„Divriteņu” laiks ir klāt!

Pievienots: 18. septembrī 2009 14:58 | Autors: Līga Stirna | Komentāri: (4)

No kāda vecuma var braukt ar motorolleri? Kā iegūt M, A1, B1 A un A* kategorijas tiesības? Vai mocim vajag OCTA? Ko ceļu policijas šefs domā par motobraucējiem? "AutoInfo" korespondents noskaidro topošiem un esošiem motobraucējiem būtisku informāciju.Virsrakstā minēto var attiecināt arī uz velosipēdiem, taču šajā gadījumā „AutoInfo” uzmanību vairāk piesaistījuši motorizētie „divriteņi” – motocikli, mopēdi un motorolleri. Vasara ir klāt, un no šķūnīšiem un garāžām tiek stumti laukā braucamrīki, kas devuši nosaukumu, piemēram, Imanta Ziedoņa dzejoļu krājumam „Motociklu vasara”.

Motocikli, kā arī mopēdi un motorolleri ir pavisam oficiāli transportlīdzekļi, uz kuriem attiecināmas praktiski visas formalitātes, kādas jāizpilda, ja gribi iegādāties un lietot jebkuru braucamrīku. Izņēmumi ir tikai mopēdi ar pavisam mazu dzinēja tilpumu un jaudu (līdz 50 cm³), to lietošanu pārsvarā reglamentē paša braucēja prasme un saprātība, taču zināmi ierobežojumi pastāv arī attiecībā uz mazajiem mocīšiem – vecuma ierobežojums no 14 gadu vecuma un ātruma ierobežojums līdz 45 km/h.

Motobraucēju saime Latvijā kļūst arvien plašāka – ik gadu aptuveni 1000 cilvēku saņem motocikla vadītāja apliecību. Taču, lai kļūtu par motociklistu, vispirms ir nevis jāizvēlas vissmukākais vai jaudīgākais motocikls, bet gan rūpīgi jāiepazīstas ar daudzajiem un dažādajiem noteikumiem, citādi vēlāk var izrādīties, ka uz jums attiecas kāds no ierobežojumiem un iegādātais mocis uz pāris gadiem jānoliek garāžā...

Motocikla vadīšanai nepieciešamas A kategorijas tiesības, kas savukārt iedalās vairākās apakšklasēs: M, A1, B1 A un A* kategorijas tiesības.

M kategorija ir mopēda vadītāja apliecība; mopēds ir transportlīdzeklis, kura motora darba tilpums ir mazāks par 50 cm³, bet ceļu satiksmē pieļaujamais braukšanas ātrums ir līdz 45 km/h. Šīs kategorijas apliecību var iegūt no 14 gadu vecuma. M kategorijas vadītāja apliecības iegūšanai apmācība autoskolā nav obligāta, šo transportlīdzekļu vadīšanai nepieciešamās zināšanas un iemaņas var apgūt arī pašmācības ceļā no Ceļu satiksmes noteikumiem. Obligāts ir CSDD teorētiskais eksāmens ar 20 jautājumiem.

Motocikla vadītāja apliecības iegūšana ir komplicētāks process, kas atkarīgs no izvēlētā transportlīdzekļa veida un paša vecuma.

A1 kategorijas vadītāja apliecību jāsaņem tiem, kuru īpašumā ir vai būs motocikls bez blakusvāģa, kuru motora darba tilpums nepārsniedz 125 kubikcentimetrus un jauda 11 kilovatus (15 zirgspēkus). B1 kategorijas apliecība nepieciešama tiem, kuri vēlas braukt ar triciklu vai kvadriciklu, kura konstrukcijā paredzētais maksimālais ātrums pārsniedz 45 km/h vai kuriem ir iekšdedzes motors ar 50 cm³ vai lielāku darba tilpumu (kvadricikla pašmasa nepārsniedz 400 kg (550 kg, ja tas paredzēts kravu pārvadāšanai) un jauda – 15 kW). Šis termins attiecas uz četrriteņu mopēdiem ar pašmasu virs 350 kg, bet neattiecas uz motocikliem ar blakusvāģi. Par A1 un B1 kategorijas vadītāja apliecības iegūšanu var sākt domāt, sākot ar 16 gadu vecuma sasniegšanu, un apmācība autoskolā nav obligāta, šo transportlīdzekļu vadīšanai nepieciešamās zināšanas un iemaņas var apgūt pašmācības ceļā. Apliecība saņemama CSDD pēc teorijas un vadīšanas eksāmena nokārtošanas.

Motociklu ar 25 kW jaudu drīkst vadīt, sākot no 18 gadiem, sasniedzot 21 gada vecumu, potenciālajam motobraucējam jau ir pieejami visu kubatūru motocikli bez jaudas ierobežojuma.

A kategorijas vadītāja tiesību iegūšanai ir jākārto attiecīgie vadītāja kvalifikācijas iegūšanas eksāmeni (teorija un vadīšana), un līdz ar šīs kategorijas apliecības saņemšanu atkrīt nepieciešamība pēc atsevišķas M, A1 un B1 kategorijas apliecības. Tiem, kuriem ir tiesības vadīt A, B, C1, D1, C vai D kategorijas transportlīdzekļus, Latvijā atļauts vadīt arī M, A1 un B1 kategorijas transportlīdzekļus.

Ja kāds autovadītājs, kam jau ir B vai augstākas kategorijas vadītāja apliecība, vēlas iegūt motovadītāja apliecību, viņam autoskolā ir jāapgūst tikai vadīšanas kurss un CSDD jānokārto A kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas eksāmens.

B un augstākas kategorijas autovadītāja apliecības esamība vai neesamība tieši ietekmē maksu par eksāmenu – ja B kategorijas vadītāja apliecības nav, tā būs Ls 29,90 (Ls 8,88 teorētiskais eksāmens + Ls 21,05 braukšanas eksāmens). Ja ir B kategorijas vadītāja apliecība, nepieciešams nokārtot tikai braukšanas eksāmenu, kas maksā Ls 21,05. Tad ir vērts ieskatīties arī savā medicīniskās apskates kartiņā – ja A kategorija ir nosvītrota, medicīniskā apskate būs jāiziet vēlreiz.

Motobraukšanas apmācību piedāvā praktiski visas autoskolas, vidējais kursu ilgums ir divas nedēļas, bet var būt arī vairāk, ja traucē aizņemtība darbā vai ir vajadzība pēc papildu nodarbībām, vai mazāk, ja labāk sokas. Izmaksas ir aptuveni Ls 250.

Autoskolas „Akmens un Co.”instruktors Māris Akmens zina stāstīt, ka motovadītāju apmācība ir specifiska, jo šajā gadījumā instruktors kursanta kļūdas nevar labot, nospiežot otru gāzes pedāli vai pielabojot kādu manevru, kā tas iespējams mācību automašīnās. Motobraukšanas apmācībā instruktors brauc nopakaļ mašīnā un tikai pa rāciju var instruēt savu „audzēkni”. „Visgrūtāk ir ar tiem, kas vispār nav braukuši ar divriteņu transportlīdzekli, tādus vajadzētu sūtīt uz velosipēdistu kursiem, lai iemācās līdzsvaru noturēt,” saka instruktors. „Kas attiecas uz pašmācības ceļā apgūtu motobraukšanu, ko pieļauj A1 kategorijas apliecības iegūšanas noteikumi, lielas kļūdas nav ievērotas, jo ir apmēram zināmas, var paredzēt, ko kurā situācijā cilvēks darīs. Galvenā kļūda – iedomāties, ka zini noteikumus!”

Braukšanas eksāmenā ir jāizbrauc astoņas figūras – astotnieks, pagrieziens, laipa, mazā čūska, ātrais slaloms, šķēršļa apbraukšana ar bremzēšanu un bez bremzēšanas, STOP līnija un beigās motocikla iestumšana garāžā. „Tā tikai šķiet, ka motocikla iestumšana garāža ir vienkārša – ja kājas līdz zemei nesniedzas, kā tad iebrauksi?” ironizē pieredzējušais instruktors. „Bet var jau arī nokāpt no motocikla un iestumt.”

„Akmens un Co.”saviem kursantiem nodrošina vienu īpašu „ekstru”, kas krietni mazina nervu spriedzi, mācoties braukt – motociklu ar speciālu, oriģinālu mācību drošību karkasu. Apziņa, ka braucamais paša neveiklības vai pieredzes trūkuma dēļ necietīs un nebūs jāatlīdzina skāde, ļoti palīdz.

Neskatoties uz to, ka no likuma viedokļa visjaunākie M kategorijas apliecības īpašnieki ir nepilngadīgi, viņiem ir jāievēro visi Ceļu satiksmes noteikumi, kā arī vēl daži papildu ierobežojumi, kas attiecas tieši uz viņiem. Pirmām kārtām jau braukšanas ātruma ierobežojums līdz 45 km/h un obligāta aizsargķiveres lietošana. Pārkāpumu gadījumā par nepilngadīgo pārkāpēju atbild viņa vecāki vai aizbildņi, atbilstoši administratīvajiem noteikumiem. Savukārt uz pieaugušajiem motobraucējiem attiecas tieši tie paši noteikumi, kas uz autovadītājiem, tieši tāpat tiek pelnīti soda punkti un notiek to dzēšana. Policijas pārstāvji gan atzina, ka gados jaunākie motovadītāji ir salīdzinoši uzvedīgāki un krietni retāk pārkāpj gan kopējos, gan savus noteikumus.

Tā kā motocikls ir transportlīdzeklis, uz to attiecas visas tās pašas prasības par apdrošināšanu, kas attiecas uz automašīnu. OCTA nosaukumā jau ietverts apzīmējums „obligātā”, tā kā bez tās neviens motocikls uz ielas nedrīkstētu rādīties. Attiecībā uz KASKO apdrošināšanu, to klients izvēlas pats, pirkt vai ne, ja vien to neprasa kredītiestāde, kurā transportlīdzeklis tiek finansēts vai ir ieķīlāts. Savukārt apdrošinātājs šajā gadījumā nav spiests obligāti izdot polisi vai sniegt piedāvājumu, ja, piemēram, uzskata, ka risks ir paaugstināts, vai ja klients ir ar sliktu vēsturi un ir nevēlams kompānijai, skaidro „Baltijas Apdrošināšanas Nama”, AAS pārstāvis Krišjānis Caune. Ir apdrošināšanas kompānijas, kuras vispār neizsniedz KASKO polises motocikliem.

Motocikla apdrošināšanas polises cenu nosaka līdzīgi kritēriji kā automašīnai – vadītāja stāžs, vēsture (gan finansiālā, gan arī kā koplietošanas ceļu dalībniekam), motocikla apdrošinājuma summa, tā novietošana vai glabāšana, kad tas netiek lietots, kā arī motociklam uzstādītās drošības iekārtas (signalizācijas u. tml.). OCTA polises cenu nosaka Latvijā ieviestā BONUS-MALUS sistēma. Ja OCTA polise tiek iegādāta pirmo reizi, tiek piešķirta standarta bonus-malus klase – sestā. Juridiskajām personām šī bonus-malus klase veidojas, summējot kopā visus transportlīdzekļus.

OCTA polise netiek prasīta pavisam mazo motociklu (līdz 50 cm³) vadītājiem, bet eksperti iesaka jebkuram motorizēta transportlīdzekļa vadītājam iegādāties kādu polisi. „Es ieteiktu katram, kurš piedalās kopējā ceļu satiksmē ar šādu transportlīdzekli, padomāt par brīvprātīgo civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas polisi, kas nav obligāta visiem, bet darbojas tāpat kā OCTA – ja jūs kā vadītājs nodarāt bojājumus trešajai personai, tos sedz apdrošinātājs, nevis jūs,” uzsver Krišjānis Caune. „Un bieži vien, redzot „ašos” motorolleristus, kuri veikli pamanās lavierēt starp līdzās braucošajiem auto, pats kā vadītājs aizdomājos, kas notiks, ja kāds no šiem braucējiem nejauši noskrāpēs sānus kādam „šikam” auto, ko tad? Tie ir visai droši tiesu darbi, tāpēc ir vērts padomāt!”

Komentāri:

Viesis: Niks - 24. februārī 2016 15:06

A kategorija par īpaši draudzīgām cenām, A kategorija http://autoskola-eksperts.com/akategorija-cenas/

Viesis: Jana - 21. jūnijā 2016 13:40

Jup, NiK! Es arī ieguvu motocikla tiesības Ekspertā! Reāla motoskola! http://autoskola-eksperts.com/a-kategorija/

Viesis: spocis - 23. maijā 2018 07:29

Es gan, pēc personīgās pieredzes, varu teikt, ka labākā skola ir www.krustojumi.lv/a-kategorija

Viesis: Liene - 29. novembrī 2018 16:16

Noteikti sākumā jāiegūst "B" kategorijas tiesības ( https://burnickis.lv/b-kategorija/ ) un pēc tam ir jēga domāt par "A" kategoriju.

Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-