Vācu žurnālisti testē pirmo sērijveida elektrorodsteri Tesla.

Pievienots: 6. septembrī 2009 16:57 | Autors: Andris Vilks | Komentāri: (0)

Tesla rodsterim ir izdevies tas, kas nebija pa spēkam citiem elektroauto – tas elektrizē.Kopš brīža, kad minifirma Tesla ļāvusi savam strāvas auto beztrokšņaini slīdēt pa Kalifornijas haivejiem, visa autopasaule ir kā zem augstsprieguma.Nikolā Tesla izgudroja maiņstrāvu, pirmo radio raidītāju un daudz ko citu, kas cilvēci pacēla citā līmenī, tomēr – tas bija pirms 100 gadiem. Tesla rodsteri gan viņš neizgudroja, tomēr tik daudz ir skaidrs – viņš būtu sajūsmā. Jo mazajam brašulim ar lielo vārdu ir izdevies tas, kas nebija pa spēkam citiem elektroauto – tas elektrizē. Un šodien mums ir iespēja to testēt jau te, Eiropā. Brīnumauto? Pirmais iespaids – spoku auto. Sākumā viss kā jau īstā sporta auto – spartisks kokpits, sacīkšu atmosfēra, taču tad pārņem dīvainas izjūtas – aizdedzes atslēga, kas neiedarbina, gāzes pedālis, kas nepiedod „gāzi”...tā vietā nāves klusums. Slēdzam D, pieskaramies labajam pedālim un Tesla bez skaņas uzsāk ripot. Garāmgājēji sastingst, ziņkārīgie, kas pienākuši rodsteri apskatīt tuvāk, atsprāgst malā. Mazliet vairāk strāvas un aizdomas pastiprinās – auto raujas uz priekšu kā neredzamas rokas vadīts, tomēr nekas nemainās – tas ir kluss kā bibliotēkas lasītava. Beidzot brīvs autobānis un rodas iespēja, kārtīgi sapurināt kilovatus. Reakcija ir zibenīga – es šaujos uz priekšu kā futbolbumba pēc 11 metru sitiena. Un joprojām – ne skaņas no motortelpas, vien pretī skrejošā vēja švīkstoņa. Sireāli, un tikai...

100 km/h Tesla sasniedzot 3,8 sekundēs – pat nemēģinu to apšaubīt. Spēka piegāde notiek ar 250 zirgspēku agregāta starpniecību, kas to gūst no litija jonu akumulatoru bloka. Amerikāņi apgalvo, ka nesteidzīgā režīmā pietiek 365 kilometriem, sportiskāk braucot – diviem simtiem. Skatiens uz testējamā automobiļa sprieguma rādītāju, liek šo attālumu samazināt uz 170 (ai, ai – un pieaugot akumulatora vecumam, būs vēl mazāk). Tad jāmeklē elektrorozete. Pēc 3,5 stundām Tesla atkal gatava ceļot. Tas maksā 11 eiro, taču tad, kad akumulatori būs nolietojušies (it kā, pēc 4 – 5 gadiem), jaunu iegādei vajadzēs jau 22 000 dolāru. Arī pats rodsteris nav nekāds lētais – 117.810 eiro (piegādes sākot ar 2009. gada maiju). Ar šo summu pietiktu diviem Elise SC. Vienu no tiem, esam paņēmuši salīdzinājumam.

Abi sporta auto ir līdzīgi kā dvīņi, tomēr izņemot pamatprincipus, viss pārējais ir pilnīgi citāds. Un patiesi, Elise aizmugurē ievietots iekšdedzes dzinējs, kas ar kompresora palīdzību sasniedz 220 ZS, 212 ņūtonmetri, ko sadala seši pārnesumkārbas ātrumi, vienu vārdu sakot, klasika. Pārsēžoties, jūtos atkal kā atgriezies pagātnē – te rūc un skan, te pedāļi, kas jāspiež, lai mašīnu dabūtu pie „dziesmas.” Tikai pie 6000 apgr/min Elise motors tā pa īstam atklājas, pie 8000 apgr/min sasniedzot maksimumu. Kurš visu izdara pareizi, tas piedzīvo arī pilnu paātrinājumu (4,9 sekundes līdz 100 km/h). Elise nebaidās no elektrodvīņa – arī tādēļ, ka salīdzinot ar to, tās svars par 300 kilogramiem mazāks. Benzīna rodsteris aizrautīgi metas līkumos, atgādinot veiklu, pa lauku cilpojošu zaķi. Tesla drīzāk līdzinās ņūfaundlendam – stiprs, bet smagnējs. Un vēl viens patīkams konstatējums – Tesla tvertnē ietilpst tikai 38 litri degvielas, taču 300 kilometriem pietiks ar garantiju. Tad 5 minūtes benzīntankā, un atkal mūsu rīcībā 300 km. Nu, nav taču slikti, vai ne?

Automašīnas sirds ir motors: te pulsē dzīvība, te tiek ieelpots, te tiek izelpots, te rūc, te dūc, te dzied. Šeit rodas tas, kas braucot, mani dara laimīgu. Dzinējs iedveš mašīnai savu raksturu. Tikai nodod spēku un citu neko – tas ir kā astronautu barība – kalorijas ir, bet garšas nekādas. Un domas par to, ka kādreiz visi automobiļi būs tikai bezkaislīgi kilovatu atdevēji, modina apokaliptiskas domas. Vai varat iedomāties Ferrari ar E- motoru?

Arī no praktiskā viedokļa Tesla nešķiet pievilcīga – ceļojums uz Gardas ezeru (Itālijā) 5 stundu vietā aizņemtu 20 (ar uztankošanās laiku) un kur tad vēl akumulatora nomaiņa! 15 000 eiro pietiek, lai 4 gadus pildītu savu auto ar benzīnu.

Tomēr, kad Tesla nonāks līdz sērijveida ražošanai, pienāks diena, kad mums būs jāteic: 2008. gads bija tas, kad viss sākās. 

Un nedaudz par pašu firmu: pusceļā starp Sanfrancisko un Sanhosē atrodas Silīcija ieleja. Šeit, divās vienkāršās divstāvu hallēs top Tesla rodsteris. Finansējums plūst no New Economy miljonāriem, kas cieši tic, ka nākotne attīstīsies tieši šādā virzienā. Pirmie prototipi tiek testēti jau kopš 2007. gada, problēmas ar ātrumkārbu gan nedaudz novirza ieplānoto startu, tādēļ savu amatu spiests atstāt firmas dibinātājs Martins Eberhards. 2008. gada martā tiek organizēta ražotne Anglijā. Starp pirmajiem klientiem ir Arnolds Švarcenegers un Holivudas aktieris Džordžs Klūnijs. Nākamgad Tesla būs nopērkama arī Eiropā, iepriekš gan jāiemaksā 50.000 eiro avanss.

Attīstības fāzē ir otrs modelis ar nosaukumu S – tas ir četru durvju hečbeks, kam jāparādās 2010. gadā. Plānotā cena – 40.000 eiro.

Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-