„Mercedes-Benz” Latvijā- vēturisks ieskats.

Pievienots: 14. septembrī 2010 11:04 | Autors: Valdis Kļaviņš | Komentāri: (1)

„Mercedes-Benz” firmu Latvijas teritorijā pazina jau 20. gs. sākumā, kad (vēl pirms abu autobūves flagmaņu Daimler un Benz apvienošanās 1926. g.) Latvijas muižniekiem un Rīgas ierēdņiem bija gan „Benz” gan „Mercedes” marku automobiļi. Neatkarīgās Latvijas pirmsākumos bija saglabājušies vairs tikai daži to pārstāvji. 20./30. gados Latvijā ar „Mercedes-Benz” automobiļu tirdzniecību nodarbojās K/S „Automobiļu inženieru birojs W. Wencelides”, kuru jau 1910. g. dibināja Latvijas Universitātes mācībspēks, daudzu pētījumu par iekšdedzes motoriem autors – Voldemārs Vencelīdess. Pēc Rīgas Motormuzeja rīcībā esošajiem statistikas datiem, 1935. g, Rīgā bija reģistrēti 15 „Mercedes-Benz” vieglie auto.

30. gadu otrajā pusē, palielinoties ekonomiskajai sadarbībai ar Vāciju, šīs markas īpatsvars palielinājās. Populārāki bija “mazie” vidējās klases 170V modeļi, bet bija arī pa kādam no luxus klases modeļiem, kā piemēam, 500 Nürburg un arī ļoti elegantais septiņvietīgais Pullman kabriolets „Mercedes-Benz 320 kabr. F”. Starp citu, ar šo automobili A. Tovičs uzrādīja labus rezultātus autosportā, piedaloties un gūstot 1. vietu lielo auto klasē 1938. g.  I Zvaigznes braucienā.

Otrā pasaules kara gados un tūlīt pēc kara periodā „Mercedes-Benz” automobiļu īpatsvars Latvijas ceļiem bija visai ievērojams. Kara gados ar tiem pārvietojās vācu armijas virsnieki, bet pēckara periodā tie bija atvesti no visas Eiropas kā kara trofejas.

Vēl līdz pat 80. gadu vidum Latvijā tika ekspluatēts samērā liels skaits “mazo” 170V un 230 (W143) ar izplatīto 4 durvju sedana virsbūvi. Labākie eksemplāri no šiem un arī augstākas klases modeļi pārsvarā bija Latvijas Antīko automobiļu kluba biedru īpašumā. Piemēram, 70./80. g. mijā Antīko automobiļu kluba un arī Motormuzeja dibinātājs Viktors Kulbergs demonstrēja savu labi restaurēto eleganto vidējās klases sporta kabrioletu „Mercedes-Benz” 320 kabr. A (1939.). Dažiem senās tehnikas entuziastiem bija arā vēl augstākas klases „Mercedes” modeļi, kā piemēram, Jurijam Telševskim piederēja ļoti rets vienā eksemplārā izgatavots kompresortipa sporta rodsters: „Mercedes-Benz” 500 K (1934.g.). Rīgas Kinostudijā tolaik atradās arā augstākās klases „Gross Mercedes” M-B 770 K, kādus 30. g. Vācijā lietoja tikai trešā reiha visvarenie. 70. gadu nogalē, kad muitas noteikumi Padomju Savienībā bija  kļuvuši demokrātiskāki, tirdzniecības flotes jūrnieki personiskai lietošanai sāka ievest importa auto. Starp tiem bija arī  Mercedes-Benz modeļi, galvenokārt vidējās klases: W115, un W110, kā arī S klase: W108 ar 2,5 un 2,8 litru motoriem, un pa kādam W111. 80.gados Latvijas PSR iekšlietu ministrs Drozds lietoja tumši zilu „Mercedes-Benz” 350SE (W116). Līdzīgs W116 modelis - tikai gaiši dzeltens ar 2,8 litru motoru, tolaik bija arī arhitektam Strautmanim. Pēc nostāstiem, šo auto arhitekts iegādājās no valsts, kura savukārt to bija konfiscējusi kāda kuģa kapteinim, kurš kļūdījās laika aprēķinos un atveda otru importa auto mēnesi ātrāk, nekā bija beidzies noteiktais termiņš kopš iepriekšējā importa auto ievešanas (tie bija 5 gadi).

        Šodien Latvijā „Mercedes” marka ir ļoti populāra. Diezgan bagātīgs klāsts ir Antīko automobiļu kluba biedru privātkolekcijās, sākot ar 170 V modeli un beidzot ar elegantajiem 320 modeļiem. Privātkolekcionāru īpašumā ir arī vairāki 50. g. Leģendārā “kaijas spārna” mazie brāļi: 190 SL. Skumīgāka situācija ir ar lielajiem S klases 60. g. modeļiem. Jūrnieku vestā godība ir praktiski izzudusi, bet jauni automobiļi ir ļoti maz ievesti, jo īpaši. elegantie 60. g. W111, vai W112 modeļa, kabrioleti vai kupejas (coupe). Jaunāka modeļa eksotiskie sporta „Mercedes” (R107 un C 107) šobrīd ir vienīgā klasika, kura pārstāvēta diezgan vispusīgi. 

MERCEDES–BENZ Rīgas Motormuzejā 

MERCEDES–BENZ 380  /W22/ (1934. g.)



Viens no “mazākajiem” augstākās luxus klases 30. gadu „Mercedes” modeļiem, kuriem uzstādīja motorus ar kompresoru. Faktiski, šos automobiļus izgatavoja ļoti nelielā sērijā (157 eks. divos nepilnos ražošanas gados) pēc individuāliem pasūtījumiem, virsbūves veidu noteica nākamā klienta vēlme.  Pēc šobrīd vēl dokumentāli  neapstiprinātas informācijas, šī „Mercedes” īpašnieks 30. gados bija Lielvācijas dzelzceļa šefs. 1933./34. g. izgatavoti tikai 6 šādi 4 durvju, 4 sānu logu sedani. Pēc Otrā pasaules kara, automobilis nonāca Padomju Savienībā kā kara trofeja, vēlāk vairākkārt mainīja īpašniekus. Automobili 90. gados restaurēja Antīko automobiļu kluba biedrs Normunds Orleāns.

TEHNISKIE DATI: 90/120 ZS pie 3400 apgr. min, 8 cil., 3823 cm3, OHV, 2100 kg, 135 km/h 

MERCEDES–BENZ 290  / W18 II/ (1937. g.)



1933.g. starptautiskajā Berlīnes auto izstādē sabiedrībai tika demonstrēts tolaik jaunais prestižais vidējās klases bāzes modelis ar 2,9 litru 6 cilindru motoru. Jāatzīmē, ka šis bija pirmais „Mercedes” automobilis, kuram uzstādīja progresīvo 12 voltu elektroiekārtu.  Pirmās paaudzes 290 modelim virsbūves dizains vēl bija ieturēts 20. gadu stilā, bet 1935. g. Berlīnes auto izstādē tika demonstrēts jau pilnīgi jaunas plūdlīnijas formas 4 durvju sedans ar atsevišķu bagāžas nodalījumu uz pagarinātās riteņu bāzes (3300 mm) šasijas. Šis virsbūves dizains kļuva par noteicošo 30. gadu otrās puses vidējās klases „Mercedes” automobiļos. 

Jāatzīmē, ka 290 modelim tika piedāvāts visplašākais virsbūvju diapazons „Mercedes” automobiļu vēsturē – 1936. g. 16 dažādi virsbūvju varianti uz abām šasijām, t. i., ar normālo (2880 mm) riteņu bāzi un pagarināto (3300 mm). Muzejā eksponētais auto ilgus gadus atradās Jūrmalā. Plašāka sabiedrība to pirmo reizi ieraudzīja starptautiskajā seno spēkratu salidojumā „Rīga – 86” Brīvdabas muzejā, kurš bija veltīts pasaules autobūves simtgadei. Nedaudz vēlāk to iegādājās Antīko automobiļu kluba biedrs Jevgeņijs Popovs.  

TEHNISKIE DATI: 68 ZS pie 3200 apgr. min, 6 cil., 2867 cm3, sv, 1865 kg, 103 km/h 

MERCEDES–BENZ 230 /W143/ kabriolets B (1938. g.)



1936. gada oktobrī uz “garās” 200 modeļa šasijas sāka montēt 2,3 litru motorus, tā radot vienu no 30. gadu populārākajiem „Mercedes” vidējās klases modeļiem. No 1936. g. līdz 1941. g. saražoja 19324 eksemplārus ar 7 dažādu veidu virsbūvēm. Populārākā no tām bija klasiskā 4-durvju sedana  tipa virsbūve ar atsevišķo apaļo plūdlīnijas formas bagāžnieku, kādu liela daļa vidējās paaudzes cilvēku atceras no padomju laika kinofilmas „Septiņpadsmit pavasara mirkļi”, kur ar šādu auto brauca padomju izlūks štandarten fīrers Štirlics (aktieris Vjačeslavs Tjihonovs). Šai sakarā vēl tagad bijušās PSRS teritorijas seno spēkratu entuziasti  230 /W143/ modeli atpazīst pēc iesaukas – “Štirlics”.

Jāatzīmē, ka muzejā eksponētais elegantais 2 durvju 4 vietīgais kabriolets B (pēc „Mercedes” automobiļu virsbūvju klasifikācijas), šodien ir visai reti sastopams eksemplārs. Ilgus gadus tas izjaukts nostāvēja kādā mājā uz bēniņiem. 2004.g. restaurējis un muzejā eksponē Latvijas Antīko automobiļu kluba biedrs Normunds Orleāns.

TEHNISKIE DATI: 55 ZS pie 3600 apgr. min, 6 cil., 2229 cm3, sv, 1480 kg, 115 km/h 

"MERCEDES–BENZ" 230 /W153/ (1939. g.)



Pārbaudīto motoru konstrukciju un tiem laikiem  modernu virsbūves formu apvienojums parādījās īsi pirms Otrā pasaules kara jaunajā vidējās klases modelī – "MERCEDES-BENZ" 230 (W153), kurus ražoja no 1938. g. novembra līdz 1944. g. februārim. Šā modeļa konstruktors bija Hanss Gustavs Rērs, kuram 20/30. gadu mijā piederēja autobūves firma „Rõhr Auto A.G.”. 1937. g. pēc konstruktora nāves automobili līdz ražošanai noveda viņa ilggadējais līdzstrādnieks Jozefs Daubens.

Kā vienam no pirmajiem „Mercedes” modeļu vēsturē šim auto  konstrukcijā bija izmantots X– veida ovālcauruļu rāmis un motors ar alumīnija galvu. Turklāt šis bija pirmais„Mercedes” modelis, kuram tika uzstādīta četrpakāpju pārnesumu kārba ar visiem sinhronizētiem pārnesumiem. Tā virsbūve atšķirībā no visiem iepriekšējiem modeļiem, tika izgatavota pilnībā no tērauda, tas ir, bez nesošajām virsbūves koka konstrukcijām. Diemžēl pasaules konflikta apstākļos, šis tolaik ļoti veiksmīgais automobilis nespēja pienācīgā apmērā iekarot tirgu, toties pēc Otrā pasaules kara tas kļuva par bāzes modeli un etalonu ilgstošam laika periodam koncerna „DAIMLER – BENZ A.G.” vieglo automobiļu ražošanas programmā. 30. gadu nogalē līdz baltvāciešu repatriācijai uz Vāciju tieši šādu automobili lietoja arī Voldemārs Vencelīdes, no kura dēla 90. g. muzejs saņēma dāvinājumu – šā modeļa ceļojuma koferus.  Eksponētais auto 20. gs. 40./ 50. gados piederējis kādam VDK darbiniekam Maskavā, bet samērā maz ticis ekspluatēts, vēlāk vairāk kārt mainījis īpašniekus, līdz 1993. g.nonāca Rīgas Motormuzeja krājumā. Piedalījies spēlfilmas „Baiga vasara” uzņemšanā.

TEHNISKIE DATI: 55 ZS pie 3600 apgr. min, 6 cil., 2290 cm3, sv, 1480 kg, 120 km/h  


MERCEDES–BENZ 170V (1939. g.)



Ar devīzi: “Automobilis braukšanai ikdienā un katram!” 1935. g. nogalē konveijeru atstāja pirmais 30. gadu vācu visvairāk būvētais vidējās klases vieglais auto. Līdz 1942. g. saražoja 74964 eksemplārus, kuriem bija liela virsbūvju dažādība. Bez tam jāatzīmē, ka bez īpašiem konstruktīviem uzlabojumiem šo modeli ražoja arī pēc Otrā pasaules kara, laika periodā no 1947. līdz 1953. g. septembrim.

Pirmo reizi „Mercedes” vēsturē šim modelim uzstādīja četrcilindru motoru un X veida ovālcauruļu rāmi. 170V modelis bija vienkāršs uzbūvē un drošs ekspluatācijā. Degvielas padeve bija nodrošināta uz pašteci. Eksponētajam auto virsbūve izgatavota pēc individuāla pasūtījuma, iebūvējot jumtā atveramu lūku. Pēckara periodā tas piederējis ģimenei, kura dzīvoja netālu no Rīgas Motormuzeja, Mežciema ielā,  no tās 1989. g. auto iegādājās Antīko automobiļu kluba biedrs Atis Cepītis. 90. g. sākumā auto restaurēts sadarbībā ar seno spēkratu restaurācijas firmu „Tehno Rīga” Motormuzejā, 90. g. vidū maiņas ceļā  no A. Cepīša iegūts muzeja krājumā. 1998. g. auto filmēts filmā „Baiga vasara”, bet 2003. g. – Krievijas seriālā „Sarkanā kapella”.

TEHNISKIE DATI: 38 ZS pie 3400 apgr. min, 4 cil., 1697 cm3, sv, 1150 kg, 108 km/h



AI2007(120)
 

Komentāri:

MAD_DOG - 15. septembrī 2010 15:16

Izlabojiet kluudas:
Pēc nostāstiem, šo auto arhitekts iegādājās no valsts, kura savukārt to bija konfiscējusi kāda kuķa kapteinim, kurš kļūdījās laika aprēķinos un atveda otru importa auto mēnesi ātrāk, nekā bija beidzies noteiktais termiņš kopš iepriekšējā importa auto ievešanas (tie bija 5 gadi).

un

tipa virsbāve ar atsevišķo apaļo plūdlīnijas formas bagāžnieku, kādu liela daļa vidējās paaudzes cilvēku atceras no padomju laika kinofilmas „Septiņpadsmit pavasara mirkļi”, kur ar šādu auto brauca padomju izlūks štandartenfīrers Štirlics (aktieris Vjačeslavs Tjihonovs). Šai sakarā vēl tagad bijušās PSRS teritorijas seno spēkratu entuziasti 230 /W143/ modeli atpazīst pēc iesaukas – “Štirlics”.

Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-