Kas ir kas Eiropas autokrosā.

Pievienots: 23. maijā 2013 12:28 | Autors: Agnis Krauja, laikraksts "AutoInfo" | Komentāri: (6)

Eiropas autokrosa čempionāta Latvijas posms Mūsā šogad tiks aizvadīts 25. un 26. maijā. Kā parasti, tas pulcēs lielāko daļu labāko Eiropas autokrosa braucēju no vairāk kā 15 valstīm. Sporta Komplekss Mūsa svin savu 35. pastāvēšanas gadadienu kopš tālajā 1978. gadā tika atklāta visiem zināmā Mūsas trase. Sporta kompleksā jau kopš 1986. gada tiek aizvadītas dažādas starptautiska mēroga motoru sporta sacensības, sākot no Draudzības kausa izcīņas autokrosā un beidzot ar FIA Eiropas autokrosa čempionātu. Taču par Eiropas čempionāta senāko vēsturi informācija Latvijas medijos bijusi ļoti skopa. Ar šo publikāciju „AutoInfo” vēlas šo „balto plankumu” nedaudz aizpildīt.

Pirms „Mūsas”

Autokross dzima pagājušā gadsimta četrdesmitajos gados Britu salās kā atsevišķu autoklubu organizētas sacensības. 1968. gadā Austrijā notika pirmās autokrosa sacensības kontinentālajā Eiropā. 1976. gadā FIA izdeva vienotus autokrosa noteikumus un nodibināja Eiropas kausa izcīņu speciālajām krosa mašīnām. Tagad šī mašīnu klase tiek dēvēta par „Super Buggy”. 1979. gadā par pirmo Eiropas kausa ieguvēju kļuva austrietis Karls Singers ar „Karmann VW 2400”. 1979. gadā tika nodibināta arī Eiropas kausa izcīņa salonautomašīnu klasē, ko ilgu laiku pazinām kā „Divīziju 1”, bet tagad to dēvē par „Touring Autocross”. 1980. gadā par pirmo Eiropas kausa ieguvēju kļuva vācietis Peters Derbers ar „Porsche 911”. 1981. gadā Eiropas kausa izcīņa tika pārveidota par oficiālu Eiropas čempionātu autokrosa braucējiem. Eiropas čempionāta pirmsākumos nepārspējams bija vācu bagiju pilots Villijs Rēzels, kurš laikposmā no 1979. līdz 1985. gadam izcīnīja septiņus čempiona titulus pēc kārtas. Villija apelsīnu krāsas bagijam faktiski nebija nekāda dizaina, tas drīzāk atgādināja nevis automašīnu, bet haotiski sametinātu oranžu cauruļu konstrukciju uz četriem riteņiem, kurā dažādos gados tika izmantoti „VW”, „Audi” vai „Porsche” dzinēji, taču konkurenti viņam neko nevarēja padarīt. Pirmajos gados  Rēzela pārākumu spēja apšaubīt tikai austrietis Karls Vobers ar savu atraktīvo, ASV karoga krāsām un „Jim Beam” reklāmām izdaiļoto mašīnu ar „Porsche” dzinēju. Vēlāk par Rēzela nopietnākajiem konkurentiem kļuva sociālistiskās Čehoslovakijas izlases līderi - Jaroslavs Hošeks, kurš 1979.gadā izcīnīja čehu komandai pirmo medaļu, un Aloizs Havels, kurš turpmākajos gados kļuva par pieckārtēju Eiropas vicečempionu. Jāpiebilst, ka jau kopš 1979.gada čehu autokrosa izlases komandā iekļuvušie sportisti saņēma dāsnu valsts finansējumu, tāpēc nav nekāds brīnums, ka tieši čehs 1986. gadā gāza no troņa „autokrosa Šūmaheru” Villiju Rēzelu, kļūdams par Eiropas čempionu. Tas bija Karels Havels, kurš atšķirībā no saviem komandas biedriem neizmantoja pašmāju ražojuma „Tatra” dzinēju, bet gan „Porsche” motoru. Nākamajā gadā Čehoslovākijas valsts atbalsts autokrosam bija pilnībā attaisnojies, jo viss 1987.gada Eiropas autokrosa goda pjedestāls piederēja čehiem — par Eiropas čempionu kļuva Bohumils Krestans, izmantojot čehu dzinēju „Tatra 3500”, otrais bija Jirži Bartošs, trešais — Jaroslavs Hošeks. Šis panākums autokrosistiem ļāva savā dzimtenē popularitātē mēroties ar to gadu spilgtākajām Čehoslovakijas hokeja zvaigznēm Jirži Holečeku, Ivanu Hlinku un Marianu Ščastniju.



Tions un Neikšāns pārsteidz Eiropu

1987. gadā divām autokrosa mašīnu klasēm pievienojās trešā — „Buggy 1600”, kurā izcīnīja Eiropas kausu. Par pirmo kausa ieguvēju kļuva vācietis Valters Bauerle. 1989.gadā uz Eiropas autokrosa skatuves pirmo reizi parādījās Latvija - Eiropas kausa posms „Buggy 1600” klasē notika Mūsas trasē. Uzvarēja Austrumvācijas sportists Pēters Mīke, sīvā cīņā pārspējot mūsu Nikolaju Tionu. Togad baušķenieks trīs reizes kāpa uz Eiropas goda pjedestāla un sezonas kopvērtējumā ierindojās 6. vietā. 1990. gadā Tions sensacionāli uzvarēja Čehijas posmā, izcīnīja divas otrās vietas un sezonas kopvērtējumā ierindojās ceturtajā pozīcijā, bet par Eiropas čempionu ar divām uzvarām un trim otrajām vietām kļuva igaunis Jānuss Ligurs. 1991. gadā igauņu pilots atkārtoja savu panākumu un kļuva par pirmo divkārtējo Eiropas čempionu „Buggy 1600” klasē.  


Tikmēr salonautomašīnu klasē 1984. gadā Peters Derbers ar „Porsche 911” pirmais kļuva par trīskārtēju Eiropas čempionu. Kad pēc traģiskajām avārijām rallijā 1986. gadā tika aizliegtas radikālās B grupas automašīnas, par šo eksotisko superjaudīgo monstru jaunajām mājām kļuva Eiropas rallijkrosa un autokrosa čempionāti. Ar „Porsche 911” mašīnām bruņoto vāciešu, austriešu un šveiciešu cīņās iejaucās itāliešu piloti, kuri no „Lancia Martini Racing” staļļiem bija pamanījušies iegūt rallijā par nelegālām atzītās „Lancia Delta S4”. Līdz ar to autokross piedzīvoja jaunu uzrāvienu — būtiski pieauga gan ātrumi, gan šā sporta veida popularitāte. No 1987. līdz 1989. gadam autokrosa trasēs saimniekoja itālieši — par Eiropas čempioniem kļuva Džanbatista Rosella, Augusto Čezāri un Illide Romanja, bet 1990. gadā itāliešu hegemoniju pārtrauca jaunais un ambiciozais vācietis Rolfs Folands ar savu „Audi 90 Quattro”, kas nemaz nebija B grupas rallija mašīna. Togad Mūsā pirmo reizi notika autokrosa „ Lielā Eiropa” - Eiropas čempionāta posms, un Pēteris Neikšāns ar paša būvētu pilnpiedziņas „Moskvič-Aleko” pirmo reizi iekaroja Eiropas goda pjedestālu, piekāpjoties tikai Folandam. Sezonas pēdējā posmā Itālijā Neikšāns atkal finišēja otrais, līdz ar to ierindojoties 4. vietā čempionāta kopvērtējumā, kas bija Latvijas autosporta vēsturē vēl nepieredzēts panākums!

1991. gadā cīņa par titulu starp Rolfu Folandu un itālieti Džankarlo Steku togad risinājās gan sacīkšu trasēs, gan pie tiesnešu galdiem, izskatot neskaitāmus protestus un apelācijas. Galu galā jau pēc sezonas beigām par oficiālo čempionu tika atzīts Steka, bet Folands uzskatīja, ka tituls pienākas viņam, un čempiona trofeju itālietim tā arī neatdeva. 1992. gadā B grupas mašīnu cīņas beidzot klātienē vēroja arī Latvijas autokrosa fani — Bauskas posmā par uzvaru cīnījās divi B grupas auto — itālietis Džankarlo Steka ar „Lancia Delta S4” pret francūzi Fabrisu Morīzu ar „Peugeot 205 Turbo16”. Temperamentīgais itālietis savu monstru nespēja novaldīt Mūsas trases tālā gala līkumos, franču auto finišēja pirmais, bet vēlāk tika diskvalificēts, jo Rolfs Folands atkal iesniedza protestu — šoreiz par „Peugeot” aizmugurējā loga stikla neatbilstību... Sezonas kopvērtējumā francūzis Fabriss Morīzs ar „Peugeot 205 Turbo16” tika kronēts par Eiropas čempionu. No 1993. gada B grupas mašīnas „Touring Autocross” klasē startēt vairs nedrīkstēja, taču atjautīgie itālieši saprata, ka šis aizliegums neattiecas uz „Super Buggy” klasi. Atsevišķās sacensībās uz starta izgāja Džanbatista Rosella ar izmēros milzīgu „bagiju”, kas patiesībā bija „Lancia Delta S4” ar noņemtiem virsbūves paneļiem un dažiem citiem nebūtiskiem uzlabojumiem.

Latvieši nāk!

Gints Bujāns pirmais no latviešiem ieguva Eiropā konkurētspējīgu tehniku — A grupas „Lancia Delta Integrale”. 1992. gadā viņš izcīnīja 3. vietu Austrijā, 4. vietu Holandē un 7. vietu kopvērtējumā. 1993. gadā Gints kā pirmais latvietis vinnēja Eiropas čempionāta posmu Mūsā, bet sezonas kopvērtējumā palika 9.vietā. Likās – nu tik maisam gals ir vaļā, un avantūristiskais Haralds Šagbazjans ar lielu pompu pasludināja savu projektu „Latvietis – Eiropas čempions”, taču turpmākos 3 gadus latvieši uz Eiropas goda pjedestāla netika. Vācietis Rolfs Folands ar „Audi Quattro S2” guva divus titulus pēc kārtas 1993.—1994. gadā un ar 22 uzvarām noslēdza savu karjeru autokrosā kā trīskārtējs Eiropas čempions, pārceļoties uz rallijkrosu. 1995.gadā Mūsā latviešu autosporta līdzjutēji no saviem sportistiem gaidīja tikai uzvaru, jo līdzās pēdējo gadu līderim Gintam Bujānam ar konkurētspējīgu tehniku uz starta izgāja uzreiz četri potenciālie Eiropas iekarotāji – Aldis Zēbergs (Toyota Celica), Andris Dambis (Ford Escort), Haralds Šagbazjans (Audi Quattro) un Arnis Šķesteris (Lancia Delta Integrale). Līdz galam izturēja tikai Šķesteris, gūstot lielāko panākumu savā karjerā - 4.vietu. Toties 1996. gadā Čehijā, Novopakas trasē, latvieši sensacionāli svinēja dubultuzvaru: Andris Dambis — pirmais, Aldis Zēbergs — otrais, bet ceturtais - Šahs! Togad Latvijas posmā no latviešu faniem neviens nešaubījās, ka „nu tik mēs Mūsā tai Eiropai parādīsim”, taču Mūsā latviešu „varenais četrinieks” – Bujāns, Dambis, Zēbergs un Šahs – neattaisnoja līdzjutēju cerības. Labākais no latviešiem bija jaunais talants Jānis Kļaviņš, kurš braucot ar Neikšāna veco Moskvič-Aleko, spēcīgajā Eiropas konkurencē spēja finišēt trešais! Sezonas noslēgumā Latvija varēja līksmot — guvis punktus visos 8 posmos, Andris Dambis pirmo reizi vēsturē Latvijai izcīnīja bronzas medaļu Eiropas čempionāta kopvērtējumā! „Touring Autocross” klasē bija sākusies „baltiešu ēra”.



Andris Dambis – labākais no labākajiem!

No latviešu „varenā četrinieka” – Bujāns, Dambis, Zēbergs un Šahs – līdzjutēju cerības pilnā mērā gan attaisnoja tikai Dambis. Pārējie trīs ne katru gadu brauca uz visiem Eiropas posmiem, bieži vien pat likās, ka viņiem par Eiropas iekarošanu svarīgāk ir būt pirmajiem „savā ciemā” – Latvijas čempionātā, kur savstarpējas cīņas tika aizvadītas ar nepieredzētu azartu. Sezonas galvenajos startos - Eiropas posmā Mūsā - latvieši bija žilbinoši ātri kvalifikācijā, nereti uzvarēja arī savos priekšbraucienos, taču finālbraucienā līdz uzvarai vai vietai uz pjedestāla allaž kaut kā pietrūka, visbiežāk – tehnikas izturības, dažreiz - arī vēsa prāta un aprēķina. Un tā nu gadu no gada savā trasē finālbraucienos cīņā par pjedestālu nācās piekāpties ne tikai Eiropas čempioniem Rolfam Šaireram un Helmutam Vildam, bet arī dažiem citiem, neapšaubāmi lēnākiem, taču gudrākiem un viltīgākiem pilotiem, tādiem kā itālis Romanisio, čehs Brožeks un krievs Kotello.1997.gadā, kad Latvijas hokeja izlase pirmo reizi lika nodrebēt pasaules hokeja elitei, Aldis Zēbergs Mūsā beidzot finišēja trešais un kāpa uz goda pjedestāla, bet čempionāta kopvērtējumā viņš ieguva augsto piekto vietu. 1998.gada sezonai Andris Dambis un  Haralds Šagbazjans bija apvienojušies komandā „Shell autoklubs Šahs” ar mērķi beidzot īstenot projektu „Latvietis – Eiropas čempions”. Komandas pirmais pilots neapšaubāmi bija Dambis, kurš izcīnīja skaistas uzvaras Vācijas un Latvijas sacīkstēs, kā arī finišēja otrais Čehijā, Krievijā un otrajā Vācijas posmā. Pirms pēdējā posma Itālijā čempionāta intriga sasniedza kulmināciju – savu otro titulu iegūs vācietis Helmuts Vilds vai pirmoreiz vēsturē par Eiropas čempionu kļūs latvietis Andris Dambis. Haralds Šagbazjans tobrīd jau bija sapratis, ka viņa menedžera talants krietni pārsniedz viņa pilota spējas, un sezonas otrajā pusē savā Audi Quattro iesēdinājis jauniņo Uģi Traubergu, kurš uzreiz pierādija savu potenciālu un pamanījās finišēt trešajā pozīcijā divās sacīkstēs. Taču uz izšķirošo posmu Itālijā Šagbazjans otru mašīnu nesagatavoja, tā vietā organizējot… fanu autobusu. Tā bija liktenīga kļūda, kuras dēļ projekts „Latvietis – Eiropas čempions” palika nerealizēts. Madžioras trasē Dambim nācās vienatnē cīnīties gan pret Vildu un viņa tautiešiem, gan pret karstasinīgajiem itāliešu pilotiem, kuriem čempiontitula liktenis bija vienaldzīgs, bet par katru cenu vajadzēja uzvarēt konkrēto sacīksti…

Kas neizdevās latviešiem, to pēc gada paveica lietuvietis Aurēlijs Simaška, kā pirmais Baltijas valstu pārstāvis iegūstot Eiropas čempiona titulu, bet jaunie latvieši Uģis Traubergs (Ford Escort) un Jānis Kļaviņš (Audi Quattro) čempionāta kopvērtējumā abi ierindojās labāko sešiniekā - ieguva trešo un sesto vietu.  Dambis tikmēr uz VW Golf IV bāzes būvēja jaunu krosa mašīnu.

Komentāri:

Viesis: RALLYE - 24. maijā 2013 09:58

VARENAIS četrinieks :::)))
BUJĀNS brauca pa priekšu tikai tad kad viņam vienīgajam bija reāls auto... dabūja 9.vietu kopvērtējumā un sajutās kā primadonna... kad arī citi letiņi tika pie labiem auto, bujāns eiropā vairs braukt negribēja.
ŠAHS pa lielam brauca tikai ar muti, trasē braukt viņš tā arī nekad neiemācījās
ZĒBIS - stabila viduvējība, respect par neatlaidību
DAMBIS - izcils konstruktors taču kā pilots arī ne pārāk spožs

Viesis: Krosfans - 24. maijā 2013 13:27

Par Dambi nevaru piekrist! Traubergs nebutu 2000 gada cempions ja vinjam nepalidzetu bralis. Godiga cinjaa Dambis butu kljuvis par pirmo latvieti - eiropas cempionu!

Viesis: vecais - 24. maijā 2013 13:53

Paldies par rakstu! Tautai ir jāzina savi varoņi, jaunajiem ir jāzina, ka reiz mēs bijām autokrosa lielvalsts.

Viesis: Statistika nemelo - 24. maijā 2013 16:48

Latviešu sasniegumi EČ kopvērtējumā:

Dambis - 2.vieta (1998), 3.vieta (1996)
Traubis - 3.vieta (1999))
Tions - 4.vieta (1990), 6.vieta (1989)
Neikšāns - 4.vieta (1990)
Zēbis - 5.vieta (1997)
Kļaviņš - 6.vieta (1999)
Bujāns - 7.vieta (1992), 9.vieta (1993)

Viesis: quattro - 25. maijā 2013 00:07

Talantīgākais no visiem bija Janka Kļaviņš. Kad viņš ar veco Aleko debitēja Eč Mūsā un dabūja 3.vietu, puikam bija tikai kādi 17-18 gadi.
Bet 1999.gadā Jankam būtu arī medaļa Eč kopvērtējumā, ja izdotos pabeigt visu sezonu. Diemžēl, neizdevās, jo pēkšņi nosprāga viņa galv.sponsors "Latvijas nafta".

Viesis: PRO - 25. maijā 2013 22:37

Neikšāns ar krievu tehniku (Aleko) cīnījās pret B-grupas monstriem, vēlāk Bujānam un pārējiem jau tehnika bija līdzvērtīgāka.

Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-