 2009 19:05 | Autors: Agnis Krauja | Komentāri: (1)

Japāņu autoražotājs Toyota sešdesmit gadu laikā pasaulē ir pārdevis vairāk nekā piecus miljonus visurgājēju, gūstot milzīgu pircēju atzinību un peļņu. Japānas slavenākais apvidnieks LandCruiser ir leģenda – auto ar šādu nosaukumu sākts ražot 1951. gadā, un pusgadsimta laikā no utilitāra visurgājēja armijai tas pamazām pārvērtās par komfortablu bezceļu automobili, kas Toyota ļāva iekarot stabilu vietu globālā tirgū. Land Cruiser savā ilgajā vēsturē iekarojis visus kontinentus. Izturības etalons – Land Cruiser ticis izmantots ne tikai kamieļu vietā Tuvajos Austrumos, bet arī japāņu ekspedīcijā uz Dienvidpolu.

Atsaucoties Toyota aicinājumam, Autonews.lv korespondents devās apmēram 350 km garajā ceļā no Rīgas uz Igaunijas ziemeļaustrumu piekrasti pie pašas Krievijas robežas (Pēterburga palika rokas stiepiena attālumā – 150km), lai Narva-Jõesuu kūrortā esošajā Meresuu Spa & Hotel atpūtas kompleksā piedalītos jaunās Toyota Land Cruiser 150 prezentācijas pasākumā un nākamajā dienā pašrocīgi pārbaudītu automašīnas varēšanu ekstrēmos bezceļu apstākļos Kohtla-Nõmme degakmens raktuvju teritorijā izvietotā off-road trasē pa pašām raktuvēm, tām apkārt esošajiem uzbērumiem, kalniem, mežiem un pat ūdenskrātuvēm.

Vai tam piemīt dizains?

Bija laiki, kad dizainu apvidniekiem uzskatīja par lieku greznību. Tieši Toyota kompānijas luksusa diviziona modelis Lexus RX ir atbildīgs par dizaina ieviešanu šajā auto segmentā, un tagad jau bez modernā dizaina neiztiek ne tikai Lexus, Infiniti un Mercedes apvidnieki, bet arī ievērojami lētākie Hyundai Santafe un Chevrolet Captiva. Taču Toyota Land Cruiser un dizains joprojām šķiet divi nesavienojami jēdzieni. No pirmā skata Land Cruiser 150 izskatās tieši tāpat kā iepriekšējās paaudzes modelis, taču rūpīgāk ieskatoties, atklājas druknākas riteņu arkas, agresīvāki lukturi un bamperi. Nez vai jaunais modelis izskatās modernāks, taču tas joprojām nepārprotami ir Land Cruiser. Kopš tiem senajiem laikiem, kad Toyota nāca klajā ar pirmo Land Cruiser, lielais apvidus auto joprojām ir uzskatāms par īstenu bezceļnieku, lai gan daudzi tā konkurenti tādi vairs nav. Tehniskie dati liecina, ka jaunais Land Cruiser ir mazliet garāks un platāks, nekā līdzšinējais modelis, kaut gan riteņu bāze palikusi tāda pati. Nenoliedzami, jaunās tehnoloģijas tajā ir atradušas savu pielietojumu, taču galvenokārt tāpēc, lai vairotu Land Cruiser leģendārās apvidus pārvarēšanas spējas. Modernākas tehnoloģijas, izturīgs rāmis un pilnveidota balstiekārta, kas padara Landcruiser neievainojomu sarežģītos braukšanas apstākļos - tie ir tikai daži no bezceļa karaļa jaunajiem trumpjiem.

 

Komplektācija pēc baltiešu vēlmēm

Salons Land Cruiser ir kļuvis plašāks un ar labāku apdari, taču uzsvars ir likts uz praktiskumu, nevis izsmalcinātu stilu. Land Cruiser kabīne ir pārskatāma un gana mājīga ar divzonu klimata iekārtu un šķidro kristālu infodispleju. Protams, par attiecīgu samaksu to var nokomplektēt ar limuzīna cienīgu aprīkojumu. Taču priekšējā paneļa pašā centrā izceltais kastveida bloks, kurā izcili funkcionāli izvietotas ventilācijas atveres un skārienjūtīgais navigācijas ekrāns, vienalga, izskatīsies pēc kastes. Vietas salonā netrūkst nedz priekšā, nedz aizmugurē sēdošajiem. Otrās sēdekļu rindas pasažieri var bīdīt savus krēslus, vai atlocīt to atzveltnes kā lidmašīnā. Tāpat kā iepriekšējais modelis, arī šis pieejams septiņvietīgā izpildījumā, taču divas papildvietas tagad ir ielokāmas grīdā, izveidojot līdzenu kravas nodalījuma grīdu. Land Cruiser jaunais „Luxury” aprīkojuma līmenis ir plašāks, nekā līdzšinējam modelim, un tas ir izstrādāts, pamatojoties tieši uz Baltijas reģiona pircēju vēlmēm, jo šeit Landkruizera tirgus daļa jau tradicionāli ir ļoti liela un nozīmīga. Garajā ceļā no Rīgas atklājām arī vienu ergonomikas nepilnību - vadītājs ar savu labo ceļgalu dažreiz nemanot nospiež aizmugurējā loga atvēršanas elektropiedziņas pogu, radot mērenu izbīli aizmugurējā dīvānā snaudošam pasažierim. Un vēl – izkāpjot no augstās kabīnes, droši vien nosmērēsi bikses gar durvju slieksni...  Taču tas viss ir nieki, jo Toyota Land Cruiser ir auto, ar kuru bez noguruma var veikt simtiem kilometru, faktiski neņemot vērā ceļa un laika apstākļus.

Land Cruiser pieejami divi dzinēju veidi: 207 kW/282 DIN ZS, 4.0 litru Dual VVT-i V6 benzīna dzinējs vai 127 kW/173 DIN ZS - 3,0 litru, četru cilindru turbodīzeļa dzinējs. Turbodīzeļa dzinējam piemīt savā klasē labākais degvielas patēriņš, t. i., 8,1 l/100 km, un CO2 izmešu daudzums kombinētajā ciklā ir 214 g/km.

3,0 litru dīzeļdzinējs ir nav spridzeklis, bet ar 410 Nm lielu griezes momentu piedāvā pilnīgi pietiekamu jaudu bezceļiem un smagu piekabju vilkšanai, taču ikdienas satiksmei mums, pie mazākiem autiņiem pieradušiem, paātrinājuma nedaudz pietrūka. Land Cruiser 11,7 sekundes līdz 100 km/h nozīmē, ka apdzīšanas manevri uz šosejas ir jāplāno savlaicīgi. Taču, ja nepieciešama lielāka dinamika, var izvēlēties Land Cruiser ar 4,0 litru V6 benzīna dzinēju. Piecpakāpju automātiskā pārnesumkārba darbojas nevainojami, arī trokšņi salonā praktiski nav dzirdami – ja neskaita četru cilindru dīzeļa rūkšanu, kas rodas paātrinājumā. Toyota dabai draudzīgā attieksme nav atstāta novārtā arī šajā automobilī. Abiem dzinējiem CO2 izmešu daudzums samazināts par 12%.


Piemānīt fiziku uz asfalta

Toyota apgalvo, ka kompānijas inženieri, nesamierinoties ar vienkāršu kompromisu, ielikuši visus 100 procentus, pilnveidojot Land Cruiser spējas pārvietoties kā bezceļos, tā uz šosejas. Taču, brīnumi nenotiek, un arī viņiem nav izdevies panākt neiespējamo – iemācīt ziloni dejot baletu. Uz šosejas, kur ikviens Baltijas valstīs reģistrētais Land Cruiser 150 pavadīs lielāko daļu sava ekspluatācijas laika, tas brauc gandrīz tāpat kā jebkurš cits liels apvidus auto, kura pamatā ir klasiska konstrukcija – virsbūve uz izturīga rāmja. Taču tikai gandrīz, jo jaunā landkruizera uzlabotā neatkarīgā priekšējā piekare un aizmugures daudzsviru piekare aprīkota ar jaunu kinētiski dinamisko piekares sistēmu KDSS. Šī kinētiskā dinamiskā piekares sistēma aktīvi vada priekšējo un aizmugurējo stabilizatoru ar divu hidraulisku cilindru starpniecību. Tādēļ auto līkumos nemaz nesveras, un braucējam rodas mānīga absolūtas stabilitātes sajūta, kas gan nespēj piemānīt pieredzējuša šofera vestibulāro aparātu, liekot asākās virāžās meklēt bremzes padāli. Jo nepamet sajūta - starp stūri un riteņiem ir tik biezs tehnoloģiju starpslānis, ka par sportiski precīzu vadāmību uz šosejas var pat nesapņot, un atliek tikai minēt – ko konkrētā brīdī dara riteņi. Turklāt, auto konstrukcija lieliski apslāpē nelielus ceļa negludumus, līdz ar to, braucot pa Igaunijas asfaltu, pasažieru miegu netraucē nekas. Tomēr Latvijas asfalta bedres tik un tā ir jūtamas, bet brīžos, kad ceļa segums kļūst viļņveidīgs un asfaltā parādās rises, Land Cruiser augstais smaguma centrs par sevi liek manīt. Lai uzlabotu milzīgā auto vadāmību uz cieta seguma, noderēs pusaktīvā balstiekārta ar pneimoatsperēm, ko var uzstādīt par piemaksu, un kas ļauj izmainīt Land Cruiser klīrensu, kā arī amortizācijas cietību.

 

Kas vēl bija jāpierāda?

Jaunā auto reklāmas sauklis ir „Nothing to prove”, tātad - nekas nav jāpierāda. Bet varbūt tomēr ir? Jo kāda cita iemesla dēļ gan tiktu rīkots šis bezceļu pārbaudījums...

Lai pat bezceļa iesācējam neviens kalns nebūtu par augstu un neviena grava par dziļu, Land Cruiser konstrukcijā integrētas vairākas jaunas elektroniskas sistēmas, kas palīdz droši uzsākt kustību pret stāvu kalnu, nobraukt lejup pa slidenu nogāzi, nebaidoties saslīdēt vai apgāzties. Konkrētāk - Land Cruiser tagad ir muļķu drošs apvidnieks! Tādi elektroniski elementi kā bloķējams centrālais diferenciālis un aizmugures diferenciālis piešķir Land Cruiser apbrīnojamu spēju pārvietoties pa jebkuram auto visnotaļ nepieveicama izskata virsmām. Galvenā atšķirība starp šo Land Cruiser un tā priekštečiem ir jauna pretizslīdes sistēma, kas paredzēta braukšanai bezceļos. Tās nosaukums ir Crawl Control un tā ļauj vadītājam izvēlēties braukšanas ātrumu no 1 līdz 5 km/h, atlaist gāzes un bremžu pedāļus, koncentrējoties vien uz stūrēšanu, un šādā veidā pārvarēt jebkādu šķērsli, pat ja tā ir gandrīz vertikāli stāva slidena nogāze. Crawl Control automātiski kontrolē dzinēja un bremžu darbību, lai uzturētu pavisam nelielu ātrumu, turklāt bez jebkādas riteņu izslīdēšanas, veicot distanci ātrāk, nekā to spētu stūrēt jebkurš ierindas šoferis, izņemot varbūt vienīgi pieredzējušākos off-road piedzīvojumu meklētājus. Jaunā Land Cruiser apvidus potenciāls ir būtiski uzlabots, arī ieviešot Multi-terrain Select funkciju, Multi-terrain monitoru, pagrieziena leņķa displejs Steering Angle Display un vilces kontroles sistēmu Crawl Control. Multi-terrain Select ir automātiska sistēma, kas kontrolē riteņiem pievadāmo enerģiju un vajadzības gadījumā piemēro arī bremzes, atbilstoši vadītāja izvēlētam vienam no četriem ceļa seguma veidiem – dubļi, grants, „moguls” un akmeņi. Režīms „grants” ļauj riteņiem izslīdēt vairāk, kamēr akmeņu režīms, jeb „Rock” samazina izslīdēšanu līdz minimumam, lai saglabātu maksimālu saķeri ar virsmu, ja par tādu var nosaukt klintsbluķu krāvumu. Multi-terrain Monitor ir četru kameru sistēma, kas ļauj vadītājam visu laiku redzēt, kas notiek ap automobili, un labāk vadīt automobili sarežģītos apvidus apstākļos. Pagrieziena leņķa displejs, ir noderīgs palīgs gan iesācējam, gan pieredzējušam vadītājam, jo rāda ekrānā automobiļa prognozējamo kustības ceļu, ņemot vērā stūres pagrieziena leņķi un auto novietojumu. Apvidū tas var ievērojami uzlabot vadītāja reakciju uz negaidītām situācijām vai palīdzēt plānot kustību smagos apstākļos. Noderīgākā ir priekšējā radiatora restē ievietotā videokamera, kas ļauj vadītājam redzēt situāciju uz ceļa, attālumu līdz šķērslim un riteņu pozīciju laikā, kad auto priekšgals, piemēram, raugās debesīs. Šis off-road iesācējiem paredzētais mehānismu kopums, ko mēs nodēvējām par „muļķu ķērāju” (tiksi noķerts, ja neizbrauksi pat ar šādi aprīkotu auto), iedarbināms ar vienu nelielu vadītāja rokas kustību, pagriežot paneļa viduskonsoles apakšdaļā novietotus slēdzīšus un podziņas, taču ir jāzina pareiza slēgšanas secība, citādi var iznākt kā lietuviešu kolēģiem, kuri testa brauciena beigās savam Landkruizeram pamanījās bezceļu režīmus tā saslēgt, ka mašīnas kompjūters vairs nesaprata doto uzdevumu, un ātrumkārba atteicās darboties pavisam, kamēr netika veikta kompjūtera restartēšana.

Pēc tam, kad ar septiņiem vīriem pielādētu Landkruizeru es biju forsējis vietām pusotru metru dziļu kalnu upi, tad, karājoties drošības siksnās, nobraucis stāvā bezdibenī un pēc tam uzbraucis augšā brīžiem gandrīz vertikāli stāvā, klinšainā un pie tam vēl slidenā nogāzē, sapratu, ka nu vairs patiešām šai mašīnai nekas nav jāpierāda. Vienīgā doma, kas neliek miera – vai šāda, pārcilvēcīgām bezceļu spējām apveltīta automobiļa parādīšanās, nenozīmē, ka zudusi visu off-road autosacīkšu jēga...        

 

Secinājumi

Landcruiser modelis joprojām augstā godā tur klasisko visurgājēju pamatvērtības.

Vairāk kā 50 gadu garumā un līdz pat šim brīdim katras Land Cruiser paaudzes pamatā ir trīs atslēgvārdi: spēks, izturība un uzticamība. Tādēļ tā vietā, lai ieviestu revolucionāras izmaiņas, kā pamatkoncepcija tiek piedāvāta paļāvības sajūta, ko jau izsenis rada Land Cruiser. Jaunās paaudzes Land Cruiser ir kā atzinība pircēju lojalitātei, piedāvājot automašīnu, kas nekad nepievils viņu uzticēšanos.

Nav neviena cita apvidus automobiļa, kas šodien spētu piedāvāt šādu bezceļa dinamikas, kvalitātes un komforta apvienojumu. Jaunais Land Cruiser pat visekstrēmākajos braukšanas apstākļos demonstrē nesatricināmu stabilitāti ar izcilu dzinēja jaudu un pilnīgu situācijas kontroli, ļaujot salonā baudīt augstākā līmeņa komfortu modernāko tehnoloģiju aizsardzībā.

Land Cruiser ir viens no retajiem apvidus auto, kas patiešām atbilst savam nosaukumam, turklāt – muļķu drošs - tagad pat „svētdienas braucējs” ar to var droši meklēt piedzīvojumos neceļos. Tiesa gan, tas joprojām nav pārāk draudzīgs šosejai. Mūsdienu Eiropas apstākļos jaunajam Land Cruiser uzvarēt modernos Mercedes GL, Range Rover, vai Porsche Cayenne nav reālu izredžu. Taču Krievijas ziemeļos vai Āfrikas tuksnešos viss ir savādāk. Tur LandCruiser būs ķēniņš, jo tā leģendārā izturība, ilgmūžība un tehniskā uzticamība vienmēr būs noteicošās vērtības.

 

 

Komentāri:

WRC - 4. decembrī 2009 13:10

Shitais latvietim parastajam ir īstais sapņu auto! ja vēl kādam lauķim atlicis mantojumā mežs, to izcirtīs, pārdos un nopirks Landkruizeri!

Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-