Audi Auto Union unikālie sportkāri atgriežas mājās.

Pievienots: 12. augustā 2012 09:43 | Autors: Andris Vilks | Komentāri: (2)

Audi atgūst 1939.gada Auto Union Typ D
Pazudis un norakstīts kā neglābjami zudis, tomēr brīnumainā kārtā izdzīvojis un atkal atgriezies - Audi Union Typ D nu ir drošībā ingolštatiešu muzejā, jācer, ka uz visiem laikiem.










Audi AG priekštecis Auto Union un Mercedes-Benz 1934.gadā laida klajā sacīkšu auto, kas krietni apsteidza laiku un pasaules ātrumtrasēs valdīja līdz pat Otrajam pasaules karam.


Slaido pludlīniju korpusa dēļ mašīnas ātri vien ieguva nosaukumu Silberpfeil (Sudraba bulta). Mercedes bolīdiem dzinējs bija iebūvēts priekšpusē, bet Auto Union izvēlējās konstrukciju ar motoru aiz vadītāja. Starp citu, pēc šāda principa tiek būvēti visi mūsdienu F1 bolīdi. 


Līdz pat 380 km/h


Pie  sacīkšu auto stūres sēdās sportisti, kas savu leģendāro slavu saglabājuši pat līdz mūsdienām. Bernds Rozemeijers, Tacio Nuvolari un Hans Štuks pilotēja Auto Union, bet Mercedes pārstāvēja Rūdolfs Karačiola, Manfreds fon Braučičs un Hermans Langs. Tolaiku varoņi (tas patiešām ir īstais apzīmējums) vadīja vaļējās sporta automašīnas tikpat kā bez drošības aprīkojuma, bieži vien ar ātrumu virs 300 km/h. 1937.gadā Rozemeijera Sudraba bulta Berlīnes AVUS sacensībās sasniedza 380 km/h. 


Prom uz PSRS


Pēc Otrā pasaules kara beigām 1945.gadā Vāciju sadalīja divās daļās. Atrodoties sabiedroto kontrolētajā rietumu daļā, Mercedes izdevās gandrīz visas savas Sudraba bultas saglabāt neskartas, bet Auto Union no Austrumpuses Cvikavas, liktenis skāra daudz smagāk. Ražošanu pārtrauca un kompāniju izformēja. Sudraba bultas pārvietoja uz kādas kalnu rūpnīcas pazemes glabātavu, bet vēlāk tās nonāca PSRS un drīz vien unikālo spēkratu pēdas izgaisa pēc platības lielākajā pasaules valstī.


Viens izdzīvo


1949.gadā Auto Union GmbH (šodien: Audi AG) Bavārijas Ingolštatē piedzīvoja savu atkalatdzimšanu. Sudraba bultas skaitījās zudušas uz mūžu, Austrumus un Rietumus sadalīja dzelzs aizkars. Tomēr izrādījās, ka viens Auto Union Typ C kara murgu ir puslīdz labi pārdzīvojis: šis eksemplārs jau pirms kara tika uzdāvināts Minhenes Vācu muzejam ,un, lai gan bija cietis aviācijas uzbrukumā, 1979/80 gadā Audi to izdevās restaurēt.


Amerikānis uziet pēdas


70.gadu beigās izplatījās baumas, ka Auto Union Sudraba bultu pēdas varētu būt uzietas PSRS. To uzzināja automobiļu kolekcionārs Pols Karasiks no ASV, kurš kopā ar savu vācu izcelsmes sievu Barbaru, izvirzīja Sudraba bultu atrašanu par savu galveno mērķi. Karasikam bija baltkrievu saknes, bet savu bērnību viņš pavadīja Belgradā. Būdams zēna gados, viņš bija liecinieks pēdējām Sudraba bultu pirmskara sacensībām, kas tika aizvadītas minētajā serbu pilsētā un šos iespaidus saglabāja visu mūžu. Būdams apveltīts ar labām krievu valodas zināšanām un lieliskām komunikācijas prasmēm, Karasiks desmit garus gadus ik pa brīdim izbrauca uz PSRS, lai meklētu unikālos spēkratus. Un viņa pūles tika atalgotas – divas Sudraba bultas izjauktā stāvoklī atradās Ukrainā. Kolekcionārs tās nopirka un pamazām, pa daļām vien, uzņemoties lielu risku, izveda uz Rietumiem. Vēlāk izjautie Auto Union nonāca Floridā un tika uzsākti rekonstrukcijas darbi. 1990.gadā Karasiks vērsās pie Audi un turpmāk saņēma ražotāja atbalstu un padomus. 


Bez virsbūves


No savāktajām daļām tika uzbūvētas divas Sudraba bultas: 1938.gada Typ D ar kompresoru un 1939.gada Typ D ar dubulto kompresoru. Tā kā automašīnu virsbūves nebija saglabājušās, tās nācās izgatavot no jauna. Pasūtījumu veica angļu kompānija Lymington un 1993.gadā viena no Sudraba bultām – 1938.gada modelis, bija gatava. Vēl pēc gada ierindā bija jau abas Sudraba bultas. 1994.gada 1.augustā Nirburgringas trasē ar Audi atbalstu notika abu restaurēto automašīnu prezentācija.


Pateicībā par sniegto atbalstu restaurēšanas darbos Audi drīkstēja 1938.gada modeli izmantot izstāžu vajadzībām, bet 1998.gada jūlijā Karasiks to pārdeva Audi. 


1939.gada Type D Dual Compresor vispirms nonāca Floridā, tad pārgāja kāda cita kolekcionāra īpašumā, līdz visbeidzot ar Audi atbalstu atgriezās Vācijā (ingolštatieši neatklāj cenu, kas tika samaksāta pēdējam tā īpašniekam). 


Tagad visi trīs auto no kādreizējās PSRS atkal ir kopā Trīs? Jā – jo neskaitot divus Karasika atrastos auto eksistēja  vēl trešais Auto Union – leģendārais Hansa Štuka kalnu sacīkšu auto - Auto Union Typ C/D, kas visai bēdīgā stāvoklī glabājās Rīgas auto muzejā Latvijā. Audi to iemainīja pret precīzu oriģināla kopiju un nosūtīja uz Angliju restaurēšanai. 


Visi trīs bijušajā PSRS atrastie Auto Union tiks nodemonstrēti Goodwood Revival pasākumā (14.09-16.09) Lielbritānijā un pēc tam atgriezīsies Audi muzejā Ingolštatē.  


Sagatavots pēc vācu auto-news.de materiāliem.

Par Rīgas motormuzeja eksemplāru var lasīt te: http://www.motormuzejs.lv/pub/index.php?id=26

Komentāri:

Viesis: Kā ir? - 12. augustā 2012 12:28

Par to Rīgas eksponātu klīst baumas - interesanti kā ir īstenībā - Rīgā glabājas oriģināls vai kopija? Jeb arī šeit tika samaksāta summiņa, ko Audi neatklāj?

Viesis: AT.. - 21. martā 2013 12:35

Labrīt! Kādas baumas, jāprasa vai muzejā ar esi bijis? Tur taču ir rakstīts ka tā ir kopija. Oriģinālais auto jau kopš 1985.gada ir prom Ingolštatdē!

Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-