SsangYong Rexton / Jeep Commander

Pievienots: 7. oktobrī 2007 18:03 | Autors: Agnis Krauja | Komentāri: (0)

Eiropā uz ceļiem džipus redz pavisam reti, ar tiem brauc vai nu fermeri vai ieceļotāji no Austrumeiropas. Latvijā tik daudz džipu braukā ne jau no labas dzīves, drīzāk otrādi. Eiropā uz ceļiem džipus redz pavisam reti, ar tiem brauc vai nu fermeri vai ieceļotāji no Austrumeiropas. Latvijā tik daudz džipu braukā ne jau no labas dzīves, drīzāk otrādi… 

  To nosaka mūsu īpašais ceļu stāvoklis un īpašā braukšanas kultūra. Jo šādas mašīnas dod drošības sajūtu gan pret bedrēm, gan satiksmes haosu. Pārdošanas statistika tikai vēlreiz apliecina šo mūsu iepriekšējā numurā izteikto apgalvojumu: “Visiem ceļiem vajadzīgs džips”! Jo uz Latvijas ceļa valda “latvietis parastais”, kurš lepojas ar to, ka ir patriots, sistemātisks nodokļu nemaksātājs un valsts izdoto normatīvo aktu – Ceļu satiksmes noteikumu ļaunprātīgs pārkāpējs. Viņš labprāt “taisa sūdus”, bet nekad nejūtas vainīgs (šeit vietā piebilst, ka no latīņu valodas vārdam “parastais” tulkojums visai zīmīgs – “vulgaris”). Saeimas vēlēšanās, tāpat kā Eirovīzijā, šis “latvietis parastais” balso tikai un vienīgi par TV visbiežāk rādītām sejām. Viņš uzskata sevi par izcilu rallistu, kam tāpēc vien uz ceļa pienākas priekšroka, viņš brauc ar pēc iespējas lielāku vāģi, jo respektu taču nosaka izmērs! Nav mūsu uzdevums pētīt – kas “parasto latvieti” par tādu padarījis – 50 okupācijas gadi vai 10 mežonīgā kapitālisma gadi. Toties mēs varam ieteikt automašīnas, ar kādām visdrošāk braukt starp parastiem latviešiem, jo uz mūsu ceļiem izdzīvo stiprākais! Tādi esam, un ar to lepojamies…

Visvairāk CSDD 2007.gada pirmajos divos mēnešos reģistrētas jaunas apvidus automašīnas – 1225 jeb 23,8% no kopējā jauno automašīnu skaita; janvārī un februārī reģistrēto jauno automašīnu sarakstā trešajā vietā ierindojās Toyota Land Cruiser – reģistrētas 163 šādas automašīnas. Degustācijā apskatīsim šā modeļa tiešos konkurentus – SsangYong Rexton un Jeep Commander.



Auto pasaulē pēdējos gados manāma liela rosību apvidus modeļu sektorā – Eiropā un Korejā visi sākuši ražot parketa džipus, bet Amerika, protams, iet savu ceļu.

Rexton ir lielākais un dārgākais no SsangYong markas apvidniekiem. Rexton var uzskatīt par pasaules pilsoni, jo tā dizains ir slavenā ItalDesign meistaru roku darbs, bet dzinēju un pārnesumkārbu Korejā ražo pēc DaimlerChrysler licences. Tāds pats turbodīzelis un piecpakāpju automātiskā ātrumkārba tika uzstādīti iepriekšējās paaudzes Mercedes-Benz ML. Protams, tagad tiek piedāvāta Rextonotrā paaudze – atjaunotais modelis ar uzlabotu, jaudīgāku dīzeļdzinēju un modernizētu neatkarīgo aizmugures piekari. SsangYong Rexton jau bāzes versijā pieejams ar 165 ZS 2,7 litru turbodīzeli un piecpakāpju automātisko pārnesumkārbu ar rokas pārslēgšanas režīmu tiptronic. Turklāt automātiskajai transmisijai rokas pārslēgšanas režīmā pārnesumus var pārslēgt ar podziņām uz stūres. Rexton jau bāzes modelī ir aprīkots ar praktiski visu nepieciešamo, tomēr atstājot iespēju papildu aprīkojuma klāstam, kas noteikti apmierinās visizsmalcinātākā komforta cienītāja prasības.

Commander ir klasisks džipa dizains, un tas ir pirmais Jeep automobiļu klāstā ar trim sēdekļu rindām standarta komplektācijā, kurās var sasēsties līdz septiņiem pasažieriem. Veidojot Jeep Commander, obligāts noteikums bija ne tikai vienlīdz ērti iesēdināt septiņus pasažierus, bet arī nodrošināt labāko apvidus automobiļa caurgājamību, kā arī patīkamu gaitu, braucot pa cieta seguma ceļiem. Jeep konstruktoru komanda izmantoja savā klasē labākā amerikāņu automobiļa elementus: aprīkoja Commander ar identisku 4x4 riteņu pie-dziņas sistēmu, piekari un jaudas pārvades iekārtu kā vairākkārt apbalvotajam Jeep Grand Cherokee. Raupjais pilnpiedziņas apvidus automobilis ir konstruēts, lai sevī apvienotu Jeep automobiļiem raksturīgo brauktspēju, veiktspēju, funkcionalitāti, kā arī modernākās tehnoloģijas.

SsangYong Rexton

Dienvidkorejas autoražotāja specializācija ir apvidus automobiļi. Pirms gadiem desmit Eiropā par automobiļiem ar nosaukumu Ssang Yong lietas kursā bija šaurs speciālistu loks, bet ierindas pircējiem tumšie zirdziņi toreiz bija pat tagad plaši pazīstamie Korejas brendi Hyundai un Kia.

Eksportam uz Eiropu Ssang Yong pievērsās tikai 1995. gadā ar apvidus auto Musso, kas tapa sadarbībā ar Mercedes-Benz. Gadu vēlāk nelielais uzņēmums nāca klajā ar trīsdurvju modeli Korando, bet 1997. gadā uzsāka ražot luksuslimuzīnu Chairman. Visi trīs modeļi ir redzēti arī Latvijā, lai gan vairums ļaužu joprojām, izdzirdot vārdu Ssang Yong, neizpratnē rausta plecus. Izsekot līdzi strauji augošās Korejas autobūves attīstībai nemaz nav viegli, Korejas auto zvaigznājā Ssang Yong Motors parādījās tikai 1988. gadā, kad pirms diviem gadiem pārpirkto autoražotni Dong A Motor Company pēc sava ģīmja un līdzības pārdēvēja kopš 1939. gada pastāvošā daudznozaru kompānija Ssang Yong. Bet kravas auto un specializētas tehnikas ražošanai tajā ir senāka vēsture no 1954. gada, kad firma ar nosaukumu Ha Dong Hwan izlaida pirmos autobusus. Arī apvidus automobiļi tika ražoti no 1974. gada, bet līdz pat Musso tie bija arhaiski braucamie pēc amerikāņu Jeep un japāņu Isuzu licencēm. Ssang Yong uzplaukumu piebremzēja deviņdesmito gadu beigās uzliesmojusī Āzijas ekonomiskā krīze, un nelielā firma nonāca Daewoo konglomerāta kontrolē. Šķita, ka nāksies aizmirst oriģinālo nosaukumu, jo Musso un Korando ceļu pie pircējiem turpināja zem Daewoo firmas zīmes, tomēr pirms milzeņa Daewoo kraha Ssang Yong atguva patstāvību.



Tāpat kā lielie Korejas autobūvētāji, arī Ssang Yong krīzes laikos bija pamanījusies strādāt pie modeļu attīstības, un 2001. gadā dienas gaismu ieraudzīja pilnīgi jauns pilnizmēra apvidnieks Rexton. Tā galvenais uzdevums bija iekarot lielāko apvidnieku tirgu Ziemeļamerikā, taču mugura netiek uzgriezta arī Eiropai. Tātad, apvidnieku Rexton Korejā ražo jau piecus gadus, taču pie mums šis automobilis oficiāli tiek piedāvāts tikai no 2006. gada pavasara, kad Latvijā sāka veidoties šīs autofirmas dīleru tīkls. Nopietnība, ar kādu mazais Korejas tīģerēns ķēries pie lietas, liek domāt, ka pie auto ar nosaukumu Ssang Yong mums nāksies pierast. Pašlaik vietējie dīleri piedāvā trīs Ssang Yong modeļus, kas norāda uz korejiešu specializāciju. Taču vietējā tirgū ražotājs pārdod arī vieglos sedanus un cita veida mašīnas.

Pēc izskata Rexton atstāj solīda auto iespaidu, kā jau markas flagmanim pieklājas.  Salīdzinot ar citiem Ssang Yong modeļiem, kas dizaina ziņā izceļas ar virkni nestandarta risinājumu, Rexton izskatās eiropeiski. Kyron daudzi nodēvēs par šokējošu, jo tādu auto priekšdaļas risinājumu citur pat ar uguni neizdosies sameklēt. Actyon dizainam apzīmējums “lecīgs” patiesībā būtu pārāk maigs. Abi mūsu iepriekš degustētie Ssang Yong modeļi izcēlās ar savdabību, taču ne Kyron, ne Actyon nevarēja pretendēt uz dalību skaistumkonkursos, ko mūsdienu džipu modes izpratnē droši var atļauties Rexton. Jāsaka, ka piešķirt tik lielai kastei pievilcīgas dizaina formas – tas nav viegls uzdevums. Un itāļiem ar to izdevies tikt galā teicami. Gan tirgus līderis Landcruiser, gan pie mums tik iecienītais Pajero var tikai apskaust Rexton solīdās, atturīgi elegantās līnijas. Rexton radītāju rokas nav saistījusi nepieciešamība saglabāt kādu labi pazīstamu korporatīvo stilu, tamdēļ arī auto padevies kā interesants dizaina objekts.

Apvienojot bezceļa īpašības un eleganci vienā auto, dizaineri ir radījuši jaunu tēlu – sākot no reljefainā radiatora un modernajiem lukturiem līdz ar hromētajiem elementiem un sudraba krāsas jumta reliņiem, katra detaļa sevī ietver skaistumu un funkcionalitāti. Jāpiemin, ka visi džipa mačo stila atribūti, kas dažkārt atstāj lētas bižutērijas iespaidu, Rexton harmoniskajā dizaina ansamblī būs pilnīgi lieki. Lai gan Rexton veidojusi slavenā itāļu studija ItalDesign, tiek minēts, ka tieši priekšpuse esot pašu korejiešu veikums, un pirmās paaudzes oriģinālās formas radiatora reste tagad nez kāpēc nomainīta ar tipisku mersedesa atribūtiku.

Kad 2006. gada pavasarī SsangYong atjaunināja Rexton, būtiskākās izmaiņas skārušas tieši virsbūves priekšējo daļu. Šeit parādījušies jaunas, daudz apaļīgākas formas priekšējie lukturi, cits radiatora dekoratīvais režģis, kā arī jauns priekšējais buferis ar gaisa tvērēju un miglas lukturiem. Pateicoties šīm pārmaiņām, apvidus automobilis kļuvis pēc skata solīdāks un noteiktāks. Uzlūkojot atjaunoto Rexton, uzkrītošs ir mersedesa stilā ieturētais radiatora režģis. Nē, šāds radiators nav nevienam merša džipam, bet tas ļoti atgādina E-klases limuzīnu. Var jau būt, ka tieši šāds bijis korejiešu pasūtījums dizaineriem – jāizskatās kā mersim, bet vēl mersīgāk…



Bet kāds mūsu degustācijas dalībnieks izrādījās meršu nīdējs un paziņoja, ka iegādājoties Rexton, viņš tā priekšpusi nekavējoties pakļautu tūningam.

Arī sānskatā tiek meklēta līdzība ar M klases Mercedes, kaut gan masīvais jumta aizmugures balsts korejietim ir ar otrādu slīpumu. Līdzību meklēšanu par katru cenu, protams, var turpināt, jo dizaineru domas lidojumu allaž piezemē nepieciešamība ievērot apvidus auto stila kanonus, bet grēkos ikviens, kas neatzīs, ka Rexton ir viens no oriģinālākajiem lielajiem apvidnieku modeļiem. Lai vai kā, piektdienas vakara satiksmes haosā Rīgas ielās lielo Rextonu visi respektē un pat necenšas aizlīst tam priekšā.

Rexton salonā akcents vērsts uz ērtību nodrošināšanu, modernu komforta aprīkojumu un vizuālo noformējumu. Salons veidots klasiskā stilā un atšķirībā no radiniekiem Kyron un Actyon, kam netrūkst ekstravagantu detaļu, šim modelim interjers ieturēts nopietnākā un prestižākā garā. Apdares materiāli ir kvalitatīvi, bet ādas sēdekļi mašīnai piešķir papildu solīdumu. Paneļa centrā apļa dizainā apvienotas audio un klimata kontroles vadības pogas.

Vadītāja darba vietā ar ergonomiku viss ir kārtībā un sēdpozīcija ir šādas klases automobilim atbilstoši augsta. Ērts vadītāja krēsls ar atmiņu un vairāku līmeņu apsildi. Stūre regulējas augstumā un dziļumā, vienīgi stūrējot dažreiz gadās nejauši aizķert uz stūres novietotās audiosistēmas pogas un pārslēgt mūzikas kanālus. Bet kruīzkontroles vadības svira ir izcili ērti novietota. Starp priekšējiem sēdekļiem atrodas ļoti plata un augsta viduskonsole, kas nodala šoferi no līdzbraucēja. Toties salona plašumi priecē – ērti ir gan priekšā, gan aizmugurē.

Arī otrajā rindā ir padomāts par pasažieru komfortu – grezni noformēts servisa bloks ar 12V rozeti, glāžu turētāji un autonoma ventilācijas sistēma. Ceļotājiem patīkama un noderīga lieta ir aizmugurējo sēdekļu atzveltnes regulēšana slīpumā. Bagāžas nodalījums ir tik liels, ka tur var mierīgi ierīkot trešo sēdekļu rindu, kas arī tiek piedāvāta kā papildu aprīkojums. Savukārt piecvietīgajā bāzes versijā Rexton bagāžnieks ir vienkārši milzīgs. Nolokot aizmugures sēdekļu atzveltnes, bagāžas telpu var vēl palielināt, bet, ja sēdekļus paceļ uz priekšu, tad apvidnieks pēc ietilpības jau var sacensties ar dažu labu furgonu.

Rexton aprīkots ar 2,7 litru Common Rail 165 ZS turbodīzeli un piecpakāpju automātisko pārnesumkārbu. Turklāt automātiskajai transmisijai rokas pārslēgšanas režīmā pārnesumus var pārslēgt ar podziņām uz stūres. Rexton pēc modernizācijas nedalāmais aizmugures tilts nomainīts ar neatkarīgo piekari, kas mašīnu gaitas īpašības neapšaubāmi uzlabo, šāda konstrukcija ir kompromiss starp gaitas līganumu un bezceļa spējām. Auto izceļas ar zemu rites pretestību, ko sekmē dizaina ārējā forma un neliels enerģijas zudums transmisijā. Laba skaņas izolācija, dīzeli nedzird, braucam klusumā. Viegla stūre, mīksts bremžu pedālis, spēcīgs motors, kuru, šķiet, nedaudz piebremzē apdomīgais automāts, taču divas tonnas smagajam auto dinamika ir pieklājīga.

Konstruktīvi Rexton ir uzskatāms par kārtīgu apvidus auto ar izturīgu nesošā rāmja konstrukciju, līdz ar to nevar būt nekādu šaubu par Rexton bezceļa īpašībām. Visai gari balst-iekārtas gājieni, īsas pārkares priekšā un aizmugurē, augsts klīrenss (200 mm) un pastāvīga pilnpiedziņa Rexton padara par vērā ņemamu bezceļu iekarotāju. Pilnpiedziņas ieslēgšanai vairs nav jātaustās pēc speciālas sviras, jo pilnpiedziņa vienmēr ir klāt. Bet pazeminātie gaņģi, kas ļautu pārvarēt īpaši smagus bezceļus, pieejami tikai kā papildaprīkojums. Transmisija ar Torque On Demand sistēmu atkarība no ceļa apstākļiem elektroniski sadala griezes momentu starp asīm, un nodrošina pastāvīgi mainīgu 4WD piedziņu diapazonā 0:100 līdz 50:50.



Transmisijai ir divi autonomi slēgšanās režīmi; S – pamatrežīms, W – ziemas apstākļiem. Ar Rexton ir viegli un patīkami braukt pa labu asfaltu, jūties kā limuzīnā, nelielas sānsveres līkumos, amerikāniski maigi šūpojas uz asfalta viļņiem, bet satricinās uz Latvijas ceļa ielāpiem, un tad pati no sevis izslēdzas kruīze – tas esot speciāli, lai vadītājs nebrauc miegā. Pārbaudē uz pavasara dubļos izdangātajiem grants ceļiem Rexton palika nesatricināms – mazu “trepi” nemaz nejūt, bet lielā ‘trepē” auto sāk tā mīksti lēkāt, tādēļ nākas samazināt ātrumu, lai saglabātu pareizo trajektoriju. Mūsu degustācijas braucienā auto izrādījās pārsteidzoši ekonomisks, ar vienu bāku pietika, lai trīs dienās nesteidzīgi apceļotu Kurzemi, vidējais patēriņš nepārsniedza 10–11 l/100km robežu.

Jeep Commander

Amerikāņu auto fani uzskata, ka Jeep ražojumi faktiski ir vienīgie apvidus automobiļi, kurus ar pilnām tiesībām var saukt par džipiem. Jaunākais šā ražotāja modelis Commander – kā var nojaust pēc nosaukuma, ir markas flagmanis. 

Jeep ir visiem zināms kā leģendārā Wrangler radītājs. Ja nu kādam šis vārds neko neizsaka – Wrangler ir neliels, askētisks bezceļu piedzīvojumu auto, kas bieži vien tiek izmantots, lai brauktu uz pludmali vai pārvietotos pa prērijām. Un tas izskatās ļoti līdzīgs ASV armijā Otrajā pasaules karā izmantotajam transportam, tādēļ vēl nesenā pagātnē Jeep lepojās – mēs esam uzvarētāji, taču šodien Amerikas nacionālais varonis ir Hummer, kas vinnēja Līča karu. Jeep vēsturē ir bijuši vairāki pilnizmēra apvidus modeļi, bet šobrīd lielākais ir Jeep Grand Cherokee. Bet amerikāņi jau neliksies mierā, jo Grand Cherokee tāds “parketnieks” vien izskatās, tādēļ viņi paņēma Grand Cherokee un pārtaisīja par Hummer, radās Commander. Vēl pirms pāris gadiem parastam amerikānim atļauties nopirkt savu Hummer bija neiespējami, jo Hummer taču ir tanks – kaut kas milzīgs un brutāls! Bet šodien jau mazais Hummer H3 ir nopērkams. Un tagad Jeep piedāvā mazā hammerīša alternatīvu – Commander!

Abi minētie auto ir salīdzināmi, orientēti uz vienu un to pašu pircēju, lai gan viens ir mazākais no saviem brāļiem, bet otrs – lielākais. Mašīnu ārējie parametri ir līdzīgi, lai gan riteņu bāze un klīrenss nedaudz lielāka ir Hummer H3. Interesanti, ka Jeep Commander 3,7 V6 un Hummer H3 3,5 V6 cena Amerikā ir līdzīga – apmēram 30 000 USD, toties Jeep Commander ir pieejama arī Limited versija ar plašāku aprīkojumu un augstāku cenu. Protams, nerunājot par to priekšrocību, ka Commander ir par divām sēdvietām vairāk – trešā rinda.



Jeep, protams, izvairās pieminēt Hummer, bet uzsver, ka Commander izstrādē dizaineri smēlušies iedvesmu Jeep bagātīgajā vēsturē: Willys Station Wagon (no 1946. līdz 1962. gadam), Jeep Wagoneer (no 1963. līdz 1991. gadam) un jo īpaši Jeep Cherokee (no 1984. līdz 2001. gadam). Tie visi bija tradicionāli Jeep ar klasiskām līnijām, plakanām virsmām un ar spēcīgu izskatu. Jeep Commander kā šo nezūdošo vērtību mūsdienīga interpretācija izskatās vienlaikus gan pazīstams, gan pilnīgi jauns. Šī sasaiste starp pagātni un mūsdienām daudzus neatstāj vienaldzīgus.

Pateicoties stūrainajam dizainam, šis septiņvietīgais džips izskatās iespaidīgi un atpazīstami. Pat pēc amerikāņu standartiem Commander ir pilnizmēra apvidnieks. Automobilis būvēts uz Grand Cherokee platformas, dzinēju gamma, kā arī transmisijas un piekares konstrukcijas abiem modeļiem ir vienādas. Savukārt vizuāli Commander sasaucas ar iepriekšējās paaudzes Jeep Cherokee – tādi paši nelieli logi un šaurs, gandrīz vertikāli novietots vējstikls, kā arī raksturīgās formas radiatora reste. Interesants risinājums ir dubultās priekšējās lampas, kuras sastāv no vertikāli novietotiem diviem apaļiem lukturiem. Tomēr Jeep ir nepārprotami iedvesmojies no Hummer panākumiem, un tagad piedāvā vienu no nedaudzajiem “kantainajiem” džipiem. Skats tipiski hammerīgs – kaste kas kaste, īpaši no aizmugures – nav skaists, bet iespaidīgs. Commander auto plūsmā izceļas ar brutālām taisnstūra formām, kas nepārprotami norāda – netuvojies, ja negribi nepatikšanas! Tieši tas, kas vajadzīgs Rīgas satiksmes haosā. Tiesa, daži jau paspējuši to nodēvēt par neglītāko amerikāņu auto kopš Pontiac Aztec laikiem... Bet dizains taču ir un paliek gaumes lieta!



Iesēžoties Commander salonā, pirmais uzkrītošais dizaina risinājums ir neapslēptas hromētas skrūves – tāds pats stils ieturēts ārpusē pie riteņu arkām – kopskats robusti militārs. Mērinstrumentu paneļa apakšējā daļa ir identiska kā Grand Cherokee, savukārt augšējā daļa ir no jauna veidota. Paneļa stūros iebūvētas pa pāriem četras apaļas ventilācijas atveres, kas nostiprinātas ar 16 skrūvēm (14 no tām ir funkcionālas), uzsverot automobiļa robustumu – tāds īsts veču auto. Iekšā augstais masīvais panelis, šaurais stāvais vējstikls un masīvie a-statņi rada drošības sajūtu kā tankā. Labi pārredzams motora pārsegs – kā sēžot kravas “ziliņā”. Ar gabarītiem palīdz tikt galā sensori visos stūros – tuvu braucot kādam garām, pēkšņi pieklusinās mūzika un atskan pīkstiens.

Stūre regulējama tikai augstumā, bet ir regulējams augstumā arī pedāļu mezgls. Uz stūres un pārnesumu pārslēga redzams Jeep logo hromētā gredzenā ar dekoratīviem skrūvju galvu elementiem, šādi turpinot dizaina tēmu. Mērinstrumentu rādījumus jebkurā dien-nakts laikā var viegli saskatīt simetriskajā četru ciparnīcu mērinstrumentu nodalījumā. Nedaudz vecmodīgs zilizaļš paneļa apgaismojums. Par vadības ierīču un mērinstrumentu izvietojumu nekādu aizrādījumu – viss vienkārši, saprotami un ērti. Vienīgais ergonomikas trūkums atklājas, kad vēlies izkāpt un sāc meklēt durvju kloķi – tas novietots pārāk zemu, tieši pie kreisā ceļgala. Šāds sīkums, kas tomēr varēja būt pārdomātāks tik dārgai automašīnai.

Comander ir kļuvis par pirmo Jeep, kam ir iebūvēta trešā sēdekļu rinda. Paši sēdekļi nodrošina labu atbalstu un komfortu. Neskatoties uz iebūvēto trešo sēdekļu rindu Jeep Comander ir tikai divas collas garāks par Grand Cherokee. Auto jumts ir izveidots divos līmeņos, tā nodrošinot pietiekamu galvas vietu otrās un trešās rindas sēdvietās, kā arī labu redzamību uz priekšu. Katra nākamā sēdekļu rinda ir izvietota mazliet augstāk par iepriekšējo. Par trešo rindu gan nevar teikt, ka tā būtu lieka, tomēr vietas ir pamaz pieaugušam cilvēkam un iekāpšana arī nav no vieglajām – ja nu vienīgi bērnam, toties, kad esi ierausies, tad atklāj, ka te ir pat paredzēta atsevišķa klimata kontroles vadība. Bet vadītāja atpakaļskata spogulim ir jēga tikai tad, kad nav pacelti trešās rindas sēdekļi, jo tie ar atzveltnēm aizsedz aizmugures logu. Turklāt septiņvietīgā variantā bagāžas nodalījuma praktiski vairs nav. Tādēļ, ja nepieciešams bagāžnieks, tešās rindas sēdekļi jāsaloka – šī procedūra lielas pūles neprasa. Ērtākai somu vai citas bagāžas ielikšanai aizmugures durvis pēc vajadzības var atvērt pilnībā vai arī ar pulti atvērt atsevišķi tikai stiklu. Otrās un trešās rindas sēdekļi ir nolokāmi, atbrīvojot iespaidīgu, teju divus kubikmetrus plašu bagāžas nodalījumu ar līdzenu grīdu.

Jeep Commander aprīkots ar trīslitru V6 turbodīzeli, kas aizgūts no mātes uzņēmuma DaimlerChrysler un uzskatāms par mūsu apstākļos izdevīgāko spēka agregātu. Turklāt dzinējs patīkami pārsteidza ar savu dinamiku un kluso darbību – tā īsti saprast, ka tas ir dīzelis, varēja tikai straujākos uzrāvienos. 2,5 tonnas smagajam auto dinamikas pilnīgi pietiek, šis 218 ZS motors ir tiešām izcils – apdzīšana uz šosejas nesagādā nekādas grūtības. 3, 0 litru CRD dzinējs ir saslēgts ar piecu pakāpju automātisko transmisiju, kura nodrošina pārnesumu maigu pārslēgšanos un optimālu degvielas patēriņu. Piecu pakāpju automātiskā transmisija ir noregulēta, lai pārnesumi nodrošinātu Jeep Commander pēc iespējas lielāku vilktspēju, kas būs pietiekama, lai tiktu ārā no jebkuriem neceļiem. Kopsummā trijās dienās kombinētā režīmā, sevišķi neekonomējot, degvielas patēriņš sastādīja 13 – 14 litri/100 km. Taču, ja ir vēlēšanās ieturēt īsto jeņķu stilu, tad, protams, vajag lielu benzīnnieku – tāds ir slavenais V8 5,7 Hemi, kas attīsta 330 ZS jaudu. Par patēriņu, protams, šim dzinējam runāt nav pieņemts... Vēl viena alternatīva ir V8 4,7 (235 ZS) benzīna dzinējs.



Labākie savas klases rādītāji braukšanai pa bezceļu apvidu un šoseju bija Jeep Commander konstruktoru mērķis. Jeep radošā komanda aprīkoja Commander ar tādu pašu 4x4 pilnpiedziņas sistēmu, balstiekārtu un transmisiju kā godalgoto Jeep Grand Cherokee, tostarp neatkarīgo priekšējo balstiekārtu un zobrata–zobstieņa stūres mehānismu. Jeep Commander ne tikai pēc izskata, bet arī pēc piekares un transmisijas konstrukcijas ir klasisks apvidus automobilis ar iespaidīgu 214 mm klīrensu. Salīdzinoši mīkstā piekare nodrošina līganu gaitu, bet transmisija ir nopietns bezceļu bruņojums. Tāpat kā Jeep Grand Cherokee, arī Commander pieejamas trīs veidu piln-piedziņas sistēmas.

Mūsu auto aprīkots ar Quadra–Drive II ar divpakāpju sadales kārbu ar piespiedu bloķējamu starpasu diferenciāli. Starp savas klases automobiļiem Quadra–Drive II ir viena no modernākajām četru riteņu piedziņas transmisijām. Elektroniskie ierobežotas berzes diferenciāļi – gan priekšējie, gan aizmugurējie – sniedz vadītājam labākās iespējas braukt bezceļu apstākļos. Quadra–Drive II nodrošina griezes momenta elektronisku sadalīšanu starp priekšējo un aizmugurējo asi. Standarta komplektācijā ietilpstošās elektroniskās stabilitātes programma (ESP) palīdz vadītājam veikt sarežģītus manevrus uz visu veidu ceļa segumiem. ESP saņem signālus no sensoriem, kas izvietoti noteiktos automobiļa mezglos, un nosaka piemērotāko bremzēšanas un paātrinājuma spēku, šādi uzturot braukšanas virziena stabilitāti. Beidzot esam atraduši auto, kura piekare ideāli piemērota Latvijas ceļam, netricinās uz grambām un nelēkā, bet arī nesveras uz cieta seguma līkumos. Līdz 110 km/h – pilnīgs komforts. Braucot pa mūsu ceļiem Comander patīkami pārsteidz ar ritošās daļas spēju absorbēt visus negludumus un bedres. Atsperojuma regulācija ir ļoti laba - ne par cietu, ne par mīkstu. Laba stabilitāte līkumos, prognozējama stūre un efektīvas bremzes.

Jaunākā Jeep modeļa Commander ražošana Magna Steyr rūpnīcā Grācas pilsētā, Austrijā, ir uzsākta 2006. gada sākumā. Jeep Commander pievienojies pieciem citiem Chrysler Group modeļiem, ko jau ražo Grācā: Jeep Grand Cherokee, Chrysler 300C Sedan un Touring, Chrysler Voyager un Chrysler Grand Voyager.

Visiem ceļiem un neceļiem

Vēl divi pretendenti uz bezceļu karaļa troni. Katram no tiem ir savi, atšķirīgi trumpji.

Prestižākais no SsangYong apvidus mašīnu klāsta – Rexton ir liels un komfortabls rāmja džips, kas piemērots gan bezceļiem, gan autostrādēm. Rexton būtībā ir pilnpiedziņas limuzīns, kas piedāvā klusu un līganu gaitu uz ceļa, vieglu vadāmību un tajā pašā laikā arī spēju pārvarēt bezceļa apstākļus. ItalDesign studijā dzimušais Rexton dizains izceļas ar glītu virsbūvi, kas izstaro spēku un eleganci. Plus jaudīgāks un atsaucīgāks motors, izkopta piekare – atjaunotais Rexton arvien vairāk tuvojas urbanizēta džipa ideoloģijai. Apvidus auto Ssang Yong Rexton atšķirībā no korejiešu līdziniekiem nomērķēts uz turīgāku publiku. Par radniecību ar citiem modeļiem liecina tikai “betmena” emblēma. Rexton jau bāzes komplektācijā par 23 600 latiem aprīkots ar klimata kontroles sistēmu, kruīzkontroli, audiosistēmu ar vadību uz stūres, elektriskajiem logu pacēlājiem un spoguļiem, kā arī bremžu ABS ar EBD un daudzām citām noderīgām lietām. Toties, piebāzts ar maksimali iespējamo aprīkojumu un visgreznākajās komplektācijās, Rexton var iekārdināt vēl vairāk, jo maksās pat mazāk nekā bāzes versiju Mercedes ML, BMW X5 un līdzīgie.

Jeep Commander dizaineriem ir izdevies radīt interesantu automobili ar savu “es” un tas nav mazsvarīgs faktors. Auto izceļas ar klasisku stūrainu dizainu un kā pirmais Jeep ar septiņām sēdvietām trīs sēdekļu rindās. Comander konstruēts atbilstoši amerikāņu apvidnieku tradīcijām, kas raksturīgas tikai Jeep automašīnām, un nešaubīgi ir pievilcīgas daudziem ne tikai Amerikā, bet arī Rietumeiropā un Eiropas jaunattīstības valstīs. Jeep Commander ir veidots, lai ar to varētu braukt visur – ļoti labas off–road spējas kombinācijā ar komfortu uz ceļa un salona plašumu. Domājams, ka Commander atradīs savu pircēju kā Amerikā tā Eiropā – tā būs auditorija, kam patīk lielas funkcionālas pseidomilitāra stila mašīnas, bet kas nav gluži tik traki, lai iegādātos Hummer. Tagad vīriem ar militārā mačo stila nosliecēm ir iespēja pazīmēties par daudz mazāku naudiņu... Commander sākuma cena ir 27 700 lati.

 

Lai arī tik atšķirīgi, šie abi auto tomēr savā ziņā ir ļoti līdzīgi ar savu mo-numentālo pamatīgumu. Tie izstaro drošību un pārliecību, un nebaidās ne no kā. Ja tev vajadzēs, tad jebkuros laika un ceļa apstākļos tie spēs vienā mirklī aizvest līdz pašam saulrietam… Tikai nevajag pilsētā starp luksoforiem

skrieties ar tādiem parketniekiem kā BMW X5, jo īsti pilnizmēra džipi paredzēti pavisam citiem mērķiem. Ja reiz esi izlēmis kļūt par šāda auto īpašnieku, tad atbilstošākais veids, kā realizēt savas sportiskās ambīcijas, būtu dalība kādā bezceļu torfi reidā. Jo galu galā, tās ir īstu vīru cienīgas mašīnas. Ja neesi “latvietis parastais”, sapratīsi…

 

Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-