Miris AC Cobra konstruktors Kerols Šelbijs.

Pievienots: 13. maijā 2012 18:50 | Autors: Andris Vilks | Komentāri: (0)

Autobūve zaudējusi vēl vienu leģendu – 10.maijā 89 gadu vecumā ASV miris leģendārais sacīkšu braucējs un konstruktors Kerols Šelbijs, kas strādājis gan visu trīs lielāko ASV autobūves kompāniju General Motors (Oldsmobile), Ford un Chrysler labā, gan arī realizējis savus projektus.


Autosportā Kerols Šelbijs iesaistījās 1952.gadā. Viņš piedalījies dažādās sacensībās un izcīnījis daudzus titulus, tomēr skaļākie panākumi saistās ar piecdesmito gadu beigām, kad Aston Martin sacīkšu komandas sastāvā 1959.gadā viņš kļuva par otro amerikāni, kas uzvarējis Lemānas 24 stundu sacīkstēs. 1958. un 1959.gadā sportists piedalījies 8 F1 sacīkstēs. Diemžēl veselības problēmu dēļ tajā pašā gadā autosacīkstēm nācās teikt ardievas.


Pēc sportista karjeras beigšanas Šelbijs pievērsās automobiļu konstruēšanai. Viņa konstruētās sporta automašīnas palīdzēja celt amerikāņu autobūves prestižu autosporta disciplīnās, kur tolaik dominēja Eiropas ražotāji. Shelby-American komandas Ford F40 uzvarēja Lemānas 24 stundu maratonā 1966.gadā un pēc tam arī nākamos trīs gadus, pārtraucot Ferrari uzvaras sērija, kas turpinājās no 1960.gada. 


Pazīstamākais Šelbija darbs ir sportkārs Shelby Cobra, kas dienasgaismu ieraudzīja 1962.gadā. konstruktors izmantoja Anglijas kompānijas AC Motors divvietīgās kupejas virsbūvi un šasiju un iebūvēja tajā Ford 4,3 litru astoņcilindru benzīna motoru. Pirmā „Kobras” versija tika pasludināta par 1962.gada Ņujorkas motoršova ātrāko sērijveida automobili. Spēkrata maksimālais ātrums bija 213 km/h, bet ieskrējiens no vietas līdz 96 km/h aizņēma tikai 5,7 sekundes. Nākamajām Cobra modifikācijām tika izvēlēti vēl jaudīgāki Ford motori ar 4,7 un 7 litru darba tilpumu. 


1964.gadā Šelbijs uzsāka oficiālu sadarbību ar Ford, veidojot jaudīgos modeļus uz Mustang bāzes. Konstruktora vadībā tapa arī jaudīgākās Shelby GT500 un GT500KR versijās, kā arī sacīkšu GT40.


1970.gadā sadarbība ar Ford tika pārtraukta un iestājās salīdzinošs klusums līdz 1980.gadam, kad Chrysler vadība Kerolu Šelbiju uzaicināja piedalīties jaudīgo Dodge modeļu izstrādāšanā. 


1995.gadā atsākās Shelby Cobra ražošana, kas tika pārtraukta 1966.gadā. 2012.gadā ar Shelby Cobra īpašo modeli tika nosvinēta American Shelby 50.gadu jubileja, bet Ford GT500 2013.gada modelis kļuva par pēdējo Kerola Šelbija projektu. 


Protams, tā ir tikai daļa no projektiem, ko Kerols Šelbijs realizējis savas ražīgās dzīves laikā. 


 

Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-