Opel GT

Pievienots: 29. septembrī 2009 01:14 | Autors: tulkoja Andris Vilks | Komentāri: (0)

Pēdējais Opel GT noripoja no konveijera 1973. gadā. Tas notika Vācijas pilsētā Bohumā. Vēsture attīstās pa spirāli: pirmās Opel GT mašīnas atkal atgriežas 2007. gada pavasarī. Ar tām Kalifornijā iepazinās krievu auto žurnālisti.

No 1968- 1973. gadam tika saražoti 103 464 GT automobiļi. Elegantais sporta auto daudz populārāks bija Amerikā nekā Eiropā. 1,9 litru dzinēja 90 ZS, vieglajam automobilim ļāva ieskrieties līdz 185 km/h ātrumam, bet pirmais simts tika sasniegts pēc 10,8 sekundēm.

Tiem laikiem neticami ātri, īpaši, ja ņemam vērā necilo dzinēju. Diemžēl 1973. gadā jaunie, ASV ieviestie, drošo bamperu standarti, pārvilka svītru Opel GT veiksmīgajai karjerai- pievienot miniatūrajai virsbūvei jaunajām normām atbilstošu bamperi, nesabojājot rodstera izskatu, izrādījās pilnīgi neiespējami, turklāt arī ar franču virsbūvju ražotājiem radās nopietnas nesaskaņas.

GT pirmais

Manā rīcībā tiek nodots 35- gadīgs, restaurēts GT. Cik gan tas mazs! Stāvot līdzās, jumts ir jostasvietas līmenī, pārliecoties varu aizsniegties līdz pretējo durvju augšējai malai. Jebkurš mūsdienu „mini” izskatīsies kā gigants blakus septiņdesmito gadu GT.

Tomēr iekšpusē vietas pietiekami pat garākiem braucējiem, tiesa ne pārāk platiem plecos.

Labi, ka organizatori nav uzsildījuši dzinēju- ar gaisa noslēdzējvārstu apgādāta karburatordzinēja iedarbināšanā nav nekā sarežģita. Kamēr dzinējs uzsilst, sēžu salonā- raritātes rokasbremze lāga netur. Somu aiz sēdekļiem, pirmo pārnesumu un aiziet!

Skaļš motora rūciens, gara, stingra ātrumpārslēga svira, slidena, tikai pirksta biezuma stūre, smagi ātrumi, negribīgas bremzes- visi retro „jaukumi” kā uz delnas. Tomēr 40 gados autobūve ie spērusi platu soli uz priekšu. Toties, kā priecē ziņkārīgie skatieni no blakus mašīnām- un tas valstī, kur šķiet, ar automobili vispār vairs nepārsteigt! Tikai nedaudz minūtes pie vecā GT stūres atstāj iespaidīgu pozitīvu emociju lādiņu.

GT otrais.

Tas ir pavisam citāds. Apskaut to neizdosies- pārāk plats. No automobiļa 4,1 metru garuma, gandrīz vai pusi aizņem motora pārsegs, zem kura pārsega pieticīga darba tilpuma (2 litri) benzīna dzinējs, toties ar regulējamām fāzēm, tiešo iesmidzināšanu, turbo kompresoru un piegādātā gaisa atdzesēšanu. Dzinējs attīsta 264 ZS un 353 Nm griezes momentu virs 2500 apgr/min. Tie ir rādītāji, kas atbilst krietnam 4 litru atmosfēriskam motoram ar divreiz lielāku cilindru skaitu! Var gaidīt iespaidīgu dinamiku un labu vadāmību. Pēdējo, pateicoties vieglajam dzinējam bāzes ietvaros, stūros novietotiem riteņiem un zemam smaguma centram. Tādēļ nav brīnums, ka Opel GT ir krietni spēcīgāks sprinteris nekā BMW Z4 ar trīs litru motoru.

Vispār, ko gan te spriedelēt, kad auto pie rokas, kartē iezīmēts maršruts 500 kilometriem un maigā Kalifornijas ziemas saule tikai parādās virs Palmspringsai tuvējo kalnu virsotnēm. Automobili ar salocītu mīksto jumtu angliski var saukt topless, lai gan ar šo vārdu biežāk apzīmē sieviešu peldkostīma augšējās daļas neesamību. Laiciņš brīnišķīgs- tātad braukšu topless. Ar jumta klipšiem tieku galā itin viegli- ir gadījušies arī sarežģītāki. Nekādas automātikas. Nav izslēgts, ka nāksies pārskatīt bagāžas nodalījuma saturu ar nolocītu jumtu tas samazinās gandrīz trīskārt un pārvēršas no pieklājīgas lādītes par kompaktu čemodāniņu, kur pat fotoaparāts var kļūt lieks. Tā kā tiem, kuri plāno uz jūru doties kopā ar draudzeni, vajadzēs braukt ar paceltu jumtu- divām pludmales somām vietas te būs paknapāk. Salonā (pareizāk kokpitā) vietas pietiks vien saulesbrillēm un kompaktam fotoaparātam- „cimdu nodalījums” ir neliels, bet otrā noslēdzamā nodalījumā, kas atrodas salona aizmugures sienā, neietilps pat miniatūra dāmu somiņa.

Uz šosejas ātruma ierobežojums 65 jūdzes (105 km/h). Tādā ātrumā ne vējš, ne tā radītais troksnis netraucē, protams, ja pacelti sānu stikli. Tomēr mēģinājums brauk lielākā ātrumā ar atklātu automobili, sagādā diskomfortu, jo vairāk tādēļ, ka aizmugures ekrāna nav, un stikla augšējās malas izraisītais virpulis, veiksmīgi organizē nelielu tornado kokpitā. Sēdekļa izmēri un regulēšanas iespējas ļauj iekārtoties diezgan liela auguma vadītājam un pasažierim. Tas gan neattiecas uz tiem, kuri ir īpaši raženi- viņiem stikla augšējā mala būs pārāk zema.

Gaitā rodsteris ir ērts: dzinējs lieliski reaģē uz gāzes pedāļa spiedienu, uzsākt viegli, ieskrējiens no 2 tūkstošiem līdz maksimālajiem apgriezieniem- vienkārši lielisks!

Motors nespārdās, bet arī neguļ, ved braucējus stingrā attiecībā ar nospiesto gāzes pedāli. Un vēl- braucot vienmērīgi, varam priecāties par tikai 7,5 litru degvielas patēriņu. Īsais ātrumkārbas pārslēgs lieliski turas rokā, bet pieci (tikai) kārbas ātrumi „sagriež” dzinēja un mašīnas ātruma diapazonu proporcionālos gabaliņos, kas lieliski iederas kalnu serpentīnā. Vispār ASV ar to ātro braukšanu, tā ir kā ir- veiklo motobraucēju, kurš „izšauj” taisnē, ātrumu ierobežojošās zīmes zonā, pēc pāris jūdzēm aiztur modrie policisti.

Kādā skaistā, klusā stūrītī nolemju nedaudz padraiskoties: atslēdzu pretizbuksēšanas sistēmu un stabilizāciju un izmēģinu apgriešanos ar stūres pagriezienu un gāzes nospiešanu. Uz sausā asfalta motors bez pūlēm izspolē riteņus gan pirmajā, gan otrajā pārnesumā. Laidenajās ātruma virāžās ātrā un saprotamā Opel stūres iekārta ļauj izbaudīt līkumoto ceļu. Par to jāpateicas gan šasijai, gan stingrajai virsbūvei, starp citu- pirmo GT tā arī neizdevās uzbūvēt vaļēju.

Maršruts ved kalnos, un temperatūra strauji krītas. Vēl nedaudz un nākas ieslēgt sildītāju, kas bez pūlēm tiek galā ar uzdoto un piepilda virsbūves „vannu” ar uzsildītu gaisu. Kā jau pienākas mūsdienīgam rodsterim, GT apgādāts ar kondicioneri. Vakars kalnos iestājas ātri, bet tad vēl palaižu garām īsto pagriezienu, un nākas mest neplānotu līkumu...Atpūtai paredzētajā stāvvietā paceļu jumtu atpakaļ, kā nekā, ārpusē temperatūra tikai +5. Arī darot to pirmo reizi, tieku galā divās minūtēs. Protams, tagad ir klusāk un siltāk, tomēr baudījums vairs nav tas. Toties jūtu, ka vienā paņēmienā būtu gatavs veikt kaut vai 1000 kilometrus, pat ne pa tiem labākajiem ceļiem- piekare pietiekoši komfortabla, troksnis netraucē, piedevām uzpildīt degvielu vajadzētu tikai vienreiz.

Ksenona lukturu gaisma izceļ GT no mašīnu straumes, kas plūst pa haiveju. Te nesastapsi pamestu kravas mašīnu vai tās piekabi labajā joslā, tomēr patīkami, ka ceļš ir labi pārskatāms. Nezin kāpēc prātā iešaujas doma, ka izbraucienam ar rodsteru vienmēr jābeidzas vēlu vakarā...

Uzbūvēt sporta automobili- vienīgā iespēja dabūt savā piekritēju pulciņā ne vien nosvērtus, skopulīgus pilsoņus, bet arī tos, kuri braukšanas baudījumu vērtē augstāk nekā prieku par izdevīgu pirkumu. Opel vajadzīgo koncepciju meklēja ilgi. Ekstrēmā Astra Coupe OPC X-Treme neieguva piekritējus- pārāk nopietni un ārkārtīgi dārgi. Speedster izrādījās veiksmīgāks, tomēr izskats pārlieku ekstravagants, bet dinamika un vadāmība, īpaši Turbo variācijā, bija augstāka par vidusmēra autovadītāja spējām.

Visbeidzot izvēle krita uz dvīņiem Saturn Sky un Pontiac Solstice, tie tad arī kļuva par pamatu Opel GT- pilnveidotu speciāli Eiropai, apgādātu ar pašu jaudīgāko motoru un pilnu drošības līdzekļu komplektāciju. Ražošana organizēta ASV, Delavēras štata Vilmingtonas rūpnīcā.

Šķiet, ka tagadējais Opel GT ir uz pareizā ceļa. Jaudīgs un paklausīgs, bez rekordista ambīcijām un bīstamas žiletes asuma vadāmības- tieši tāds ir pa spēkam parastam vadītājam. Pievienosim simpātisku izskatu, lielisku komplektāciju, komfortu un cenu Eiropā 30 675 eiro. Vajadzētu nostrādāt!



Opel GT

Garums 4100 mm

Platums 1813 mm

Augstums 1274 mm

Bāze  2415 mm

Bagāžas nodalījuma tilpums, l157/66

Masa 1363 kg

Pilna masa 1625 kg

Ieskrējiens 0- 100 km/h 5,7 sekundes

Maksimālais ātrums 229 km/h

Degvielas tvertne, l52

Vid. degvielas patēriņš 9,2 litri uz 100 km.

Transmisija aizmugures piedziņas

Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-