"Jaguar S- type" leģenda

Pievienots: 28. aprīlī 2008 23:13 | Autors: Agnios Krauja | Komentāri: (0)

Pēc 2002. gadā veiktās tehniskās uzlabošanas un pavisam minimālām neuzkrītošām izmaiņām ārējā dizainā, S–type ir kļuvis par daudz bīstamāku sāncensi vācu premium saloniem, tādiem kā jaunais Audi A6, Mercedes E klasei un BMW 5. sērijai.Jaguar vārds autopasaulē pirmo reizi parādās 1936. gadā, kad Sera Viljama Laionsa 1922. gadā dibinātā Swallow Sidecar Company prezentē sporta rodsteru SS 100 Jaguar. Skaitlis 100 nosaukumā simbolizē auto maksimālo ātrumu 100 jūdžu stundā (160 km/h), bet vārds

Jaguar – šā auto plēsīgo dabu. Tātad sākumā Jaguar bija modelis, nevis auto marka. Tomēr šodien vairs neviens nešaubās, ka Jaguar vārds ir ideāla izvēle kaķa grācijas un elegances, jaudas un izveicības apvienojuma raksturošanai, kas turpmāk vienmēr piemitis britu mašīnām no Koventrijas.

Par pirmo īsto Jaguar markas auto kļuva 1948. gada rodsters XK 120, kas tolaik spēkojās ar Ferrari par visātrākā auto titulu. Skaitlis 120 nosaukumā atkal apzīmēja maksimālo ātrumu jūdzēs (aptuveni 193 km/h). Piecdesmitajos gados uz šā modeļa bāzes tapa vēl ātrākie Jaguar XK 140 un 150, kā arī Lemānas diennakts sacīkstēs piecas uzvaras atnesušie prototipi C–Type un D–Type.

Īpaši populāra Jaguar marka kļuva 60. gados, pēc tam, kad tika radīts Jaguar E-type. 1961. gada Ženēvas autosalonā debitējušais E-Type bija viens no skaistākajiem sporta automobiļiem un atnesa firmai pasaules slavu. Gan kabrioleta, gan kupejas virsbūve ar plūdenajām līnijām uzskatāma par auto harmoniskuma etalonu ne vien sešdesmitajos, bet arī mūsdienās. Nākamā lielā veiksme bija sešdesmito gadu sporta sedans Jaguar Mk II. Tā klasiskās, tīrās dizaina līnijas uz ilgu laiku noteica prestiža sedanu stilistiku. 1959. gadā, kad parādījās šis auto, tika atklāta Britu salās pirmā ātrgaitas automaģistrāle, un tas nozīmēja oficiāli atļautos 200 km/h. Šis biznesa ekspresis ne tikai bez piepūles spēja šādu ātrumu sasniegt, bet bija arī ļoti kluss, komfortabls un viegli vadāms. 10 gadu laikā tika pārdots vairāk nekā 80 tūkstoš kompaktā Jaguar eksemplāru. Mk II ilgu laiku tika uzskatīts par pēdējo īsto britu sporta salonu. Un atšķirībā no lielākās daļas mūsdienu “sporta salonu” jēdziens “sports” tika attaisnots sacīkšu trasēs. Starp citu, Mk II bija ne tikai populārā TV seriāla “Inspektors Mors” galvenā varoņa dienesta vāģis, bet arī ģeniālā F–1 konstruktora, Lotus komandas īpašnieka Kolina Čepmena personiskais auto. Bet vēl nozīmīgāks ir fakts, ka ar MkII pa koplietošanas ceļiem ikdienā vizinājās arī F–1 pasaules čempions Greiems Hills.

Astoņdesmitajos gados Jaguar atgriezās lielajā sportā, izcīnot uzvaras gan toreiz populārajā Eiropas čempionātā autošosejā, kur piedalījās Jaguar XJS–R, gan divos Lemānas 24 stundu braucienos: 1988. gadā triumfēja Jaguar XJR9, pēc diviem gadiem – XJR12. Arī 1993. gada Lemānas diennakts sacīkstē Jaguar XJ 220C pirmais šķērsoja finiša līniju, taču šī uzvara tika atņemta par mašīnas it kā neatbilstību tehniskajiem noteikumiem. Savas rokas pie stūres Jaguar uzvaru kaldi-nāšanā pielikuši arī populārie F–1 piloti Mārtins Brandls un Deivids Kulthards.

Astoņdesmito gadu vidū Jaguar tika vaļā no British Leyland korporatīvajiem žņaugiem, lai tūlīt pat 1989. gadā iekļautos Ford impērijā.Protams, vācu premium salonu kabīnēs viss ir nostrādāts godam, tomēr tur nav tāda fīlinga kā jaguārā. Britu interjerā ir pavisam citi trumpji – tas neizskatās vienkārši bezpersoniski moderns, bet arī ne novecojis, drīzāk klasisks. Respektablā salona raksturīgās iezīmes ir izsmalcinātība, elegance un tradīcijas. Katrā ziņā, tas raisa īpašas emocijas. Kopš 2002. gada S–type paneļa arhitektūra ir tāda pati kā XJ un XK modeļiem. Pelēkā ādas apdare panelī kopā ar gaišo ādu sēdekļos kopā dod tādu kā viegluma sajūtu. Spoži lakotie gaišie kļavas koka paneļi nezinātājam izskatās akurāt kā lētās japāņu mašīnās pierastā koka imitācija no plastikāta, tomēr šeit koks ir pavisam īsts, lai gan respektablāk, protams, izskatītos brūnais riekstkoks. Vadītāja vieta it kā veidota tieši tev, ir ārkārtīgi viegli atrast ideālu pozīciju. Tieši priekšā ir gaumīgi, viegli nolasāmi pulksteņi un lieliska ar ādu apvilkta stūre, kurā iestrādāti kruīzkontroles un audiosistēmas vadības taustiņi. Zema sēdpozīcija ar lielisku sānu atbalstu. Sēdekļa un stūres elektriskās regulēšanas iespējas ir gandrīz neierobežotas.

Mūsu degustatori vēl nebija sastapuši automobili, kuram būtu katrai gaumei tik ideāli pieregulējama vadītāja pozīcija! Bez tam, auto piemīt atmiņa diviem sēdekļa, stūres un spoguļu regulējumiem. Kā pašsaprotamas lietas šeit iederas automātiskā divzonu klimatkontrole, Alpine audio ar CD atskaņotāju un sēdekļu apsilde. Aizmugures pasažieriem nodrošināta pietiekama telpa elkoņu un ceļgalu apvidū, un tikai pie ērtībām E–klasē pieraduši divmetrinieki varētu sūdzēties par to, ka galva atduras griestos. Jaguar 400 litu bagāžnieks, protams, neiztur konkurenci ar BMW un Mercedes 520 litriem, bet kurš gan premium klases sedana lietotājs regulāri brauc ar līdz augšai piekrautu bagāžnieku?

Pēc 2002. gadā veiktās tehniskās uzlabošanas un pavisam minimālām neuzkrītošām izmaiņām ārējā dizainā, S–type ir kļuvis par daudz bīstamāku sāncensi vācu premium saloniem, tādiem kā jaunais Audi A6, Mercedes E klasei un BMW 5. sērijai. Par spīti konservatīvajiem markas cienītājiem, kurus satrauc apziņa, ka zem aristokrātiskā motora pārsega pukst ne tik dižciltīga sirds – 2,7 litu V6 turbodīzelis, kāds atrodams arī varžēdāju vāģos Peugeot un Citroen, tieši ar šo motoru S–type ir vislielākās izredzes cīņā ar vāciešiem. Lai gan Jaguar spēka agregāts ar saviem 206 Zs nav spēcīgākais klasē, jo BMW 530d lepojas ar 218 Zs, tas pārspēj pēc cenas sev tuvāko konkurentu – Mercedes E270 Cdi 174 zirgus. Tomēr, pēc dažādu neatkarīgu ekspertu vērtējuma, tieši Jaguar dzinējs ir visklusākais un ar vismazākajām vibrācijām apveltītais dīzelis klasē un šajos parametros pārspēj vāciešus bez ierunām.

Lai uzlabotu sabiedrības attieksmi pret Jaguar dīzeļdzinēju sirdīm, 2003. gada Frankfurtes autosalonā izrādīja konceptkāru Jaguar R–D6, kas mēģina pierādīt, ka sportisks Jaguar arī var būt ar dīzeļa motoru. Zem motora pārsega atradās jauns V6 cilindru 2,7 litru dīzelis ar divām turbīnām un 230 ZS jaudu.

Tiešā cīņā dragreisā no viena luksofora līdz nākamajam S–type ar dinamiku 8,4 sekundes līdz simtam teorētiski paliks 0,2 sekundes iepakaļ mersim un 1,2 sekundes aiz bembja. Tomēr lielus premium klases salonus nepērk šādiem mērķiem. Jaguar izcilā automātiskā ātrumkārba un lieliskā skaņas izolācija nodrošina salonā izsmalcinātāku komfortu. Otra lieta, kas dod britam priekšrocības, ir tā izcilā piekares komforta un vadāmības attiecība. Mašīna ir pietiekami mīksta un komfortabla, tajā pašā laikā tā ir lieliski izsvarota, balansēta un apveltīta ar asu informatīvu stūri un neitrālu uzvedību līkumos. Mašīna brauc komfortabli, ir lieliski vadāma, vienmēr kontrolējama, piekare teicami absorbē bedres. Lieliska šasija, kur uzsvars likts uz ātru braukšanu un precīzu vadāmību. Mašīnai ir arī teicamas bremzes.Automātiskā ātrumkārba ar ātrumkloķa U veida kulisi paredzēta ne tikai ieslēgšanai drive režīmā, bet arī manuālām darbībām, piemeklējot pārnesumus, ja nav slinkums. Ieslēdzot Sport režīmu, uzreiz sajūti jaguāru kā performance car. Jebkura apdzīšana notiek kā rotaļājoties. Un, ieminot grīdā kikdaunu, V6 izdod plēsīgam savvaļas kaķim pienācīgu rēcienu. Bet kopumā automāts slēdzas līgani un nemanāmi, reakcijas pieskaņotas gaitas līganumam. Braucienā baudām pilnīgu komfortu, un nav vēlēšanās kaut kur steigties. Salona solīdais ādas un koka interjers iedarbojas relaksējoši. Motors un ārpasaules trokšņi tikpat kā nav dzirdami. Jaguar pat mūsu pierastajos Latvijas ceļa apstākļos spēj palikt maksimāli komfortabls, ļaujot izbaudīt tā šasijas leģendārās kvalitātes – komfortu apvienojumā ar precīzu vadāmību. Auto apbrīnojami cieši turas pie ceļa pat ļoti asos līkumos, atsaucīgi reaģē uz stūres komandām un paklausīgi ietur uzdoto trajektoriju, radot vieglas un atbrīvotas braukšanas sajūtu. 



Mūsu degustētā S–type 2.7D V6 Executive cena ir 53079 eiro. Cenā iekļautas tādas Executive komplektācijai papildu opcijas kā ksenona gaismas, metāliskā krāsa un lietus sensori.

Pēc brauciena salīdzinām savas izjūtas ar profesionāļu vērtējumu. Žurnāla Autocar veiktajos salīdzinošajos testos: Jaguar S–type 2.7 D pret Audi A6 3.0 Tdi atrodam šādas atziņas. A6 ar savu jaudas/masas attiecību ir labāks taisnvirziena dinamikā uz autostrādes ar gludu asfaltu. Tomēr ātrā braukšanā pa līkumotajiem britu ceļiem ar sliktas kvali-tātes asfalta segumu Jaguar viennozīmīgi ir uzvarētājs. Jaguar piekare nav tik cieta kā vācu sporta sedaniem, tomēr auto uz ceļa ir fantastiski noturīgs ar precīzu stūri, kas nodrošina briljantu vadāmību. Atšķirībā no sportiskā, bet ļoti cietā audi, kurā milzums gudro elektronisko pilota palīgu kopā ar pārvieglo stūri nokauj braukšanas kaifu, jaguāru kā klasiskās piedziņas auto līkumos iespējams eleganti vadīt ne tikai ar stūri, bet arī gāzi. Ja dosities testbraucienā, lai izvēlētos savu auto nākamiem trim gadiem un visu dienu pavadīsiet tipiskos britu ceļos, nav šaubu, ka dosit priekšroku jaguāram, neatkarīgi no tā, vai jūsu prioritāte ir komforts vai braukšanas priek. Tā apgalvo Autocar, bet mums atliek tikai atbildēt uz jautājumu – vai Latvijas ceļš vairāk līdzinās vācu autobānim vai otršķirīgam lauku ceļam kaut kur miglainajā Albionā...

Tas ir neticami, ka sešus gadus vecs, lai arī divkārt uzlabots modelis spēj stāties pretī jaunajiem progresīvajiem konkurentiem. Tomēr, pat noparkots blakus jaunajam Audi A6, “džags” nebūt neizskatās 6 gadus vecāks, tikai dauz klasiskāks, solīdāks un arī… sportiskāks! Lai arī ne tik ātrs kā BMW, S–type piedāvā izsmalcinātību augstākā pakāpē, pienācīgu dinamiku un perfektu vadāmību, izcilu dinamisko komfortu. Tagad ar diskrēti atsvaidzinātu dizainu un bruņots ar dīzeli, S–type kļuvis par nopietnu spēlētāju premium līgā, ar kuru vairs nevar nerēķināties.

Vārdu savienojums, ko nereti lieto mašīnu apzīmējumos – biznesa klases sporta sedans, visbiežāk izraisa jautājumu – kā gan iespējams savienot šos tik pretējos jēdzienus? – Ir vai nu sports, vai bizness! Šķiet, ka tieši Jaguar kopš 60. gadiem ir šā apzīmējuma saturam ticis vistuvāk. Ja Autoinfo pavasarī degustētā Alfa 159 ir mašīna tiem, kam patīk BMW dinamiskās īpašības, bet nepatīk tēls, tad Jaguar S–type ir mašīna tiem, kuri vēlas apvienot Mercedes komfortu ar Audi dinamiku, bet vairāk par visu – saglabāt un uzsvērt savu īpašo individualitāti. Jo kaķis tomēr savā būtībā ir lepns un neatkarīgs dzīvnieks, kurš vienmēr staigā tikai tur, kur pašam patīk. Jaguar vienmēr sevī ir iemiesojis neatkarību un stilu. Savā būtībā konservatīvs, viegli elegants, tomēr apskaužami stilīgs. Jaguar palicis uzticīgs savām galvenajām vērtībām, kas noteikušas šo auto prestižu, jau vairāk kā 30 gadu.

Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-