Datsun vēsture jeb markas otrais piegājiens.

Pievienots: 18. maijā 2012 08:49 | Autors: Andris Vilks | Komentāri: (0)

1983.gadā veiktā nosaukuma maiņa no Datsun uz Nissan tikai vienā ASV tirgū vien, japāņu kompānijai izmaksāja pusmiljardu dolāru. Šodien, 30 gadus pēc šī notikuma, Nissan iztērēs ne mazāk, mēģinot šo marku atdzīvināt. Tiesa, šoreiz Datsun mērķis ir pavisam cita pasaules daļa – Krievija, Indija un Indonēzija. Noskaidrosim, kas tad ir šī marka, ko Nissan „mētā” šurpu turpu.Datsun ir kompānijas DAT Motorcar Co meitasuzņēmums, kas pagājušā gadsimta sākumā ražoja pārsvarā nelielus kraviniekus. Marka parādījās 1931.gadā kā Datson, kas nozīmēja, ka tā ir kompānijas DAT pakļautībā (son- dēls, tulk. no angļu val). Trīs gadus vēlāk kompāniju DAT iegādājās Nissan un jaunie saimnieki Datson pārdēvēja par Datsun, kas sasaucās ar Japānas karogā ietverto simbolu „sauli” (sun-saule, tulk. no angļu val).


Datsun nebija vienīgā marka, kas piederēja Nissan – bija arī Prince Motor Company, kas pazīstama ar modeļiem Skyline un Gloria. Abi nonāca Nissan modeļu piedāvājumā 1966.gadā apvienošanās darījuma ietvaros. Likteņa ironijas dēļ, tieši Datsun – dēļs, turklāt pieņemtais, kļuva par Nissan automobiļu tēvu. Lieta tāda, ka līdz 1960.gadam koncerna vieglās automašīnas tika ražotas ar Datsun vārdu, bet pats Nissan būvēja pārsvarā kravas mašīnas. Bet, kad 1960.gadā japāņi nolēma iziet ASV tirgū, Datsun zīmols tika izvēlēts bez šaubīšanās – kompānijas vadība baidījās, ka Nissan vārdu amerikāņi uztvers negatīvi Otrā pasaules kara notikumu dēļ (Nissan bija viens no lielākajiem kara tehnikas piegādātājiem Japānas armijai). Datsun šajā ziņā bija tīrs.


No konkurentiem Datsun atšķīrās ar to, ka tās piedāvājumā vienmēr bijuši salīdzinoši lēti modeļi. Piemēram, ASV, kas bija pats svarīgākais japāņu kompānijas eksporta tirgus, Datsun piegādāja lētus sedanus un hečbekus (Bluebird, Sunny, Stanza, Violet), ko amerikāņi izvēlējās kā otro ģimenes auto. Taču nevajag domāt, ka Datsun palicis atmiņā tikai ar mazlitrāžas auto – kompānijas konstruktori radījuši arī daudz „skaļākus” projektus. Piemēram, slavenais Nissan Fairlady, ko šodien pazīstam kā Nissan 370Z, 1959.gadā savu dzīvi sāka kā Datsun Sports. Modelis ar kodēto nosaukumu S211, bija neliels rodsters ar stiklaplasta virsbūvi un vienlitrīgu četrcilindru dzinēju, kas attīstīja 36 ZS jaudu. Pēc pusotra gada tas tika modernizēts un ieguva 47 ZS jaudīgu dzinēju, kā arī jaunu nosaukumu – Datsun Fairlady, tiesa – tikai pašmāju tirgū. Savukārt 1967.gadā zem mazā rodstera motora pārsega „pierakstījās” divlitru motors ar 150 ZS jaudu, kas varēja iegriezties līdz tiem laikiem iespaidīgajiem 7000 apgriezieniem minūtē. 


Par īstu veiksmi stāstu kļuva 1969.gada modelis 240Z (Japānā-joprojām Fairlady): kompakta kupeja par pieejamu cenu, metāla virsbūvi un 2,4 litru 151 ZS sešcilindru motoru, kas 100 km/h varēja sasniegt 8 sekundēs. Tuvojoties muskuļauto ēras noslēgumam, šāds auto vairs neizsauca izsmieklu patērētāju vidū. Datsun 240Z bija neatkarīgā priekšējā un aizmugurējā piekare, disku bremzes un masa, kas tikai nedaudz pārsniedza 1000 kg. Tolaik japāņi pārdeva 50 tūkstošus 240Z/Fairlady gadā, taču šodien šis modelis tikpat kā nav sastopams – gandrīz visas automašīnas norakstītas pret koroziju neizturīgās virsbūves dēļ. 


Galvenais Datsun produkts tomēr bija vienkārši mazcenas automobiļi ar mazu motora tilpumu. Tie nevarēja lepoties ar jaudīgiem motoriem, efektīgu izskatu vai izcilu uzticamību. 60.gados ASV par Datsun mašīnām smējās, taču… mēs zinām, ar ko tas beidzās. 


Un tomēr Datsun neizdzīvoja: 1983.gadā Nissan veiktā globalizācijas projekta ietvaros Datsun pilnībā integrējās Nissan un kā atsevišķs zīmols pārstāja eksistēt. Taisnības labad jāpiebilst, ka dažos tirgos marka Datsun nodzīvoja ilgāk – līdz 1986.gadam, bet no 2001. līdz 2003.gadam Japānā par to atminējās vietējam patēriņam ražotā pikapa Nissan Frontier sakarībā.


Atgriešanās


Datsun atdzima 2012.gada 21.martā. tiesa, pagaidām vienīgi Krievijā, Indijā un Indonēzijā, taču, ņemot vērā Nissan nesaraujamās saites ar Eiropas smagsvaru Renault, tas varētu būt tikai sākums.  


Datsun atgriešanās tirgū plānota 2014.gadā. Divus gadus vēlāk tikai vienā vien Krievijas tirgū, pārdoto Datsun skaitam jāsasniedz 100 000 vienības gadā, kas būtu 30% no visiem pārdotajiem Datsun/Nissan/Infiniti automobiļiem. 


Produkcijas noiets tiks uzticēts atsevišķam dīleru tīklam. Šobrīd Nissan piedāvājumā ir divi mazcenas modeļi: kastītei līdzīgais Tiida un korejiešu sedans Samsung SM3, kas Krievijas tirgū ienāk kā Almera Classic. Drīzumā tiem pievienosies jaunā Almera – no 2006.gada Japānā pieejamā Nissan Bluebird kreisās puses modifikācija, ko ražos AvtoVAZ rūpnīcā.


Pagaidām zināms, ka tiks izgatavoti divi modeļi. Nissan atklāj, ka tie būs kompaktklases pārstāvji, kas Krievijas tirgū konkurēs ar Hyundai Solaris, Kia Rio un Volkswagen Polo Sedan.


Pēc izdevuma Motor.ru materiāliem


 

Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-